| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube

مشاهدة نتائج الإستطلاع: لما تسوق عربيتك وتخضع لقانون مرور ... تحب تكون فين ؟

المصوتون
68. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع
  • السعودية

    18 26.47%
  • إيران

    0 0%
  • أمريكا

    27 39.71%
  • مصر بلدنا... والاحوال مسيرها تتصلح.

    23 33.82%
صفحة 1 من 4 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 39

  1. #1

    الصورة الرمزية Drift_Lover

    رقم العضوية : 30602

    تاريخ التسجيل : 20Jan2009

    المشاركات : 2,691

    النوع : ذكر

    الاقامة : Mansoura

    السيارة: PeUgeot 504 GL

    السيارة[2]: Fiat 128 - Fiat 132 - Lanose - Toyota Camry

    دراجة بخارية: No

    الحالة : Drift_Lover غير متواجد حالياً

    Arrow لو مش عاجباك السواقه في مصر... تحب تروح السعوديه ولا أيران ولا أمريكا ؟؟؟ - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

    hasad">

    الناس في السعوديه بتقول كده عن قانون المرور :

    يشكو الكثير منا من كثرة الغرامات التي تثقل كاهل المواطن الضعيف ، ومنها على سبيل المثال : غرامات المرور على اختلاف أشكالها وأنواعها = سرعة ، تجاوز خاطئ قطع إشارة - مع أن اللي يقطعها يستاهل غرامة لأنه تسبب في خطر عظيم له ولغيره - وقوف خطأ ............ إلى آخره

    المهم من الموضوع أن هذه الأيام كثرت مسألة ( صقع المخالفات على الطرق ) سواءً بسبب أو بدون سبب !!!! إي والله بدون سبب ، كيف ؟

    للأسف أن البعض من الضباط إذا صارت ميزانيتهم تلك السنة منخفضة - قالوا طلعوها من الشعب - ويصبح الدفتر بيد الفرد من أفرادهم ، وهات يا ( صقع مخالفات ) لأنك إذا ما تخلص الدفتر ( دفتر المخالفات ) راح تطبق يوم كامل ( يعني دبل دوام ) ، وإذا خلصته بدري راح تطلع من يوم تخلصه مباشرة ، ويالله أنت وشطارتك ..

    على خط الشرقية تفاجأت بأربعة تفاتيش كلها على السرعة ، والمصيبة من ذلك ، أنه ما تكفي مخالفة وحدة وخلاص ، كل نقطة مخالفة ، ويالله عليك العد عاد ، والمشكلة أنه ليس هناك تفرقة في قيمة المخالفة بين من يمشي 121 أو اللي ضارب الطبلون 240 ، كلهم بنفس المستوى والدرجة في المخالفة - ولا شك أن هذا من الإجحاف وعدم الإنصاف .

    وإذا رحت تسدد المخالفة من المرور الله يعينك تدفع 500 ريال على المخالفة الواحدة للسرعة - واحلم أنه يجيك تخفيض فيها ، لأنه للأسف عرفوا أن هذه المخالفة هي من أكثر المخالفات وقوعاً على الطرق ، لذلك أصبح من يعطيك إياها كل القطاعات ، وكل قطاع يقول الزود عندي في صقع المخالفات ((( مرور - أمن طرق - شرطة - أمن مناسبات - أمن عام - سيارات البلدية !!!!! امزح )

    والمشكلة أن معاملاتك تتوقف في المرور والجوازات والأحوال المدنية حتى تسدد ما عليك من مخالفات !!!!!!

    يعني مثلاً توك متزوج وتبي تضيف زوجتك في البطاقة ، قالوا لك : لا يا روح ماما عندك مخالفة روح سدد بعدين يصير خير ، تقول أنت : طيب وش دخل إضافة الزوجة في هالسالفة ! أنا بضيف زوجة مو سيارة !

    قالو لك : مالنا شغل حبيب ماما ! إحنا نعرف كيف نخليكم تسددون !

    ويروح المغلوب على أمره ويسدد نصف راتبه عشان خاطر المخالفات - اللي يمكن بعضها ظلم والله !
    ------------------------------------------------------------
    في مصر الناس بتقول كده:
    من شهور و عند تجديد ترخيص السيارة لإبنى وجد مخالفات 2300 و أبلغنى بذلك كانت صدمة لى و إتصلت بأخى و هو عميد شرطة أطلب منه المشورة فذكر لى أن الأمر ليس فى يد الشرطة الآن بل فى يد النيابة و أمهلنى يومين حتى يبحث عن من يمكنه خدمتنا فى ذلك ... المهم بعد ساعة تقريبا إتصل بى إبنى ذاكرا أنه قدم تظلم و أن مجموع المخالفات أصبح 304 جنيه بدلا من 2300 جنيه !!!!!

    و بعدها بأيام ذكرت القصة لأحد معارفى قال لى عادى جدا لأن الرقم الأول مبنى على إحتساب الحد الأقصى للمخالفة و هو فى حالة إستعمال المحمول مثلا خمسمائة جنيه و لكن الحد الأدنى ربما يكون عشرة جنيهات مثلا ووكيل النيابة يستقرأ المخالفات و يعدلها و يلغى ما يشعر بعدم معقوليته " كأن تكون مخالفتان فى مكانين متباعدين فى نفس الوقت تقريبا" و هنا أحيى القضاء أو النيابة لما تقوم به و مازالت العملية فى حاجة إصلاح هيكلى .... فى صورة رقابة على شرطى المرور الذى يجرؤ أن يغير الرقم الأخير الخاص بالسيارة المخالفة بدلا من إلغاء المخالفة نفسها
    مراتى عندها عربية من حوالى 3 سنين. عملت فيهم تقريبا 20 ألف كيلومتر حتى الآن.
    من اسبوع راحت علشان تجدد رخصة العربية. طلع عليها كام ؟
    5800 جنيه مخالفات سنة واحدة فقط. طبعا نفوخى طرقع.
    استفسرنا لما كل هذا المبلغ. طلع ان الملف يحتوى على المخالفات التالية
    1 عدة مخالفات كلام فى الموبايل اثناء القيادة. ثمن كل واحدة فيهم 500 جنيه
    2 عدة مخالفتات كسر إشارة حمراء. تتراوح الواحدة من 50 الى 200 جنيه
    عدة مخالفات ركن فى الممنوع. 100 جنيه الواحدة.
    طيب أنا مراتى عندها سماعة للموبايل و نادرا لما تنساها. و بعدين لما بتركن العربية دايما إما فى جراج الشغل أو جراج البيت. و تقسم لى انها لم تكسر أى إشارات حمراء و أنا مصدقها لأنى عارف سواقتها كويس.
    المهم طبعا دورت على ظابت مرور معرفة و راحت بعد اسبوع علشان تدفع. لقت الفاتورة زادت 100 جنيه أخرى لكسرها اشارة حمراء تانى. لم تصدق نفسها و انهارت فى البكاء.
    المهم الظابت المعرفة خفض لها الفاتورة و دفعت 2000 جنيه و مشيت.
    ماذا نقول و لمن نشتكى؟
    حسبنا الله و نعم الوكيل.

    وجهة نظر أخري في قانون المرور المصري.
    اولا انا اؤيد تماما القانون الجديد و معه في كل بند من بنوده الاساسيه التي لا خلاف عليها , مع اختلافي علي المثلث العاكس و شنطه الاسعافات.
    ثانيا انا ليا و جهه نظر علي موضوع الحوادث الكتيره اللي بتوصل في بعض الاحيان الي 22 الف حادث في 2007 الا وهي ان هذه الحوادث عددها قليل جدا بما هو واقع بالطريق.
    يعني كلنا عارفيين طرقنا شكلها ايه مجرد طريق اسفلت ممهد مع بعض الهبوط و الترييح مع الكثير من المطبات و العقبات المفاجئه امامك و يا تلبس فيها ياللي وراك يلبس فيك!
    المهم انا اعتقد ان تعريف كلمه طريق سريع ام داخل المدن هو طريق ممهد مع تخطيط طولي لحارات متقطعه متصله بعض الاحيان عند المنحنيات و له خطين جانبيين مع اماكن لتصريف المياه و اناره مع عيون قط علي بدايه كل خط ونهايته بشرط ان تكون الماده المستعمله في التخطيط فسفوريه.
    التعريف ده من عندي طبقا لما رأيته بالولايات المتحده الامريكيه اثناء زيارتي ليها.
    و اظن انه تعريف بسيط عند خبراء المرور اللي بيقولوا عليهم خبرا
    بس انا ليا استفسار هو وزير النقل السيد محمد لطفي منصور مارحش امريكا قبل كده , انا سمعت انه درس فيها يعني اكيد اتأثر بالثقافه المروريه الامريكيه مثلي تماما.
    حكايه تأثري دي اكتشفتها في 20-10-2007 لما رجعت من امريكا اول مره و طلعنا علي الطريق الدائري ... بصراحه انا غمضت عيني من اللي انا شايفه بسبب السواقه مع اني كنت بسوق في مصر قبل مسافر و معايا رخصه و كله تمام و حتي انا مسوقتش في مصر الا بعد اسبوعين من رجوعي.
    اللي فارسني بقي في موضوع القانون ان الحمد لله لا يوجد في مصر اي طريق او قانون للقياده بمعني ان كل واحد ماشي علي كيفه
    سواق الميكروباص اللي ماشي في نص الطريق بالظبط و واخد الحارات ان وجدت في نص العربيه , سواق التريلا ماش علي الشمال و ساعات يجي علي اليمين و يقطع الطريق عشان عايز يلف الناحيه التانيه
    المشكله مش في القانون المشكله في الناس اطبعوا علي كده , انه براحته في سرعته و لما هيجي اي كمين او رادار الناس هتحذره.
    يعني انا الايام دي كنت بامتحن و علي الطريق كل يوم بين المحله الكبري و طنطا بشوف بلاوي تتدخل الناس كلها السجن خصوصا السير عكس الاتجاه علي طريق سريع من سواقيين النص نقل و بالليل طفي النور من الميكروباص و النص نقل.
    و بعدين في ثقافه بينهم مثلا زي النهارده بيرصفوا مقام حاره من الطريق و الطريق مقسم الي حارتين و بعض التراب الذي يصلح للسير عليه جنب الاسفلت ,, فالطريق واقف و ببص ورايا لقيت الحارتين واقف فيهم 4 عربيات نعم طريق حارتين و 4 عربيات فيه واحد في نص الطريق بالظبط و واحد علي يمينه و واحد علي شماله و واحد علي التراب المذكور.
    و طبعا الطريق واقف و قعدنا فيها بتاع تلت ساعه .. طيب لو كل واحد ملتزم بحارته يعني العربيات طابور ورا بعضها اظن ان العمليه هتكون اسرع.
    تطبيق القانون في مصر:
    أحال اللواء حبيب العادلي وزير الداخلية نقيب شرطة بمديرية أمن حلوان إلى المحكمة العسكرية، بعد ضبطه متلبسا بتقاضي رشوة لشطب مخالفات مرورية من مواطنين لقياداتهم سياراتهم عكس الاتجاه، وهي التي تصل عقوبتها إلى ألف جنيه وحبس قائد السيارة، بحسب قانون المرور الجديد.
    تعود تفاصيل الواقعة، عندما تلقى اللواء محسن حفظي مساعد أول وزير الداخلية، ومدير أمن الجيزة إخطارا من مأمور قسم شرطة الهرم بورود مجموعة من البلاغات من قائدي السيارات في شارع فيصل تفيد بأن ضابطا يرتدي الزي الميري قام باستيقافهم، وقام بتحرير مخالفات سير عكس الاتجاه لهم برغم أنهم لم يرتكبوا هذه المخالفة.
    وعلى إثر ذلك، توجهوا إلى قسم شرطة الهرم للشكوى من الضابط، ليتبين لهم أن المشكو في حقه ويدعى (ع. إ) ضابط بمديرية أمن حلون قام بعمل كمين وهمي بشارع فيصل، وقد تم القبض عليه مرتديا الزي الميري، وتم احتجازه وعرضه على النيابة التي أمرت بحبسه أربعة أيام على ذمة التحقيق.
    ------------------------------------------------------------
    أما في إيران.
    الجلد لمخالفى قواعد المرور
    في إيران


    طهران: أعلن قائد شرطة المرور الايرانية ان سائقي السيارات الذين يرتكبون مخالفات خطيرة سيعاقبون ب 74 جلدة او بالسجن لعدة اشهر .


    ونقلت صحيفة "كيهان" عن محمد روانيان قوله ان من يرتكب من السائقين اعمالا خطيرة سيحال الي المحكمة بتهمة الاخلال بالأمن العام وقد يعاقب بالسجن لثلاثة اشهر او بجلده 74 جلدة .

    وكان مخالفو قواعد المرور يعاقبون حتي الان بالغرامة او بسحب رخصة القيادة او مصادرة السيارة. وتشتهر الطرق الايرانية بالخطورة مع مائة الف قتيل علي الاقل في السنوات الخمس الماضية .

    ورغم التواجد الكبير نسبيا للشرطة علي الطرق واستخدام الرادار علي نطاق واسع لرصد السرعة يسير العديد من سائقي السيارات بسرعات كبيرة تتجاوز كثيرا الحد المسموح كما يقومون بمناورات خطيرة .


    ------------------------------------------------------------
    في أمريكـــا بقي الوضع مختلف:

    أساسيات القيادة في أمريكـــا.
    بالنسبة لقيادة السيارة بامريكا فهي ممتعة لعدة اسباب ومنها الاحترام الكبير للأنظمة والقوانين

    وبخصوص ماذكرت من وجود علامة قف فيجب عليك التوقف التام فعلا عند التقاطعات ولكن حكاية المخالفة بتجيك ماتدري من وين هذي غير صحيحة لكن لو لسوء الحظ كان هناك رجل امن او دورية قريبة فالله يعينك ع المخالفة

    ايضا التحدث بالهاتف الجوال اثناء القيادة ممنوع وستحسب عليك مخالفة ومريت بالتجربة مرتين ولكن بفضل الله سامحني الشرطي في كلا المرتين.

    الاشارات نظامها غريب يعني لو كنت تريد الاتجاة من خط رئيسي لليسار واشارتك خضراء يجب ان تقف حتى تمر السيارة المعاكسة لك في الاتجاة لأنه بنفس الوقت اشارته خضراء وله الافضلية بالمرور ومن ثم تنعطف لليسار.

    الباصات الخاصة بنقل طللاب المدارس لا يجوز تجاوزها في حال الوقوف لتحميل او تنزيل الطلبة بل يجب الوقوف التام

    في حال وجود عربة اسعاف مسرعة لأمر طاري يجب افساح المجال لها من كلا الجانبين سواء اذا من الخلف او من الامام وذلك بالوقوف والتنحي جانبا

    عند الوقوف او الاقتراب من الاشارات الضوئية لا يجوز يغيير المسار على الخط المتصل نهائيا ولا يجوز الدخول على الاخرين في مساراتهم.

    لا تنس تصدر لك رخصة سواقة دولية فهي مقبولة لمدة سنة ولو كان لديك رخصتك المحلية ومترجمة فهي مقبولة لمدة قصيرة حتى تتمكن من اصدار رخصة امريكية

    نظام اصدار الرخص يختلف من ولاية لأخرى في مثل حالتي يجب ان احضر 8 ساعات دراسية للسواقة بمعدل 4 ساعات لمدة يومين ومن ثم احصل على شهادة تخولني بالذهاب لإدارة الرخص او المركبات ومن ثم يعملون اختبار عملي ويتم اصدار رخصة امريكية في حال نجاحك
    من أبرز القوانين المرورية التي نلاحظها هنا في أمريكا انخفاض الحد الأقصى لسرعة القيادة ، فلا تتجاوز أقصى سرعة مسموحة في الطرق السريعة في أمريكا الـ 70 أو 75 ميلا في الساعة ، بينما في الطرق الداخلية تكون منخفضة جدا وقد تصل أحيانا الى 15 ميلا في الساعة ! أيضا يشدد القانون الأمريكي في أغلب الولايات على ضرورة ربط حزام الأمان وتشديده على تنفيذ هذا القانون ، ولذلك فإن مخالفة ربط حزام الأمان تصل الى اكثر من 70 دولار أمريكي سواء للسائق أو الجالس في المقعد الأمامي بجانب السائق ، كذلك فإن أصعب القوانين هو إشارة قف والتي تعامل الى حد كبير كالإشارة الحمراء في إشارات المرور ،

    ولذا فإن السائق الذي لا يقف عند إشارة "قف" لمدة الثلاث ثوان القانونية وقوفا كاملا فإنه يتعرض لمخالفة مالية ضخمة في حالة وجود سيارة شرطة بالقرب منه ، أما اذا كان محظوظا فإنه قد ينفذ دون عقوبة ولكن قد ينال سخط الشعب الامريكي واستغرابه لعدم احترامه لقوانين المرور الأمريكية ، وكما يقول المثل : يا غريب كن أديب .


    قصص مخالفات في أمريكـــا :
    أذكر أول مخالفة لي في أمريكا وكانت في أول اسبوع اخذت في الليسن الأمريكي ، و طبعا شرطة كانساس وميزوري معروفين أنهم اكثر صرامة في أمريكا كلها ، كنت نازل في شارع منحدر وحدود السرعة كانت 30 ميل في الساعة ، ولما شفت الشرطي خففت وصادني وانا مخفف سرعتي الى 58 ميل في الساعة ! طبعا صحيح أن شرطة امريكا شديدين ولكنهم محترمين في نفس الوقت ، فلأن الجو كان بارد جدا حزتها فالشرطي ركبني معاه السيارة جدام وحررلي المخالفة داخل سيارة الشرطة لأن سيارتي كانت مكشوفة
    ويذكر أحد الطلبة الكويتيين الدارسين في أمريكا أنه في أول اسبوع من وصوله الى أمريكا حصل على مخالفة مرورية قبل أن ينال رخصة القيادة و قبل أن يقود اي سيارة في أمريكا ، حيث أنه كان جالس في المقعد الأمامي بجانب السائق عندما استوقفوا من قبل أحد سيارات الشرطة بسبب السرعة ( 40 ميلا في الساعة في منطقة السرعة القصوى المسموح بها 35 ميلا في الساعة ! ) و انتبه الشرطي أن ليس أي احد من الجالسين في المقعد الأمامي ربط حزام الأمان ، ونال السائق مخالفة سرعة ومخالفة أخرى لعدم ربط حزام الأمان ،

    بينما حصل "صاحبنا" على مخالفة أو "Ticket" لعدم ربطه حزام الأمان ، واستغرب لأنه لم يعلم أن عليه أن يربط الحزام حتى ولو أنه ليس قائد السيارة !
    وفي النهاية:
    تجاوزات الشعب المصري.
    ياريت حد يفهمنا.
    العيب فينا ولا في القانون...

    وشكرآ مقدمآ لكل من يشارك.
    والموضوع مطروح للمناقشه.

    اللهم إني أَعُوذُ بِكَ أنْ أضِلَّ أَوْ أُضَلَّ، أوْ أزِلَّ أَوْ أُزَلَّ، أَوْ أظْلِمَ أَوْ أُظْلَمَ، أوْ أجْهَلَ أَوْ يُجْهَلَ عليّ


  2. #2

    الصورة الرمزية Samah AbdAllah

    رقم العضوية : 35540

    تاريخ التسجيل : 14Mar2009

    المشاركات : 26,487

    النوع : انثى

    الاقامة : Egypt_Alexandria

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: لا يوجد

    دراجة بخارية: -

    الحالة : Samah AbdAllah غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    ممكن بسهولة نستغنى عن العربية ونرتاح من المرور وظباطه ومخالفاته
    لكن مصر نووووووووووووووووو
    بحبها رغم كل شئ


  3. #3

    الصورة الرمزية blazer

    رقم العضوية : 2282

    تاريخ التسجيل : 23Sep2007

    المشاركات : 8,887

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo ,Faisal st

    السيارة: كانت lada 2107 1989

    السيارة[2]: Daewoo Nubira2 2005 auto

    دراجة بخارية: No

    الحالة : blazer غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    كل دول العالم بلا استثناء تراعى قواعد المرور عدا بلدنا الحبيبه

    قول الرسول صلى الله عليه وسلم: "خير النساء من إذا نظرت إليها سرتك، وإذا أمرتها أطاعتك، وإذا أقسمت عليها أبرتك، وإذا غبت عنها حفظتك في نفسها ومالك"

    -- اللهم ارزقنيها --


  4. #4

    الصورة الرمزية SeMo_SiRiOnY

    رقم العضوية : 33394

    تاريخ التسجيل : 19Feb2009

    المشاركات : 321

    النوع : ذكر

    الاقامة : Alex

    السيارة: soooon

    السيارة[2]: sirion 2008

    دراجة بخارية: dislike

    الحالة : SeMo_SiRiOnY غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    انا رايي ان العيب فينا بغض النظر عن امكانياتنا البسيطة
    فيها اية لما نلتزم شوية بالاخلاق مش هقول القانون
    لما اشوف واحد بيعدي اهدي شوية
    مش لازم اقرص علشان اعدي انا الاول ويلبس هو في الي ورايا
    والتجاوز من اليمن والنقل التقيل شمال و4 عربيات في طريق حارتين
    الخ الخ الخ ......
    العيب فينا (سواء ملاك العربيات او ظباط المرور ) مش في الطريق ولا في القانون


    سبحان الله وبحمدة ** سبحان الله العظيم


  5. #5

    الصورة الرمزية Drift_Lover

    رقم العضوية : 30602

    تاريخ التسجيل : 20Jan2009

    المشاركات : 2,691

    النوع : ذكر

    الاقامة : Mansoura

    السيارة: PeUgeot 504 GL

    السيارة[2]: Fiat 128 - Fiat 132 - Lanose - Toyota Camry

    دراجة بخارية: No

    الحالة : Drift_Lover غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    وبخصوص ماذكرت من وجود علامة قف فيجب عليك التوقف التام فعلا عند التقاطعات ولكن حكاية المخالفة بتجيك ماتدري من وين هذي غير صحيحة لكن لو لسوء الحظ كان هناك رجل امن او دورية قريبة فالله يعينك ع المخالفة
    طيب حد أخد باله من النقطه دي في قانون المرور الأمريكي.
    حتي لو الطريق فاضي ومافيش حد.
    لازم تقف.

    اللهم إني أَعُوذُ بِكَ أنْ أضِلَّ أَوْ أُضَلَّ، أوْ أزِلَّ أَوْ أُزَلَّ، أَوْ أظْلِمَ أَوْ أُظْلَمَ، أوْ أجْهَلَ أَوْ يُجْهَلَ عليّ


  6. #6

    الصورة الرمزية ابو حسين

    رقم العضوية : 11046

    تاريخ التسجيل : 20May2008

    المشاركات : 1,406

    النوع : ذكر

    الاقامة : القاهرة

    السيارة: --------

    السيارة[2]: هونداي اكسنت

    دراجة بخارية: ..

    الحالة : ابو حسين غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    العيب فينا


  7. #7

    الصورة الرمزية SeMo_SiRiOnY

    رقم العضوية : 33394

    تاريخ التسجيل : 19Feb2009

    المشاركات : 321

    النوع : ذكر

    الاقامة : Alex

    السيارة: soooon

    السيارة[2]: sirion 2008

    دراجة بخارية: dislike

    الحالة : SeMo_SiRiOnY غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    الباصات الخاصة بنقل طللاب المدارس لا يجوز تجاوزها في حال الوقوف لتحميل او تنزيل الطلبة بل يجب الوقوف التام
    هنا كلة من اليمين وافعصلك علين مش مشكلة
    في حال وجود عربة اسعاف مسرعة لأمر طاري يجب افساح المجال لها من كلا الجانبين سواء اذا من الخلف او من الامام وذلك بالوقوف والتنحي جانبا
    دي بقي بموت علي نفسي من الضحك تلاقي وراها ميت عربية عاملين نفسهم قرايب الرحوم


    سبحان الله وبحمدة ** سبحان الله العظيم


  8. #8

    الصورة الرمزية Drift_Lover

    رقم العضوية : 30602

    تاريخ التسجيل : 20Jan2009

    المشاركات : 2,691

    النوع : ذكر

    الاقامة : Mansoura

    السيارة: PeUgeot 504 GL

    السيارة[2]: Fiat 128 - Fiat 132 - Lanose - Toyota Camry

    دراجة بخارية: No

    الحالة : Drift_Lover غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    ويذكر أحد الطلبة الكويتيين الدارسين في أمريكا أنه في أول اسبوع من وصوله الى أمريكا حصل على مخالفة مرورية قبل أن ينال رخصة القيادة و قبل أن يقود اي سيارة في أمريكا ، حيث أنه كان جالس في المقعد الأمامي بجانب السائق عندما استوقفوا من قبل أحد سيارات الشرطة بسبب السرعة ( 40 ميلا في الساعة في منطقة السرعة القصوى المسموح بها 35 ميلا في الساعة ! ) و انتبه الشرطي أن ليس أي احد من الجالسين في المقعد الأمامي ربط حزام الأمان ، ونال السائق مخالفة سرعة ومخالفة أخرى لعدم ربط حزام الأمان ،

    بينما حصل "صاحبنا" على مخالفة أو "Ticket" لعدم ربطه حزام الأمان ، واستغرب لأنه لم يعلم أن عليه أن يربط الحزام حتى ولو أنه ليس قائد السيارة !
    ياريت يا جماعه الكل يبدي رأيه..
    وهل فعلآ العيب فينا ؟؟؟
    ولا في قانون المرور الجديد؟
    ولا في البلد.

    في أيران بيجلدوا اللي يخالف قواعد المرور او يمشي عكس الاتجاه ؟؟؟
    في السعوديه. مافيش رحمه وممكن تدفع دم قلبك لمجرد انك بتسوق عربيه ومش عارف القانون او بتتجاهله.
    وفي أمريكا ممكن تتحرم من سواقة العربيه طول حياتك لو ماالتزمتش بقواعد المرور؟؟؟

    طيب في مصر.
    اللي مزعلنا القانون ولا البلد ولا القائمين علي تنفيذ القانون؟؟؟
    ولا احنا بقي طبعنا الزعل. ومش عاجبنا حاجه.


    شاركوا في الاستفتاء وقولوا رأيكم وفهمونا ...
    ايه اللي مش عاجبنا بالظبط.
    علي الله نقدر نوصل لحل.
    ولو حتي في نطاق نايل موتورز.

    وياريت مانكتفيش بالسلبيه ونقضيها فرجه
    68 مشاهده و8 تصويتـــات


    قول رأيك ولو حتي غلط
    الغلط الأكبر انك ماتتكلمش
    .

    اللهم إني أَعُوذُ بِكَ أنْ أضِلَّ أَوْ أُضَلَّ، أوْ أزِلَّ أَوْ أُزَلَّ، أَوْ أظْلِمَ أَوْ أُظْلَمَ، أوْ أجْهَلَ أَوْ يُجْهَلَ عليّ


  9. #9

    الصورة الرمزية احمد عز

    رقم العضوية : 13372

    تاريخ التسجيل : 21Jun2008

    المشاركات : 1,219

    النوع : ذكر

    الاقامة : CAIRO-ELMANYAL

    السيارة: Skoda Octavia A4

    السيارة[2]: Chevrolet-cruze 2012

    دراجة بخارية: NO

    الحالة : احمد عز غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    أمريـــكـــــــا

    [mshosh2]http://www.arab-box.com/i/00100/d933a9o272po.jpg[/mshosh2]


  10. #10

    الصورة الرمزية M.Osman

    رقم العضوية : 23065

    تاريخ التسجيل : 24Oct2008

    المشاركات : 6,831

    النوع : ذكر

    الاقامة : Egyptian highways

    السيارة: -------

    السيارة[2]: Hyundai Verna 2007

    الحالة : M.Osman غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    لا يا عم ... انا اروح دبي

    النظام هناك نظام
    القانون فوق الكل

    و كفاية بس الإتنين دول عندي



 
صفحة 1 من 4 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. مشاركات: 11
    آخر مشاركة: 04-01-2015, 01:21 PM
  2. سؤال من مبتدئ في السواقه بخصوص السواقه والعربيه((ليجانزا 2002
    بواسطة romioromio في المنتدى المنتــــــدى العـــــــــــام للسيــارات
    مشاركات: 7
    آخر مشاركة: 23-12-2014, 03:56 PM
  3. سؤال من مبتدئ في السواقه بخصوص السواقه والعربيه((ليجانزا 2002
    بواسطة romioromio في المنتدى القــــسم التعلــــيمى
    مشاركات: 5
    آخر مشاركة: 16-08-2011, 07:58 PM
  4. سؤال من مبتدئ في السواقه بخصوص السواقه والعربيه((ليجانزا 2002
    بواسطة romioromio في المنتدى دايــو+شيفرولية لانوس
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 16-08-2011, 02:26 AM
  5. مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 29-09-2010, 11:12 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2