| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 18

الموضوع: السوناتا !!!!!

الصورة الرمزية som3aa

النوع : ذكر

الاقامة : Cairo

السيارة: @

السيارة[2]: Hyundai

دراجة بخارية: -

الحالة : som3aa غير متواجد حالياً

Exclamation السوناتا !!!!! - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

hasad">

يا جماعة انا كاتب الموضوع دا بالذات علشان فى ناس بتقارن السوناتا بعربيات تانية بنفس تمنها هنا فى مصر اللى يقولك مقارنة بين السوناتا و ال 407 و اللى يقولك بين السوناتا و التيوتا الavensis و اللى يقولك مقارنة بين السوناتا و الفولكس الجيتا و اللى يقولك مقارنة بين السوناتا و الvectra> أقرا الموضوع دا من فضلك.
    برده قريت لناس بتقول السوناتا دى كورى و ناس تانية بتقول الفولكس و الopel ألمانى يبقى تلقائيا دول احسن من السوناتا
    و طبعا مخلصتش من فتى ناس كتير فى كذا حاجة ذى اللى يقولك السوناتا لا تقارن مع عربية منهم من ناحية الامان و اللى يجيب كلام من عنده فعلشان كده أنا عايز أكتبلكم دليل كامل عن السوناتا هنا.

أولا السوناتا حاصلة على 5 نجوم فى اختبار الأمان الأمريكى (هنا)
    http://www.safercar.gov/Index2.cfm?m...ecific+vehicle
    و تكملة هنا بالمعلومات و الأرقام و الصور
    http://www.safercar.gov/Cars/4314.html

أما الفولكس الجيتا واخدة 4 يعنى من الاخر اقل امان من السوناتا فعيب حد يقول الجيتا معمولة من الفولاذ علشان كده هى أامن :
    http://www.safercar.gov/Index2.cfm?m...ecific+vehicle

National Highway Traffic Safety Administration gave the fifth generation car four out of five stars for both driver and passenger protection in a frontal impact, while the car received five out of five stars in a side impact crash test
    الكلام دا quote من wikipedia كمان للتاكيد
    بس الكلام دا لا ينطبق على مصر لان السوناتا فى مصر فيها 2airbags ل 2400cc و 1airbag لل2000cc ما الجيتا بتنزل ب 10airbags فعلا فى مصر.
    بس انا حبيت اوضح الكلام دا علشان الناس اللى بتتكلم عن السوناتا عالميا و يقولك تتقارن بالجيتا و الجيتا أامن من السوناتا بره !!!!!!

نيجى من ناحية قوة الموتور هنا فى مصر السوناتا بتنزل 2400cc و 2000cc
    خلينا فى ال2400cc علشان دى تمنها 185000 يعنى نفس تمن الجيتا و الفيكتر الاوتوماتيك و السكودا الA5 اللى بتنزل بجنوط.
    كولهم 1600cc ماعدا السوناتا 2400cc!!!!!
    اما من ناحية قوة الحصان السوناتا 162 حصان يا جماعة!!!!!!
    اما الجيتا و الa5 حسب wikipedia برده دى تفاصيل الموتور بتاعها
    115 hp 1.6 FSI
    Configuration
    1598 cm³ inline four
    head
    aluminium, DOHC chaindrive, variable intake camshaft timing, four valves per cylinder, 12:1 compression
    block
    aluminium alloy, five main bearings, 76.5 mm Bore × 86.9 mm stroke (0.88 ratio), 399.5 cm³ per cylinder
    fuel
    Gasoline, Fuel Stratified Injection, up to 110 bar high-pressure pump and common rail, stratified-charge combustion at partial load
    aspiration
    two-position tumble flap in the intake port controlling the turbulence
    exhaust
    up to 35% exhaust gas recirculation, NOx storage-type catalytic converter
    management
    Bosch Motronic MED7
    output
    85 kW (115 hp) at 5800-6000 rpm, 155 N·m at 4000 rpm
    applications
    VW Golf, VW Jetta, VW Touran, VW Passat, Audi A3, Škoda Octavia engine will be assembled to the end of 2008
    من الاخر 115 حصان (دا اللى بينزل فى الاوتوماتيك - المانيوال موتور تانى اضعف كتير مش عارف 105 و لا 102 حصان بالظبط) .
    يعنى فرق بين السوناتا و الأوكتافيا a5 او الجيتا حوالى 47 حصان دا غير ان موتور السوناتا الجديد اللى هينزل مصر قريب جدا (لانه نزل بره خلاص) 175 حصان يعنى الفرق 60 حصان و دول تكمل عليهم بكام حصان و تعمل موتور عربية زى اللانسر 1999 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    يعنى فرق رهيييييييييب فى القوة و يا ريت يا جماعة محدش يقولى نجيب عربيتين يشدوا جنب بعض فى حاجة اسمها قوة الموتور و فى حاجة اسمها تسارع ل 100 و دى بدور عليها حاليا للعربيات المتنافسة كلها و يا ريت اللى يعرف يقولى.

من ناحية الناس اللى بتقول ان السوناتا بتنافس الجيتا او الاوكتافيا او الاوبل او الافنسيس بره مصر فردى عليها من ناحية السوق المريكى نظرا لانه اكبر سوق سيارات فى العالم و لانه اهم سوق بالنسبة لصناع السيارات و لانه الاسهل فى جمع المعلومات منه
    اولا مفيش غير السوناتا و الجيتا اللى بينزلوا السوق الأمريكى غير كدا لأ يعنى مفيش فيكترا و لا اوكتافيا و للعلم الاتنين دول معمولين يبيعوا فى اوروبا مش امريكا و المركتين دول مبينزلوش امريكا اساسا و عيب على توكيل منصور يقول على الفيكرا شقيقة الساترن اورا لانها لا شقيقتها و لا بنت خالتها حتى المركتين ملك لgeneral motors و شكل الفانوس الامامى للفكترا متاخد من الساترن بعد ما طوروا الفكترا سنة 2006 و نزلوها بالشكل الحالى (على فكرة هى موجودة من 2002 غيروا الفانوس الامامى 2006 و نزلت مصر بالشكل المعدل اول 2007)

دلوقتى الرد للى بيقولك السوناتا بتنافس دول
    لأ السوناتا بتنافس عربيات تانية اقوى و من فئة اعلى مثل التيوتا الكامرى و الهوندا الاكورد و عربيات تانية امريكانى و ادى الدليل من اشهر و اكبر سيتات العربيات اللى الناس بتثق فيهم و بتجيب منهم كل المعلوات عن العربيات الجديدة و ايه نازل امتى و صور و مقارنات و كدا
    http://www.autosite.com/content/shar...cle_id_int/552

من فضلك اقرا تحت مكتوب بتنافس مين
    Our Advice: A must on the family sedan shopping list
    MEET THE COMPETITION
    Honda Accord
    Toyota Camry
    و أقرا هنا مقالة بتقارنها بالكامرى و الاكورد (المقالة من 2005)
    http://www.autoblog.com/2005/07/20/h...ry-and-accord/
    و اقرا هنا مقارنة بين السوناتا و الاكورد و الكامرى و عربيات تانية
    http://www.drive.com.au/Editorial/Ar...rticleID=39718
    و هنا الكامرى و الاكورد و السوناتا و فورد فيوجن و حاطط السوناتا التالتة قبل الكامرى (الكامرى جرى تعديلات عليها و نزلت شكل جديد موديل 2007 و الاكورد نزلت شكل جديد بالتعديلا 2008 و السوناتا جرت تعديلات فى القوة بس نفس الشكل و بتنزل موديل 2009)
    http://www.motortrend.com/roadtests/...dan_comparison

و شوفوا هنا المفاجئة edmunds و طبعا اعتقد الناس كلها تعرف ال site دا مش محتاجة كلام
    و يا ريت يا جماعة نقرا اللى مكتوب علشان نعرف ازاى اقتحمت سوق الكامرى و الاكورد
    http://www.edmunds.com/apps/vdpconta...4/pageNumber=1

و دى مقارنة معدة مسبقا مش انا اللى عاملها
    http://www.cars.com/go/compare/model...8664,8041,8549
    و هنا تفاصيل كتييير اوى عن السوناتا
    http://www.caranddriver.com/reviews/...term_road_test
    و هنا مقارنة بين السوناتا و كل منافسينها
    http://www.caranddriver.com/reviews/...omparison_test
    ملحوظة حتينها فى المركز الرابع و الكامرى فى المركز الخامس و الاكورد فى المركز الاول و اقرا بنفسك.
    دى مقارنة مع اكتر من عربية امريكية منهم الساترن اورا من موقع هيونداى امريكا نفسه!!!!!!!!
    http://www.hyundaiusa.com/vehicle/co...07|21055|19454

أعتقد بعد كللللل اللى طلعتهولكم دا يل جماعة من اكتر من site معروفين جداااا للسيارات واضح قوة و اعتمادية السوناتا و واضح برده منافسينها اللى مفيهمش الجيتا ولا الفيكترا و لا الاوكتافيا و لا ال407 و لا الافنسيس (واضح ان المقارنة بينها و بين الكامرى)

يجى بقى السوال ازاى نقارن عربية كورى بعربيات يابانى و عربيات امريكانى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    الاجابة ان لكل عربية مستوى جودة و جودة السوناتا غير الفرنا غير الاكسنت غير الماتريكس غير الالنترا يعنى من الاخر يا جماعة كل عربية لها مستوى جودة بيختلف عن التانية مع انهم من نفس الشركة بس كل عربية حسب هيبيعوها بكام و هتنافس مين. زى بالظبط الجيتا مستوى الجودة بتاعها غير الباسات غير الpolo غير الجولف غير الphaeton غير الكروس فوكس غير الباراتى اللى ب 70000 كده علشان الناس تعرف ونفس الكلام لتيوتا مفيش حاجة اسمها مستوى الجودة فى مركة واحد لا ابدا حسب العربية اللى بينتجوها و السعر اللى هتتباع بيه و منافستها.
    فاللى يقولك ألمانى و يابانى و كده متدورش على البلد قارن بالعربية نفسها!!!
    دليل ان جودة السوناتا عالية جدا انها بتبيع فى امريكا بس حوالى 150000 عربية فى السنة و الرقم دا قريب اوى من رقم مبيعات كل السيارات الملاكى فى مصر فى سنة يعنى عدد السوناتا اللى بيتباع سنويا فى امريكا قد عدد العربيات من كل المركات اللى بتتباع فى مصر فى سنة طبعا علشان مصر ضعيفة اقتصاديا بس برده مفيش عربية تبيع العدد دا من العربيات فى السنة فى سوق واحد بس و هو السوق الامريكى الا لو كانت العربية فعلا قوية و بنفس جودة الكامرى اليابانى او الاكورد اليابانى و الا مكانش هيبقى فى اى منافسة من الاساس.

حاجة تانية علشان اوضح مدى قوة السوناتا و هى انتشار السوناتا كتاكسى فى امريكا و بعض الدول الاوروبية و دول الخليج بشكل رهيب و دا بيدل على جودة العربية لان عندهم العربية لازم تكون بتستحمل جدا علشان تبقى تاكسى

حاجة كمان ضمان السوناتا فى امريكا افضل ضمان لسيارة فى امريكا فعلا و دى حاجة بيفتخروا بيها
    10 YEAR / 100,000 MILES
    POWERTRAIN PROTECTION Covers most engine & transaxle components.
    =========
    5 YEAR / 60,000 MILES
    NEW VEHICLE LIMITED WARRANTY Covers nearly every new vehicle component
    ============
    7 YEAR / UNLIMITED MILES
    ANTI-PERFORATION WARRANTY Covers rust-related corrosion of body sheet metal.
    ============
    12 MONTH / 12,000 MILES
    REPLACEMENT PARTS AND ACCESSORY LIMITED WARRANTY
    و ضمانها فى مصر 3 سنوات او 100000 كيلو .

أعتقد يا جماعة بعد كل الادلة اللى طلعتهالكو دى محدش يقولى تانى ان السوناتا بتنافس و لو حتى من بعيد الجيتا و لا الاوكتافيا و لا الفيكترا مع احترامى لكل العربيات المحترمة جدا دول بس بينافسوا بعضهم مبينافسوش السوناتا نهائيا لا داخل مصر و لا خارجها

طبعا من ناحية الشكل كل واحد و زوقه ممكن انا تعجبنى السوناتا و غيرى يعجبه الجيتا و غيرنا يعجبه الفكترا و الناس ازواق.
    و طبعا كل واحد حر فى العربية اللى يحب يختارها فى ناس بتحب التكنولوجيا الالمانى سواء من فولكس او اوبل و فى ناس بتعجبها الجيتا شكلا او الاوكتافيا او الفكترا او فى ناس بيعجبها الoptions اللى فى عربية منهم زيادة عن التانية و ناس بتحب مركة معينة فلكل واحد حرية الاختيار ملناش دعوة.
    فكل واحد حر يشترى العربية اللى يحبها و يشوف اللى هو عايزه بس محدش يقول السوناتا بتنافس العربيات دى لا جوه مصر و لا بره مصر خالص.
    للعلم يا جماعة انا كنت محتار بين الجيتا و الاوكتافيا و فى الاخر استقريت على الجيتا قبل مينزلوا السوناتا بس لما نزلوا السوناتا حجزتها فورا و بدون تفكير بس دا رايى انا الشخصى اما من ناحية المقارنة السوناتا لازم تكسب فى كل حاجة اما دا فمش راى دا واقع.
    اللى خلانى اكتب الكلام دا كله و اعد اكتر من ساعتين الم معلومات من كذا حته ان فى ناس بتفتى فى حاجة هم ميعرفوش فيها و يقولك دى مش عارف احسن من ناحية ايه و كلام مرسل كده , انا ميهمنيش الناس يعجبها ايه اكتر بالعكس انا مش عايز العربية تنتشر اوى و تبقى فى كل حتة كده مرطرطة بس مينفعش اسيب واحد يقول بس دى كورى يا جماعة و انا مدفعش 185000 فى كورى و لا واحد يقولك عربية تانية من دول اقوى ولا احسن من نفسه كده بيخوف الناس من عربية لو كانت الناس من هوات السيارات اساسا و بيعودوا بالساعات يتابعوا اخبار السيارات و ايه الجديد و ايه بينافس ايه مكانوش قالو الكلام دا خالص.
    اللى شاكك فى اى حاجة انا قلتها او محتاج توضيح يسال و انا ادور و ارد عليه علشان تبقى كل حاجة واضحة للجميع و بكره انشاء الله هكتب رد على اللى بيقولوا التجميع المصرى مش حلو.

الصورة الرمزية bassam nagy

الاقامة : 6اكتوبر

السيارة: kia spectra 2004

السيارة[2]: hyundai matrix 2006

دراجة بخارية: no

الحالة : bassam nagy غير متواجد حالياً

افتراضي -

شكللك بتحب السوناتا اوى
    والف مبروك على العربية انت حاجز انى واحدة 2000 ولا 2400

الصورة الرمزية som3aa

افتراضي -

شكللك بتحب السوناتا اوى
    والف مبروك على العربية انت حاجز انى واحدة 2000 ولا 2400
    ألله يبارك فيك بس انا عندى العربية بقالها 8 شهور
    عندى ال 2400
    و كمان انا كاتب الموضوع دا مش علشان بحب العربية لأ طبعا يعنى لو كانوا جمعوا الكامرى الجديدة كنت اشتريتها هى مش السوناتا منغير تفكير علشان شكلا احلى و لو كانوا جمعوا الاكورد كنت اشتريت السوناتا
    الفكرة ان كان فى ناس كتيييير اوى بتناقشنى فى كذا موضوع هنا فى nilemotors و اللى يقولى الجيتا احسن من السوناتا و اللى يقولى الاوكتافيا
    فاللى انا بقوله مفيش مقارنة اساسا بس طبعا كل واحد بيعجبه عربية غير التانى و كل واحد يشترى العربية اللى تعجبه بس متقارنش من ناحية القوة و كده بالسوناتا و محدش يقولى السوناتا دى كورى يبقى الالمانى احسن
    الواحد يشوف بيقارن ايه بايه
    علشان كده كتبت الرد مش علشان بحب السوناتا لأ علشان لازم الناس تقول كلام منطقى و تكون عارفة بتقول ايه يعنى مثلا لو انت مهندس اتصالات و واحد جه قلك الجيل التالت اوحش من الجيل التانى هيكون ردك ايه؟
    فهمتنى؟ و شكرا على ردك الجميل

الصورة الرمزية Ahmed Anwer

السيارة: هيونداي فيرنا أوتوماتيك 2007

السيارة[2]: رينو فلوينس

دراجة بخارية: No

الحالة : Ahmed Anwer غير متواجد حالياً

افتراضي -

أخ سمعة ،،

عشان اوضحلك وجهة نظر الأعضاء

أنا كنت شفتك في مواضيع بتنتقد العربيات الصيني بشدة ،،

و لغيت تماما انها اه صيني بس موتور كذا و في مستوي كذا و الكلام ده ،،،

مجرد انها صيني تبقي مالهاش لازمة

هيا دي نفس وجهة نظر الأخوة عن السوناتا ،،،

وصلت ؟؟؟

الصورة الرمزية som3aa

افتراضي -

موتور كذا و في مستوي كذا و الكلام ده ،،،
    موتور قديم من شركة كبيرة بمعنى الشيرى اللى مسمينها speranza موتور ميتسوبيشى قديم و الهايما (على وشها) موتور مازدا قديم كده.
    اما مستوى فالزبالة الصينى دى كلها مش مستوى و هاتلى اجمد عربية صينى و قارنها بالسوزوكى ماروتى حتى!!!!!!
    أنا باتكلم عن المركات المحترمة اللى ليها منافسة اما الصينى فمفيهوش ولا مركة واحدة محترمة بتبيع حتى بره الصين الا فى الدول العالم التالت زى مصر.
    علشان كده قلت خلى الصينى بره خالص و مش انا اللى بنتقد الصينى , اى حد مش بيحاول يضحك على نفسه بينتقد الصينى.
    لو انت شايف الصينى كويس هاتلى دليل!
    انا عندى مليون دليل و اولهم الcrash test
    الناس بتحب تقول الحاجة اللى على مزاجها او الحاجة اللى سمعتها تكررها منغير متتاكد و دا اللى انا بقوله

افتراضي -

العربية مع عمى وبيشكر فيها بس الكاسيت بتاعها مش mb3 اوديو بس وفيها حاجة غريبة مش عارف عندك فى العربية برضوا الايرباج بتاعت الكرسى اليمين لما تشوف الحتة الية راكبة فيها فى التابلوة تلاقيها فيها تمويجة بسيطة

الصورة الرمزية nobody

الاقامة : القاهرة

السيارة: لايوجد

السيارة[2]: لانسر

الحالة : nobody غير متواجد حالياً

افتراضي -

والله السوناتا عربية جامدة جدا وانا شفتلها ريفيو بيقارنوها بالباسات
    للأسف مش واخدة حقها في مصر عشان المصريين عندهم عقدة يقولك اسيب الألماني و اشتري الكوري مع ان الجودة ما لهاش علاقة بالبلد نهائيا

الصورة الرمزية som3aa

افتراضي -

العربية مع عمى وبيشكر فيها بس الكاسيت بتاعها مش mb3 اوديو بس وفيها حاجة غريبة مش عارف عندك فى العربية برضوا الايرباج بتاعت الكرسى اليمين لما تشوف الحتة الية راكبة فيها فى التابلوة تلاقيها فيها تمويجة بسيطة
    الراديو 6cd changer مش mp3 مع انهم كاتبين فى الاعلان انه mp3
    و انا قلتلهم كذا مرة مفيش فايدة!!!
    موضوع التابلوه ايوه عندى برده و موجود فى كل السوناتا الل2400 اللى بيسلموها بس هما اعتقد صلحوا الموضوع دا شوية بس هيرجع تانى علشان درجة حرارة الجو فى مصر و علشان تعرف ليه بيحصل كدا ان التمويجة دى فى الغطا اللى على التابلو , هو ميبانش انه غطا خالص بس هو طبقة رفيعة اووى عاملة زى الغطا كده , اصل انا عملت مشكلة على الموضوع دا فى الاول و روحت المصنع و ورنى التابلوه عامل ازاى و ورونى الغطا دا (دا على فكرة بيتفك بسهولة بكليبسات) بس علشان تبقى عارف حتى لو اتغير هيرجع تانى.
    انا شوفت حاجة زى كدا فى التيوتا الكورولا مع ان اعتقد التابلوه مش متغطى زى السوناتا (حتة واحدة) بس شفت فيها حاجة زى كده و اعتقد من الحرارة برده .
    عند عمك واضحة اوى و لا مش اوى و استلامها شهر كام؟

الصورة الرمزية tutankhamoun

الاقامة : ج ع ع .... للآسف الشديد

السيارة: Proton Gen2 ...2007

السيارة[2]: Proton Gen2 ...2007

دراجة بخارية: لا يوجد

الحالة : tutankhamoun غير متواجد حالياً

افتراضي -

عقلية المستهلك المصري كالتالي
    لا يعطي للمنتج نفسه أهمية بقدر بلد الصنع يعني حتى لو المنتج المصنوع في بلد مشهورة بالجودة سئ ........ مازال عند المصري حلو
    و لا أحد ينظر إلى المنتج نفسه ........ إلا القليل

و كل لما تأخذ رأي حد و تقوله أشتري عربية نوعها أيه ... ؟ تكون إجابته المنطقية ......... لانسر
    بغض النظر عن وجود سيارات أخرى في نفس جودتها أو أحسن منها ....... و لكن مقولة محمد صبحي علقت في أذهان الناس " إن فاتك الياباني مش هايرجع تاني "
    مع إن في عربيات ياباني مش حلوة خالصة و مفيش داعي لذكر أسماء علشان أصحاب العربيات بيزعلوا
    و بالنسبة لموضوع الصيني أنا لي رأي آخر
    الصين اﻵن بدأت بداية كوريا في صناعة السيارات نسبيا
    و الصين عملاق إقتصادي كبير و أرى فيهم غول قادم لا محالة في مجال السيارات و بالتأكيد ستتحسن جودتهم في المستقبل المنظور
    يعني لو نظرنا على كوريا سنة 1985 ....... لم تكن شئ يذكر أما اﻵن ......... فهم من الخمسة الكبار في صناعة السيارات و هذا شئ يحسب لهم ايجابيا
    و الصين ستفعل أكثر ما كوريا فعلت لو أهتموا بالجودة المفقودة
    و على فكرة مبيعات هيونداي في أوروبا ليست عالية و السوق الأساسي لهم هو أمريكا الشمالية ........ الصين ......... الشرق الأوسط
    و شكرا

[img2]http://i59.tinypic.com/2vxpukz.jpg[/img2]

افتراضي -

hasad">

ايوة واضحة اوى التمويجة مستلمها فى شهر 12 بعد 11 شهر حجز