مش فاهم والله كلامك خالص .
انا بقول ناقصهم الاسلام فقط , علشان الخمر و الفواحش اللى بيعملوها بس . ايه اللى دخل الاسلام فى الاعمال المنزلية انا متكلمتش عن كده خالص .
عرض للطباعة
انا كل اللى بيفرسنى ان طموحهم بينتهى بالزواج مش الكل لاكن الغالبية منهم
ويصبح الرجال اداة للصرف وعيب ان انه يتشد لاى واحدة اخرى تستغل ظروفه
عندما تشير باصبعك الى شخص، تذكر دائما ان اصبعا واحدا يشير اليه واربعة اصابع-تمثل باقى يدك المضمومة-تشير اليك انت
كل انسان خلقه الله رجلا كان او امرأة هو كائن عاقل يستطيع الاعتناء بنفسه ، ماعتقدش ان الستات مستنيينا اننا نقول لهم انتم بتعملوا كذا وصنف الستات ده كله طبعة كذا ...الى اخر هذ الكلام،
لا الرجالة كلهم حكماء عصرهم ولا الستات مقتنيات محطوطة فى النيش فى بيوتنا، كلاهما انسان وكلاهما مسئول عن تصرفاته ، وزى ماهو ما فيش راجل مستنى ان ست تيجى تقيم له اسلوب حياته وتقومه ، مافيش ست بتقبل بنفس سمحة ان راجل يفضل يقيم ادائها كأنه بيقيم اداء سيارة او غسالة ملابس
لو عنى كل منا بشان نفسه بقدر ما يعنى بتنصيب نفسه حكما على الآخرين لربما صار حالنا افضل كثيرا
يا سيدي الفاضل الإسلام داخل في كل شيء لأنه منهج حياة وبه تفصيل لكل الحقوق حتى الأعمال المنزلية !
وبعدين انا مجبتش كلام غير من رسالتك لأنك ذكرت الأعمال المنزلية..
اخي الكريم .. كلمة ناقصهم الإسلام هذه تعني ان ناقصهم كل شيء
بدون الإسلام أولئك كالأنعام (البهائم) بل هم أضل..
وبما إن حضرتك بتتكلم عن الفواحش هم فعلا اضل من البهائم لانه ليس بين البهائم شذوذ ودياثة أوانتكاس للفطرة كما عندهم.. - إلا في الخنزير كما يقال -
حاجة تزعل أوي انك تلاقي واحد بيتكلم عن الغرب علشان نقطة عاجباه هو من وجهة نظره ثم يذكر مافيهم من المساوئ والآفات ثم يقول مش ناقصهم غير الاسلام وكأن الاسلام اصبح من الكماليات..
وحضرتك ذكرت ان المرأة في الغرب كما يجب أن تكون المرأة ثم ذكرت المواصفات والمهام المكلف بها الرجل .. أو اذا اردنا ان نطبق هذه المواصفات على إمراة من الممكن أن نقول مواصفات خادمة بالأجر ..
قال الله تعالى:
فَقُلْنَا يَا آَدَمُ إِنَّ هَذَا عَدُوٌّ لَكَ وَلِزَوْجِكَ فَلَا يُخْرِجَنَّكُمَا مِنَ الْجَنَّةِ فَتَشْقَى (117) سورة طه..
أي فيكون عيشك من كدّ يدك، فذلك شقاؤه الذي حذّره ربه
ولم يقل الله تعالى فتشقيا
أنا مقتنع ان المكان الطبيعي للمرأة بيتها
قال الله تعالى:
يَا نِسَاءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّسَاءِ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفًا (32) وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآَتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا (33)
غير طبعا بعض الآثار السلبية والمأساوية -التي لا ينكرها أحد غير مغمض العينين - نتيجة عمل المرأة واختلاطها مع الرجال
وبرضه شايف بصراحة ان مينفعش راجل تكون زوجته بتشتغل ويكون له عين يطالبها بالمهام المنزلية دي كلها - يمكن لو راجل أوروبي الوضع يختلف -
وفي النهاية لا يصح التعميم دائما في الحكم على الناس والأشياء..
طب يا فندم انت المسلم بقي عملت ايه !!
الامة الاسلامية كلها عملت ايه يعنى ؟؟؟
يا ترى العرب كلهم اصلا مكانتهم عاملة ازاى من العالم كله !
هما هناك متقدمين فى كافة مجلات الحياة كلهااا , تفسر ده بايه بقي ؟؟
هو فى بهائم بتتقدم فى كافة المجلات برده ؟؟
دى ناس بتفكر و عايشة افضل من العرب كلهم مليون مرة , يبقي برده ينفع نقول عليهم بهائم ؟
طب انت بتركب ليه عربيات من صنع البهائم ؟
طب بتستخدم ليه منتجاتهم ؟
طب ليه انت بتكتب انجليزى فى امتحاناتك و حياتك و شغلك مادام هما بهائم ؟؟
مينفعش يا استاذ تقول عليهم بهائم , مادام احنا متخلفين و دول عالم ثالث و ضايعين و مش عارفين حتى نصنع علبة كبريت يبقي متغلطش فى غيرك حتى لو كانوا كفار .
مع انهم مش مسلمسن و لكهنم بيعمروا الارض افضل مننا كلنا , و احنا اللى بنخرب و بنبوظ فقط , و شوف مين اللى هرب لاعيبة المنتخب فى ايطاليا و انت تعرف احنا بنتقدم ولا بنتاخر !!
عرفت ليه بقي هما ناقصهم الاسلام ؟
اقتباس:
قال الله تعالى:
اقتباس:
يَا نِسَاءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّسَاءِ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفًا (32) وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآَتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا (33)
اقتباس:
أنا مقتنع ان المكان الطبيعي للمرأة بيتها
دي الآية الكريمة اللي حضرتك أستشهدت بها علشان تؤكد وجهة نظرك .
و لكن الآية واضحة جدا جدا جدا .
يا نساء النبي .............. يعني الأمر لنساء النبي ............. يعني أي تفسير تاني غير كدا يبقى بنحاول نضحك على نفسنا .
اللي عايز يعمل زي نساء النبي عليه الصلاة و السلام ........... مفيش مانع ....... و ده يكون أختيار و ليس أجبار من باب الحرمانية .
يعني أختيار إنساني بحت طالما أن الله عز و جل لم ينص عليه في كتابه العزيز .
أما بخصوص الحوار الدائري بينك أخي الكريم و بين أخي درش
أوروبا هي مكان يعيش فيه ناس ......... زي المنطقة العربية اللي بيعيش فيها ناس ...... يعني كلنا بني آدمين .
هما عندهم معتقدات معينة ......... أو طريقة معينة في الحياة كثير منها بيتتطابق مع ما هو في القرآن من نظام و أحترام الأمانات و الأخذ بالعلم و الأسباب و التقدم ..........
و زي ما قال الشيخ محمد عبده ........... وجدت إسلام في أوروبا بلا مسلمين ...... و بلادنا مسلمين بلا إسلام .
أعتقد أن المعنى واضح جدا و مش محتاج جدال كتير في نقطة محسومة خصوصا على ارض الواقع ........ هما الأقوياء المتقدمين المتحضرين .......... و أحنا دلوقتي في العصر الحالي ........ المتخلفين اللي أرضنا مُحتلة و مهددين دائما .
و محدش ييجي يقولي أصل سيبنا الإسلام ...........
لاء يا سادة أحنا متخلفين علشان أهملنا أسباب التقدم و الحضارة اللي أجدادنا أخذوا بها في العصور الأولى للإسلام و أهتمامهم بالعلماء مش بالدين بس و إهتمامهم بترجمة جميع علوم الأرض اللي جعلت العرب و المسلمين أسياد الكرة الأرضية لمدة ليست وجيزة .
سيدي الفاضل هل القرآن فيه كيف نصلي؟
هل القرآن فيه كيف نعتمر و نحج؟
هل القرآن فيه كل تعاليمنا؟
أم أن السنة النبوية الشريفة فيها هذه التعاليم؟
و أطيعوا الله و أطيعوا الرسول .... إلى أخر الآية
مما يوجب اطاعة الرسول صلى الله عليه و سلم
يعني لو فيه حديث ينهى عن كذا و كذا يبقى كذا ده حرام
سيدي الفاضل مذكور في الفتوى المنقولة ان في ذلك مخالفة لأمر الرسول .... منذ متى و مخالفة أمر الرسول مستهان بها؟؟ مخالفة امر الرسول تعني حرمة الامر
أخي الكريم الفاضل ..... بعد تحية الإسلام - السلام عليكم و رحمة الله و بركاته .اقتباس:
سيدي الفاضل هل القرآن فيه كيف نصلي؟
هل القرآن فيه كيف نعتمر و نحج؟
هل القرآن فيه كل تعاليمنا؟
أم أن السنة النبوية الشريفة فيها هذه التعاليم؟
و أطيعوا الله و أطيعوا الرسول .... إلى أخر الآية
مما يوجب اطاعة الرسول صلى الله عليه و سلم
يعني لو فيه حديث ينهى عن كذا و كذا يبقى كذا ده حرام
أولا مش كل الأحاديث يؤخذ بها ........ و مش كل تفسير لآية أو حديث يؤخذ به . ( على الأقل بالنسبة لي )
تمام ............. طيب ليه الكلام ده
أولا بالنسبة للأحاديث .....................
الأحاديث هي ما تم تجميعه من أقاويل يُقال أنها للرسول صلى الله عليه و سلام بعد وفاته بمائة و خمسون عام بعد وفاته صلى الله عليه و سلام ......... و تم كتابتها فقط بعد وفاته بمائة و خمسون سنة ......... و فيه أحاديث كثيرة تتعارض مع القرآن مثل آيه عقاب الزاني .........
كنت في حوار من قبل مع أخوة و قالوا لي بالحرف الواحد :
أن الحديث نسخ أو ألغى الأمر الرباني !!!!!!!!!!!!!!!
هل تتخيل أن يقول لك شخص ما ...... أن أمر الله في القرآن تم نسخه بحديث تم جمعه من فلان ثم فلان ثم فلان ثم فلان لمدة مائة عام مثلا .
يا راجل ده أي واحد لو حد حكى له حكاية بعد 10 دقائق هايقولها لواحد تاني و على الأقل 10 % من القصة الحقيقية هايتم تحويره أو تغييره و بعدين أضافة شوية بهارات من كل واحد بيحكي الحكاية .
بعكس القرآن الكريم اللي تم كتابته على أيام الرسول عليه الصلاة و السلام و تم تجميعه على أيام سيدنا عثمان بن عفان في كتاب واحد ..
أما بخصوص التفاسير ........ هناك تفاسير كثيرة لناس كثيرة مختلفة عن بعضها و أحيانا تتعارض مع الوضوح اللغوي في الأستعراض للتفسير .
مثل واحد يقولك ........ أنا ذاهب إلى المدرسة غداً ......... ييجي واحد تاني يقولك ........ هذه الجملة لا تعني بالضرورة أن قائلها سيذهب إلى المدرسة و إنما له مقصد آخر .
مثل الحديث القائل :
تناكحوا تناسلوا فإني مُباهي بكم الأمم يوم القيامة ....
تجد أغلب من فسروا الحديث على كثرة الإنجاب ......... صح ؟
مع أن الحديث واضح و صريح ( ده لو كان الرسول عليه الصلاة و السلام قاله أصلا بالكيفية دي )
الحديث بيقول
تناكحوا ............... معناه اللغوي ........ تزوجوا .
تناسلوا .............. معناها اللغوي ........ أنجب أطفال .
أباهي .......... معناه اللغوي ........... التفاخر .
فين تحديد العدد بكثير أو قليل علشان العلماء أغلبهم يقولوا أن المقصود بالحديث كثرة الأنجاب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
زي الآية الكريمة اللي بتقول :
وَلا تَقْتُلُوا أَوْلادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ كَانَ خِطْئاً كَبِيراً الإسراء 31
تعالى نقراء الكلام البسيط الرباني اللي ربنا كلمنا به .
لا تقتلوا ............ نهي عن القتل . و النهي عن فعل شئ يجب أن يتبعه مفعول به .
أولادكم ........ المفعول به .......... أي ........... لا تقتل أولادك .
و السبب هو خشية الإملاق ......... أي الفقر .........
يعني ربنا كلامه واضح جدا .............................. لا تقتل فلان الفلاني ......... معناها النهي التام عن قتل فلان .
يعني فلان ده موجود في الكون .......... و تم النهي عن قتله .
لاءة تلاقي ناس كتير ......... بتفسر الآية دي بتفسير تاني ....
و تقولك لاءة دي مقصود بها كمان حتى العيال اللي في المستقبل ........... يعني حتى لو أنت معندكش عيال ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بمعنى أصح بيتم أستخدامهم لتحريم تنظيم الأسرة .
مع أن الكلام واضح جدا و صريح .........
زي الأوامر الأخرى في القرآن ....................... لا تزني ............ لاتشرب الخمر ......... لاتسرق .......... لا تقتل ...........الخ .
و زي الآية الكريمة اللي أخي تيم تيم أستشهد بها
و شوف الأقتباس دي و رأيه في الآية اللي هو اكيد برضه سمعه على موقع أو من أحد الشيوخ . أو حتى رأي شخصي له .
مع كامل الأحترام لشخص الأستاذ تيم تيم و رأيه تماما :
طيب الآية واضحة و صريحة ............... بتتكلم عن نساء النبي علشان لهم وضع خاص بسبب الفتن الخاصة بكفار قريش و الكلام و الأشعات اللي كانت بتطلع عليهم لغرض تشويه صورة النبي الكريم حتى يتم التأثير على دعوته و رسالته .اقتباس:
أنا مقتنع ان المكان الطبيعي للمرأة بيتها
قال الله تعالى:
يَا نِسَاءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّسَاءِ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفًا (32) وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآَتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا (33)
يعني الآية برضه بتنطبق على نساء النبي فقط لا غير دونهم عن نساء العالمين ...... ليه بنعمم ........ و ليه بنعقد حياتنا بأيدينا .
أما بخصوص الصلاة و الحج و العمرة ........... فهي عبادات موجودة منذ بدء الإسلام و كان المسلمون جميعا يعملون بها و بالطبع ورثنها ممن هم أجدادنا ....... و بالنسبة للصلاة فلا يوجد لها أي ذكر في الأحاديث إلا قوله صلى الله عليه و سلم :
صلوا كما رأيتموني أصلي ...........
بعكس الموضوع اللي احنا بنتكلم فيه عن النساء ........................
طيب فين معنى حبس النساء في المنازل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟اقتباس:
هو فعلا اختيار وليس اجبار.. ولكن الاختيار دا بين ايه وايه؟؟
تأمل بقية الآية
وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآَتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ
هو أنا أختلفت على اللباس الحشم ........ أو الصلاة .......... أو الزكاه .......... أو طاعة الله أو طاعة رسوله ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حضرتك أستشهدت بالآية لتأكيد رأيك في الزام النساء المنازل ........ و كان ردي واضح علي الأستشهاد بالآية .
و بقية الآية أنا لم أختلف و لا أقدر أختلف معها في شئ فهي كلام الله عز و جل المُنزل .