| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 22

  1. #1

    الصورة الرمزية Hossam_Hassan

    رقم العضوية : 333

    تاريخ التسجيل : 29Apr2007

    المشاركات : 3,621

    النوع : ذكر

    الاقامة : شرم الشيخ

    السيارة: Optra 2010 A/T

    السيارة[2]: Optra 2010 A/T

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : Hossam_Hassan غير متواجد حالياً

    افتراضي ورجعت من السفر.. يا زول! - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

    hasad">

    علي عبد المنعم – ولاد البلد – عشرينات – 16/10/2007


    ..رجعت منذ أيام من سفرية السودان التي قضيت فيها أسبوعاً كان مليئاً بانطباعات مغايرة تماماً لكل ما ملئت به ذهني قبل السفر.. فإذا قررت أنت أن تسافر إلى السودان.. من أجل العمل أو حتى السياحة أو لمهمة مؤقتة.. أستميحك عذراً أن تستمع إلى نصيحة من سافروا قبلك إلى هناك، حتى تختصر على نفسك فترة التعرف على الدولة وشعبها.

    عليك فقط أن تتبع النصائح العشر تلك، وضعهم "حلقاً" في أذنك، كما نردد نحن المصريون:

    1- لا تذهب إلى السودان بصورة ذهنية مسبقة كونها لك شخص لم يزرها، ولا تستمع إلى حكايات عن أشخاص ذهبوا إلى هناك وأنت لا تعرف حتى أسمائهم، (على شاكلة واحد صاحبي ما تعرفوش).. فأغلب ما يتناقله العرب عن السودانيين لا أساس له من الصحة..

    فعلى عكس ما يشاع بأن السودان بلد فقير، يفتخر السودانيون بأن بلدهم هي أول دولة في الوطن العربي تتعامل في مجال المحمول بتقنية الـCDMA بجانب تقنية الـGSM، التي لا تتواجد إلا في أوروبا وأمريكا، وهو يرى أن بلده مقدم على عصر جديد ستتفوق فيه على كبرى الدول العربية، والسودانيون، والعرب المقيمون هناك يتحدثون عن الخرطوم هي سوق المستقبل.

    (محمد هاشم) مثلاً يفتخر على مدونته (مكتوب من السودان) بخيرات بلاده قائلاً أن المستثمرين العرب والمسلمين أمامهم السودان "بلد الفرصة الذهبية" لكي يستثمروا فيها أموالهم بدلاً من إنفاقها على القنوات الفضائية، فهي دولة الخيرات الزراعية والصناعية والبشرية.

    محمد يؤكد في مدونته أن الاقتصاد السوداني في تطور مستمر، لذا سنجد أن "دول الاستعمار" تقضي ليلها ونهارها تخطط في سلب ونهب هذه الثروات من السودان، بينما العرب "نايمين"..

    النصيحة إذن هي لا تأخذ انطباعاً عن مكان لم تزره.. سيحكي لك كثيرون عن الجلباب الذي يحتوي على جيوب من الأمام ومن الخلف؛ لأن السودانيين إذا لبسوا الجلباب بالعكس، تكاسلوا عن خلعه لارتدائه بطريقة صحيحة، فلجأوا إلى وضع الجيوب من الأمام والخلف، تحسباً لهذا الطارئ..

    ننصحك إذا وصلت ألا تسأل عن هذا الجلباب، لأنه غير موجود على الإطلاق.

    وبخصوص مسألة "الكسل"، فدعنا نقول أنه إذا كان هناك "كسل" السوداني، فهناك أيضاً "جبن" المصري، و"تكبر" الخليجي، و"عصبية" الجزائري، و"دموية" العراقي، و"دهاء الشامي"..الخ.

    2- لا تأخذ تطعيماً ضد أي مرض قبل أن تأتي إلى هنا، واعلم أن مافيا الدواء حول العالم، يهمها أن تظل أنت تروج لمقولة أن السودان مليئة بالأوبئة والأمراض، فقبل رحيلي من مطار القاهرة، أخبرني مكتب الصحة هناك أنه إذا أردت ألا يتم حجزي في الحجر الصحي عند العودة، فيجب علي أخذ "تطعيم" ضد مرض الكوليرا والملاريا والحمى الصفراء.

    وعندما ذهبت إلى الخرطوم، أخبرني المصريون هناك أنني شربت "المقلب" مثلهم تماما، فتلك الأوبئة لا تتواجد هنا أساساً، ولا حتى في أماكن كثيرة في دارفور.

    ويكفي أن تعلم أن سعر ثلاث من حقن التطعيم يساوي 180 جنيهاً، فتخيل حجم الأرباح التي تجنيها شركات الدواء حول العالم من جراء تلك الشائعات.

    ما أثبت لي صحة المقولة، أنني عندما رجعت إلى القاهرة وأثناء دخولي المطار، هممت لأبرز لهم البطاقة الصحية التي تشير بأنني أخذت التطعيم قبل السفر، رد موظف الجمرك بقوله: "مش عايزنها.. السودان مفيهاش أمراض.. خش يا باشمهندس"!

    3- إذا أهداك سوداني قطعة مانجو، فتناولها بقشرها، فالسودان لم تعرف طريق المبيدات الزراعية بعد، فعندما حاولت تقشير قطعة من المانجو، قال لي صديقي السوداني: "أخي.. أنت لست بمصر، تناول المانجو بقشرها، نحن السودانيون لدينا فاكهة طبيعية بسبب طمي النيل، وبالمناسبة عندما يذهب سوداني مقتدر مادياً إلى مصر، فإنه لا يأكل إلا الفاكهة الحيوية التي تباع بالسوبر ماركت".

    4- قم بشراء أساسيات الحياة من بلدك؛ لأن السودان بلد يعاني من تضخم شديد، ومن غلاء الأسعار، منذ تغيير الحكومة لسعر صرف الجنيه السوداني أمام العملات الأجنبية:
    دولار أمريكي = 2 جنيه سوداني
    3 جنيه مصري = 1 جنيه سوداني
    1.8 درهم إماراتي = 1 جنيه سوداني

    يكفي أن تعلم أن تواجد أعضاء المنظمات الدولية في العاصمة الخرطوم بدولاراتهم، رفع من أسعار السلع والعقارات بصورة جنونية، حتى أنه يقال أن جميع العاطلين السودانيين أصبحوا "تجار عملة"، فسعر إيجار شقة متوسطة المستوى يبلغ: 1200 دولار شهرياً، وهو سعر خيالي، لا يستطيع أغلب السودانيين توفيره، إذاً فعليك تدبير مبلغ كبير، إذا نويت الإقامة في السودان طويلاً.

    5- إذا نويت أن تصلي الجمعة في المسجد، فاسأل أولاً عن تبعية المسجد؛ لأن الخطبة ومحتواها ومدتها ستختلف. فالجوامع التابعة لجماعة أنصار السنة مثلاً، يصعد فيها الخطيب إلى المنبر بعد الآذان بخمس دقائق. أما الجوامع التابعة للمتصوفة، فإنهم يؤذنون لصلاة الظهر، ثم يمكث كل مصلي يقرأ سورة الكهف، ومعهم الإمام لمدة نصف ساعة، ثم يصعد بعدها الخطيب إلى المنبر.

    ويمكنك أن تصلي الجمعة في المسجد المجاور لقصر الرئاسة، وفيه يخطب الرئيس عمر البشير، فتكون خطبته الأولى دينية شرعية، وفي النصف الثاني خطبة سياسية خالصة.

    وإذا دخل عليك رمضان، لن تجد مسجداً لا يختم القرآن، هنا كل المساجد تقرأ بجزء قرآن يومياً في صلاة القيام.

    6- لو كنت في مهمة رسمية، وقمت بتعريف نفسك أمام سوداني، فكرر اسمك مرتين، فستجد كثير من السودانيين يفعلون ذلك في اللقاءات الرسمية.

    7- إذا خاطبت أكاديمياً، أستاذ جامعة، أو رئيس قسم أو عميداً، فقل له "يا بروفيسور" أو "يا بروف"، لا تقل "يا دكتور"، فبالسودان يحتل أستاذ الجامعة مرتبة عالية اجتماعياً وثقافياً، وهو رجل علم يحترمه الجميع.

    8- لو قررت أن تأخذ معك سيارتك، فاحذر، فهنا لا يرخصون إلا للسيارات بعد موديل سنة 2000، فأقدم السيارات هنا، هي الهيونداي آتوس، وتليها الفيرنا، التي تسمى (جياد) هناك.

    أما إذا قررت أن تأخذ مواصلات عامة داخل الخرطوم، فعليك بـ(أمجاد) أو (هايس) أو (الركشة)، ولا تفكر أن تركب التاكسي.

    و(أمجاد) هي السيارة السوزوكي الصغيرة التي يركبها حوالي 6 أفراد، وسميت بهذا الاسم نسبة إلى أول شركة أنتجت تلك السيارة في السودان. والـ(هايس) هي السيارة الميكروباص الـToyota، ماركة Hiace، والركشة هو "التوك توك" لكنه مرخص من إدارة المرور، ولا يقوده إلا من يحمل رخصة قيادة، أما التاكسي، فهي السيارة الوحيدة التي يسمح أن تكون سنة إنتاجها قبل عام 2000، فيمكنك أن تركب تاكسي موديل سنة 1950، بعكس السيارات الملاكي.

    9- إذا قررت زيارة أماكن سياحية في السودان، فيمكنك أن تذهب إلى:
    منطقة البركل ومروي - صواني الصنقر - المحميات الطبيعية (يوجد في السودان نحو 10 محميات برية) - جبل مُرة بدارفور - السوق العربي.

    10- إذا قدر الله لك وكنت مصرياً، فحاول ألا تكون أهلاوياً، وإذا كنت كذلك، فحاول إخفاء هويتك؛ لأن السودانيين سيحتفلون بنصرهم على الأهلي المصري في بطولة أبطال إفريقيا للأندية بثلاثة أهداف طوال تاريخهم، فكلهم في انتظار مواجهة جديدة بين الفريقين، في البطولة القادمة ربما لكي يثبتوا "كعبهم" العالي على الأهلي..

    اتبع تلك النصائح العشر.. وشد نفس عميق.. وسافر إلى هناك بقلب جامد وتمتع بأيامك في السودان يا زول.

    أخوكم حسام حسن {أبو ليليا و سيليا}


  2. #2

    الصورة الرمزية MTAK

    رقم العضوية : 604

    تاريخ التسجيل : 12May2007

    المشاركات : 3,344

    النوع : ذكر

    الاقامة : مصر المحروسة-السويس

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: الحمد لله Tiida 07 auto

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : MTAK غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    حمد الله على السلامة
    و عود حميد
    و الله لقد صدقت
    لقد سمعت ما ذكرته من اكثر من شخص سافروا هناك
    و عمااااااااااااااااااااااا اااااااااار يا مصر

    كيميائى / محمد طه
    ------------------
    بسم الله الرحمن الرحيم
    وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ وَسَتُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ
    صدق الله العظيم
    التوبة 105


  3. #3

    الصورة الرمزية tutankhamoun

    رقم العضوية : 2452

    تاريخ التسجيل : 04Oct2007

    المشاركات : 8,022

    النوع : ذكر

    الاقامة : ج ع ع .... للآسف الشديد

    السيارة: Proton Gen2 ...2007

    السيارة[2]: Proton Gen2 ...2007

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : tutankhamoun غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    فعلا دول كثيرة أفريقية تتقدم ......... و أغلبية المصريين يظنون أن أفريقيا بتاعة 30 سنة فاتت هي هي متغيرتش
    المصريين نايمين في العسل نوم
    و مبروك للسودان هذا التغير الجميل ..........

    [img2]http://i59.tinypic.com/2vxpukz.jpg[/img2]


  4. #4

    الصورة الرمزية modux

    رقم العضوية : 263

    تاريخ التسجيل : 26Apr2007

    المشاركات : 1,689

    الاقامة : heliopolis

    الحالة : modux غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    :shock: :shock: :shock:


  5. #5

    الصورة الرمزية goodwave

    رقم العضوية : 517

    تاريخ التسجيل : 07May2007

    المشاركات : 843

    النوع : ذكر

    الاقامة : Alexandria

    السيارة: Prado VX V6

    السيارة[2]: Yaris

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : goodwave غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    ويكفي أن تعلم أن سعر ثلاث من حقن التطعيم يساوي 180 جنيهاً، فتخيل حجم الأرباح التي تجنيها شركات الدواء حول العالم من جراء تلك الشائعات.

    ما أثبت لي صحة المقولة، أنني عندما رجعت إلى القاهرة وأثناء دخولي المطار، هممت لأبرز لهم البطاقة الصحية التي تشير بأنني أخذت التطعيم قبل السفر، رد موظف الجمرك بقوله: "مش عايزنها.. السودان مفيهاش أمراض.. خش يا باشمهندس"!
    وانا كنت واحد من هؤلاء المخدوعين

    بصراحة إحنا عندنا جهل بحقائق كتير عن البلاد المجاورة المسلمة زي السودان وإللي إحنا فاكرين إننا اسياد العالم مقارنة بهم....... وعجبي!

    لاتظلمن إذا ما كنت مقتدراً *** فالظلم آخره يأتيك بالندم

    نامت عيونك والمظلوم منتبه *** يدعو عليك وعين الله لم تنم


  6. #6

    الصورة الرمزية aboalm

    رقم العضوية : 86

    تاريخ التسجيل : 23Apr2007

    المشاركات : 493

    النوع : ذكر

    الاقامة : حلوان

    السيارة: ربنا يسهل

    السيارة[2]: بروتون ويرا 2006

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : aboalm غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    معلش لى تعليق على كلامك مع احترامى التام لك
    انا قعدت هناك 6 شهور و حبيت البلد دى بصراحه اهلها طيبين جدا و بيحبونا جدا
    تعليقى كالآتى :-
    1- الجلابيه ام اتنين جيب موجوده فعلا و بيلبسوها بسطاء الناس هناك
    2- الآمراض امالاريا هناك موجوده هناك زى دور البرد عندنا بالظبط هما بيقولو انتم بتسخنو فى الشتا و احنا بنسخن فى الصيف وعادى جدا ان زميل او عامل معاك تلاقيه مش جه الشغل تسأل عليه بعد يومين تلاقيه جه و يقول اصلى كنت محموم يعنى ايه ياعم يقول ملاريا بالنسبه ليهم بالظبط زى دور انفلونزا عندنا و عندهم اكتر من علاج ليها منهم حقن تؤخد فى الوريد لمده 3 ايام نتيجتها فعاله جدا ياتعيش و تخف يا بالسلامه نقرا عليك الفاتحه بدون مبالغه و الكلام ده من مهندس سودانى كان بياخد الحقنه و يجى الشغل بعد ما يخلص الحقنه
    3- طبعا عن الفاكهة و الخضار و اللحمه حدث و لاحرج احنا بناكل سفنج من الاخر
    4-الجو طول السنه حر ماعدا بدء من منتصف شهر 6 يبدء موسم الامطار و يصير الجو اكتر من رائع على نصف 7 غير كده اوعى وشك يا محترم اول جمعه فى شهر يناير طبعا بعد ما كنت لابس كل هدومى و انا رايح المطار فى الطياره الزفت بتاعة الفجر دى قلعت كل هدومى بمجرد وصولى للسكن و لحد الصبح و كنت رايح الجمعه بجلابيه صيفى و مش طايق نفسى من الحر بس الحمد لله المسجد كان مكيف و اكتر من رائع الواحد روحه ردت فيه
    5- نيجى بقى لاجمل حاجه زى ماقلت تدخل مثلا المسجد الكبير اللى قريب من هيلتون بعد قاعة الصداقه و ده مسجد هدية من ليبيا تلاقى الرئيس البشير قاعد جنبك بدون مبالغه و الخطيب بيهاجه فيه زى ماهو عايز لدرجة انى قلت كلنا راح نطلع على البوكس بس ربنا ستر
    فى النهايه كانت تجربه جميله هما كلهم معتزين جدا ببلدهم هيا بلد مليئه بالخيرات فعلا و ربنا يستر عليهم


  7. #7

    الصورة الرمزية aboalm

    رقم العضوية : 86

    تاريخ التسجيل : 23Apr2007

    المشاركات : 493

    النوع : ذكر

    الاقامة : حلوان

    السيارة: ربنا يسهل

    السيارة[2]: بروتون ويرا 2006

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : aboalm غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    معلش لى تعليق على كلامك مع احترامى التام لك
    انا قعدت هناك 6 شهور و حبيت البلد دى بصراحه اهلها طيبين جدا و بيحبونا جدا
    تعليقى كالآتى :-
    1- الجلابيه ام اتنين جيب موجوده فعلا و بيلبسوها بسطاء الناس هناك
    2- الآمراض امالاريا هناك موجوده هناك زى دور البرد عندنا بالظبط هما بيقولو انتم بتسخنو فى الشتا و احنا بنسخن فى الصيف وعادى جدا ان زميل او عامل معاك تلاقيه مش جه الشغل تسأل عليه بعد يومين تلاقيه جه و يقول اصلى كنت محموم يعنى ايه ياعم يقول ملاريا بالنسبه ليهم بالظبط زى دور انفلونزا عندنا و عندهم اكتر من علاج ليها منهم حقن تؤخد فى الوريد لمده 3 ايام نتيجتها فعاله جدا ياتعيش و تخف يا بالسلامه نقرا عليك الفاتحه بدون مبالغه و الكلام ده من مهندس سودانى كان بياخد الحقنه و يجى الشغل بعد ما يخلص الحقنه
    3- طبعا عن الفاكهة و الخضار و اللحمه حدث و لاحرج احنا بناكل سفنج من الاخر
    4-الجو طول السنه حر ماعدا بدء من منتصف شهر 6 يبدء موسم الامطار و يصير الجو اكتر من رائع على نصف 7 غير كده اوعى وشك يا محترم اول جمعه فى شهر يناير طبعا بعد ما كنت لابس كل هدومى و انا رايح المطار فى الطياره الزفت بتاعة الفجر دى قلعت كل هدومى بمجرد وصولى للسكن و لحد الصبح و كنت رايح الجمعه بجلابيه صيفى و مش طايق نفسى من الحر بس الحمد لله المسجد كان مكيف و اكتر من رائع الواحد روحه ردت فيه
    5- نيجى بقى لاجمل حاجه زى ماقلت تدخل مثلا المسجد الكبير اللى قريب من هيلتون بعد قاعة الصداقه و ده مسجد هدية من ليبيا تلاقى الرئيس البشير قاعد جنبك بدون مبالغه و الخطيب بيهاجه فيه زى ماهو عايز لدرجة انى قلت كلنا راح نطلع على البوكس بس ربنا ستر
    فى النهايه كانت تجربه جميله هما كلهم معتزين جدا ببلدهم هيا بلد مليئه بالخيرات فعلا و ربنا يستر عليهم


  8. #8

    الصورة الرمزية eng_elnaggar

    رقم العضوية : 747

    تاريخ التسجيل : 20May2007

    المشاركات : 574

    النوع : ذكر

    الاقامة : الهرم

    السيارة: daeoo nubira

    السيارة[2]: proton waja

    الحالة : eng_elnaggar غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    السودان .... السودان .... السودان .... يااااه !!!! سنه ونص قضيتها في البلد الطيبة السودان...
    ذكريات كتير وكلام كتير ومغامرات اكتر ممكن تاخد صفحات احكي عنها وانا هناك حيث كنت مدير مشروع انشاء شبكة كهرباء جهد متوسط واشتغلت في الخرطوم وام درمان ودنقلا وعطبرة ورحت كسلا والابيض... ويا سلام على الدمازين وجمالها...
    ناس بسيطة وشعب طيب ماعندهمش اى مشاكل في اى حاجه وموضوع الكسل ده اشاعة انا كان معايا سودانيين شاطرين جدا وانشط مني 100 مرة اهم حاجه ما تجيش تشغله ساعة الفطور لأنها ساعة مقدسة عند الغفير والوزير...
    الناس دي متواضعة ومحترمة وبيحبوا بلدهم جدا ممكن تروح للوزير يقابلك احسن مقابلة ويعزمك اجدع عزومة ويخلصلك كل مصالحك وممكن ما تتصورش ان ده الوزير او الوالي (المحافظ) الا لما حد يقولك لأنهم كلهم ناس متواضعة جدا وما حدش بيتعالى على حد ... رئيس الجمهورية بيمشي في الشارع عادي جدا وبيحضر المعازي والافراح وممكن يسلم على اى حد ولو قابلته ممكن توقفه وتقوله اتصور معاك ما يعارضش والموكب بتاعه بسيط جدا(مواكب الاجانب اللي بيزوروا السودان اكبر من موكبه بكتير) الناس هناك بتحبه و بيأملوا انه يخلي بلدهم بلد كبيرة وهم عندهم كل الموارد اللي تخليهم بلد عظمى بس الواغش يسبهم في حالهم...
    البلد دي فيها كمية اجانب دلوقت لا توصف اكترهم صينين وهنود ومصريين وسوريين واتراك وتونسيين وعراقيين ولبنانيين بيشتغلوا في التعمير بكل المجالات (كهرباء ومياه وكباري وسدود وعمارات ومطاعم وفنادق وكافيهات)... هناك بيتمنوا ان كل مشاريعهم يعملها المصريين ... ولو انت ماشي في السوق العربي او اى مكان تلاقي الناس بتنادي عليك وتقولك ازيك يا ابن النيل عامل ايه يا ابن النيل (ابن النيل هو الاسم الحركي للمصري)...
    يا سلام على مطعم امواج اللي فيه تاكل احسن مندي ضاني في العالم تدخل هناك تلاقي نص اللي شغالين هناك مصريين...
    وكافيتريا بيتلز اللي بتاعة واحد مصري ودايما كنا نروح نتفرج على ماتشات الاهلي هناك عشان اى مكان تاني ممكن يحدث مالا يحمد عقباه عشان هما ما عندهمش تفاهم في الكورة بيشجعوا الهلال بجنون... وكانوا بيشجعوا الاهلي لغاية الماتش الاخير للهلال في مصر لما الاهلي فاز على الهلال اتنين - صفر وهناك بيكرهوا عصام الحضري وعماد متعب كأنهم اسرائيليين ... عارفين بيكرهوه ليه؟؟؟ عشان عصام افندي شتم هيثم مصطفى وقاله يا بواب!!! عارفين هيثم مصطفى ده لو اترشح قصاد البشير هيثم مصطفى يكسب .. وبيسموه هناك البرنس... عصام افندي كانوا مستحلفين له يموتوه عشان الكلمه دي... في المقابل بيحبوا ابو تريكه بشكل جنوني وكانوا زعلانين جدا انه اتخبط في ماتش الاهلي في ام درمان...
    هم شعب طيب صحيح لكن اوعى لو اتنرفزوا يا لهويييييييي... تلاقيهم بشر تانيين ودماغهم انشف من الصعايده...
    مشكلتهم الوحيدة ان عندهم صراعات قبلية ما لهاش مثيل وعائلات وقبائل كل واحدة تفتخر بنسبها وافرادها ودي هى مشكلتهم الرئيسية...
    موضوع الجلابية اللي فيها جيبين من الناحيتين دي موجوده فعلا بس مش منتشرة وهما مش بيلبسوها عشان الكسل ولا حاجه انما هى اللبس الرسمي لطائفة صوفية موجود في الشمال وبالتحديد في دنقلا..
    العربيات هناك احدث عربيات ونادرا ما تلاقي عربية قديمة بتمشي في الشوارع واكتر عربية هناك اللي هى زى الشاهين عندنا هى التويوتا كورولا والفيرنا هى السيارة الشعبية وهى بتتجمع هناك هى والنيو اكسنت والسوناتا في مصنع اسمه جياد وهو تابع للجيش السوداني.
    بلد جميلة وشعب طيب وفيها فرص شغل بالهبل واعتقد انها لو اتسابت في حالها خلال اعوام بسيطة هتكون اجدع من دول الخليج حيث ان منحني التنمية فيها في صعود دائم والجنيه السوداني بقى ب 3 جنيه مصري...

    انا لو قعدت اتكلم للصبح مش هأخلص حكايات عن البلد دي...

    Abou Ahmed سابقا

    "There are many people around you during summer, but when the rain starts falling, Only the umbrella protects you!!!"


  9. #9

    الصورة الرمزية hussein

    رقم العضوية : 227

    تاريخ التسجيل : 26Apr2007

    المشاركات : 889

    النوع : ذكر

    الاقامة : maadi

    السيارة: mafish

    السيارة[2]: terios

    دراجة بخارية: no

    الحالة : hussein غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    3 جنيه مصري = 1 جنيه سوداني
    من حوالى 10 سنين كان الجنيه المصرى=50 جنيه سودانى (او حاجة كده ياريت اللى عندو المعلومه الاكيده يقولها)
    و عمار يا مصر


  10. #10

    الصورة الرمزية aboalm

    رقم العضوية : 86

    تاريخ التسجيل : 23Apr2007

    المشاركات : 493

    النوع : ذكر

    الاقامة : حلوان

    السيارة: ربنا يسهل

    السيارة[2]: بروتون ويرا 2006

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : aboalm غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    تصحيح يا ابو احمد دى التويوتا الكامرى هيا العربيه الشعبيه



 
صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. ورجعت من بوسعيد الحمد الله
    بواسطة AHMED_HAMDY في المنتدى هـــــــوندا
    مشاركات: 16
    آخر مشاركة: 31-01-2012, 04:15 PM
  2. السيراتو اتسرقت ورجعت مدمره ( صور )
    بواسطة wael ahmed في المنتدى كـــــيا
    مشاركات: 123
    آخر مشاركة: 18-11-2011, 09:44 PM
  3. ورجعت من السفر (عرفت إيه مشكلة العربية)
    بواسطة mailo في المنتدى دايــو+شيفرولية لانوس
    مشاركات: 18
    آخر مشاركة: 14-11-2011, 10:48 AM
  4. ورجعت من السفر (سلوكيات السواقة)
    بواسطة mailo في المنتدى المنتــــــدى العـــــــــــام للسيــارات
    مشاركات: 10
    آخر مشاركة: 13-11-2011, 07:52 AM
  5. ورجعت لى الكانشيل تانى
    بواسطة Dr Ahmed في المنتدى برودوا
    مشاركات: 5
    آخر مشاركة: 10-11-2008, 01:26 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2