التفسير المنطقى للموضوع ان الله اله ظالم انتهى اى كلام غير كده مبنى على افتراضات مالهاش اساس الارزاق مش موزعه بعدل او حكمه و الى عنده كلام غير كده يجيب دليل
رقم العضوية : 175136
تاريخ التسجيل : 06May2015
المشاركات : 191
النوع : ذكر
الاقامة : Egypt
السيارة: none
السيارة[2]: none
الحالة :
رقم العضوية : 146733
تاريخ التسجيل : 30Jul2013
المشاركات : 248
النوع : ذكر
الاقامة : nowhere
السيارة: لا يوجد
السيارة[2]: لا يوجد
الحالة :
التفسير المنطقى للموضوع ان الله اله ظالم انتهى اى كلام غير كده مبنى على افتراضات مالهاش اساس الارزاق مش موزعه بعدل او حكمه و الى عنده كلام غير كده يجيب دليل
رقم العضوية : 72661
تاريخ التسجيل : 09Jun2010
المشاركات : 913
النوع : ذكر
الاقامة : Madinaty
السيارة: c 240 2004
السيارة[2]: E 250 2010
دراجة بخارية: no
الحالة :
رقم العضوية : 72661
تاريخ التسجيل : 09Jun2010
المشاركات : 913
النوع : ذكر
الاقامة : Madinaty
السيارة: c 240 2004
السيارة[2]: E 250 2010
دراجة بخارية: no
الحالة :
ده تفكيرك المحدود جدا اللي حدوده الدار الدنيا فقط
أما اللي بيعمل للآخرة و هو موقن أنها دار الخلد و السعادة يتقبل أي شيء لأنه ببساطه في إمتحان نجح أو خسر
و على قدر المعاناة و الصبر عليها و الرضا بها على قدر الجزاء و الأجر في الآخرة
و أنت كإنسان بينك و بين النعيم الأبدي أو العذاب الأبدي ربما تكون لحظات لا تقدر على كتابة رد على كلامي و تفيض روحك إلى الله حينئذٍ ستعلم كم الدنيا كانت لا شيء و أنك في دار الحق و الأخرة
وقتها ستعلم لما إبتلى الله العباد و من صبر و شكر و أخذ الجائزة
رقم العضوية : 146733
تاريخ التسجيل : 30Jul2013
المشاركات : 248
النوع : ذكر
الاقامة : nowhere
السيارة: لا يوجد
السيارة[2]: لا يوجد
الحالة :
حتى لو الاخرة فى الحسبه هل الابتلاءات متساوية يا اخى اذا كان كلامه انه فضل بعض على بعض فى الدنيا و الاخرة الحقيقه كلام القران يناقض بغضه ينكر الظلم و يقر التفضيل مفهوم العدل الالهى ان مالكش حاجه عنده هو ده مفهوم العدل فى الدين الاله يعمل الى يعمله و انت ما تسءلش ليه ممكن يعدل فى حساب الاخره لكن معدلش فى الظروف الى خلت واحد يؤمن و واحد يكفر واحد يتولد نبى وواحد يتولد او يتخلق ابليس لو ابليس اختار المعصيه فالانبياء ما اختاروش النبوه
رقم العضوية : 25254
تاريخ التسجيل : 15Nov2008
المشاركات : 11,512
النوع : ذكر
الاقامة : القا هره
السيارة: شاهين 1400 /97
السيارة[2]: 516.2008 تيجو2013
دراجة بخارية: دايون 150
الحالة :
ياتقول كلام في محله يا تقول حلو ياحلو
http:///photos/a.879931698703941.107...370587/?type=1
رقم العضوية : 175136
تاريخ التسجيل : 06May2015
المشاركات : 191
النوع : ذكر
الاقامة : Egypt
السيارة: none
السيارة[2]: none
الحالة :
بص يا باشا الموضوع مهما كان و مهما حسيت فيه ان ربنا ابتلي البنت دي بمصايب بس منقدرش ابدا نقول ان ربنا مش عادل و الا نبقي خرجنا من خانه الايمان بالله و من الاسلام كديانه و الكلام برضه ينطبق علي اخواتنا المسيحين
اللي اعتقده في رايي ان الموضوع معقد و مش شغال بمبدء و حسبه بسيطه في توزيع الارزاق و نظريات ان كل انسان واحد صحيح و اللي عنده حاجه ناقصه حاجه تانيه
بس بصراحه من الملاحظ ان في الاونه الاخيره ازدادت الحالات اللي زي البنت دي او زي الشباب اللي مش عارفين يتجوزوا و في نفس الوقت عاطلين عن العمل مقابل ناس حياتها سهله اتخرحوا و اتجوزوا و اشتغلوا بسهوله
انت علشان واحد من الناس اللي شايفه انها مش واخده حقها في الدنيا و انا حالي زيك بالظبط زي ما حضرتك عارف شايف الموضوع ظلم
مش قادر اقولك متشوفهاش كده بس برضه مش قادر اقول ان ربنا مش عادل
اكيد في حسبه ربنا بيعملها بيديك بيها الرزق و الابتلاء و غيره بس هي ايه محدش يعرف
و ده علماء الدين علشان مش عارفين يفسروه خرجوا بنظريات زي ان المبتلي ابتلاء شديد ده ربنا بيحبه و هيدخل الجنه و غيرها من النظريات
لكن الواقع محدش يعرف ليه فلان رزقه كبير و علان رزقه معدومه فلانه ليه مفيش جواز و كمان مرض لعين و شفاء لا يتم رغم انها متدينه و تعرف ربنا و علانه اللي قاعده مبرطعه في الدينا مع انه مثلا مش بتفكر في ربنا اصلا و ممكن تبقي مقضياها مع صحابها الرجاله
الموضوع كبير بس محزن
انا حزنت علشان شوفت عينها دمعت
عارف انت حاسس انها في قمه القهر اعتقد اي شخص في الظروف دي يبقي نفسه انه مكنش جه الدنيا
يجي ليه علشان يشوف القرف ده
نظرات ناس تحرق الدم علي عدم الزواج شعور داخلي بأنها فيها حاجه ناقصه غير كل الستات اللي بتتجوز علشان كده متجوزتش ضيف عليهم المرض
رقم العضوية : 146733
تاريخ التسجيل : 30Jul2013
المشاركات : 248
النوع : ذكر
الاقامة : nowhere
السيارة: لا يوجد
السيارة[2]: لا يوجد
الحالة :
انت مش عايز تقول الله ظالم علشان مقتنع بعدله ولا علشان خايف تخرج من الدين الموضوع مش دعوه للالحاد بس الانسان الطبيعى بيلاقى حاجات من غير تفسير يعنى واحد عنده مشكله يقولوا ده ابتلاء هيؤجر عليه طيب واحد مش مسلم اصلا ولا كافر جاله مرض ده تفسيره ايه هيخفف عنه العذاب يعنى؟ ولا ايه بالظبط ناس تقولك الارزاق بالتساوى ده شىء يخالف المنطق لانه فيه الفقير الدميم المريض و دول اغلب الفقراء معاهم دمامه و مرض و مشاكل تانيه ده رزقه متساوى مع مين الحقيقة انا كنت زى اغلب المسلمين بظن ان الخير لسه قدام ولو قابلتنى مشكله ببقى متافءل تتحل كل ده علشان كان عندى شىء واحد الوقت لكن السن كبر و المشكله الى اتحلت ظهر غيرها اكبر حليت مشكله الماديات لقيت مشاكل تانيه مره فى مره مبقتش احسن الظن بالله وبقيت اتوقع الاسوء و فعلا ظنى ماخابش ده غير النماذج الى بشوفها ذى الى انت وصفتها اغللب الى بيهرى و يدافع غالبا بيبقى معندهوش مشاكل زيك
رقم العضوية : 72661
تاريخ التسجيل : 09Jun2010
المشاركات : 913
النوع : ذكر
الاقامة : Madinaty
السيارة: c 240 2004
السيارة[2]: E 250 2010
دراجة بخارية: no
الحالة :
طيب .. حضرتك مبتحسنش الظن بالله
والله عز وجل يقول أنا عند حسن ظن عبدي بي ..
طيب كل كلامك ده إنت مقتنع بيه .. مع إحترامي ليك كله غلط بطريقة واضحة جداً
لان غيرك مبتلى إبتلاء شديد و سعيد وراض جداً و بيحمد ربنا عز و جل
ليه ربنا ذكر قصة سيدنا أيوب ،، عشان نتسلى و نقول حواديت قبل النوم ولا عشان نفهم و ناخد العظه
ليه كل الأنبياء شافو الويل و كلهم كانو فقراء مش لاقيين الأكل إلا القليل منهم جدا زي نبي الله سليمان مثلاً
كونك إنك متعرفش مفهوم الرضا و القناعة
كونك انك مش راضي و بتبص حواليك و لغيرك و تقارن ده ميدكش الحق تقول كلامك ده
لان الله خلقك من العدم و ادالك حاجات و عملك جنه و نعيم ابدي ومخدش منك مقابل
يبقى لما يعملك امتحان و يشوفك هتنجح فيه و يفضل يمتع فيك بدون مقابل ملاييين ملايين السنين في جنة الخلد من غير مياخد منك حاجه و هو الغني عنك أصلاً يبقى ربنا مش عادل بس ده ليس كمثله شيء
عارف لو إيمانك قوي و جربت زي أخوك اللي بيكلمك في عز المصيبه و الدموع على عينه و بيحمد ربنا بيقول
اللهم لك الحمد حمداً كثيراً طيباً مباركاً فيه و ربنا بيعوضه ازاي
كنت إستعذت بالله من الشيطان الرجيم و توبت الى الله
انظر للامور نظره واسعه شامله مدركة لجوانب الامور مبتبصش للقشور والمشاكل اللي عندك بس
اتكلم بالحق من فضلك
رقم العضوية : 164399
تاريخ التسجيل : 25Aug2014
المشاركات : 123
النوع : ذكر
الاقامة : القاهرة
السيارة: جراند فيتارا
السيارة[2]: جراند فيتارا
الحالة :
نظرية ان كل واحد ليه 24 قيراط خطا
بمعني فيه ملاجئ اطفال معاقين يعني طفل يتيم معاق لا يملك جنيه قارنه باي حد تعرفه و انت تفهم ان النظرية خاطئة
و الدليل الحديث يؤتي باتعس اهل الارض............. ثم يؤتي باسعد اهل الارض......
يعني هناك اسعد و اتعس و ليس عدل في نصيبنا في الدنيا
طيب هل معني كده ان ربنا ظالم؟؟؟؟؟؟؟
اكيد لا
لان عدل ربنا بيبان يوم القيامة بمعني حساب الناس المبتلاه مختلف عن بقية الناس
يعني كفة الميزان الي انت شايفها معوجة هتتعدل يوم القيامة
المفضلات