انا كان معايا ال 127 و ماكنش لية منها أي شكوى.. انما اعرف ناس معاهم ال 128 و بيشتكوا منها مر الشكوى و كل شوية عند الميكانيكي.
بالنسبة للحجم، طبعا ال 128 أكبر و شنطتها بالتأكيد أكبر.
رقم العضوية : 17822
تاريخ التسجيل : 03Sep2008
المشاركات : 2,037
النوع : ذكر
الاقامة : cairo
السيارة: .
السيارة[2]: .
دراجة بخارية: .
الحالة :
رقم العضوية : 3891
تاريخ التسجيل : 29Dec2007
المشاركات : 3,655
النوع : انثى
الاقامة : القاهرة
السيارة: لا يوجد
السيارة[2]: Daihatsu Sirion GLX 2008
الحالة :
انا كان معايا ال 127 و ماكنش لية منها أي شكوى.. انما اعرف ناس معاهم ال 128 و بيشتكوا منها مر الشكوى و كل شوية عند الميكانيكي.
بالنسبة للحجم، طبعا ال 128 أكبر و شنطتها بالتأكيد أكبر.
رقم العضوية : 17822
تاريخ التسجيل : 03Sep2008
المشاركات : 2,037
النوع : ذكر
الاقامة : cairo
السيارة: .
السيارة[2]: .
دراجة بخارية: .
الحالة :
طب بالنسبة للسواقة و قوة العربية هل في فرق ؟
و انهي بالنسبة لك احلي في الشكل ؟
و شكرا ليكي علي ردك السريع
رقم العضوية : 3891
تاريخ التسجيل : 29Dec2007
المشاركات : 3,655
النوع : انثى
الاقامة : القاهرة
السيارة: لا يوجد
السيارة[2]: Daihatsu Sirion GLX 2008
الحالة :
انا ما سقتش ال 128، بس أقدر أقول لك ان سواقة ال 127 سهلة و العربية ناعمة لدرجة كبيرة.. اما الشكل فأنا باحب الهاتشباك، و دي طبعا مجرد أذواق مش حكم على الشكل.
رقم العضوية : 17822
تاريخ التسجيل : 03Sep2008
المشاركات : 2,037
النوع : ذكر
الاقامة : cairo
السيارة: .
السيارة[2]: .
دراجة بخارية: .
الحالة :
ميرسي ليكي جدا و عن صدقك في اجاباتك و لو عرفتي اي معلومات يباة متشكرين ليكي جدا
و مستنيين بقية الاعضاء
رقم العضوية : 5950
تاريخ التسجيل : 18Feb2008
المشاركات : 8,108
النوع : ذكر
الاقامة : .
السيارة: .
السيارة[2]: .
دراجة بخارية: .
الحالة :
رقم العضوية : 17822
تاريخ التسجيل : 03Sep2008
المشاركات : 2,037
النوع : ذكر
الاقامة : cairo
السيارة: .
السيارة[2]: .
دراجة بخارية: .
الحالة :
طيب يا تري الفرق في قوة العربية و سحبها كبير؟
رقم العضوية : 5950
تاريخ التسجيل : 18Feb2008
المشاركات : 8,108
النوع : ذكر
الاقامة : .
السيارة: .
السيارة[2]: .
دراجة بخارية: .
الحالة :
الفرق مش كبير اوى ومش محسوس وياريت تراجع مشاركتى فى
الموضوع ده
http://www.nilemotors.net/Nile/showthread.php?t=38280
ومن الاخر لو مش هتفرق معاك دى من دى انزل اتفرج واللى حالته حلو شيييل
بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنفُسُكُمْ أَمْرًا فَصَبْرٌ جَمِيلٌ وَاللَّهُ الْمُسْتَعَانُ عَلَى مَا تَصِفُونَ
رقم العضوية : 72
تاريخ التسجيل : 21Apr2007
المشاركات : 5,092
النوع : ذكر
الاقامة : البحرين
السيارة: سوزوكي ماروتي، مصر
السيارة[2]: تويوتا ياريس، البحرين
دراجة بخارية: لا يوجد
الحالة :
12 سبب لتفضيل ال 128 عن ال 127
1-ال128 صالونها اوسع بكتييييييييير من ال127
2- ال128 شنطتها أوسع بكتيييييييير من ال127
3- كبوت ال128 بياخد الاستبن ايا كان حجمة وبالتالى مبتضطرش تحص الاستبن فى الشنطة ويضيعلك مساحتها
4- تحمل ال128 للبارومة افضل من ال127، 90% من العربيات ال 127 فى مصر رقم شاسيهها ضايع بسبب البارومة
4-ال128 محرجها اهدأ وانعم بكتير من ال127 علشنا بنظام الكامة العلوية والكايتنة بتاعته على سير
5- ال128 اثبت بكتير على الأرض من ال127 لأن قاعده عجلاتها اعرض
6-سمعة ال127 زى الزفت فى مجال الانقلاب، كل من اعرف ممن امتلك 127 اتقلب بيها، لأن ال127 مركز ثقلها مرتفع عن الأرض بسبب ارتفاع المحرك
7- ال128 تشترك فى معظم قطع غيارها مع كل من الريجاتا والشاهين والتمبرا واللانشيا ديدرا والموديل الأول من السيينا، وده بيسهل مسألة الحصول على قطع الغيار
8- آخر عربية 127 تم انتاجها منذ 21 سنة، فى حين ان ال128 لا تزال حتى خطوط الانتاج حتى لحظة كتابة هذة السطور وهو ما يضمن سنوات طويلة من توافر قطع الغيار والصيانة لل 128
9-الاكسسوارات الخارجية لل128 (اكصدامات، باكيتات ، مرايات الخ) موجودة جديدة وارخص بكتير جدا من مثيلتها لل 127
10-ال128 كثر تحملا للخدمة الشاقة والسفر المستمر من ال127
11-شنطة ال128 وزنها خفيف لأنها صاج فقط بعكس باب شنطة ال 127 اللى هو صاج وزجاج وبالتالى مش بتفضل ترزع فى كل مطب كما فى شنطة ال 127 اللى كل شواية مساعدينها تبوظ
12-ال128 مطلوبة فى اعادة البيع عن ال127
سبعاوى
_______________________________________________
رقم العضوية : 17822
تاريخ التسجيل : 03Sep2008
المشاركات : 2,037
النوع : ذكر
الاقامة : cairo
السيارة: .
السيارة[2]: .
دراجة بخارية: .
الحالة :
bgd ya sab3awy w kol ely rado alf shokr
المفضلات