| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 15

  1. #1

    الصورة الرمزية hemanaguib

    رقم العضوية : 28978

    تاريخ التسجيل : 01Jan2009

    المشاركات : 28

    النوع : ذكر

    الاقامة : Qatar

    السيارة: Kia Sportage 2005

    السيارة[2]: Galant 2004

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : hemanaguib غير متواجد حالياً

    افتراضي كمية الأموال التي تفرضها مصلحة الجمارك على السيارت هل هي أموال حلال؟ - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

    hasad">

    مساء الكرمب على أحلى شباب واجمل منتدى

    قبل أن اناقش هذا الموضوع المثير للجدل .. حاولت أن اقرأ وجهة نظر الطرف الآخر والمتمثل في مصلحة الجمارك حول ماهية جمارك السيارات كماً وكيفاً.
    فوجدت كلمات في مضمونها حماية الصناعة الوطنية (أقصد صناعة السيارات) الوليدة و توفير فرص عمل للمصريين في تلك المصانع، هذا من ناحية ومن جهة اخرى طبعاً فهي مثل أي ضرائب تمثل مورداً من موارد الاقتصاد المصري.

    طبعاً كلام جميل لو صدقوا.. ولكن .....
    هل نحن نصنع سيارات فعلاً ؟؟ هل توجد سيارة مصرية ؟؟ هل شاهين أو نصر أو .. سيارة تملا عين واحد عاش خارج مصر وركب جمس أو لاند روفر او بورش أو همر أو ....

    عموماً وإذا كان الرجل منا مصرياً يريد أن ينفع البلد ويشتري من الداخل فهل السوق المصري منتعش ويجذب العملاء مثل أسواق الخليج.

    دعوني اعطيكم فكرة عن السوق في دول الخليج واحكموا بانفسكم.

    أولاً المعروض من السيارت سواء كان مستعملا أو على الزيرو - على كل شكل ولون جميع السيارات متوافرة بجميع الموديلات وبأسعار لا تقبل المنافسة.

    عزيزي القارئ هل حلمك أن تمتلك همر H3 على الزيرو - غالي والطلب رخيص 130 الف ريال يعنى 195 ألف بوند وفين العروض الخاصة سحوبات على سيارات عند الشراء

    طيب وفين اللي هيمول عشرات البنوك منتظرة رايك في تمويلك بقروض سيارة بدون دفعة أولى وممكن أول سنة اعفاء ، ومندوب بنك محترم وأجواء تفتح النفس ، وفوائد معقولة ، وعدم ممانعة من امكانية السفر بها لبدك.

    قولي ايه حلمك أن تشتري سيارة جميس يوكن 2009 ، نيسان باثفندر 2009، مرسيدس عيون 2009، متسوبيشي باجيرو ، بورش ، بي ام دبليو. لاندكروزر في اكس ار. قول بس حلمك ايه.

    للأسف هو حلم بس في مصر . عزيزي القارئ في دول أخرى ليس حلماً فأنا شخص طبيعي مثلكم مش عمرو دياب ولا وزير ولا رقاصة ولا عضو مجلس شعب ولا ... ولا ... استطيع أن اشتري أفضل سيارة ولكن لا استطيع ان اشتريها من مصر ولا أقدر أن انزلها مصر.

    هذا بالنسبة للسيارات الجديدة أما عن السيارات المستعملة فحدث ولا حرج كل الأنواع متوافرة اسعار ذي الفل والبنوك وشركات التمويل تحت أمرك المشكلة عندك فقط في حسن الاختيار.

    يا شباب انا والله وانتوا فى المنتدى الرائع بتجيبوا سيرة السيارات انا مفيش سيارة عارفها وانا فاكر نفسى بعرف شويا فى السيارات . بس عرفت ان المشكلة مش فيا المشكله عندنا فى السوق المصرى يعنى مثلا بره لما بنجيب سيرة الميتوبيشى بنتكلم فى الباجيرو الاوتلاندر الجالانت والانسر دى الشعبية خالص وقيس على كده التويوتا والبى ام وغيره وغيره

    عزيزي القارئ ما أود أن أصل له هو كمية الأموال التي تفرضها مصلحة الجمارك على السيارت هل هي أموال حلال؟ وهل هي مناسبة لظروف المصريين؟ وعلى أي اساس وضعوا التعريفة الجمركية؟
    فضفض وشارك برأيك

    ممنوع الكتابه باللون الاحمر حيث انه مخصص لمداخلات الاداره
    مشرف فرعي 1


  2. #2

    mab

    الصورة الرمزية mab

    رقم العضوية : 1951

    تاريخ التسجيل : 28Aug2007

    المشاركات : 278

    النوع : ذكر

    الاقامة : MANSOURA

    السيارة: جيتز

    السيارة[2]: 128

    الحالة : mab غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    الحمد لله الذى لا يحمد على مكروه سواه


  3. #3

    الصورة الرمزية فادى

    رقم العضوية : 1834

    تاريخ التسجيل : 19Aug2007

    المشاركات : 1,257

    النوع : ذكر

    الاقامة : القاهرة-مصر

    السيارة: نصر شاهين

    السيارة[2]: نصر 128

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : فادى غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    السيارات فى مصر مبالغ فى سعرها للغاية, و تعالو نحسبها,
    لو انت مرتبك متوسط, قول مثلا 3 الاف جنيه, قول انك هتعيش فى تقشف بألف جنيه فى الشهر و تحوش الفين, يعنى هتحتاج 4 سنين عشان تجمع 96 الف جنيه!
    ال96 الف ملطوش دول "تحويشة عمرك" طبعا انت لا هتتجوز و لا هتعمل اى حاجة غير انك تاكل و تروح الشغل و ترجع من الشغل, و ممكن تروح تعمل نزهة خلوية مرتين فى الشهر!
    هتروح تشترى عربية شعبية, كورى غالبا أو صينى أو يابانى أو عربية اوروبية مدمجة على قد فلوسك!
    الشركات بتقول انو أى عربية عمرها الافتراضى هو 6 سنوات أو 100 الف كيلو, بعد ذلك, لا يمكن الاعتماد عليها بشكل جدى, كما أنها لا تصبح أمنة.
    يعنى حضرتك قعدت تحوش 4 سنين بحالهم عشان سلعة استهلاكية عمرها 6 سنين, و ممكن تكون بتقسط على 5 سنين, تخيل نفسك بتقسط 5 سنين فى سلعة عمرها 6 سنين فقط!!
    العربية لا هى تلاجة و لا هى فرش بيت, و لا هى شقة, دى سلعة استهلاكية, قيمتها بتقل مع الوقت, ده غير انك ممكن تفقدها فى لحظة, لا قدر الله.
    للأسف هناك تفاوت كبير بين سعر السيارة و قيمتها الحقيقية فى مصر.
    تعالوا نشوف نتيجة هذه الكارثة :
    - معظم الشعب المصرى يركب سيارات قديمة و غير أمنة, و مستهلكة, أو يركب سيارات فرز ثالث صينى أو كورى لا توفر الحد الأدنى من الأمان الذى تعطيه السيارات الأخرى.
    - لو واحد عمل حادثة, بيبقى صعبان عليه العربية اكتر من نفسه, و الناس بتقولوا "المهم انك سليم" كنوع من التعزية فى الفقيدة الغالية, مش موضوع انو سليم و لا مدشدش!
    - الحوادث البسيطة تتحول الى مشاجرات قد تطير فيها الرقاب, كما ان اى حكة فى الفانوس ممكن تفسد مزاجك اليوم كله.

    مصر فوق الجميع
    الصقر سوف يحلق عاليا رغم أنف قانون المرور الجديد.
    http://www.postimage.org/aVfbhTi.jpg


  4. #4

    الصورة الرمزية Terrible_DaRsH

    رقم العضوية : 17601

    تاريخ التسجيل : 31Aug2008

    المشاركات : 6,564

    النوع : ذكر

    الاقامة : Certainly .. In My House !

    السيارة: NA

    السيارة[2]: Corolla 1.3

    الحالة : Terrible_DaRsH غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    ولا عمرنا هنعرف نعيش فيها ..
    ده احنا بنركب عربيات موديلات الثمنينات والسبعينات باسعار خيالية !
    يبقي هنتقدم ازاى بس ؟!


  5. #5

    الصورة الرمزية karimone

    رقم العضوية : 25370

    تاريخ التسجيل : 17Nov2008

    المشاركات : 1,688

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: NO

    السيارة[2]: Dodge Viper

    الحالة : karimone غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    انت بتفكرنا ليه بس...

    انا لما كنت في الامارات الباجيرو كانت اقل عربيه 4x4 هناك و كان تمنها حوالي 80الف درهم يعني 120 الف جنيه في حين انها هنا بتتباع ب 650 الف و تعتبر قمه من قمم ال4x4

    غريبه احوالك يا مصر...


  6. #6

    الصورة الرمزية mahmoudzaied

    رقم العضوية : 11679

    تاريخ التسجيل : 27May2008

    المشاركات : 662

    النوع : ذكر

    الاقامة : Banha

    السيارة: Verna viva09 1.5 cc manual

    السيارة[2]: Lancer08 1.3 cc manual

    الحالة : mahmoudzaied غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    يا باشا عيش بقى وتعاييش
    خلاص بقى العربيات المستعمل اصلا سعرها خيالى
    والزيرو سعرها اغرب من الخيال
    يا باشا احنا لا عمرنا هنركب هامر ولا بورش ولا الكلام الفاضى ده
    دا الكامرى يا راجل مش بتنزل مصر عشان مش هتتباع
    لما تركب هامر H3 ب 200 الف فى قطر مثلا وهنا الباسات ال 1600 ب 220 الف جنيه مصرى مستنى ايه والنبى
    بلاش نتكلم فى الموضع ده عشان الواحد مضايق اصلا
    ويارب حال البلد دى يتصلح


  7. #7

    الصورة الرمزية MoToRiZeR

    رقم العضوية : 2780

    تاريخ التسجيل : 24Oct2007

    المشاركات : 4,837

    النوع : ذكر

    الاقامة : beneath the sky

    السيارة: Renault Clio 2007

    السيارة[2]: Daihatsu Sirion XL 2008

    الحالة : MoToRiZeR غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    أولاَ مساء الجزر و شكراَ علي الموضوع الجميل .
    ثانياَ انا جالي إكتئاب لأن واحدة قريبتي في أمريكا بتكلمني تقولي انا جبت جراند شيروكي 2006 ب 7500 دولار (نص ثمن عربيتي السيريون ال 1300 سي سي اللي بالعين نص الأوبشنز بتاعتها) .
    ثالثاَ نحن في مصر لا نعرف الإعتراض و النقاش، يعني الجمارك غليت .. نأقلم نفسنا علي ده .. البنزين غلي .. نلحق نفول تفويلة بالسعر القديم و بعد كدة عادي .. أصلاَ لأن مفيش كيان بذاته يعترض، ال 80 مليون كل واحد فيهم رئيس جمهورية نفسه .. و يتكلم عن مصر و المصريين و كأنهم سكان كوكب أخر .

    رابعاَ .. مفيش فايدة .. و علي رأي المثل اللي يتكسف من بنت عمه ميحدفش الناس بالطوب .. و شكراَ لك .


    Leadership is based on inspiration, not domination


  8. #8

    الصورة الرمزية wawamoha

    رقم العضوية : 18524

    تاريخ التسجيل : 10Sep2008

    المشاركات : 1,257

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: I wish good Beetle 1303

    السيارة[2]: Octavia A5

    دراجة بخارية: no

    الحالة : wawamoha غير متواجد حالياً

    افتراضي يا سلاااااااام -

    انت جيت عل الوجيعه.........
    انا اشتريت من الكويت تويوتا كورولا زيرو فول اوبشن و دفعت فيها 30 دينار يعني 600 جنيه ايوه ستمائه جنيه مقدم و ده علشان القسط ما يبقاش فيه كسور و اعفاء 3 شهور من القسط و التقسيط لمده 5 سنين و مبلغ القسط 100 دينا يعني اقل من 2000 جنيه في الشهر .
    مش عاوز احسركم و اقول اني جيبتها في اول الموسم يعني او لما نزلت بعد كده فيها عروض احسن من كده
    ملحوظه خلصت الحوااااااااااااااااااااا ااار الكبيييييييييير ده كله في 3 ايام بس جيبتلهم ورقه واحده - شهاده الراتب بس و اخدت العربيه من المعرض بعد 3 ايم بالظبط عليها نمرررررررررررررر
    يا لهويييييييييييييييييييييي ييييييييييييييييييييييي لو فكرت تقسط هنااااااااااااااااا
    يا حرامي يا ابن .... سوري الشركات و البنوك هنا كده
    البنك هناك كان قاعد في المعرض يشتري العربيه كاش و يقسطلك حلال يا باشا و في اقل من ربع ساعه
    ملحوظه العربيه ما عجبتنيش رحت بعد 4 شهور بعتها في معرض مازدا و جبت مازدا 3 نزللي فيها 500 دينا -دبحني فيها -و خدت االتانيه زيرو برضه
    عقبالنااااااااااااااا


  9. #9

    الصورة الرمزية wawamoha

    رقم العضوية : 18524

    تاريخ التسجيل : 10Sep2008

    المشاركات : 1,257

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: I wish good Beetle 1303

    السيارة[2]: Octavia A5

    دراجة بخارية: no

    الحالة : wawamoha غير متواجد حالياً

    افتراضي استكمال -

    معلش يا شباب
    مش العربيات بس دي كل حاحه هناك كده
    الا ليه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    ازاي الكويتي اغني مني طبعا و بيصرف اقل مني ؟؟؟ او القطري دخله اعل من دخلي و يشتري الحاجه ارخص مني ؟؟؟ لصالح مين التقفيله و التكتيم علينا ده ؟؟ و البلد كلها مليانه حاجات صيني فرز زباله ؟؟؟
    وهاتشتري يا عبد يا بان العبد غصبا عنك ؟؟
    مع انها بتخرب بسرعه يعني مش معمره يعني بعد 6 شهور اروح اشتري غيرها يعني نزيف اقتصادي مستمر؟؟؟
    لصالح مين ؟؟؟؟؟؟؟
    فكرم كده ؟؟؟؟؟؟
    انت في محل عادي جدا في اي دوله عربيه شقيقه تشتري ب عشر التمن اي و الله العشر - ملابس زي اللي بيلبسها الصفوه -بتوعنا- من سيتي ستارز مثلا
    يا ناس فكرم و افهمم بقى مين اللي ناهبنا؟؟؟
    الله يمسيك بالخير يا محمد يا صبحي و يا جميل يا راتب لما عمل فيلم الحاكم اللي كان بيرقد شعبه عل البيض..............
    و ها يمسك برضه يا ......شعب


  10. #10

    الصورة الرمزية Dr. Elsaadani

    رقم العضوية : 3308

    تاريخ التسجيل : 19Nov2007

    المشاركات : 547

    النوع : ذكر

    الاقامة : Egypt

    السيارة: only one

    السيارة[2]: Car

    دراجة بخارية: non

    الحالة : Dr. Elsaadani غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    طبعا معروف حرام حرام حرام

    هو مفيش مورد البلد تمشى نفسها بيه غير ارهاق من يريد ركوب سيارة محترمة بجمرك عجيب

    انا مش مسامحهم فيه

    سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشة ومداد كلماته
    -------------------------
    د. محمد السعدنى



 
صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. تيجو( نحسب )ارباح وكلاء وتجار السيارات طبقا لتقرير مصلحة الجمارك
    بواسطة د.اسماعيل النجار في المنتدى المنتــــــدى العـــــــــــام للسيــارات
    مشاركات: 105
    آخر مشاركة: 28-03-2010, 02:33 PM
  2. مصلحة الجمارك : انخفاض سعر السيارات الأوروبية أول يناير
    بواسطة blazer في المنتدى المنتــــــدى العـــــــــــام للسيــارات
    مشاركات: 15
    آخر مشاركة: 25-08-2009, 02:19 AM
  3. مصلحة الجمارك : انخفاض سعر السيارات الأوروبية أول يناير
    بواسطة youssefmustang في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 6
    آخر مشاركة: 24-08-2009, 10:58 PM
  4. إيه رأيكم نفكر بالعكس - فوائد الجمارك المرتفعة على السيارت!!
    بواسطة GoldenManEye في المنتدى المنتــــــدى العـــــــــــام للسيــارات
    مشاركات: 40
    آخر مشاركة: 01-03-2008, 10:46 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2