ألسلام عليكم ورحمة الله وبركاته,

من التصفح فى هذا المنتدى الجامد لاحظت عدد كبير لا يعلم ماهو الIMMOBILIZER والبعض الاخر غير مقتنع بأنة يحول دون سرقة السيارة فقررت عمل موضوع بسيط لتوضيح المسائل.

أولا: التعريف
الIMMOBILIZER عبارة عن security system بين المفتاح و الengine management ECU, حيث يحمل كل منهم كود معين يتم المطابقة بينهم عند بداية تشغيل المتور(ignition start) ولا يعمل المتور الا فى حالة التطابق.

ثانيا: كيفية العمل
فالبداية كان الموضوع بسيط نوعا ما بحيث يقوم المصنع بتخزين كود على المفتاح و نفس الكود على ال ECU وعند بداية التشغيل يقوم المفتاح ببث الكود عن طريق RF للECU ويقوم بالمطابقة, ولاكن هذا النظام كان يمكن خرقه,أى حد معاه digital scanner وانت بتدور العربية ممكن يقراء الكود ويعمل مفتا زى اللى معاك, لو شوفتو فيلم gone in 60 seconds فالمشهد اللى كانو بيختارو العربيات اللى حيسرئوها كان معاخم الجهاز ده.
أما الان فالعملية اصبحت معقدة جدا ودخلوا فيها الencryption بمعنى ان الكود اللى على ECU اصبح يتغير مع كل محاولة لتدوير المتور والكود اللى بيتبعت من المفتاح اصبح مشفر وبرده هو كمان بيتغير مع كل محاولة لتدوير الموتور,وبكدة اقدر أأول أن سرقة عربية فيها النوع الجديد من الIMMOBILIZER مـسـتـحـيـله لانة ببساطة لو الكود غير مطابق الECU بيغلق طرمبة البنزين و المرش و المتور :-)

ثالثا: هل نسطيع تركيبه فالسيارة
لا ماينفعش,الموضوع لازم يكون من المصنع

رابعا: ماذا أفعل لتجنب السرقة وليس بسيارتى IMMOBILIZER

أدعى ربنا متتسرئش.

دة باختصار شديد نبذة عن الموضوع ,اتمنى يكون حد استفاد منه وانا جاهز لأى استفسارات.