| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 4 من 4 الأولىالأولى 1 2 3 4
النتائج 31 إلى 39 من 39

  1. #31

    الصورة الرمزية ali ashraf

    رقم العضوية : 162614

    تاريخ التسجيل : 13Jul2014

    المشاركات : 1,144

    النوع : ذكر

    الاقامة : القاهرة

    السيارة: نيسان صنى

    السيارة[2]: بيجو 508

    الحالة : ali ashraf غير متواجد حالياً

    افتراضي الافراد و الشركات -

    hasad">

    بالنسبة للافراد تحويل دولارات او يوان صينى او يورو الخ لا علاقة له بالازمة من قريب او بعيد .....كمية تداولات الافراد لا تشكل نسبة فى نزيف الدولارات ....يعنى لما يكون البلاد استوردت ب 80 مليار دولار ( خرجوا من مصر ) الافراد نسبتهم فى ال80 مليار هيكون كام ...؟ و برضه اكرر لو اى شركة كبيرة محتاجة اليورو بمبلغ معتبر مفيش و مش متوفر ( مكنش حد غلب), العكس هو الصحيح الافراد تؤثر فى الدولارات الداخلة الى البلد , بمعنى الكثير من العاملين بدول الخليج تحول اموالها لمصر عن طريق سماسرة و مكاتب صرافة و بتستفيد من فرق السعر الرسمى و مقدرش الومهم و اطعن فى وطنيتهم و انهم فضلوا مصلحتهم الشخصية على مصلحة الوطن و انما اللوم كل اللوم على السياسة المالية العقيمة و المتحجرة و و قدرتها الجبارة فى طرد اى مكسب ممكن يفيد البلد و الاصرار العجيب على وجود 3 اسعار مختلفة للدولار و ده سبب لوحده كافى لطرد اى استثمارات اجنبية , لأستحالة عمل دراسة جدوى لمشروع و انت مش عارف سعر الدولار هيبقى بكام بعد ساعات.
    و لى تعليق يمكن ميعجبش البعض , لو سياسة الدولة المالية هى السوق حرة تبقى المضاربة مشروعة ( كما هو الحال فى كل الدنيا) و في تجارة اسمها تجارة العملة و مفروض المضاربين بيستفيدوا من فروق السعر و للحق فارق السعر فى الاقتصاديات العادية لا يزيد عن جزأ من السنت لكل دولار مش 130 قرش و ده مش عيب المضاربة و انما عيب النظام المالى .
    سبق و ذكرت فى مداخلة قديمة الاقتصاد المصرى يعانى من عوار شديد وهو انه غير منتج للدولار و انه عيب على مصر ب27 محافظة يكون مدخول شركة واحدة ( سامسونج) يعادل ضعف الناتج القومى للبلاد , مش هنضحك على بعض هناك خلل فى السياسة المالية من 50 سنة و مش هنصلحه الا لما نعترف الاول بوجود خلل, محمد مهاتير فى زيارة لمصر قال لو كان عندى امكانيات بلدكم ( يقصد مصر) لسدت العالم !!!!, ما علينا و انكشفت ورقة التوت عن الاقتصاد المصرى فى اعقاب انحسار السياحة و نقص المعونات الخليجية , انا بكتب الكلام ده وانا حزين و غضبان و مش ذنب الحكومة الحالية بالمناسبة بس لازم نعرف احنا واقفين فين الاول و نحدد اهداف ثم كيف نحقق الاهداف , للاسف احنا لسه مش عارفين احنا واقفين فين.


  2. #32

    mif

    الصورة الرمزية mif

    رقم العضوية : 44546

    تاريخ التسجيل : 06Aug2009

    المشاركات : 1,155

    النوع : ذكر

    الاقامة : Egypt

    السيارة: كورولا 1995

    السيارة[2]: fiat 125

    الحالة : mif غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    علشان محدش يتعب نفسه محلات الصرافة عندها دولارات و عملات اجنبية يساوى احتياطى المركزى عشرات المرات
    و دا اسمه الاقتصاد الموازي
    يعنى عدم قدرة الدولة السيطرة على اقتصادها
    و قرأت مقال لمحلل اقتصادي فى بلومبرج ان السعر الحقيقي للدولار لا يتجاوز 6.5 جنيه و لكن الجنيه فى مصر بيفقد قيتمه بسبب الاقتصاد الموازى

    ابسط حل للازمة و حيخلي الشركات الصغيرة تهرب و يجذب الشركات العملاقة
    نرجع لايام زمان و تجرم تجارة العملة
    و اللى يتمسك بعملات اجنبية يتسجن و تتصادر منه
    و لكن فى المقابل لازم البنوك و البنك المركزى يكون ليهم سياسة واضحة و صرامة فى الاستثمار تجذب المستثمر الحقيقي
    و في نفس الوقت نحدد المنتجات التى تستنزف العملات الاجنبية و نبتدي نوجد صناعة قوية كبديل للاستيراد و يكون الهدف اكتفاء ذاتى و تصدير


    معنى كلمة مستثمر
    واحد حيجي ياخد من البنك مثلا مليون دولار و بعد سنة يبتدى يدخل للبلد اكتر من مليون دولار كل سنة و هكذا و هو دا الاستثمار

    لكن يجي واحد اسف يعنى فاشل (مستثمر وهمى ) يروح ياخد من البنك مليون دولار ينزل الصين يجيب منتجات و يجي مصر يبعها بمثلا 50 مليون جنيه .... يبقى كدا خسرنا مليون دولار و فى نفس الوقت طبعا منتجات باسعار فلكية .... كله بيترجم الى تضخم و استنزاف عملة صعبة


  3. #33

    الصورة الرمزية mmtronic

    رقم العضوية : 33398

    تاريخ التسجيل : 19Feb2009

    المشاركات : 667

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: 127

    السيارة[2]: Aveo / Renault Stepway

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : mmtronic غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    الز حاجه ان الموضوع واضح ... و الناس عارفه انا قصدى ايه و اقصد مين و ايه الهدف مع الموضوع و مع ذلك فى ناس مصره تلوى الموضوع و الى يفولك سطحى و الى يقولك هوة انت عبيط علشان تقول كدة يورو ايه الى يستبدلوة بالدولار و الى اسئله اليورو متوفر يبص فى السقف و يعمل مش فاهم

    طيب

    الى له خبرة دوليه فى سوق العمل و العمل فى شركات دوليه متعددة الجنسيات حيفهم انا بعمل ايه دلوقتى

    رساله الموضوع فى 3 نقط بسيطه قوى - للى ليسه مش واصله الكلام رغم انى اشك

    1- مسافر لبره البلد - مش تلازم تروح البنك و تاخد دولار ممكن تطلب يورو او تشتريه من الصرافه ( للناس الى بتشكك فى كلامى - جرب )

    2- بلاش دنائه و بطل تدور على الدولار تشتريه من البنك تحت اى حجه و تغيره فى الصرافه علشان تحس انك كسبت 200 جنيه او 1000 او 2000 جنيه

    3- الموضوع مش لاستبدال اليورو محل الدولار فى التجاره و الاستيراد - انا برضو مش اهبل علشان يكون دا قصدى - مهو الاجانب مش حيشغلو واحد اهبل او.... سطحى :) ( بصراحه انا شكيت فى الى انا كاتبه بس بعد ما راجعته فهمت انه واضح وضوح الشمس بس هوة السفسطه الى مضيعانا كمصريين )

    و لعن الله قوما ضاع الحق بينهم

    انا كدة خلصت كلامى و رسالتى واضحه و مششششش صطحيه اهه :)


  4. #34

    mif

    الصورة الرمزية mif

    رقم العضوية : 44546

    تاريخ التسجيل : 06Aug2009

    المشاركات : 1,155

    النوع : ذكر

    الاقامة : Egypt

    السيارة: كورولا 1995

    السيارة[2]: fiat 125

    الحالة : mif غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    mmtronic
    انت راجل محترم و مفيش كلمة قلتها فيها غلط


  5. #35

    الصورة الرمزية 4fun14

    رقم العضوية : 140160

    تاريخ التسجيل : 10Apr2013

    المشاركات : 976

    النوع : ذكر

    الاقامة : مصر

    السيارة: لانسر شارك

    السيارة[2]: دايو لانوس

    الحالة : 4fun14 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    ده علي اساس انهم ف البنك بيسالوك تحب تغير لانهي عمله؟ العمله بتكون حسب البلد اللي انت رايحها.. لو مسافر اوروبا هتديك يورو.. أمريكا ا و لبنان مثلا هتديك دولار.. السعودبه هتديك ريال.. رابخ السعوديه وطلبت دولار هيدوك ريال برضه.


  6. #36

    الصورة الرمزية ali ashraf

    رقم العضوية : 162614

    تاريخ التسجيل : 13Jul2014

    المشاركات : 1,144

    النوع : ذكر

    الاقامة : القاهرة

    السيارة: نيسان صنى

    السيارة[2]: بيجو 508

    الحالة : ali ashraf غير متواجد حالياً

    افتراضي ما اشبه البارحة باليوم -

    مصر: تعديل قانون البنك المركزي واتجاه لإبعاد الجنيه عن الدولار

    القاهرة ـ لندن : «الشرق الأوسط» ورويترز
    اقر مجلس الوزراء المصري في اجتماعه امس مشروع تعديل قانون البنك المركزي. وصرح وزير الاعلام المصري صفوت الشريف بان المشروع ينص على ان البنك هيئة مستقلة ذات شخصية اعتبارية تتبع رئيس الجمهورية، اموالها اموال خاصة لا يجوز رهنها او الحجز عليها. واكد مشروع القانون على اهداف البنك المركزي واختصاصاته في وضع السياسة النقدية والاشراف على تنفيذها مع تحديد الهدف في الحفاظ على استقرار الاسعار ومساندة سياسات النمو الاقتصادي.
    وتنص التعديلات على اختصاص البنك في ادارة السيولة في الاقتصاد القومي. وتوجيه الاهتمام بما يكفل مواجهة الاحتياجات الحقيقة لنواحي النشاط الاقتصادي. ويختص البنك بادارة نظام الصرف الاجنبي وادارة الدين الخارجي بما في ذلك مديونية القطاع الخاص والاشراف على نظام المدفوعات القومي.. وتوسعة المفهوم الرقابي لمجلس الادارة بما يضمن التنسيق مع المؤسسات المالية كسوق المال والتأمين. وتنسيقا لمبدأ المسؤولية قبل رئيس الدولة والسلطة التشريعية نص مشروع القانون على ان يقدم البنك تقريرا دوريا كل 3 أشهر عن التطورات النقدية والمصرفية لرئيس الجمهورية ورئيس مجلس الشعب.

    كما نص التعديل على نظام النقود واصدار العملة واضاف الى سلطة الاصدار النقدي ما يلي:

    ـ النص على ان الجنيه المصري هو وحدة النقد في مصر.

    ـ اقتصار سلطة تحديد الاصول المقابلة للاصدار بخلاف الذهب على المحافظ.

    ـ عدم جواز اصدار اوراق.. مساعدة او صك عملات معدنية الا بموافقة المحافظ.

    ـ البنك هو مستشار ووكيل مالي عن الحكومة.

    وفي شأن ادارة نظام الصرف الاجنبي انتقال سلطات الوزير المختص الى محافظ البنك المركزي في ما يتعلق بالتفويضات الواردة في قانون تنظيم التعامل بالنقض الاجنبي.

    ـ اضاف المشروع لمجلس ادارة البنك المركزي القواعد والاسس المتعلقة بتنظيم سوق الصرف الاجنبي. وتنظيم دخول وخروج النقد المصري والاجنبي بصحبة الركاب. وشملت الاضافة منح السلطة للبنك المركزي بايقاف التراخيص الممنوحة للبنوك في التعامل بالنقد الاجنبي.

    وبالنسبة لتنظيم البنوك:

    ـ ألغى مشروع القانون مسمى بنوك الاستثمار والاعمال حيث تنقسم البنوك الى تجارية وغير تجارية.

    ـ قصر الاطلاع على سجلات اي بنك وفحص مستنداته على مفتشي البنك المعتمدين ومراقب الحسابات والجهاز المركزي للمحاسبات.

    ـ بالنسبة للضبطية القضائية والعقوبات نص المشروع على:

    يتم تحديد موظفي البنك المركزي الذي له صفة مأمورية الضبط القضائي لتنفيذ احكام القانون بناء على اوامر وزير العدل.. والغاء التصالح في تسوية المخالفات المتعلقة بالنقد الاجنبي.

    ولا تجوز احالة اي مخالفة الى النيابة العامة الا بموافقة المحافظ ولا ترفع دعوى جنائية الا بموافقته. ونص المشروع على زيادة مبالغ الغرامات المالية على مخالفات احكام البنوك بما يتفق مع تطور القوى الشرائية.

    من جهة اخرى، تدرس مصر ربط الجنيه بسلة عملات، متخلية عن سياستها الحالية التي تقوم على ربط الجنيه المصري بالدولار.

    وقال المحافظ الجديد للبنك محمود ابو العيون في مقابلة مع صحيفة الاهرام امس، كما نقلت رويترز، «المستقبل يحمل خروج مصر من الربط الكامل ما بين الجنيه المصري والدولار الاميركي. وفي وقت مناسب سيتم ربط الجنيه المصري بسلة عملات».


    ويحث بعض المحللين السلطات على تقييم الجنيه امام سلة عملات كوسيلة لاضفاء مزيد من المرونة على نظام الصرف الاجنبي.

    وبدأت مصر العمل بنظام سعر الصرف المركزي في يناير (كانون الثاني) الذي يتيح للجنيه التحرك في نطاق حول سعر مركزي امام الدولار. وتحدد السعر المركزي في البداية بواقع 3.85 جنيه للدولار قبل ان يتم تعديله الى 3.86 جنيه في مايو (ايار) ثم الى 3.90جنيه في يوليو (تموز).

    وفي الخامس من اغسطس (اب) الماضي خفضت مصر قيمة الجنيه بنسبة ستة في المائة تقريبا ليصل السعر المركزي الى 4.15 جنيه مقابل الدولار ووسعت نطاق تذبذب أسعار الصرف الى ثلاثة في المائة صعودا أو هبوطا.

    وفي البداية رحب الاقتصاديون بهذه الخطوة التي أدت الى القضاء على السوق السوداء لمدة ثلاثة اشهر لكنهم ابدوا استياءهم عندما عجزت الحكومة عن تعديل هذه السياسة عندما تراجع الجنيه.

    ومع تزايد حدة نقص الدولارات في السوق عادت السوق السوداء للظهور وبلغ سعر الدولار فيها 4.70 جنيه مقارنة مع أقصى سعر ممكن قانونا وهو 4.45 جنيه للدولار بمقتضى النظام الحالي.

    وبدا من خلال المقابلة ان أبو العيون استبعد ما كان بعض المحللين يأملون فيه من تغيير في سياسة الصرف الاجنبي قريبا اذ قال ان النظام الحالي ما زال معمولا به.

    وقال «اولا الالية لم تنته أو لم تقتل ومستمرة والدليل على ذلك اننا ما زلنا كجهاز مصرفي محافظين على مستوى سعر الصرف في الحدود المعلنة».

    وأضاف «لذلك انا اريد ان أؤكد ان الالية ما زالت موجودة وان البنك المركزي لن يتوقف عن توفير احتياجات السوق... سياسة سعر الصرف لا يوجد بها تعديل لان سياسة 5 أغسطس ما زالت سارية».

    وعزا ابو العيون الذي عين محافظا للبنك المركزي الشهر الماضي الضغوط على اسعار الصرف الى المضاربات.

    وسئل عما اذا كانت الاسعار التي تتردد في السوق السوداء للدولار ارقاما للمضاربة فقال «نعم هي أسعار المضاربة وهي ارقام غير حقيقية ولا يتم التعامل عليها وهي في اطار صفقات خاصة وبالونات اختبار للنظام، والبنوك المركزية لا تستجيب لبالونات الاختبار. والبنوك المركزية الراسخة هي التي تدرس السوق واحتياجاته وتعرف كيف تنظم سوق الصرف الاجنبي»

    أنتهى النقل من جريدة الشرق الاوسط الشئ الوحيد المهم هنا تاريخ نشر التقرير الاقتصادى وهو : الاربعـاء 12 رمضـان 1422 هـ 28 نوفمبر 2001 العدد 8401


  7. #37

    الصورة الرمزية ali ashraf

    رقم العضوية : 162614

    تاريخ التسجيل : 13Jul2014

    المشاركات : 1,144

    النوع : ذكر

    الاقامة : القاهرة

    السيارة: نيسان صنى

    السيارة[2]: بيجو 508

    الحالة : ali ashraf غير متواجد حالياً

    افتراضي ما اشبه البارحة باليوم 2 -

    [SIZE="5"][COLOR="Blue"]الغرض من طرح ما اشبه البارحة باليوم هو اثبات فشل السياسة المالية للدولة فشل مزمن ملوش علاقة لا بنظام معين و لا ثورة 25 يناير و لا اعداء ثورة و ببساطة شديدة اما الدولة تعظم فكرة الانتاج و الجودة و بالتالى فتح اسواق للتصدير و اما تبقى على ثقافة الاستهلاك و الانتاج الردئ و المناخ الطارد للاستثمار ( الوضع الحالى و من 50 سنه) و نفضل نعلق اخطئنا على ان واحد جشع غير 2000 دولار فى السوق السوداء يبقى مفيش فائدة ارجع اقول لحضراتكم تانى الدولار زى اى سلعة و معرض لنظرية العرض و الطلب لو توفر بشكل كافى لن تكون هناك سوق سوداء ...بس نعرف الاول احنا فين و نحدد اهداف و نعمل على تحقيقها و نبطل حكاية ان كل شئ تمام و ازيدكم من الشعر بيتا ....منقول [الجنيه المصري يفقد 30% من قيمته وحالة من الارتباك تسود الأوساط الاقتصادية

    القاهرة: «الشرق الأوسط»
    تراجع سعر صرف الدولار في السوق المصري بشكل ملحوظ خلال الساعات الاخيرة بلغ 395 قرشا في المتوسط للبيع والشراء بعد قرار وزير الاقتصاد سحب تراخيص 5 شركات صرافة خالفت قواعد التعامل في السوق المصري.
    وكانت أزمة الدولار قد تصاعدت في السوق المصري لصرف العملات الأجنبية حيث تجاوز سعره حاجز الـ420 قرشاً في بعض شركات الصرافة، الأمر الذي انعكس سلباً على الأوساط الاقتصادية المصرية وأثار حالة من الارتباك وعدم الاستقرار، لاسيما بعد أن فشلت كافة المحاولات لكبح جماح الدولار، وكذا تصاعد حدة الخلافات داخل كواليس الحكومة حول أسلوب مواجهة الأزمة التي تسببت في خفض قيمة الجنيه بنحو 30 في المائة وتراجع القدرة التصديرية وزيادة فاتورة الواردات. ففي الوقت الذي تصر فيه وزارة المالية على رفض الاستمرار في استخدام الاحتياطي النقدي في توفير الدولار ومواجهة زيادة الطلب عليه وارتفاع سعره بدعوى أن هذا الحل سيؤدي الى تأثير سلبي على طرح السندات الدولارية بالأسواق الخارجية خلال الأسابيع القادمة، تؤكد وزارة الاقتصاد أن الأمر يتطلب الاستمرار في ضخ الدولار من حصيلة النقد الأجنبي المتوفرة لدى البنك المركزي للحيلولة دون مزيد من تفاقم الأزمة.

    وفي إطار الأزمة تبادلت الفعاليات الاقتصادية المصرية التراشق بالاتهامات عن مسؤولية المأزق الحالي، بينما أكد خبراء مصرفيون أن المشكلة باتت مزمنة وأن الموقف الحالي يحتاج الى إعادة نظر عاجلة في ربط الجنيه المصري بالدولار، حيث أوضح محافظ البنك المركزي السابق علي نجم ان الاحساس بالمشكلة تضاعف، الآونة الأخيرة نتيجة التباين بين أسعار الصرف في الجهاز المصرفي وبين أسعار الصرف في شركات الصرافة، واتهم نجم معظم شركات الصرافة بعدم الالتزام بالأسعار التي تعلنها وانها تتعامل في معظم الأحيان وفقاً للمعروض أو المطلوب من الدولارات، مشيراً الى ان البنوك تتحمل جزءا من المسؤولية لعدم قدرتها على تلبية طلبات العملاء للنقد الأجنبي وخاصة الدولار، الأمر الذي يضطر العملاء الى اللجوء لشركات الصرافة.

    من جانبها، رفضت شركات الصرافة الاتهامات الموجهة إليها، وأكدت على لسان رئيس شعبة الصرافة حسن الابيض ان سعر الصرف ما هو إلا انعكاس للأداء الحكومي، وخاصة عندما تكون السوق حرة وتخضع لعوامل العرض والطلب كما يحدث الآن، مشيرة الى انها لم تضارب على سعر الدولار قط وانها ظلت لمدة 7 سنوات أو أكثر في عقد التسعينات تشتري الدولار بحوالي 342 قرشاً وتبيعه بما لا يزيد على 345 قرشاً، وكذلك حذرت شركات الصرافة من التدخل الاداري بطرق أخرى غير استمرار البنك المركزي في ضخ الدولارات التي يحتاج اليها السوق وذلك للحيلولة دون ظهور السوق السوداء للدولار كما حدث نهاية عقد الثمانينات.

    الى ذلك يحاول البنك المركزي المصري خلال هذه الفترة الحفاظ على درجة مناسبة من الاستقرار في الأسعار ومواجهة ما يمكن أن يحدث من ارتفاعات عشوائية غير مبررة في السوق، مؤكداً انه لا خوف مطلقاً من استخدام الاحتياطي النقدي لضبط سعر الصرف بدعوى ان النقص في الاحتياطي النقدي يمكن تعويضه خلال الفترة القادمة مع زيادة تحويلات المصريين في الخارج ونمو ايرادات السياحة وصادرات البترول وقناة السويس وأيضاً زيادة حجم الصادرات وتراجع الواردات، كما اضطر البنك الى طرح 400 مليون دولار لإخماد الأسعار الذي نشب في الدولار اخيراً.
    أنتهى التقرير الاقتصادى المنقول من جريدة الشرق الاوسط بتارخ الاربعـاء 28 شـوال 1421 هـ 24 يناير 2001 العدد 8093


  8. #38

    الصورة الرمزية ahmedwagdy03

    رقم العضوية : 128834

    تاريخ التسجيل : 20Aug2012

    المشاركات : 904

    النوع : ذكر

    الاقامة : الأسكندرية

    السيارة: Kia Picanto

    السيارة[2]: Honda Civic 2013

    دراجة بخارية: معرفش أسوقها و بخاف منها

    الحالة : ahmedwagdy03 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    فيه إيه يا جماعة . كله بيقول الحكومة فاشلة .

    هو إمتى كان فى مصر حكومة ناجحة ؟


  9. #39

    الصورة الرمزية mmtronic

    رقم العضوية : 33398

    تاريخ التسجيل : 19Feb2009

    المشاركات : 667

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: 127

    السيارة[2]: Aveo / Renault Stepway

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : mmtronic غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmtronic مشاهدة المشاركة
    الز حاجه ان الموضوع واضح ... و الناس عارفه انا قصدى ايه و اقصد مين و ايه الهدف مع الموضوع و مع ذلك فى ناس مصره تلوى الموضوع و الى يفولك سطحى و الى يقولك هوة انت عبيط علشان تقول كدة يورو ايه الى يستبدلوة بالدولار و الى اسئله اليورو متوفر يبص فى السقف و يعمل مش فاهم

    طيب

    الى له خبرة دوليه فى سوق العمل و العمل فى شركات دوليه متعددة الجنسيات حيفهم انا بعمل ايه دلوقتى

    رساله الموضوع فى 3 نقط بسيطه قوى - للى ليسه مش واصله الكلام رغم انى اشك

    1- مسافر لبره البلد - مش تلازم تروح البنك و تاخد دولار ممكن تطلب يورو او تشتريه من الصرافه ( للناس الى بتشكك فى كلامى - جرب )

    2- بلاش دنائه و بطل تدور على الدولار تشتريه من البنك تحت اى حجه و تغيره فى الصرافه علشان تحس انك كسبت 200 جنيه او 1000 او 2000 جنيه

    3- الموضوع مش لاستبدال اليورو محل الدولار فى التجاره و الاستيراد - انا برضو مش اهبل علشان يكون دا قصدى - مهو الاجانب مش حيشغلو واحد اهبل او.... سطحى :) ( بصراحه انا شكيت فى الى انا كاتبه بس بعد ما راجعته فهمت انه واضح وضوح الشمس بس هوة السفسطه الى مضيعانا كمصريين )

    و لعن الله قوما ضاع الحق بينهم

    انا كدة خلصت كلامى و رسالتى واضحه و مششششش صطحيه اهه :)

    عرفتم بقى يا 1300 مشاهد انا كتبت البوست دة ليه :)



 
صفحة 4 من 4 الأولىالأولى 1 2 3 4

المواضيع المتشابهه

  1. أخر سعر صرف الدولار
    بواسطة salodas في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 2441
    آخر مشاركة: 10-11-2022, 10:49 PM
  2. فرق سعر الدولار
    بواسطة makram555 في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 21-01-2016, 09:06 PM
  3. مشاركات: 6
    آخر مشاركة: 28-06-2014, 01:14 PM
  4. سعر الدولار
    بواسطة moneer_yousf في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 6
    آخر مشاركة: 03-10-2013, 04:55 AM
  5. سوال بخصوص عقار متاجر
    بواسطة egyptawy2010 في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 18-01-2010, 11:01 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2