استاذ احمد المحترم....
انا بس عايز اقول انه كويس اننا نعرف اسباب التحريم...بس ده مش معناه اننا نسيب النصوص و الفتاوى...و نحاول نعمل عقولنا فى حاجات ليها نص...حضرتك اكيد سمعت عن القاعدة الفقهية: "لا اجتهاد مع نص"...
و عموما على حد علمى...من اسباب تحريم الربا الأساسية ان محدش يبقى ضامن ارباح فلوسه من غير مخاطرة او سعى لتشغيلها....
بمعنى اخر...احط فلوسى فى بنك..و ابقى ضامن نسبة الربح دايما...مهما حصل للبنك من مكسب او خسارة...و البنك المركزى مأمن على فلوسى...
لازم اتحمل مخاطرة...علشان يبقى من جواى عارف دايما ان الرزق من عند ربنا...زى الفلاح اللى بيسقى الزرع و بيدعى ربنا انه يطلع سليم...و زى التاجر اللى بيدعى ربنا يجيله زباين....و هكذا...
و عموما....الموضوع ده محل اختلاف بين العلماء...لكن على حد علمى العلماء الثقات اكدوا حرمانيته و ربويته بناء على نصوص من السنة بتوضح يعنى ايه ربا و مدى انطباقه على الحالات المختلفة..وممكن حضرتك تراجع الفتاوى المنشورة على موقع اسلام ويب...و فتاوى الشيخ القرضاوى..
و انا مؤمن ان كل واحد فينا يفهم الموضوع بنفسه و يقرأ الفتاوى..و بعدين يستفتى قلبه...لأنه لا تزر وازرة وزر اخرى...و مينفعش مثلا يوم القيامة اقول ان فلان او الشيخ الفلانى هما اللى قالولى...
و ربنا يوفقنا دايما للحلال...و ارجو انى اكون افدت حضرتك...و شكرا..
المفضلات