اتفرجوا على الصورة دي و لكم التعليق (كل واحد يحاسب نفسه):
[shr71=http://img195.imageshack.us/img195/6931/52921402302961965933961.jpg]استرجل[/shr71]
اللي عمل الصورة دي راجل محترم..دا تعليقي
عرض للطباعة
اتفرجوا على الصورة دي و لكم التعليق (كل واحد يحاسب نفسه):
[shr71=http://img195.imageshack.us/img195/6931/52921402302961965933961.jpg]استرجل[/shr71]
اللي عمل الصورة دي راجل محترم..دا تعليقي
فعلا الى عمل الصورة دى واحد محترم
هى ديه الرجولة صح والحث على الصلاة مش الاعلان التانى بتاع البيريل ويقولك استرجل واشرب بيريل .. اعلان استفزازى . الرجولة بقت بيريل ما شاء الله
ياريت ننشرها في توقيعاتنا
لا طبعا مش حلو
ليه استرجل يعني البنات متصليش الفجر
ليه ربطناها بالرجالة ؟؟؟؟؟
احنا فرحنا عشان فيها صلاة ونسينا ان في جنس اخر المفروض انه يصلي
+100000اقتباس:
بيتهالي ان القصد من الصوره استرجل وصلي الفجر في الجامع
او عموما لان الشباب بيسهر وبييجي علي الفجر ينام
او يكسل
..
معلش يعنى بعد اذنكم جميعا
مش فاهمة سبب اعجابكم بالاعلان
ياريت حد يوضحلى
ايه العلاقة بين الرجولة والصلاة؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الحقيقة اني شايف ان الإعلان جاي يرد على إعلان بيريل اللي بيقول ان الرجولة في شرب البيريل...
بينما في نفس الوقت زي ما كان إعلان بيريل بيشجع الناس انها تشربه بكلمة استرجل (او خليك راجل) .. فهنا برضه اللي عمل الصورة يقصد كدا... (خليك راجل و متكسلش تصلى الفجر..لأن معظم الشباب بيكسلوا و انا واحد منهم)
دا رأيي المحتمل انه يكون خاطئ
هى مفيش علاقة بين الرجوله و الصلاه بس هو الأعلان كده زى اعلان بيريل
هى المفروض تبقى اخشعوا و صلوا الفجر
للاخ بسكوته اللى مشعارف ايه العلاقة بين الصلاة والرجولة اقول له ان اثقل الصلوات على النافقين العشاء والفجر
لذلك الصلاة هى عماد الدين من اقامها فقد اقام الدين ومن تركها فقد هدم الدين
مشكوووووووووووووور صوره جامده جدا
وفعلا هى دى الرجوله
وحدوا الله يا جماعة مش مستاهلة و الله نشد على حاجة زي دي
و بعدين الاخ اللي عمل البوستر و الاخ اللي رفع الصورة الاتنين نيتهم حسنة و لا نزكي على الله أحداً
يا جماعة و الله الموضوع مش مستاهل شد مع بعض خالص خالص..
حضرتك انا مش قصدي (ولا البوستر قصده) كدا خالص..
كامل احترامي للسيدات و البنات طبعاً مفيش كلام.. و طبعاً الصلاة فرض عليكن انتوا كمان
هو بس الفكرة ان فعلاً صلاة الفجر بتكون تقيلة على الواحد و بالكلمة بتاعت استرجل للتشجيع.. مش اكتر.. مش معنى كدا ان المقصود الرجال فقط!
يا ريت تكون وجهة نظري وصلت :)
رمضان كريم
لا اله الا الله محمدا رسول الله
منور الاجتماعى يا ياستاذ احمد عقبال باقى وحوش رينو
وجهة نظرك وصلت بس انا كنت برد على الاستاذ اللى وجه كلامه للاخ بسكوتة
مفيش شد ولا حاجة ده حوار هادئ جدا
بس كان فى كلام افضل من استرجل دى احنا مش هنرد على اعلان مستفز وناخد منه قدوة
كان ممكن تكون تذكر الله
مش احسن برده
معتقدش الموضوع ده
صحيح الشباب في الضياع بس انا شايف انه كتير جدا بيصلو الفجر
يعني انا مثلا حوالي 70 او 80 في المية من صحابي بيصلو الفجر حاضر
سواء في البيت او في المسجد
المفروض ال يحث على حاجة يحث الكل مش فئة معينة
ومينفعش نقول الرجالة تصلي وبعدين نشوف الباقي
طيب ما الستات تصلي الاول وبعدين نبقى نشوف الرجالة
ده ال انا بتكلم فيه
الرجولة ملهاش علاقة بس التدين هو ال ليه علاقة
جزاه الله كل خير عنا وعن جميع المسلمين
طيب ما نعمل حمله يا جماعه ونكبر الموضوع بحيث انه يتعمله اعلانات بجد وكل واحد يطبع اللي يقدر عليه ونوزعهم او نعلقهم في كل الأماكن بجد والله هتبقى اجمد رد على شركة البيريل الله يهديهم
الأخوة الاعزاء
هناك فرق كبير بين الرجل والذكر
ربنا سبحانه وتعالى بيقول
مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلاً (23) " الأحزاب
هل المقصود هنا الرجال دون النساء
هل قول الله سبحانه وتعالي
{يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى تِجَارَةٍ تُنجِيكُم مِّنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ. تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ}
يقصد المؤمنين دون المؤمنات
المقصود استرجل هنا يعني تحمل المسؤولية
ما تتقاعسش ولا تتأخر لأ استرجل يعني خليك جد و محدش قال انها للشباب بس دون البنات
لأن المعنى الحقيقي هوه خد الموضوع جد مش استرجل يعني الراجل بس اللي يصلي!!!
معنى مجازي يعني
و اللي صمم الصورة دي فعلا راجل محترم و محترم جدا كمان..........
تمام..
حضرتك وضحتها احسن مني
اشكرك
اولا معروف انه للتعميم تستخدم الصيغة المذكرة "المؤمنون"
وبالنسبه للاية الاولانيه مقصود فيها الجهاد وال كان فرض على الرجال فقط "الذكور" عشان كدا الاية للرجال
انا ال بقوله مش معنى ان في اعلان مستفز ان احنا نحوله كدا في 100 طريقة تانية نقول للناس تصلي بيها وحضرتك هتلاحظ ان البنات اتدايقت من الصورة
طيب سؤال للاخوة اللي حولوا الكلام من الأعلان وفايدته الى البنات وزعلهم
طيب يا اخي مشوفناش حد اتكلم ان اعلان بيريل اساسا موجه ايضا للذكور وليس للاناث
يعني الراجل اللي عمل الصورة دي حب يرد على الأعلان قليل القيمة اللي بيقلل من قيمتنا كلنا
لأن لما تبقى الرجولة في شرب بيريل يبقى ده اقل دليل لما نحن عليه هذه الأيام
طيب محدش سأل هو ليه بيريل عاملاه للشباب
واظن ان اكيد فيه بنات هتشرب بيريل
هو ايه اللي حصل
هو مين مع مين ؟؟؟؟
ياريت نخلينا في موضوعنا افضل ونبدأ نعمل حمله ردا على الأعلانات القذرة امثال اعلانات بيريل بجد
ليه كل واحد مننا بيفهم الموضوع بغير المقصود ولو هو كده فعلا ليه ماتكونش النوايا سليمه
انا عن نفسى فاهم المقصود ايه من صاحب الموضوع ومن المشاركات لقيت ان فى ناس بتنظر للموضوع من اتجاه اخر
بس بجد لو ركزنا فى القران كويس جدا هنلاقى ان فعلا ذكر الله الرجولة في القرآن الكريم في أكثر من خمسين موضعًا
فذكر الرجل والرجلين والرجال
وقرن الرجل بالمرأة في آيتين اثنتين
والرجال بالنساء في عشرة مواضع
[frame="5 80"]فيقصد بالرجولة توافر صفات الرجولة في الذكر فقد قال سبحانه وتعالى: ﴿مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلاً﴾[الأحزاب: 23]، فكلمة المؤمنين جمع مذكر سالم، ولم يقل الله عز وجل كل المؤمنين رجال وإنما قال: مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ، ومن للتبعيض أي ليس كل ذكر رجلاً وإنما كل رجل ذكر، فأراد هاهنا صفة الرجولة ولم يرد النوع أي الذكورة.
وأما النوع والصفة: فيذكر الله - عز وجل - الرجولة ويريد بها توافر النوع والصفة، ومن ذلك قوله تعالى: ﴿الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَبِمَا أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ﴾[النساء: 34]، فلابد للقوامة من الذكورة ومن الرجولة فنحن نرى رجالا تقودهم النساء وذلك راجع إلى انتفاء الصفة مع وجود النوع.
[/frame]
صفات الرجولة في القرآن والسنة
[frame="7 80"]أولاً: في القرآن:
أ- الطهارة بشقيها المادي والمعنوي: ﴿لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَى مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ أَحَقُّ أَنْ تَقُومَ فِيهِ فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُوا وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرِينَ﴾ [التوبة: 108].
ب- الصدق مع الله: ﴿مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ ﴾[الأحزاب: 32].
ج- إيثار الآخرة على الدنيا: ﴿رِجَالٌ لاَ تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلاَ بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلاَةِ وَإِيتَاءِ الزَّكَاةِ يَخَافُونَ يَوْمًا تَتَقَلَّبُ فِيهِ الْقُلُوبُ وَالأَبْصَارُ﴾ [النور: 37].
د- القوامة وحسن التوجيه لبيوتهم وذويهم: ﴿الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَبِمَا أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ﴾ [النساء: 34].
هـ- الإيجابية:1- مؤمن «يس» والسعي لتبليغ دعوة الله ومناصرة الأنبياء: قال تعالى: ﴿وَجَاءَ مِنْ أَقْصَى الْمَدِينَةِ رَجُلٌ يَسْعَى قَالَ يَا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِينَ﴾ [يس: 20].
2- مؤمن آل فرعون والدفاع عن رمز الدعوة ضد مؤامرة الكفار: ﴿وَقَالَ رَجُلٌ مُؤْمِنٌ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَكْتُمُ إِيمَانَهُ أَتَقْتُلُونَ رَجُلاً أَنْ يَقُولَ رَبِّيَ اللَّهُ﴾ [غافر: 28].
3- التحرك السريع لدرء الخطر وبذل النصيحة: ﴿وَجَاءَ رَجُلٌ مِنْ أَقْصَى الْمَدِينَةِ يَسْعَى قَالَ يَا مُوسَى إِنَّ الْمَلأَ يَأْتَمِرُونَ بِكَ لِيَقْتُلُوكَ فَاخْرُجْ إِنِّي لَكَ مِنَ النَّاصِحِينَ ﴾[القصص: 20].[/frame]
[frame="7 80"]ثانيًا في السنة:
1- القيام بالفرائض: عن أبي هريرة- رضي الله عنه- قال: إن أعرابيًا أتى النبي صلى الله عليه وسلم فقال: دلني على عمل إذا عملته دخلت الجنة، قال: ( تعبد الله لا تشرك به شيئًا وتقيم الصلاة المكتوبة وتؤدي الزكاة المفروضة وتصوم رمضان ). قال: والذي نفسي بيده لا أزيد على هذا، فلما ولى قال النبي صلى الله عليه وسلم : ( من سره أن ينظر إلى رجل من أهل الجنة فلينظر إلى هذا ). [متفق عليه].
2- الصلاح: عن ابن عمر- رضي الله عنهما- قال: رأيت في المنام كأن في يدي قطعة إستبرق «حرير سميك» وليس مكان أريد من الجنة إلا طرت إليه، قال: فقصصته على حفصة، فقصته حفصة على النبي صلى الله عليه وسلم فقال: ( أرى عبد الله رجلاً صالحًا ). [متفق عليه].
3- الصبر على الشدائد: عن خباب بن الأرت- رضي الله عنه- قال: شكونا إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم وهو متوسد بردة له في ظل الكعبة، فقلنا: ألا تستنصر لنا ألا تدعو لنا.
فقال: ( قد كان من قبلكم يؤخذ الرجل فيحفر له في الأرض فيجعل فيها فيجاء بالمنشار فيوضع على رأسه فيجعل نصفين ويمشط بأمشاط الحديد ما دون لحمه وعظمه فما يصده ذلك عن دينه، والله لَيَتِمَنَّ هذا الأمر حتى يسير الراكب من صنعاء إلى حضرموت لا يخاف إلا الله والذئب على غنمه ولكنكم تستعجلون ). [رواه البخاري].
4- الثبات: عن ابن عباس- رضي الله عنهما- أن النبي صلى الله عليه وسلم خرج عليهم وهم جلوس فقال: (ألا أخبركم بخير الناس، فقلنا: نعم يا رسول الله، قال: رجل ممسك برأس فرسه أو قال: فرس في سبيل الله حتى يموت أو يقتل، فأخبركم بالذي يليه، فقلنا: نعم يا رسول الله، قال: امرؤ معتزل في شعب يقيم الصلاة ويؤتي الزكاة ويعتزل... الناس ).
[رواه الدارمي ورواه الترمذي وصححه الألباني].
5- الأمانة والقناعة والحكمة:
عن أبي هريرة- رضي الله عنه- عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: ( كان فيمن كان قبلكم رجل اشترى عقارًا فوجد فيها جرة من ذهب فقال: اشتريت منك الأرض ولم اشتر منك الذهب. فقال الرجل: إنما بعتك الأرض بما فيها، فتحاكما إلى رجل فقال: ألكما ولد؟ فقال أحدهما: لي غلام، وقال الآخر: لي جارية، قال: فأنكحا الغلام الجارية وأنفقا على أنفسهما منه وليتصدق ). [رواه ابن ماجه وصححه الألباني].
فسبحان الله كيف كانت أمانة المشتري وقناعة البائع وحكمة القاضي بينهما !!
6- السماحة: عن عثمان بن عفان - رضي الله عنه- قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ( أدخل الله الجنة رجلاً كان سهلاً بائعًا ومشتريًا ). [رواه ابن ماجه وحسنه الألباني].
فالسماحة في البيع والشراء والاقتضاء تحتاج إلى رجل، فكم رأينا من يبيع ويعود في بيعه من أجل أموال قليلة أو يبيع على بيع أخيه.
7- قيام الليل: عن سالم بن عبد الله بن عمر عن أبيه - رضي الله عنهما - أن النبي صلى الله عليه وسلم قال:( نعم الرجل عبد الله لو كان يصلي من الليل. قال سالم: فكان عبد الله بعد ذلك لا ينام من الليل إلا قليلاً ). [متفق عليه].
8- ترك الحرام: عن ابن عباس- رضي الله عنهما- قال:( لعن رسول الله صلى الله عليه وسلم المخنثين من الرجال والمترجلات من النساء). وفي رواية: ( لعن رسول الله صلى الله عليه وسلم المتشبهين من الرجال بالنساء والمتشبهات من النساء بالرجال). [رواه البخاري].
وعن أبي هريرة- رضي الله عنه- قال: لعن رسول الله صلى الله عليه وسلم الرجل يلبس لبسة المرأة والمرأة تلبس لبسة الرجل. [رواه أبو داود وصححه الألباني].[/frame]
بيتهيألى مافيش معنى للرجوله بعد كده
انا مبوقلش منصليش الفجر ولا مندعوش الناس انها تصلي الفجر
الفكره ان انت متقصرش الدعوة على جنس معين
يعني متجيش تقول لبنت مثلا استرجلي وصلي الفجر
هي هتصلي الفجر بس اكيد مش ده الاسلوب الامثل ومش دع الاسلوب ال نرد بيه على الاعلان ردنا على الاعلان يبقى بتجاهله التام لانه تافه وحضرتك زي ما انا لاحظت محتقر الاعلان
يبقى ازاي محتقره وعايز ناخده وسيلة ندعو بيها الناس للصلاة
انا مح الحملة بس باسلوب مناسب وانا واثق ان غرض ال عمل الصورة سليم ونيته حسنه بس انا شايف انه مكنش موفق في اختياره لاسلوب
وانا يا سيدي اول واحد هطبع صور الحملة بس لما تبقى مناسبة للجميع