| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 4 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 40 من 49

  1. #31

    ams

    الصورة الرمزية ams

    رقم العضوية : 3867

    تاريخ التسجيل : 27Dec2007

    المشاركات : 1,904

    النوع : ذكر

    الاقامة : عين الشمس

    السيارة: N/A

    السيارة[2]: N/A

    دراجة بخارية: N/A

    الحالة : ams غير متواجد حالياً

    Cool -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MoToRiZeR مشاهدة المشاركة
    أي حد ينزل يمشي في الشارع .. يشوفله مكان يقعد فيه ممكن سور مترو أو قهوة من اللي باصين علي شارع حيوي .. و ببساطة يشوف عيون الشباب رايحة فين و يشوف اما بتعدي بنت من جنبه بيجبها من فوق لتحت و يبحلق إزاي .. انا مش بقول باقي البشر ملايكة الناس بتبص علي النساء في كل حتة في العالم بس لو تبص علي تعبيرات وش الشباب في الشارع تحس إنه بيغتصبها بعينيه ! و دي حاجة ممكن أي واحد يشوفها لو ركز معاها .. و ده لا يبرره إطلاقاَ ملابس الفتيات .

    بعيدا عن الموضوع
    عاوز اقول ان دى طريقة دايما باعملها لاغض بصرى يعنى لما تبقى فى بنت جميله معديه و لابسه لبس يصف جسمها بدل ما اشيح بوجهى عنها -المفروض الصح بس ممل و صعب -بارصد نظرات الناس التانيه ليها و تعبيرات وشهم لغاية ما تعدى

    أحمد محمد صبرى
    يا رب تفهم يا تتح
    ماشى فى نور الله بدعى و اقول .... يا رب


  2. #32

    الصورة الرمزية Mohd_Adel_Amin

    رقم العضوية : 15462

    تاريخ التسجيل : 30Jul2008

    المشاركات : 900

    النوع : ذكر

    الاقامة : Tanta & Alexandria

    السيارة: Renault Megane II 2006

    السيارة[2]: Renault Megane I 1999

    دراجة بخارية: ---

    الحالة : Mohd_Adel_Amin غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ams مشاهدة المشاركة

    بعيدا عن الموضوع
    عاوز اقول ان دى طريقة دايما باعملها لاغض بصرى يعنى لما تبقى فى بنت جميله معديه و لابسه لبس يصف جسمها بدل ما اشيح بوجهى عنها -المفروض الصح بس ممل و صعب -بارصد نظرات الناس التانيه ليها و تعبيرات وشهم لغاية ما تعدى
    والله فكرة جميلة جدا .. انا اتمنى اننا فعلا نفكر مع بعض في طرق لمعالجة المشكلة ولو على الأقل فينا ما دمنا مش قادرين نعالجها في المجتمع ..


  3. #33

    الصورة الرمزية ahmedsamir79

    رقم العضوية : 511

    تاريخ التسجيل : 07May2007

    المشاركات : 2,481

    النوع : ذكر

    الاقامة : Alexnadria

    السيارة: Verna

    السيارة[2]: Saba Saipa

    دراجة بخارية: No

    الحالة : ahmedsamir79 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    قبل مأا أقول رأي أحب أحط نقط في الأول:
    1-الحجاب فريضه و ركن أساسي للأسلام
    2-أنا ضد الأنحلال في ملابس السيدات قلبا و قالبا
    3-أنا أحترم و أقدس أماكن العباده في السعوديه - الأماكن المقدسه

    نيجي للكلام اللي حيزعل ناس كثيره:
    المملكه السعوديه نظام حاكم من حقي أعجب بأشياء يقوم بيها أو أرفض حاجات بيعملها و اللي بيحصل هناك بصراحه الوصف الوحيد له هو قلة أدب
    نظام الكفيل - جلد المصريين - معاملة غير السعوديين....معلش الأسلام ما بيقولش كده
    مش معني إن الحرميين هناك يبقي السعوديه مصدر للدين - هي حره في نفسها بس متفرضش رأييها علينا
    فيه إيه يا جماعه - هما عندهم مؤسسه فكريه عمرها ألف سنه ذي الأزهر أو ذي الجامع الأموي
    دول كل اللي ليهم في الدنيا أقل من خمسين سنه...من غير زعل خمسين سنه دول ولا حاجه يعني المفروض يسكتوا لغاية ما يوصلوا لينا - بلاش يا سيدي لغاية ما يوصلوا ل100 سنه

    نيجي لكلام علاء الأسواني - أنا عن نفسي لا بحبه و شايف أنه كاتب ذو أسلوب إباحي - أنا مش بقول كده من الهوا - أنا قريت له شيكاغو و عمارة يعقوبان.
    بس هو عنده حق:
    مش حقول لو واحده لبسه لبس غير محتشم- أنا حقول واحده بنت ليل(بائعه هوي) ده ميدنيش الحق إني أمد إيدي و أتحرش بيها . الفطرة السليمه تمنعني من كده. ولو أنا فطرتي فاسده الدين يمنعني - ولو أنا كافر القانون يمنعني

    أنا أنسان مش حيوان بيريل علي إي واحده معديه - مهما كان لبسها-لبسها دي مشكله ولي أمرها أو جوزها- مش مشكلتي أنا

    أحنا كده بنبعد عن أصل المشكله - شوفوا السبب :قلة الجواز و البطاله

    يا ريت محدش يزعل من رأيي


    مهندس أحمد سمير


  4. #34

    الصورة الرمزية kareem_Ashmawy

    رقم العضوية : 58

    تاريخ التسجيل : 18Apr2007

    المشاركات : 835

    النوع : ذكر

    الاقامة : Giza

    السيارة: ..........

    السيارة[2]: Peugeot 405 prestige

    الحالة : kareem_Ashmawy غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    نيجي للكلام اللي حيزعل ناس كثيره:
    المملكه السعوديه نظام حاكم من حقي أعجب بأشياء يقوم بيها أو أرفض حاجات بيعملها و اللي بيحصل هناك بصراحه الوصف الوحيد له هو قلة أدب
    نظام الكفيل - جلد المصريين - معاملة غير السعوديين....معلش الأسلام ما بيقولش كده
    مش معني إن الحرميين هناك يبقي السعوديه مصدر للدين - هي حره في نفسها بس متفرضش رأييها علينا
    فيه إيه يا جماعه - هما عندهم مؤسسه فكريه عمرها ألف سنه ذي الأزهر أو ذي الجامع الأموي
    دول كل اللي ليهم في الدنيا أقل من خمسين سنه...من غير زعل خمسين سنه دول ولا حاجه يعني المفروض يسكتوا لغاية ما يوصلوا لينا - بلاش يا سيدي لغاية ما يوصلوا ل100 سنه

    نيجي لكلام علاء الأسواني - أنا عن نفسي لا بحبه و شايف أنه كاتب ذو أسلوب إباحي - أنا مش بقول كده من الهوا - أنا قريت له شيكاغو و عمارة يعقوبان.
    بس هو عنده حق:
    مش حقول لو واحده لبسه لبس غير محتشم- أنا حقول واحده بنت ليل(بائعه هوي) ده ميدنيش الحق إني أمد إيدي و أتحرش بيها . الفطرة السليمه تمنعني من كده. ولو أنا فطرتي فاسده الدين يمنعني - ولو أنا كافر القانون يمنعني

    أنا أنسان مش حيوان بيريل علي إي واحده معديه - مهما كان لبسها-لبسها دي مشكله ولي أمرها أو جوزها- مش مشكلتي أنا

    أحنا كده بنبعد عن أصل المشكله - شوفوا السبب :قلة الجواز و البطاله

    يا ريت محدش يزعل من رأيي
    أصبت يافندم...أحييك بشدة


  5. #35

    الصورة الرمزية sa3dawy

    رقم العضوية : 4046

    تاريخ التسجيل : 09Jan2008

    المشاركات : 2,916

    النوع : ذكر

    الاقامة : Egypt,mansoura

    السيارة: ..

    السيارة[2]: Yaris 2oo8 a/t f/o

    الحالة : sa3dawy غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اولا ليس من حق اى انساان ان يتحرش باى انساان اخر ودا شىء بديهى ومنطقى والعالم كله مسلمين ومسيحيين ويهود متفقين عليه ....يعنى كل الاديان والقوانين الوضعية والاعراف المجتمعية ضد التحرش وضد الاغتصااب .....يعنى مش السعودية بس هى الى بتحافظ على المرأة.....وبالنسبة للمجتمع المصرى فالمجتمع المصرى بخير والحمد لله نحن المصريين من اكثر الشعوب حضارة واصالة وتدين واى حد يشكك فى كده اكيد دا انساان تفكيره قااصر ومش فاهم اى حااجة...وموضوع المعاكسة بين الولاد والبنات فدا شىء طبيعى موجود فى اى مكان فى الدنيا.....وبعدين النااس الى عماالة تداافع عن السعودية وبتقلل من قيمة مصر ....انا والله مستغرب جدا منكم ....للدرجااتى عشاان اشتغلتم كاام سنة فى الخليج عاوزين تلغوا الهوية المصرية وتتهموا المجتمع المصرى بالانحلال الاخلاقى ...هو لازم نلبس غطر ونربى دقونا ونلبس جلاليب قصيره عشاان المصريين يعجبوكم..المصريين مش بدو والى عااوز يعيش حيااة البدو العرب يخليه هنااك فى السعودية وميجيش مصر ياريت ..انا واحد عشت فى السعودية حوالى 10 سنين ....واقسم بالله ان اى ولد او شاب مقيم او اجنبى شكله نضيف وحلو حبتين تلاقى الشباب السعودى هيتجنن عليه ...شفتوا الشذوذ والهمجية ....اصلوا بعيد عنى وعنكم هنااك بيتحرشوا باى حد حتى الاطفاال الصغيرة الى بيسموهم الورعاااان ....لو جيت تبص على محفظة اغلب الشباب السعودى هتلاقى معااه صور كتير اوى لورعاان وتلاقيهم عمالين يترسموا على بعض هذا ورعى ...هههههههه..انا والله العظيم مش ببالغ والموضوع دا هنااك متفشى جدا بس طبعا الاعلام مش بيتناوله ....عموما الحمد لله احنا شبااب مصر رجاالة اوى وعلى الاقل لما بنعااكس بنعااكس بناات شبااب زينا وبالادب برده وبالذوق مش بنروح نجرى ورا العياال الصغيره زى المتخلفين بتوع الخليج.....المرأة السعودية طبعا مش محتااج اوصف ليكم وضعها وحالتها عااملة ازااى ......المرأة هناااك جاارية من الاخر وكل وظيفتها انها تناام مع جوزها وتخلفله العياااال ...وتلاقى الراجل من دول عنده 60 سنة ومتجوزله 4 حريم وكل شوية يبدل ويطلق ويبيع ويشترى فى بنات الناس بفلوسة .....يبقى الشيخ من دول مربيلك دقنه ومقصرلك جلابيته وعنده من الفلل والقصور والجوارى وييجى على الشبااب الغلبان الى زينا مش لاقى حتى يتجوز ويقعد يفتى ويحرم علينا عشيتنا....دول عاالم بدو غلااظ القلوب النقل عندهم اهم من العقل ..يكفرون العالم كله ويحللون لال سعود كل شىء..........من الظلم جدا ان نقااارن بين مجتمع متحضر وعريق مثل المجتمع المصرى الذى افتخر واعتز جدا بانتماائى اليه وبين مجتمع بدوى قبلى كالمجتمع الخليجى وخصوصا السعودى ........بس فى النهااية السعودية دولة من دول الجواار وفيها نااس طبعا كويسة ومحترمة لكن الوضع عندهم اسوء من عندنا بكتير والمفرووض احنا الى نعلمهم وننصحهم وناخد بايدهم عشاان ينهضوا بافكارهم اكتر من كده.....مش احنا الى نتعلم او نااخد منهم......عيب اوى بجد..........واخيرا لا للوهابية لا للسلفية لا لسعودة المجتمع المصرى .....وعاشت مصر ام الدنيا اصل كل الاديان واصل الحضارات كلها

    My lil Baby xD


  6. #36

    الصورة الرمزية ahmedsamir79

    رقم العضوية : 511

    تاريخ التسجيل : 07May2007

    المشاركات : 2,481

    النوع : ذكر

    الاقامة : Alexnadria

    السيارة: Verna

    السيارة[2]: Saba Saipa

    دراجة بخارية: No

    الحالة : ahmedsamir79 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    الأخ سعداوي
    أنا شايف أنه غلط أساسا إني أحط مقارنه بين مصر و السعوديه علشان نبرر اللي عندنا
    أنت أكيد معايا إن في حاجه غلط في مصر و أحنا لازم نجد ليها حل اللي هو أكيد مش أننا نقارن نفسينا بحد أسوء و نقول كده رضا


    مهندس أحمد سمير


  7. #37

    الصورة الرمزية د.أحمد سمير

    رقم العضوية : 38

    تاريخ التسجيل : 17Apr2007

    المشاركات : 1,847

    النوع : ذكر

    الاقامة : مدينة نصر ـ القاهرة

    السيارة: none

    السيارة[2]: Kia Rio 2006

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : د.أحمد سمير غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    يا جماعة المشكلة لا تكمن فقط فيمن نحمله تبعات الفساد الأخلاقي الذي صار يغمرنا كل يوم وليلة ..
    المشكلة تكمن أساساً في أن أي مجتمع لابد أن يتوافر لديه أمران حتى يصير مجتمع بشري وليس مجتمع حيواني ..
    هذان الأمران هما : الوجدان والعقل الجمعيين ، والضبط الاجتماعي ..
    الوجدان والعقل الجمعي يعني وجود حد أدنى من المبادئ والأخلاق العادات والتقاليد ، المحببات والمنهيات التي يقتنع بها عقلاً كل أفراده ، ويشعر بضرورة الحفاظ عليها حتى لو تضاربت أو تناقضت مع شهواته ومصالحه ..
    ومصر أصلاً تعيش أزمة هوية منذ فترة ليست بالقصيرة ، ولم يعد هناك ما يجمع عليه المصريون وجدانياً ولا عقلياً ، فصار المجتمع عبارة عن طبقات ، وكل طبقة تنتج طبقات فرعية ، وكلما ازدادت الطبقات كلما ازداد البعد عن ادراك وفهم الطرف الآخر ، وكلما صارت كل طبقة في حالة تغيبها عن الواقع الذي تحياه ..
    أنا بحكم عملي في الصحافة لفترة أدركت أنه لا توجد مصر واحدة بل إن كل عام تولد عدة مصرات جديدة ، كل منها يحمل ثقافة وعادات وتقاليد مختلفة عن غيرها ، كل منها يحلم بالخصوصية ويسعى وراء الانفرادية ، ويجد الآخر عدو حقيقي أو محتمل ..
    أنا أشهد الله تعالى أني أرى شباباً يرى السير على الأقدام في وسط البلد مسألة مهلكة ، وأن شاباً منهم لو "اتمشى " هناك فإنه سيسرق ، ويضرب ، وينتهك ، ويتلم عليه الناس من كل حتة لكي يفعلوا به الأفاعيل ....وغير ذلك الكثير ..
    المشكلة أن وسائل الإعلام ، ومؤسسات التعليم ، والمؤسسات الدينية قد فشلت جميعها في إيجاد الوعي الجمعي وفي تغذية الوجدان الجمعي المصري فصار يعاني خواء مستمراً وطويلاً ، وصار يتآكل بمعدلات لا نشعر بها إلا عندما نتفاجأ بمثل هذه الحوادث التي تطل علينا كل يوم وليلة ، لتزيد من شعورنا بأننا نعيش في وطن غير الذي عرفناه ..
    هذا التحرش الذي يتم ، يتم دائماً عند تقاطع طبقتين ، كل منهما يستبيح الآخر ، وكل منهما يرى في الآخر شخصاً يغتصب حقوقه ويأكل مستقبله ..
    إن الشباب الأهوج الذي يمارس هذه الأفعال يرى أن هؤلاء الفتيات غنيمة حرب بينه وبين الطبقة الأخرى ، ويرى أنه يأخذ حقه دون إرادة الآخر ، ويرى في الكثير من الكلام المذكور ما يؤكد له هذا الحق على غرار إن هؤلاء البنات يستاهلوا علشان بيلبسوا مش عارف إيه ..الخ .

    القاعدة الثانية التي يستمر بها المجتمع هي فكرة الضبط الاجتماعي ، وهي قدرة المؤسسة الاجتماعية على فرض قيم المجتمع على الأفراد ، سواء تمثلت هذه المؤسسة في الجهات الرسمية كالشرطة ، أو غير الرسمية في الأفراد ذاتهم ..
    ولا يخف على أي ناظر غياب وجود الشرطة كمؤسسة منوط بها تحقيق وفرض الضبط الاجتماعي ، وهو ما رمى بعاتق هذه المهمة على الناس والشعب ، وفي ظل غياب الوجدان الجمعي لم يعد ممكناً لأي فرد أن يتنبأ بسلوك الفرد الخاطئ لأنهما قد صارا يمثلان مجتمعين منفصلين ، وبالتالي فإن الدخول في معمعة فرض النظام الاجتماعي أو السعي نحو الضبط قد ينتج في النهاية ما لا تحمد عقباه من ضربة سكين أو عصا غليظة في أهون الأمور .. وبالتالي تخلى الجميع عن ممارسة هذا الدور ..
    وما يزيد الأمر اعوجاجاً .. أن فكرة الخروج على السلطة باعتبارها شجاعة في بلاد مثلنا تقلص وتحجم أي دور للتعبير الحر .. قد امتدت لتصل إلى التفاخر بالخروج على النظام الاجتماعي ككل ، فصار من يفعل الحرام يفعله جهاراً نهاراً ليحقق إشباعاً لديه بقدرته على تحدى الناس والنظام ، ولذة هذا الشعور تفوق لذة الفعل المشين ذاته لدى هذا الفرد ..
    ومع شيوع الفاحشة والتفحش ، لم يعد الفعل مؤذياً للعين ولا للنفس ولا للضمير ، وصار كل يوم يترسخ ويترسخ في انتظار ظهور الحرب المعلنة بين الطبقات ، أو إعادة ترتيب المجتمع وصياغة وجدانه ووعيه الجمعيين ومؤسسات ضبطه الاجتماعية من جديد ..

    تقبلوا جميعاً خالص مودتي

    ما عاد يجدي الكلام ..


  8. #38

    الصورة الرمزية TICOXX

    رقم العضوية : 12819

    تاريخ التسجيل : 13Jun2008

    المشاركات : 193

    الحالة : TICOXX غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    رائع لعلاء الأسواني

    و تحية خاصة جدا للأستاذ سبعاوي و توقيعه


  9. #39

    الصورة الرمزية TaoTao

    رقم العضوية : 197

    تاريخ التسجيل : 25Apr2007

    المشاركات : 1,377

    النوع : ذكر

    الاقامة : Sheikh Zayed

    السيارة: كيا برايد سيدان

    السيارة[2]: Fiat Uno 45 (1997)

    دراجة بخارية: No

    الحالة : TaoTao غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    ما شاء الله الله أكبر ولله الحمد .. وبارك الله لك يا دكتور أحمد سمير في عقلك ومنطقك .. كان فيه تعليق في دماغي بس ماكانش ينفع اكتبه بدون تأصيل المشكلة، ولم أكن لأستطيع تأصيلها كما فعلت حضرتك ..
    واسمح لي أن اقتبس بعضاً من ردكم لأضع خواطري في إطارٍ محكم من رأيكم السديد:

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.أحمد سمير مشاهدة المشاركة
    هذا التحرش الذي يتم ، يتم دائماً عند تقاطع طبقتين ، كل منهما يستبيح الآخر ، وكل منهما يرى في الآخر شخصاً يغتصب حقوقه ويأكل مستقبله ..
    إن الشباب الأهوج الذي يمارس هذه الأفعال يرى أن هؤلاء الفتيات غنيمة حرب بينه وبين الطبقة الأخرى ، ويرى أنه يأخذ حقه دون إرادة الآخر ، ويرى في الكثير من الكلام المذكور ما يؤكد له هذا الحق على غرار إن هؤلاء البنات يستاهلوا علشان بيلبسوا مش عارف إيه ..الخ .
    في حادث التحرش الجماعي الأخيرلاحظت أن الحادث وقع على "الحدود" فموقع الحادث على الحدود بين منطقة كانت بالعهد القريب جداً ريفية ومنطقة المهندسين الراقية جداً .. وسرحت بتأملاتي وتذكرت حواراً طفولياً جرى -منذ عشرين عام- بيني وبين أحد أبناء العمومة حين قال لي في لهجة من يفضي إلي بسر خطير -أو لعله كان يصمني بتهمة المدنية-: "كنت امبارح في مصر .. شفت ست كانت بتسوق العربية وجوزها جاعد جنبها زي الـ ..." وذكر كلمة تقلل من شأن الزوج في هذه الحالة، وعندما نظرت إليه بعينٍ خالية من التعبيرات أراد أن يزيد سخونة الحوار "داني شفتها كمان بتشرب سجاير" واستمرت نظرتي المحايدة فأنا بنظرة من تربى بالمدينة لا أرى فيما يقول حادثاً جللاً ولا أفهم القصد من كلامه، ولكنه بنظرته القروية يرى أنها "ست مش كويسة .. وأن ستات مصر عامةً سايبين والرجالة مش حاكمينهم" (وأعتذر عن الوصف المسيء ولكنها طبيعة العقل البشري أن يعمم كل ما هو سلبي وأن كل ما يخالف تقاليدي فهو سيء) ومصر هي القاهرة أو المدينة بوجه عام .
    فالقرية لها منظومتها من القيم الصارمة والتقاليد التي لا يمكن تجاوزها داخل المجتمع، فيعرف أهلها العيب ويعرفون حدودهم في احترام الكبير، ولأنهم مجتمع شبه مغلق يعرف بعضهم بعضاً، فمن المستحيل أن يتجاوز أي شابٍ في حق أي أحد -سواءٌ كان كبيراً في السن أو امرأة-
    ماذا حدث خلال هذه السنوات العشرين؟
    أولاً زيادة رهيبة في عدد سكان هذه القرى ساعد عليها تهاون الحكومة في مواجهة بناء المساكن على الأرض الزراعية .. وقابلها قلة الخدمات.
    ثانياً: أدت زيادة السكان مع قلة الأرض الزراعية -التي تم البناء عليها- إلى تحول الكثير من أبناء القرى للنشاط الصناعي بدلاً من الزراعة (تغيير مهم في مجموعة القيم والمبادئ)
    ثالثاً: صار على كل سطح منزل "دش" وانتشرت الوصلات الرخيصة التي أتاحت للشباب الاطلاع على الدنيا الأخرى والتي رسخت لديهم مبدأ "الستات في مصر سايبين" (راجعوا كل نماذج المرأة في جميع الأعمال الدرامية والفنية وستجدون ما يبرر هذا الترسيخ)
    رابعاً: أدى التوسع السكني في هذه القرى لحدوث "تلامس" بين المجتمعات في كثير من المناطق، فالمسافة بين "أرض اللواء" و"زنين" و"بولاق الدكرور" (وهي مناطق ينطبق عليها الوصف السابق) وبين شارع جامعة الدول العربية لا يكلف المرء أكثر من عبور كوبري أو مزلقان سيراً على الأقدام

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.أحمد سمير مشاهدة المشاركة
    القاعدة الثانية التي يستمر بها المجتمع هي فكرة الضبط الاجتماعي ، وهي قدرة المؤسسة الاجتماعية على فرض قيم المجتمع على الأفراد ، سواء تمثلت هذه المؤسسة في الجهات الرسمية كالشرطة ، أو غير الرسمية في الأفراد ذاتهم ..
    مع غياب الأمن بالشارع متمثلاً في غياب دور الشرطة بالشارع والتلامس بين المجتمعات والذي شبهته حضرتك بـ "تقاطع الطبقات" مع الخلفية الثقافية عن "ستات مصر" مع وجود بعض الشباب بدون وازع أخلاقي (وهم موجودون في كل مجتمع وبيئة) ومع القواعد الصارمة التي تحكم هؤلاء الشباب في قراهم الأصلية أضف إلى ذلك وجود شارع بسمعة شارع "جامعة الدول" على بعد خطوات، قد يكون سبباً في وجود تحرك جماعي للتمتع بمن يظنونهم "ستات سايبة" على الجانب الآخر من الكوبري، خارج قراهم وخارج نطاق سلطات أهليهم وتقاليدهم الصارمة مع ضمان حكومي بعدم التعرض!.
    (لاحظوا أن إشارة بدء الهجوم الهمجي كان كلمة "وليمة" !!)
    إلى هنا انتهت خواطري ويظل لي تعليق على الجزء الأخير من مشاركتكم:
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.أحمد سمير مشاهدة المشاركة
    وما يزيد الأمر اعوجاجاً .. أن فكرة الخروج على السلطة باعتبارها شجاعة في بلاد مثلنا تقلص وتحجم أي دور للتعبير الحر .. قد امتدت لتصل إلى التفاخر بالخروج على النظام الاجتماعي ككل ، فصار من يفعل الحرام يفعله جهاراً نهاراً ليحقق إشباعاً لديه بقدرته على تحدى الناس والنظام ، ولذة هذا الشعور تفوق لذة الفعل المشين ذاته لدى هذا الفرد ..
    ومع شيوع الفاحشة والتفحش ، لم يعد الفعل مؤذياً للعين ولا للنفس ولا للضمير ، وصار كل يوم يترسخ ويترسخ في انتظار ظهور الحرب المعلنة بين الطبقات ، أو إعادة ترتيب المجتمع وصياغة وجدانه ووعيه الجمعيين ومؤسسات ضبطه الاجتماعية من جديد ..

    تقبلوا جميعاً خالص مودتي
    ملاحظة ورأي سديدين ويفسران العديد من السلوكيات الهمجية التي انتشرت في مجتمعنا بدايةً من التهرب من بوابات المترو وصولاً للتحرش

    وأشكر حضرتك على هذا الرأي المستنير الكاشف

    تامر حسين


  10. #40

    الصورة الرمزية muslimah_dentist

    رقم العضوية : 20705

    تاريخ التسجيل : 01Oct2008

    المشاركات : 899

    النوع : انثى

    الاقامة : ismailia

    السيارة: shahin

    السيارة[2]: maruti

    الحالة : muslimah_dentist غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.أحمد سمير مشاهدة المشاركة
    يا جماعة المشكلة لا تكمن فقط فيمن نحمله تبعات الفساد الأخلاقي الذي صار يغمرنا كل يوم وليلة ..
    المشكلة تكمن أساساً في أن أي مجتمع لابد أن يتوافر لديه أمران حتى يصير مجتمع بشري وليس مجتمع حيواني ..
    هذان الأمران هما : الوجدان والعقل الجمعيين ، والضبط الاجتماعي ..
    الوجدان والعقل الجمعي يعني وجود حد أدنى من المبادئ والأخلاق العادات والتقاليد ، المحببات والمنهيات التي يقتنع بها عقلاً كل أفراده ، ويشعر بضرورة الحفاظ عليها حتى لو تضاربت أو تناقضت مع شهواته ومصالحه ..
    ومصر أصلاً تعيش أزمة هوية منذ فترة ليست بالقصيرة ، ولم يعد هناك ما يجمع عليه المصريون وجدانياً ولا عقلياً ، فصار المجتمع عبارة عن طبقات ، وكل طبقة تنتج طبقات فرعية ، وكلما ازدادت الطبقات كلما ازداد البعد عن ادراك وفهم الطرف الآخر ، وكلما صارت كل طبقة في حالة تغيبها عن الواقع الذي تحياه ..
    أنا بحكم عملي في الصحافة لفترة أدركت أنه لا توجد مصر واحدة بل إن كل عام تولد عدة مصرات جديدة ، كل منها يحمل ثقافة وعادات وتقاليد مختلفة عن غيرها ، كل منها يحلم بالخصوصية ويسعى وراء الانفرادية ، ويجد الآخر عدو حقيقي أو محتمل ..
    أنا أشهد الله تعالى أني أرى شباباً يرى السير على الأقدام في وسط البلد مسألة مهلكة ، وأن شاباً منهم لو "اتمشى " هناك فإنه سيسرق ، ويضرب ، وينتهك ، ويتلم عليه الناس من كل حتة لكي يفعلوا به الأفاعيل ....وغير ذلك الكثير ..
    المشكلة أن وسائل الإعلام ، ومؤسسات التعليم ، والمؤسسات الدينية قد فشلت جميعها في إيجاد الوعي الجمعي وفي تغذية الوجدان الجمعي المصري فصار يعاني خواء مستمراً وطويلاً ، وصار يتآكل بمعدلات لا نشعر بها إلا عندما نتفاجأ بمثل هذه الحوادث التي تطل علينا كل يوم وليلة ، لتزيد من شعورنا بأننا نعيش في وطن غير الذي عرفناه ..
    هذا التحرش الذي يتم ، يتم دائماً عند تقاطع طبقتين ، كل منهما يستبيح الآخر ، وكل منهما يرى في الآخر شخصاً يغتصب حقوقه ويأكل مستقبله ..
    إن الشباب الأهوج الذي يمارس هذه الأفعال يرى أن هؤلاء الفتيات غنيمة حرب بينه وبين الطبقة الأخرى ، ويرى أنه يأخذ حقه دون إرادة الآخر ، ويرى في الكثير من الكلام المذكور ما يؤكد له هذا الحق على غرار إن هؤلاء البنات يستاهلوا علشان بيلبسوا مش عارف إيه ..الخ .

    القاعدة الثانية التي يستمر بها المجتمع هي فكرة الضبط الاجتماعي ، وهي قدرة المؤسسة الاجتماعية على فرض قيم المجتمع على الأفراد ، سواء تمثلت هذه المؤسسة في الجهات الرسمية كالشرطة ، أو غير الرسمية في الأفراد ذاتهم ..
    ولا يخف على أي ناظر غياب وجود الشرطة كمؤسسة منوط بها تحقيق وفرض الضبط الاجتماعي ، وهو ما رمى بعاتق هذه المهمة على الناس والشعب ، وفي ظل غياب الوجدان الجمعي لم يعد ممكناً لأي فرد أن يتنبأ بسلوك الفرد الخاطئ لأنهما قد صارا يمثلان مجتمعين منفصلين ، وبالتالي فإن الدخول في معمعة فرض النظام الاجتماعي أو السعي نحو الضبط قد ينتج في النهاية ما لا تحمد عقباه من ضربة سكين أو عصا غليظة في أهون الأمور .. وبالتالي تخلى الجميع عن ممارسة هذا الدور ..
    وما يزيد الأمر اعوجاجاً .. أن فكرة الخروج على السلطة باعتبارها شجاعة في بلاد مثلنا تقلص وتحجم أي دور للتعبير الحر .. قد امتدت لتصل إلى التفاخر بالخروج على النظام الاجتماعي ككل ، فصار من يفعل الحرام يفعله جهاراً نهاراً ليحقق إشباعاً لديه بقدرته على تحدى الناس والنظام ، ولذة هذا الشعور تفوق لذة الفعل المشين ذاته لدى هذا الفرد ..
    ومع شيوع الفاحشة والتفحش ، لم يعد الفعل مؤذياً للعين ولا للنفس ولا للضمير ، وصار كل يوم يترسخ ويترسخ في انتظار ظهور الحرب المعلنة بين الطبقات ، أو إعادة ترتيب المجتمع وصياغة وجدانه ووعيه الجمعيين ومؤسسات ضبطه الاجتماعية من جديد ..

    تقبلوا جميعاً خالص مودتي

    [align=center]أؤيد حضرتك فى كل ما قلته و لقد أتيت بهذا التحليل الرائع بالمشكلة من جذورها[/align].

    [bor=#f7ff00]سبحان الله و بحمده ...سبحان الله العظيم[/bor]



 
صفحة 4 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. د.محمد المهدي يحلل: لماذا رفض المصريون مبارك؟
    بواسطة Everlasting في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 07-02-2011, 02:16 PM
  2. لماذا يشعر اخواننا المصريون ان جميع العرب يكرهونهم ؟؟!! (موضوع منقول)
    بواسطة MomoMedo في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 6
    آخر مشاركة: 05-12-2009, 06:29 AM
  3. لماذا أصبح المصريون يكرهون الوظيفة؟!
    بواسطة هيثم في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 19-09-2009, 05:18 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2