إزيكم يا شباب

قررت أشتري تكييف جديد إن شاء الله قبل موسم الصيف (اللي غالباً هيكون قالب على جو الخليج) ربنا يستر

تقريباً والله أعلم بسبب موضوع الدولار والتخبط في سعره، السوق تقريباً متعطش بشكل مش طبيعي من معظم الأجهزة الكهربية وخصوصاً التكييف علشان ينزلوا بيها على موسم الصيف على طول والسعر يزيد وفيه محلات كبيرة جداً ومشهورة إنسحب منها المنتجات اللي كانت متوفرة من أسبوعين بس.

بما إني مهندس، بحب جداً قبل ما أقرر الشرا إني اقرى التفاصيل الفنية والمانيوالز وأشوف الآراء، غالبا بيكون في الموبايلات والكمبيوتر والإلكترونيات، لكن لما جات عند التكييف، الموضوع بقى مربك جداً.

مواصفات الغرفة المطلوب ليها التكييف: 3*3 متر (27 متر مكعب تقريباً) والواجهة غربي في دور أخير 11، يعني في الصيف الشمس من 1 الضهر للمغرب في البيت ( ربنا ما يوريكم )

خلاصة البحث

بعد ما قريت هنا كتير آراء الناس على التكييفات وأفضلها من حيث تحمل الحرارة العالية والصوت وقوة التبريد والكفاءة، البحث اختصر في ماركتين: شارب SHARP و كاريير carriar.

وحسب حجم الغرفة فالأنسب 1.5 حصان وأنا ناوي إن شاء الله أجيبه سخن بارد لأن الشتاء بيكون فريزر بمعنى الكلمة ويكون فيه خاصية تبريد-تدفئة سريعة (تربو) ونظام تنقية هوا (بلازما).

الموديلات المتوفرة في الأسواق حالياً حسب المواصفات المطلوبة:

شارب SHARP: تكييف شارب 1.5 حصان إسبليت بارد - ساخن بريميم بلاس AY-AP12RHE
كاريير carriar: تكييف 1.5 حصان إسبليت بارد - ساخن - جيت كوول GS-H126E5U3

تقريباً الموديلين سعرهم قريب من بعض (يزيد أو يقل في حدود 200-300 جنيه)

المزايا المشتركة
الموديلين فيهم كل المميزات المشتركة زي (التربو، البلازما، الريش Swings بتتحرك اوتوماتيك في كل الإتجاهات، شاشة ديجيتال وسعة تبريد 12000 وحدة حرارية للتبريد و13300 للتسخين).

حسب موقع كاريير carriar
بيقول إنه بيتميز عن غيره بكمبريسور قاري Tropical يستحمل حرارة ل54 وتحكم في الفولتية (الكهربا) نظام حماية من الجهد المنخفض والمرتفع وفلتر ثلاثي ضد الفيروسات والأتربة.

حسب موقع العربي بيقول إن تكييف شارب فيه خاصية التشغيل الهادئ (منخفض الصوت)، طول الوصلات: 4 متر، EER نسبة كفاءة الطاقة، تشغيل تلقائي بعد إنقطاع الكهرباء، فتحة خروج الهواء كبيرة وتايمر تشغيل/إيقاف نظام 12 و24 ساعة وتايمر إيقاف 5 ساعات.

موقع كاريير carriar مفقتد بيانات مهمة زي طول الوصلات والصوت ونسبة كفاءة الطاقة وحجم فتحة خروج الهوا والتشغيل التلقائي والتايمر.


لكن أنا بقيت متردد لأن الكلام كتر عن مزايا وعيوب التكييفين خصوصاً إن السعر قريب من بعضه، ناس بتقول إن شارب سمعته وجودة منتجاته معادتش زي الأول وبيعتمد على سمعته السابقة وإن موديل 2.25 حصان كان بيعمل صوت طقطقة (المفروض يكونوا عالجوا دي في الموديل دا لل2.25 حصان عن سابقه) لكن الحق يتقال، مفيش سلبيات قريتها عن تكييف carriar إلا كلام عن كفاءة الطاقة بتاعته E ودي تعتبر قليلة وده معناه إستهلاك أكبر للكهرباء، لكن التردد جالي بسبب إنتشار SHARP بشكل أوسع عن تكييف كاريير وصعب جداً ألاقي تكييفات carriar في المحلات والتوكيلات التجارية الكبيرة.

النقط الغامضة بالنسبة لي زي ما سبق وقولت: موقع carriar مفقتد بيانات مهمة زي طول الوصلات والصوت ونسبة كفاءة الطاقة وحجم فتحة خروج الهوا والتشغيل التلقائي والتايمر. الغامض بالنسبة لي كمان محتاج أعرف خدمة ما بعد البيع، الصيانة، مين توكيل carriar المسئول في حالة لا قدر الله الأعطال وسنين الضمان بالنسبة الي carriar وتوافر قطع الغيار لSHARP وcarriar وسعرها بالمقارنة لبعض.

ياريت نشارك تجاربنا في التكييفين ويا سلام لو شاري قريب (موديلات جديدة من 2019 ) يشاركنا برأيه وياريت لو فيه معلومة ناقصة ينورنا بيها بحيث نغطي كل النقط الناقصة.

معلش طولت عليكم!