| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube

مشاهدة نتائج الإستطلاع: انهى افضل فى الشكل؟

المصوتون
24. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع
  • كولت (الشكل القديم)

    8 33.33%
  • كولت (الشكل الجديد)

    16 66.67%
صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 18

  1. #1

    الصورة الرمزية mahmoudzaied

    رقم العضوية : 11679

    تاريخ التسجيل : 27May2008

    المشاركات : 662

    النوع : ذكر

    الاقامة : Banha

    السيارة: Verna viva09 1.5 cc manual

    السيارة[2]: Lancer08 1.3 cc manual

    الحالة : mahmoudzaied غير متواجد حالياً

    افتراضي قول انهى افضل فى الشكل : كولت الشكل القديم ولا الشكل الجديد (مرفق بالصور) - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

    hasad">

    انا قلت اعمل مقارنة بسيط بين شكل السيارتين متسوبيشى كولت الشكل القديم والشكل الجديد
    ايهما افضل ؟

    العربيتين من الامام :-

    [IMG][/IMG]


    العربيتين من الخلف :-

    [IMG][/IMG]


    صالون السيارتين
    الشكل القديم :-

    الشكل الجديد :-


    انا عارف ان هنا فى المنتدى محدش يمتلك السيارة دى (ممكن يكون فيه بس اعتقد قليل اوى)
    بس فعلا العربية دى كويسة جدا جدا ومش واخدة حقها فى مصر (اللانسر طبعا متفوقة جدا)
    وانا بعتبرها اخت اللانسر الصغيرة (الهاتش بالك)

    طبعا انا واثق ان الراى فى شكل العربيتين هيكون من غير تحيز

    بس انا هتكلم شوية عن موتور الكولت (الشكل القديم) لان (الشكل الجديد) منزلش مصر
    هوا موتور بتكنولوجيا MIVEC (نفس موتور اللانسر الشارك)
    1500 سى سى - 16 صباب - 4 سلندر
    يولد 109 حصان صافى

    اما بالنسبة للفتيس:-
    فهوا فتيس ايزى ترونيك (زو ست سرعات امامية وواحدة خلفية) زى فتيس الاوبل فيكترا الشكل الجديد
    فتيس تحفة بيحقق تسارع عالى وعدم الشعور بالنقلات
    وبه امكانية التحول بين المانيول والاتوماتيك
    انا خلصت كلام فاضل كلامك وتقيمكم


  2. #2

    الصورة الرمزية مصراوي جدا

    رقم العضوية : 1682

    تاريخ التسجيل : 05Aug2007

    المشاركات : 4,064

    النوع : ذكر

    الاقامة : القاهرة

    السيارة: .

    السيارة[2]: .

    دراجة بخارية: .

    الحالة : مصراوي جدا غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    الشكل القديم موديل 2007 فيه 3 أعضاء بالمنتدى يملكوا العربية وفيه 2 بيفكروا وبيسألوا ويمكن يشتروها (وصل سعرها الزيرو الآن بالتوكيل 82500 ج)

    الشكل الجديد 2009 اتعمل عنها موضوع قبل كده في المنتدى وكان رأي الأعضاء فيها لا يسر وبالتالي التوكيل لازم يفكر الف مرة قبل ما يجيبها

    http://www.nilemotors.net/Nile/showthread.php?t=41056


  3. #3

    الصورة الرمزية hotboja

    رقم العضوية : 16457

    تاريخ التسجيل : 15Aug2008

    المشاركات : 611

    النوع : ذكر

    الاقامة : giza

    السيارة: opel V 1994

    السيارة[2]: vw

    الحالة : hotboja غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    الجديدة احلة بكتيرر


    القديمة مش حلوة الفنوس بتاعة طويل وشكلة مش قد كدة

    الجديدة شبة الجيتز بس مقطقطة وحلوة قوىىىىىى




  4. #4

    الصورة الرمزية mahmoudzaied

    رقم العضوية : 11679

    تاريخ التسجيل : 27May2008

    المشاركات : 662

    النوع : ذكر

    الاقامة : Banha

    السيارة: Verna viva09 1.5 cc manual

    السيارة[2]: Lancer08 1.3 cc manual

    الحالة : mahmoudzaied غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصراوي جدا مشاهدة المشاركة
    الشكل القديم موديل 2007 فيه 3 أعضاء بالمنتدى يملكوا العربية وفيه 2 بيفكروا وبيسألوا ويمكن يشتروها (وصل سعرها الزيرو الآن بالتوكيل 82500 ج)

    الشكل الجديد 2009 اتعمل عنها موضوع قبل كده في المنتدى وكان رأي الأعضاء فيها لا يسر وبالتالي التوكيل لازم يفكر الف مرة قبل ما يجيبها

    http://www.nilemotors.net/Nile/showthread.php?t=41056
    الف شكر يا بشمهندس على المشاركة
    وفعلا سعر الشكل القديم حتى لو كان 2008 يبقى تحفة
    الشكل الجديد فعلا مش محبوب
    وانا هقول رأيي فيه


  5. #5

    الصورة الرمزية mahmoudzaied

    رقم العضوية : 11679

    تاريخ التسجيل : 27May2008

    المشاركات : 662

    النوع : ذكر

    الاقامة : Banha

    السيارة: Verna viva09 1.5 cc manual

    السيارة[2]: Lancer08 1.3 cc manual

    الحالة : mahmoudzaied غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hotboja مشاهدة المشاركة
    الجديدة احلة بكتيرر


    القديمة مش حلوة الفنوس بتاعة طويل وشكلة مش قد كدة

    الجديدة شبة الجيتز بس مقطقطة وحلوة قوىىىىىى
    شكلك كدة هتبقى المعجب الوحيد بالشكل الجديد فى المشاركات كلها


  6. #6

    الصورة الرمزية mahmoudzaied

    رقم العضوية : 11679

    تاريخ التسجيل : 27May2008

    المشاركات : 662

    النوع : ذكر

    الاقامة : Banha

    السيارة: Verna viva09 1.5 cc manual

    السيارة[2]: Lancer08 1.3 cc manual

    الحالة : mahmoudzaied غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    بصراحة انا شايف ان الشكل القديم احسن
    رغم ان الاتنين تقليد للشارك والبوما
    1-بس الشكل الجديد مطلعش بحلاوة الشارك ولا تحفة تصميم الشارك
    انما الشكل القديم تحس ان فيه حاجة حلوة
    2- من الخلف
    اعتقد ان الفانوس الصغير بتاع الشكل الجديد افضل ومش مخلى منظرها منفر وكمان هيكون ارخص فى التكلفة لو اتكسر ولا حاجة
    3- من الامام
    الخطوط جميلة بس الجديد وقع برضو فى مشكلة الفيبر اللى هوا مقدمة العربية
    وكمان الفانوس كان ممكن يبقى احسن من كدة
    4-من الصالون
    بجد الشكل الجديد انا شايف انو احسن فى ظل تغيير الاضاءة الخضراء واستعمال البرتقالى او الاحمر وكمان منظر العدادات تغير وكمان السى دى بلاير
    بس التصميم الجديد مبنى على القديم مع بعض التعديل

    انا عايز اضيف اضافة بسيطة ان ابعاد العربيتين نفس بعض
    وكمان نفس الشاسيه
    ودى نقطة لصالح الشكل القديم دا لو كان كمان نفس الموتور)
    عكش الشارك والبوما (اختلاف فى كل شىء بكل ما تحتوى الكلمة من معانى

    فى النهاية الشكل القديم (بصرف النظر عن الصالون) هوا الفائز


  7. #7

    الصورة الرمزية M.Elwan

    رقم العضوية : 1121

    تاريخ التسجيل : 23Jun2007

    المشاركات : 1,566

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: Hyundai Elantra 2005

    السيارة[2]: Sahin 1.6 94

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : M.Elwan غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصراوي جدا مشاهدة المشاركة
    الشكل القديم موديل 2007 فيه 3 أعضاء بالمنتدى يملكوا العربية وفيه 2 بيفكروا وبيسألوا ويمكن يشتروها (وصل سعرها الزيرو الآن بالتوكيل 82500 ج)

    الشكل الجديد 2009 اتعمل عنها موضوع قبل كده في المنتدى وكان رأي الأعضاء فيها لا يسر وبالتالي التوكيل لازم يفكر الف مرة قبل ما يجيبها

    http://www.nilemotors.net/Nile/showthread.php?t=41056
    متنساش أ طارق ان زى ما التوكيل حيفكر الف مرة قبل ما يجيب موديل 2009 لانه خايف من الخسارة
    المشترى برده لازم يفكر 100 الف مرة قبل ما يشترى عربية موديل 2007 واحنا فى شهر 3 2009وبالسعر المبالغ فيه ده لانه اول ما حيرخص العربية ويعلق نمر حيبقى خسر فيها مش اقل من 10 الاف جنية على الاقل والمشترى برضه خايف من الخسارة زى التوكيل بالظبط ويمكن اكتر
    وبعدين التوكيل خد قرار خاطىء واستورد عربية ملهاش سوق هنا ومحتاجة بنزين 95 وعملت مبيعات ضعيفة فى 2007 ومرضيتوش تخفضوا سعرها لحد ما 2007 خلصت والعربيات لسه متبعتش جت 2008 وبرضه مش راضين تخفضوا لحد ما 2008 قربت تخلص بدئتوا تخفضوا مبالغ رمزية الف والفين وجنية لحد ما 2008 خلصت بدئتوا تعرضوا نسب تخفيض اكبر
    ودلوقتى احنا فى شهر 3 2009 ولسه مصرين على سعر مبالغ رغم ان عربية بالشكل ده والموديل القديم ده اى سعر حتتباع بيه حتى لو اتباعت بخسارة 30 او 40 فى المية حيكون مكسب ليكوا



    kingaya سابقاً


  8. #8

    الصورة الرمزية nour3alanour

    رقم العضوية : 13409

    تاريخ التسجيل : 22Jun2008

    المشاركات : 291

    النوع : انثى

    الاقامة : Cairo, Egypt

    السيارة: Chevrolet Lanos 2010

    السيارة[2]: Mitsubishi Galant Sport 77

    دراجة بخارية: No

    الحالة : nour3alanour غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    علي فكرة يا جماعة
    أنا لما رحت التوكيل من كام اسبوع أشوف العربية، سألت المسئولة اللي كنت بكلمها هناك عن أخبار الكولت موديل 2009 قالتلي بالحرف لأ الحقيقة مش هنجيبها وأنا التوكيل أهه وبقولك اني مش هطلبها السنة دي خالص (طبعا علشان الخسارة اللي خسروها في موديل 2007)

    رأييي شكل الموديل القديم الخارجي أحلي من الجديد لكن طبعا تابلوه الجديد أحلي بكتير.

    وعموما عيب العربية دي للأسف هنا في مصر هو شكلها اللي فعلا ميرضيش أذواق مستهلكين كتير حيث ان المستهلك المصري أساسا العربية الهاتشباك مهياش اولي اهتماماته، وطبعا سعرها في البداية اللي نزلت بيه أكيد كان عالي اوي وبالتالي لم تلاقي اقبال كبير نظرا لشكل مش هيكون مقبول من ناس كتير وكمان سعر غالي.


    نفسي الناس تبطل تقول "شفورليه" ويقولوا "شيفروليه"
    الفرق بين الـ RO والـ OR زي الفرق بين الـ T والـ S...!


  9. #9

    الصورة الرمزية mahmoudzaied

    رقم العضوية : 11679

    تاريخ التسجيل : 27May2008

    المشاركات : 662

    النوع : ذكر

    الاقامة : Banha

    السيارة: Verna viva09 1.5 cc manual

    السيارة[2]: Lancer08 1.3 cc manual

    الحالة : mahmoudzaied غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    فعلا الشعب المصرى بيدور على عربيات سيدان عائلة اكتر من عربية هاتش باك
    بس برضو العربية تعتبر مظلومة لو تم المقارنة بينها وبين
    الماتركس - الماتريا
    ومستنى رأى بقية الاعضاء


  10. #10

    الصورة الرمزية مصراوي جدا

    رقم العضوية : 1682

    تاريخ التسجيل : 05Aug2007

    المشاركات : 4,064

    النوع : ذكر

    الاقامة : القاهرة

    السيارة: .

    السيارة[2]: .

    دراجة بخارية: .

    الحالة : مصراوي جدا غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kingaya مشاهدة المشاركة
    متنساش أ طارق ان زى ما التوكيل حيفكر الف مرة قبل ما يجيب موديل 2009 لانه خايف من الخسارة
    المشترى برده لازم يفكر 100 الف مرة قبل ما يشترى عربية موديل 2007 واحنا فى شهر 3 2009وبالسعر المبالغ فيه ده لانه اول ما حيرخص العربية ويعلق نمر حيبقى خسر فيها مش اقل من 10 الاف جنية على الاقل والمشترى برضه خايف من الخسارة زى التوكيل بالظبط ويمكن اكتر
    وبعدين التوكيل خد قرار خاطىء واستورد عربية ملهاش سوق هنا ومحتاجة بنزين 95 وعملت مبيعات ضعيفة فى 2007 ومرضيتوش تخفضوا سعرها لحد ما 2007 خلصت والعربيات لسه متبعتش جت 2008 وبرضه مش راضين تخفضوا لحد ما 2008 قربت تخلص بدئتوا تخفضوا مبالغ رمزية الف والفين وجنية لحد ما 2008 خلصت بدئتوا تعرضوا نسب تخفيض اكبر
    ودلوقتى احنا فى شهر 3 2009 ولسه مصرين على سعر مبالغ رغم ان عربية بالشكل ده والموديل القديم ده اى سعر حتتباع بيه حتى لو اتباعت بخسارة 30 او 40 فى المية حيكون مكسب ليكوا
    معلومات حضرتك خاطئة جدا

    العربية نزلناها اول مرة في معرض فورميلا الأهرام في يناير2007 وكان سعرها 119000 ج مع نهاية 2007 نزل السعر الى 105000 ج ثم خلال 2008 نزل السعر الى 99000 ج ثم 95000 ج ثم 90000 ج ثم 85000 ج وأخيرا 82500 ج

    بالتأكيد مش محتاج اقول لك ان العربية دلوقتي بتتباع بخسارة وخسارة كبيرة كمان الا لو كنت من انصار حملة خليها تصدي وبتعتقد زي كثيرين ان الوكيل بيربح من 50 الى 60 % من سعر العربية علشان موظف في توكيل تويوتا السعودية عبد اللطيف جميل طردوه من الشركه فقال انا هافضحهم واعرف الناس هم بيكسبوا قد ايه - رغم ان المثل بيقول اذا كان المتكلم مجنون فالمستمع عاقل

    عموما لا اعتقد ان العربية سعرها هينزل اكتر من كده لأن اساسا باقي 15 عربية



 
صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. الفروق بين نيسان صني (الشكل القديم) و (الشكل الجديد)
    بواسطة alaaosmanakl في المنتدى نيـــــــــسان
    مشاركات: 11
    آخر مشاركة: 31-07-2012, 09:30 AM
  2. مشاركات: 28
    آخر مشاركة: 23-02-2010, 04:00 AM
  3. مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 03-08-2009, 06:42 PM
  4. لانسر سبورت الشكل القديم ولااول فئه في الشكل الجديد
    بواسطة cupid في المنتدى قســـــــــم المقارنــــات
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 06-12-2008, 08:01 PM
  5. أيهما أفضل الشكل الجديد أم الشكل القديم
    بواسطة أبوعبدالرحمن في المنتدى ميتـسوبيـشى
    مشاركات: 9
    آخر مشاركة: 29-10-2007, 01:59 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2