| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 1 من 6 1 2 3 4 5 6 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 58

  1. #1

    الصورة الرمزية Ahmed Samy

    رقم العضوية : 1716

    تاريخ التسجيل : 12Aug2007

    المشاركات : 12,834

    النوع : ذكر

    الاقامة : Egy

    السيارة: ex polo ex lancer

    السيارة[2]: Kia Cerato

    الحالة : Ahmed Samy غير متواجد حالياً

    افتراضي أسترا انجوي - Test Drive - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

    hasad">

    اليوم قمت بتجربة السيارة الأوبل استرا انجوي الهاتشباك
    اللون اسود
    الثمن 150 الف جنيه مصري
    صندوق التروس ايزيترونيك
    .................................................. ............................................
    1 - الصالون الداخلي :
    *خامات فقيرة نوعا ما
    *CD السيارة ذو جودة صوتية كافية و لكن التعامل مع شاشة العرض من خلاله شيء صعب جدا (حتى ضبط الساعة كان محتاج وقت)
    * شيء مزعج جدا جدا جدا (لا يوجد حامل أكواب واحد) في أي مكان من السيارة يعني لو هاتشرب علبة كولا لازم تمسكها بين رجليك .
    * الكراسي غير مريحة لأن الظهر بتاعها محدب و ليس مقعر ليناسب شكل الظهر .
    * رؤية الطريق وأبعاد السيارة جيدة
    * أضاءة العدادات مستنفرة للعين طول الوقت و شكلها جذاب
    * مسند المرفق حاجة كده للأسم بس حجم صغير و خامه سيئه و لا يسع أكثر من موبايل و شاحن ليه و ميدالية مفاتيح.
    * طبعا الـ Keyless go ده ممتع جدا تدوس شويه على الزرار و هيا تدور . تفتح الباب و ميداليتك في جيبك .. تبعد , هيا تقفل و ممكن تبطل لوحدها .

    2 - الأداء
    * التسارع : جيد جدا جدا . العربية بتجري بشكل جامد
    * الثبات : عموما جيد (المانيا) ولكن لو قورن بالجولف فهوى عاااادي جدا
    (التجربة: منزل كوبري منحنى دائري كامل . السيارة فقدت الgrip على سرعة 75 كم -ملحوظة : اللانسر فقدته على سرعة 62 كم و الجولف فقدته على 87 كم )
    * الارتفاع : السيارة تصنف على انها عالية عن سطح الأرض و لا تطولها الدفاعات الشعبية الأرضية(مطبات الأهالى).

    * اضاءة السيارة جيدة جدا على الطريق - يعنى لو ركبلها زينون تبقى كشاف سجن :D
    * الإيزي ترونيك : سهل جدا تدور و هيا N
    خبطة شمال يبقى اوتو (ويرجع مكانه)
    خبطه يمين يرجع N (ويرجع مكانه)
    يمين وورا R (ويرجع مكانه)
    قدام وورا نقلات زي المانيوال تمام (ويرجع مكانه)
    طبعا في indicator في العدادات
    ولكن ولكن ولكن
    في تقصيرة قاتلة بين كل نقلة و التانية (مش تكة و لا نتشة ) تقصيييرة يعني لو بتشد مع واحد أولاني في تاني هيكون أولاني بس :D
    - الموضوع ليه حل : هوا ان العربية اول ما تشاور عقلها و تييجي تنقل تقوم حضرتك ترفع رجلك عن الدواسه همسة و تدوس تاني (بس لازم تتوقع موعد النقلة القادمة) لأن العربية مش بتنقل عند RPM ثابت بل بشكل متغير حسب نوع القيادة
    - التقصيرة دى تكاد تكون غير ملحوظة على السرعات العالية .
    (رأي شخصي العربية دي تتركب مانيوال)

    3 - الشكل :
    شكلها عاجبني بالذات من ظهرها
    و طبعا ال GTC Panoramic Roof حاجة تححححفة

    4 - الصيانة :
    توكيل قوي و محترم
    لايوجد مشاكل شهيرة للسيارة (ماعدا البعض اشتكى من تسقيف في الماتور-اختفى مع بنزين 95 و الكثير بيحط 92 و كلو تمام).
    -------------------------------------------------------------------------
    المحصلة :
    سيارة شبابية لا أرشحها للعائلة الصغيرة و لا تصلح لعائلة عادية
    لهواة التسارع و الهرس فهي اختيار موفق
    لهواة الفخامة و الترف (اببببعد)

    و أرجو ان أكون أفدتكم


  2. #2

    الصورة الرمزية fahd_628

    رقم العضوية : 475

    تاريخ التسجيل : 05May2007

    المشاركات : 8,407

    النوع : ذكر

    الاقامة : الأسكندرية

    السيارة: I30 & Megane estate

    السيارة[2]: E36 Coupe 328i

    دراجة بخارية: .

    الحالة : fahd_628 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    شكرا على التجربة بس مفهمتش اوى ملاحظتك على الفتيس ! معلش ممكن توضحها اكتر

    و ياريت لو جربت الجين 2 تقولنا رأيك برضة

    الحمد لله
    [sor2]http://farm3.static.flickr.com/2639/3939929853_4547d6e150.jpg[/sor2]


  3. #3

    الصورة الرمزية Ahmad Allawy

    رقم العضوية : 2563

    تاريخ التسجيل : 11Oct2007

    المشاركات : 6,632

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo- Moqattam

    السيارة: no

    السيارة[2]: Subaru Impreza 2009

    دراجة بخارية: no

    الحالة : Ahmad Allawy غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    كلام في منتهي الجمال..
    وواقعي جدا..
    ودليل علي ان سعاتك خبرتك في السواقة جيدة جدا..
    عرفتنا شوية حاجات مهمة عن الايزي ترونيك عن تجربة مش مجرد قراية ريفيوهات ع النت..
    الف شكر ليك يابو حميد..

    سبحانك اللهم ربنا و بحمدك.. اشهد الا اله الا انت..استغفرك و اتوب اليك..


  4. #4

    الصورة الرمزية TAG_Turbo0

    رقم العضوية : 47

    تاريخ التسجيل : 18Apr2007

    المشاركات : 2,871

    النوع : ذكر

    الاقامة : Al Monofeya

    السيارة: Proton Wira

    السيارة[2]: Lada 2015

    دراجة بخارية: no

    الحالة : TAG_Turbo0 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    تقيم أكثر من رائع تسلم ايدك




  5. #5

    الصورة الرمزية Mustafa_Farouk

    رقم العضوية : 3826

    تاريخ التسجيل : 24Dec2007

    المشاركات : 1,625

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo, Heliopolis

    السيارة: ya rab

    السيارة[2]: ISA Proton Gen 2

    الحالة : Mustafa_Farouk غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed Samy مشاهدة المشاركة
    اليوم قمت بتجربة السيارة الأوبل استرا انجوي الهاتشباك
    اللون اسود
    الثمن 150 الف جنيه مصري
    صندوق التروس ايزيترونيك
    .................................................. ............................................
    1 - الصالون الداخلي :
    *خامات فقيرة نوعا ما

    زي إيه ؟؟ دي ٢٠٠٨ ولا ٢٠٠٧ ؟؟

    *CD السيارة ذو جودة صوتية كافية و لكن التعامل مع شاشة العرض من خلاله شيء صعب جدا (حتى ضبط الساعة كان محتاج وقت)

    مش صعب أوي يعني يا أحمد

    * شيء مزعج جدا جدا جدا (لا يوجد حامل أكواب واحد) في أي مكان من السيارة يعني لو هاتشرب علبة كولا لازم تمسكها بين رجليك .

    أنا موفأق في إلنقطة دي. فعلاً دي حاجة رخمة جداً ، في ١ حامل اكوب في التابلوه بس بعيد على اللي سايق. ممكن المبرر التوفير عشان ماتشتيرش أي مشروبات غازيه (التخن) أو قهوة(الكافين) بدرو الصحة. الناس دي بتفكر برضوا.

    * الكراسي غير مريحة لأن الظهر بتاعها محدب و ليس مقعر ليناسب شكل الظهر .

    أنا شايفها عاديه

    * رؤية الطريق وأبعاد السيارة جيدة

    موافق

    * أضاءة العدادات مستنفرة للعين طول الوقت و شكلها جذاب///موافق

    * مسند المرفق حاجة كده للأسم بس حجم صغير و خامه سيئه و لا يسع أكثر من موبايل و شاحن ليه و ميدالية مفاتيح////.موافق


    * طبعا الـ Keyless go ده ممتع جدا تدوس شويه على الزرار و هيا تدور . تفتح الباب و ميداليتك في جيبك .. تبعد , هيا تقفل و ممكن تبطل لوحدها .////مش متاكد في النقطة دي، أنا بأفلهة بإصبعي على الأكرا .

    2 - الأداء
    * التسارع : جيد جدا جدا . العربية بتجري بشكل جامد ///أنا مش بعدي ال-١٠٠
    * الثبات : عموما جيد (المانيا) ولكن لو قورن بالجولف فهوى عاااادي جدا
    (التجربة: منزل كوبري منحنى دائري كامل . السيارة فقدت الgrip على سرعة 75 كم -ملحوظة : اللانسر فقدته على سرعة 62 كم و الجولف فقدته على 87 كم )
    * الارتفاع : السيارة تصنف على انها عالية عن سطح الأرض و لا تطولها الدفاعات الشعبية الأرضية(مطبات الأهالى)..////////مشاء الله

    * اضاءة السيارة جيدة جدا على الطريق - يعنى لو ركبلها زينون تبقى كشاف سجن :D
    * الإيزي ترونيك : سهل جدا تدور و هيا N
    خبطة شمال يبقى اوتو (ويرجع مكانه)
    خبطه يمين يرجع N (ويرجع مكانه)
    يمين وورا R (ويرجع مكانه)
    قدام وورا نقلات زي المانيوال تمام (ويرجع مكانه)
    طبعا في indicator في العدادات
    ولكن ولكن ولكن
    في تقصيرة قاتلة بين كل نقلة و التانية (مش تكة و لا نتشة ) تقصيييرة يعني لو بتشد مع واحد أولاني في تاني هيكون أولاني بس :D
    - الموضوع ليه حل : هوا ان العربية اول ما تشاور عقلها و تييجي تنقل تقوم حضرتك ترفع رجلك عن الدواسه همسة و تدوس تاني (بس لازم تتوقع موعد النقلة القادمة) لأن العربية مش بتنقل عند RPM ثابت بل بشكل متغير حسب نوع القيادة ////////أنا بعمل كدة
    - التقصيرة دى تكاد تكون غير ملحوظة على السرعات العالية .
    (رأي شخصي العربية دي تتركب مانيوال)

    3 - الشكل :
    شكلها عاجبني بالذات من ظهرها
    و طبعا ال GTC Panoramic Roof حاجة تححححفة

    4 - الصيانة :
    توكيل قوي و محترم
    لايوجد مشاكل شهيرة للسيارة (ماعدا البعض اشتكى من تسقيف في الماتور-اختفى مع بنزين 95 و الكثير بيحط 92 و كلو تمام).////

    المفروض أحط بنزين كام ؟؟
    -------------------------------------------------------------------------
    المحصلة :
    سيارة شبابية لا أرشحها للعائلة الصغيرة و لا تصلح لعائلة عادية
    لهواة التسارع و الهرس فهي اختيار موفق
    لهواة الفخامة و الترف (اببببعد)

    و أرجو ان أكون أفدتكم

    thank you so much for your point of view:)

    [Ihttp://www.eldoros.com/ads/banner.gif[/IMG]


  6. #6

    الصورة الرمزية Sameh

    رقم العضوية : 542

    تاريخ التسجيل : 08May2007

    المشاركات : 1,600

    النوع : ذكر

    الاقامة : NA

    السيارة: NA

    السيارة[2]: NA

    الحالة : Sameh غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed Samy مشاهدة المشاركة
    * الإيزي ترونيك : سهل جدا تدور و هيا N
    خبطة شمال يبقى اوتو (ويرجع مكانه)
    خبطه يمين يرجع N (ويرجع مكانه)
    يمين وورا R (ويرجع مكانه)
    قدام وورا نقلات زي المانيوال تمام (ويرجع مكانه)
    طبعا في indicator في العدادات
    ولكن ولكن ولكن
    في تقصيرة قاتلة بين كل نقلة و التانية (مش تكة و لا نتشة ) تقصيييرة يعني لو بتشد مع واحد أولاني في تاني هيكون أولاني بس :D
    - الموضوع ليه حل : هوا ان العربية اول ما تشاور عقلها و تييجي تنقل تقوم حضرتك ترفع رجلك عن الدواسه همسة و تدوس تاني (بس لازم تتوقع موعد النقلة القادمة) لأن العربية مش بتنقل عند RPM ثابت بل بشكل متغير حسب نوع القيادة
    - التقصيرة دى تكاد تكون غير ملحوظة على السرعات العالية .
    (رأي شخصي العربية دي تتركب مانيوال)
    أستاذ أحمد سامى ممكن سيادتك توضح لنا نقطتين:

    1- هل زيادة أو نزول النقلات قدام وورا لازم يكون مروراً بالنقلات بالترتيب ؟؟ يعنى لو أنا كنت على الرابع وهديت ومحتاج أجيب التانى ، لازم أنزل تالت تانى ولا ممكن تانى على طول ؟؟؟؟

    2- يا ريت توضحلنا ملاحظتك على (التقصير) أثناء النقلة ، وإيه المقصود بالجملة الكتوبة بالأزرق

    شكراً جزيلاً على التجربة


  7. #7

    الصورة الرمزية Ahmad Allawy

    رقم العضوية : 2563

    تاريخ التسجيل : 11Oct2007

    المشاركات : 6,632

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo- Moqattam

    السيارة: no

    السيارة[2]: Subaru Impreza 2009

    دراجة بخارية: no

    الحالة : Ahmad Allawy غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    انا ممكن اتطوع واقولك ايه الفرق..
    لحد ما احمد بك سامي يشوف ويرد هو كمان ولو انا قولت حاجة غلط هو يصححلي..
    زيادة و تقليل التقلات لازم فعلا انه يتعمل بالترتيب.. لأنك مشس بتنقي انت هتنزل لأنهي نقلة.. انت بتنزل نقلة او تطلع نقلة..يعني لو علي الرابع وهديت قوي العربية هتسقط هتنزل لوحدها علي التاني علي النقلة المناسبة..(ده في حالة الاوتوماتيك..)
    اما في حالة المانيوال ف دي حاجة انا ماعرفهاش.. واللي ساق العربية ممكن يفيدنا اكتر طبعا.. ومصطفي بك فاروق لو قرا الموضوع يفيدنا.. عشان هو معاه العربية دي..
    التقصير في النقلة بقي ده انا عارفه وشوفته..
    ده بيبقي عبارة عن ايه..؟؟
    لما انت سايق مانيوال و ماشي اولاني وبعدين بتعمل ايه..؟؟
    بتدوس دبرياج و بتنقل الفتيس علي النقلة الاعلي.. صح؟؟ كل ده لو انت باصص علي الار بي ام هتلاقي ان القراية بتاعته بتقل في خلال المرحلة و الفترة دي.. وهي دي التقصيرة.. و التقصيرة دي لو انت سايق مانيوال بتعتمد علي مهارة السايق و كل ما تبقي حريف اكتر تنقل بسرعة اكتر من غير تقصير..
    بس معلومة بقي..
    ودي حاجة انا قريتها ع النت.. ان الفتيس بيعدل نفسه علي مود سواقتك.. او بمعني اصح الكومبيوتر هو اللي بيعمل كده.. و لو انت سايف بطريقة رياضية بمعني تاني سحب و جرب وقرص وكده.. الفتيس بينقل معاك بسرعة و التقصيرة دي بيبقي صغيرة..
    ولو انت سايق ع الهادي و مود سواقه عادية التقصيرة دي بتبان معاك..
    وده برضه عرفته من واحد قريبي كان شغال في مقار توكيل اوبل..
    وشوفتا لكلام ده بنفسي علي يو تيوب في فيديو للأسترا 1600 ايزيترونيك في التسارع من 0-100 و التقصيرة دي ف الاوتو بسيطة قوي تقريبا زي النتشة بين النقلات في الاوتو العادي او اكتر سنة صغيرة..
    وفي انتظار رد مصطفي او اي حد تاني معاه العربية يفيدنا اكتر..التجربة اكيد بتفرق..

    سبحانك اللهم ربنا و بحمدك.. اشهد الا اله الا انت..استغفرك و اتوب اليك..


  8. #8

    الصورة الرمزية Sameh

    رقم العضوية : 542

    تاريخ التسجيل : 08May2007

    المشاركات : 1,600

    النوع : ذكر

    الاقامة : NA

    السيارة: NA

    السيارة[2]: NA

    الحالة : Sameh غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    شكراً يا أستاذ أحمد علاوى ، بس أنا اللى كنت فاهمة إن الإيزى ترونك من غير دبرياج ، ولو تعريف التقصير إن هو نزول الآر بى إم أثناء النقل بالضغط على الدبرياج ، ده ممكن تعالجه إنك ماتسيبش البنزين هو كمان كله ، عادى زى ما بتسوق المانوال !!

    مش عارف هو فى دبرياج بتدوس عليه لما تزود أو تنزل غيار ولا بتحرك الفتيس على طول ؟؟ عشان لو فى دبرياج يبقى كل اللى عملوه إن غيروا مكان النقلة وبقت قدام وورا بس وده مش إختراع يعنى ، إنما الإستغناء عن الدبرياج يبقا هو ده التطور

    ممكن التوضيح ؟


  9. #9

    الصورة الرمزية Ahmad Allawy

    رقم العضوية : 2563

    تاريخ التسجيل : 11Oct2007

    المشاركات : 6,632

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo- Moqattam

    السيارة: no

    السيارة[2]: Subaru Impreza 2009

    دراجة بخارية: no

    الحالة : Ahmad Allawy غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    سامح بك..
    هي العربية فيها دبرياج بس اليكتروني..
    بمعني انك انت مش بتدوس علي حاجة..
    انت مجرد لما بتحب تنقل بتنقل الفتيس وخلاص..
    التقصير المذكور ده هو ببقي كأنك بالظبط عملت اللي قولت عليه ف المانيوال.. يعني بتحس نفس الاحساس وبتشوف نفس رد الفعل علي الار بي ام بس من غير ما تدوس دبرياج ولا تنقل..او لو بتنقل بايدك عادي في المانيوال مود..

    سبحانك اللهم ربنا و بحمدك.. اشهد الا اله الا انت..استغفرك و اتوب اليك..


  10. #10

    الصورة الرمزية Mustafa_Farouk

    رقم العضوية : 3826

    تاريخ التسجيل : 24Dec2007

    المشاركات : 1,625

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo, Heliopolis

    السيارة: ya rab

    السيارة[2]: ISA Proton Gen 2

    الحالة : Mustafa_Farouk غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    [quote=Ahmad Allawy;205892]انا ممكن اتطوع واقولك ايه الفرق..
    لحد ما احمد بك سامي يشوف ويرد هو كمان ولو انا قولت حاجة غلط هو يصححلي..
    زيادة و تقليل التقلات لازم فعلا انه يتعمل بالترتيب.. لأنك مشس بتنقي انت هتنزل لأنهي نقلة.. انت بتنزل نقلة او تطلع نقلة..يعني لو علي الرابع وهديت قوي العربية هتسقط هتنزل لوحدها علي التاني علي النقلة المناسبة..(ده في حالة الاوتوماتيك..)///

    على فكرة الموضوع زي كدة بالظبط، يعني أنا بجيب الاوتوماتيك وبتمشي عادي الاول،التاني، الثالث،الرابع، حبيت تهدي بينزل عادي جداً على الثالث ثم التاني حتى تقف على الاول. عايز تطلع تدوس بنزين وهي حتمشي عادي جداً.
    موضوع الاحساس بالنائلة ممكن ان العربية اول ما تشاور عقلها و تييجي تنقل تقوم حضرتك ترفع رجلك عن الدواسه همسة و تدوس تاني ودة ممكن تحسو من العربيه لما بتنقل عند RPM ودة حسب نوع القيادة، يعني أنا لما بسمع صوت الموتر عللي شوية برفع رجلي عن الدوسة ثانية تروح هي تنقل وهكذا أو لما أجيب سرعة ٢٠ كم في RPM .
    لو حاسوك مانوال خبطة شمال يبقى اوتو (ويرجع مكانه) و-خبطة شمال تاني يبقى مانوال (ويرجع مكانه) أدوس بنزين وأدوس الفتيس إلى فوق يجب الثاني أدوس الفتيس تاني يجب الثالث وهكذا.
    عايز أفرمل هو بينزيل لوحدو إلى الاول.
    مفش أي دبرياج بتدوس عليه لما تزود أو تنزل غيار بس بتحرك الفتيس على طول عند القيادة المنوال.



    لما انت سايق مانيوال و ماشي اولاني وبعدين بتعمل ايه..؟؟
    بتدوس دبرياج و بتنقل الفتيس علي النقلة الاعلي.. صح؟؟ كل ده لو انت باصص علي الار بي ام هتلاقي ان القراية بتاعته بتقل في خلال المرحلة و الفترة دي.. وهي دي التقصيرة.. و التقصيرة دي لو انت سايق مانيوال بتعتمد علي مهارة السايق و كل ما تبقي حريف اكتر تنقل بسرعة اكتر من غير تقصير.. /////كلام مظبوط


    بس معلومة بقي..
    ودي حاجة انا قريتها ع النت.. ان الفتيس بيعدل نفسه علي مود سواقتك.. او بمعني اصح الكومبيوتر هو اللي بيعمل كده.. و لو انت سايف بطريقة رياضية بمعني تاني سحب و جرب وقرص وكده.. الفتيس بينقل معاك بسرعة و التقصيرة دي بيبقي صغيرة..
    ولو انت سايق ع الهادي و مود سواقه عادية التقصيرة دي بتبان معاك..////

    كلام مظبوط بس طبعاً لازم تشوف بنفسك

    [Ihttp://www.eldoros.com/ads/banner.gif[/IMG]



 
صفحة 1 من 6 1 2 3 4 5 6 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. I want test drive for 308 HB
    بواسطة askoda في المنتدى بيــــجو
    مشاركات: 5
    آخر مشاركة: 11-12-2012, 08:29 PM
  2. ما هو متوسط سعر أسترا ٢٠٠٨ انجوي
    بواسطة Heshoyo في المنتدى أوبـــــل
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 26-09-2012, 01:45 AM
  3. Gen 2 Test Drive
    بواسطة M.Nasr في المنتدى بــروتـــون
    مشاركات: 8
    آخر مشاركة: 01-01-2011, 11:16 PM
  4. test drive
    بواسطة mishoo_22 في المنتدى المنتــــــدى العـــــــــــام للسيــارات
    مشاركات: 11
    آخر مشاركة: 10-07-2010, 05:06 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2