المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed samy
بعد اذن د. أمير هاحاول أوضح النقطة دي ...
الضوء و الحرارة المفروض انهم بيخترقوا زجاج العربية في الطبيعي و يدخلوا جوا الصالون
و بسبب انكسار الأشعة على الأجسام زي التابلوه و الكراسي فالحرارة بتتخزن في المواد دي ....و تتحول العربية الى (ساونة)
يبقى المطلوب ...ان الحرارة ماتدخلش الصالون من القزاز ...
وده بيحصل بطريقة من اتنين :
1 - عكس الحرارة للخارج ...و ده محتاج معادن غالية تعكس الأشعة تحت الحمراء و تلك رافعة الحرارة
2 - اضافة مواد لها opacity داكنة اللون لتمتص بعض الأشعة و تخزنها في الفيلم نفسه ثم تشعه مرة أخرى عند التشبع ...
و تعمل خاصية الامتصاص على الأشعة المتبقية بعد الإنعكاس و ما لا يكفيه الانعكاس ولا الامتصاص ينتقل لداخل السيارة ..
طيب ...بما ان المواد العاكسة غالية جدا (ولا يمكن تبنيها بشكل مكثف في الأفلام المدنية لأنها هاتكون غاااالية جدا) يبقى بيكون خط الدفاع التاني هو اللي ممكن نزوده بحرية وهو التدكين لزيادة الامتصاص ...
و ده ايضا تابع للقوانين في الدول و الولايات المختلفة في كل دولة ....
و كل ما زاد الغمقان ...بيكون العزل النهائي أفضل و ممك نوصل حتى 76% عزل حرارة و ده كتيييير بس القزاز هايكون فيمية خاااالص ...
انما الأفلام الفاتحة بتنقص قدرتها على الإمتصاص و تعتمد كليا على العكس و بذلك يضطر الصانع لزيادة المعادن العاكسة للحفاظ على مستوى مناسب من العزل ...وده بيرفع من سعرها بالرغم من ان عزلها أقل من الأفلام الغامقة .....