| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 22

الصورة الرمزية whiterose

الحالة : whiterose غير متواجد حالياً

افتراضي جين 2 اوتوماتيك ام لانسر 1300 اوتوماتيك - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

hasad">

من فضلكم دلونى بأمانة و بحيادية و بالتفصيل عن الفروق بين جين 2 اتوماتيك و لانسر 1300 اوتوماتيك خليجى من حيث المميزات و العيوب لان قرار الشراء صعب جدا.

الصورة الرمزية fahd_628

النوع : ذكر

الاقامة : الأسكندرية

السيارة: I30 & Megane estate

السيارة[2]: E36 Coupe 328i

دراجة بخارية: .

الحالة : fahd_628 غير متواجد حالياً

افتراضي -

السلام عليكم

بص يا باشا انا رأى جين 2 اقولك لية

كماليات اعلى بكتيير
    شكل جديد
    ثبات افضل من الانسر
    محرك اقوى من الانسر و بالتالى تسارع و سرعة اكبر من الانسر
    العربية انتشارها معقول جدا مش منتشرة زى الانسر و مش قليلة زى الألفا روميو يعنى دية فى رأى ميزة علشان دلوقتى كل الناس راكبين لانسر
    سعر الجين 2 ممتاز جدا اما سعر الانسر فا رأى انة غالى جدا على امكانياتها
    الجين 2 حيبقى ليها ضمان انما الانسر حسب ما حتشتريها منين ممكن بضمان او بدون ( ضمان الجين 2 3 سنين او 60000 الف كم على السيارة ككل و 5 سنين او 100 الف كم على المحرك و الجيربوكس و 10 سنين على الطلاء )

الانسر تتفوق من ناحية

توافر قطع الغيار خارج التوكيل ( على فكرة العربيتين قطع غيارهم متوفرين فى التوكيل و الجين 2 متوفرين برضة خارج التوكيل ولكن مش زى الانسر )

الوسع الداخلى للانسر افضل
    اعادة البيع للانسر افضل
    الانسر حتبقى اكثر توفيرا فى البنزين و دة لأن العربية 1300 بينما الجين 2 1600

و فى النهاية االقرار يرجعلك

الحمد لله
    [sor2]http://farm3.static.flickr.com/2639/3939929853_4547d6e150.jpg[/sor2]

الصورة الرمزية timo_crosswind

الاقامة : الاسماعيليه

السيارة: اسبيرانزا a113

السيارة[2]: هيونداي اكسنت

الحالة : timo_crosswind غير متواجد حالياً

افتراضي -

لو هتقارن جين 2 1600 اتوماتيك ولانسر 1300 اتوماتيك ارشح بلا تردد جين 2 لان النسر 1300 اتوماتيك سحبها ضعيف وخصوصا مع التكيف بس المشكله في الجين سعر اعاده البيع وقطع الغيار الغاليه جدا ومش موجوده غير في التوكيل واستهلاك للبنزين اعلي وصوت الموتور عالي بس مش وحش ومحرك الجين معقد يعني محدش هيشتغل فيها غيير التوكيل بس دا امر طبيعي.....في المقابل سحبها ممتاز ثبات غير عادي كماليات ممتازه مقارنه بالنسر في حدود السعر....بس عفشتها خشنه
    .....النسر 1300 مانيوال ممتازه انا معايا العربيه دي خليجي وبصراحه زي الفل في كل حاجه سحب...ثبات...قطع غيار متوفره بكثره وبجميع الاسعار خارج التوكيل...وفي ميكانيكه كتير بيفهمو فيها اوي لان محركها مش معقد بالاضافه انها منتشره من زمان واخيرا سعر اعاده اللبيع ممتاز وبسموها التجار الجنيه الدهب..يارب اكون عرفت افيدك

افتراضي -

الله ينور يافهد باشا انا لسه شايف ردك دلواقتي ولو كنت شوفته قبل ما اكتب رسالتي مكنتش كتبتها لان رايك هو راي تماما

الصورة الرمزية tutankhamoun

الاقامة : ج ع ع .... للآسف الشديد

السيارة: Proton Gen2 ...2007

السيارة[2]: Proton Gen2 ...2007

دراجة بخارية: لا يوجد

الحالة : tutankhamoun غير متواجد حالياً

Smile -

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة timo_crosswind مشاهدة المشاركة
    لو هتقارن جين 2 1600 اتوماتيك ولانسر 1300 اتوماتيك ارشح بلا تردد جين 2 لان النسر 1300 اتوماتيك سحبها ضعيف وخصوصا مع التكيف بس المشكله في الجين سعر اعاده البيع وقطع الغيار الغاليه جدا ومش موجوده غير في التوكيل واستهلاك للبنزين اعلي وصوت الموتور عالي بس مش وحش ومحرك الجين معقد يعني محدش هيشتغل فيها غيير التوكيل بس دا امر طبيعي.....في المقابل سحبها ممتاز ثبات غير عادي كماليات ممتازه مقارنه بالنسر في حدود السعر....بس عفشتها خشنه
    .....النسر 1300 مانيوال ممتازه انا معايا العربيه دي خليجي وبصراحه زي الفل في كل حاجه سحب...ثبات...قطع غيار متوفره بكثره وبجميع الاسعار خارج التوكيل...وفي ميكانيكه كتير بيفهمو فيها اوي لان محركها مش معقد بالاضافه انها منتشره من زمان واخيرا سعر اعاده اللبيع ممتاز وبسموها التجار الجنيه الدهب..يارب اكون عرفت افيدك

رد فهد فيه الخلاصة
    بس أنا ليا رأي في كلام حضرتك يا أستاذ تيمو كروس ويند
    حضرتك بتقول
    قطع الغيار الغالية جدا ............ و أستهلاك البنزين العالي .......... و صوت موتور عالي و بتقول العفشة خشنة

طيب تسمح لي أرد علا كلام حضرتك و بالتجربة

قطع الغيار تُباع في التوكيل و خارجه و أسعار عادية جدا ( مش رخصية و مش غالية ) و مش منتشرة زي اللانسر و لكنها موجودة خارج التوكيل و مش غالية قوي زي ما حضرتك بتقول

استهلاك البنزين ...... ممكن حضرتك ترجع لهذا الموضوع و تشوف استهلاك البنزين بتاع الجين 2 عامل ازاي ........... و أكيد اللانسر 1300 أقل في الاستهلاك
    و إليك رابط الموضوع
    http://www.nilemotors.net/Nile/showthread.php?t=20056

صوت موتور عالي
    صوت الموتور مش عالي .......... صوت الموتور صوت زئير و صوت قوة مش زي العربيات اللي بتنعر من غير قوة
    و كل اللي ركب معايا كان تعليقه على صوت الجين 2 ......... " صوت العربية دي زي عربيات السباق بالظبط "

العفشة مش خشنة إطلاقا .......... بل هي متوسطة

--------------------------------------------------------
    الحاجة بقى اللي ما بتعجبنيش في اللانسر هي السعر المبالغ فيه جدا جدا جدا

[img2]http://i59.tinypic.com/2vxpukz.jpg[/img2]

افتراضي -

علي فكره انا رشحت ليه الجين تو وده معناه ان واثق في قدرات السياره ومرحب بيها جدا ومش معني ان صوت الموتور العالي للعربيه ان ده عيب او حتي ميزه اذا كان صوتها العالي انت بتبرر انه صوت زئير مش صوت مستفز ده مش معناه انه ميزه لان مش كل كل الناس بتحب تسمع صوت الموتور العالي مهما كان نغمته حلوه انا عن نفسي بحب جدا لما اكون جوا العربيه مسمعش صوت المكنه وفي ناااااااااااااس كتير كدا ...انا حبيت بس اوضح ليه موضوع الصوت ده لمجرد المعرفه يمكن لما يعرف ميتقبلش ويمكن يحبها اكتر وفي تلك الحالتين هتسعده اكتر في الاختيار ...اما موضوع قطع الغيار ده مع احترامي الشديد ليك ممكن يكون متوفر في اماكن معينه في القاهره يعني انا مثلا من اسماعيليه تفتكر هلاقي قطع غيرها متوفره هنا ؟؟؟؟او في اي محافظه تانيه؟؟؟ لكن اللنسر موجوده في كل حته فيكي يامصر وبكل الاسعار اللي ممكن تحتاجه بمعني انا مش مرتبط بقعه غيار اصليه ممكن اوي امشي حالي بقطعه كوري او حتي صيني لحد مقدر اشتري الاصلي.........موضوع الانتشار موضوع منتهي اكيد مش هنتكلم فيه....بس عاوز اسئلك لو الجين انتشرت بسرعه والكل حبها زي النسر تفتكر هيفضل سعرها هو هو؟؟؟ ولو غليت هتغلي حاجه بسيطه ولاهتفتح زي النسر؟؟؟صدقني سعر النسر انا معاك انه مبالغ فيه جدا بس العيب مش منها المشكله ان الاقبال عليها كبير جدا وده اللي بيشجع التجار ان يغلو السعر بدون اي مبرر..وانا بكرر لو الجين اخذت فرصتها زي النسر هيتكرر نفس السيناريو في الاسعار...واخيرا موضوع البنزين ده بردو مع احترامي الشديد استهلاكه مش زي اي مكنه 1600 .........اسف جدا اني طولت عليك ياقائد

الصورة الرمزية mohamed ibiza

الاقامة : الهرم

السيارة: mercedes

السيارة[2]: ibiza

الحالة : mohamed ibiza غير متواجد حالياً

افتراضي -

انا رأيي الجين 2 اولا عربية انا مش هحكم عليها انها ممتازة بس هي بقالها بتاع 3 سنين بدون مشاكل جوهرية 1600 سي سي 148 نيوتن 110 حصان تصميم الموتور لوتس العربية جراية و ثباتها تحفة لحسن من لانسر ال 1300 هتقرفك مع الاوتوماتيك و 92 حصان الجين 2 100 حصان مش هتكلم علي الشكل لان الجين تكسب و نص و3\4 هههههه العمر الافتراضي انا شفت لانسر فلة مفيهاش الهوا لسة تكاد تكون جديدة بتعمل شغل عفشة معرفش ازاي بس كانت 1600 سوبر اكشن بس انا لو مكاك هجيب جين 2.................

Ibiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiizzzzzzzzzzzzzzzz zzzzzzzzzaaaaaaaaaaaaaaa For Ever

الصورة الرمزية pendodo2002

الاقامة : UAE

الحالة : pendodo2002 غير متواجد حالياً

افتراضي -

اللانسير اللي معايا 2007 اوتوماتيك خليجي 1300 (1299 علشان اكون دقيق معاك)
    السحب بتاعها مصيبه ... من 0 - 100 خلال فتره زمنيه قياسيه ... 21 ثانيه
    استهلاك البنزين ... الخزان من اول ما تعبيه فل تانك لحد ما اللمبه تنور بتمشي 270 كيلو جوا المدينه و 400 برا المدينه (طبعا من غير مكيف) ...
    مع المكيف التسارع بيزيد مدته كمان 4 ثواني و استهلاك البنزين بيزيد حوالي 50 كيلو جوا المدينه (يعني تمشي 220 كيلو) و على الطريق السريع مش هيقل كتير
    السياره مش عمليه في السحب او الغرز
    ولو محمل معاك ناس في العربيه فموضوع التسارع ده تنساه خااااااااااالص
    الجير الاول فيها بيخلص على 40
    التاني على 80
    التالت على 120
    الرابع على 160 ... (سرعه العربيه القصوى فعليا) 155 ... لو الارض منحدره ممكن توصل لـ 160 بس مش اكتر من كدا
    ثبات العربيه مش اوي ... اتزحلقت مني على سرعه 50 في ملف مع ان فيها Abs
    علشان تضبط العربيه في الشركه هيقولك هنركب لك تيربو بـ 6000 درهم و هناخد 500 درهم على كل ساعه عمل (هياخد حوالي 4 ساعات ) يعني التيربو هيقف بـ 8000 درهم اجمالا و طبعا هيكون متركب في التوكيل
    العربيه نوعا ما ورقه ... اقل خبطه هتلاقي الشاسيه هوا اللي شال الصدمه كلها

مقارنه مع الجين ... قوتها اكبر بكتير وناوي اشتريها ان شاء الله بعد ما اخلص من الاخت التانيه
    سرعتها و ثباتها كويس
    ومقارنه مع سعرها في فرق تقريبا حوالي 30 الف جنيه لصالح الجين
    الجين 2 سعرها بيبدأ من 85000 للاوتوماتيك (كاش)
    اللانسير 1600 سعرها بيبدأ من 115000 للاوتوماتيك (كاش)
    اعتقد ان بالفارق ده ممكن تجيب جين و تركب لها اللي انتا عايزة ... جنوط - سبويلر - زينون - تلفزيون - كراسي رياضيه - سماعات محترمه (مع ان اللي جواها كويسه) .... وكل ده تكلفته مش هتجيب 30 الف

الجين افضل بكتير ... مش عن تجربه ... ولكن ناس كتير جدا بتشكر فيها ... لكن اللانسير 1300 ... انسى

تحياتي

الصورة الرمزية Powert

الاقامة : مــــــــــ أم الدنيا ـــــــصــر

السيارة: Kia Carenz M/F

السيارة[2]: Ex Sunny M/F/O 2011

الحالة : Powert غير متواجد حالياً

Thumbs up -

ياراجل بتقارن اللانسر بالجين 2 دي الانسر تخسر قدامها

الجــــــــــــيـــــــــ ــــــــــــــــن 2

الصورة الرمزية Bubbles

الاقامة : Rehab-City_K.S.A

السيارة: new accent08

السيارة[2]: sunny04

دراجة بخارية: suzuki

الحالة : Bubbles غير متواجد حالياً

افتراضي -

hasad">

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pendodo2002 مشاهدة المشاركة
    اللانسير اللي معايا 2007 اوتوماتيك خليجي 1300 (1299 علشان اكون دقيق معاك)
    السحب بتاعها مصيبه ... من 0 - 100 خلال فتره زمنيه قياسيه ... 21 ثانيه
    استهلاك البنزين ... الخزان من اول ما تعبيه فل تانك لحد ما اللمبه تنور بتمشي 270 كيلو جوا المدينه و 400 برا المدينه (طبعا من غير مكيف) ...
    مع المكيف التسارع بيزيد مدته كمان 4 ثواني و استهلاك البنزين بيزيد حوالي 50 كيلو جوا المدينه (يعني تمشي 220 كيلو) و على الطريق السريع مش هيقل كتير
    السياره مش عمليه في السحب او الغرز
    ولو محمل معاك ناس في العربيه فموضوع التسارع ده تنساه خااااااااااالص
    الجير الاول فيها بيخلص على 40
    التاني على 80
    التالت على 120
    الرابع على 160 ... (سرعه العربيه القصوى فعليا) 155 ... لو الارض منحدره ممكن توصل لـ 160 بس مش اكتر من كدا
    ثبات العربيه مش اوي ... اتزحلقت مني على سرعه 50 في ملف مع ان فيها Abs
    علشان تضبط العربيه في الشركه هيقولك هنركب لك تيربو بـ 6000 درهم و هناخد 500 درهم على كل ساعه عمل (هياخد حوالي 4 ساعات ) يعني التيربو هيقف بـ 8000 درهم اجمالا و طبعا هيكون متركب في التوكيل
    العربيه نوعا ما ورقه ... اقل خبطه هتلاقي الشاسيه هوا اللي شال الصدمه كلها

مقارنه مع الجين ... قوتها اكبر بكتير وناوي اشتريها ان شاء الله بعد ما اخلص من الاخت التانيه
    سرعتها و ثباتها كويس
    ومقارنه مع سعرها في فرق تقريبا حوالي 30 الف جنيه لصالح الجين
    الجين 2 سعرها بيبدأ من 85000 للاوتوماتيك (كاش)
    اللانسير 1600 سعرها بيبدأ من 115000 للاوتوماتيك (كاش)
    اعتقد ان بالفارق ده ممكن تجيب جين و تركب لها اللي انتا عايزة ... جنوط - سبويلر - زينون - تلفزيون - كراسي رياضيه - سماعات محترمه (مع ان اللي جواها كويسه) .... وكل ده تكلفته مش هتجيب 30 الف

الجين افضل بكتير ... مش عن تجربه ... ولكن ناس كتير جدا بتشكر فيها ... لكن اللانسير 1300 ... انسى

تحياتي
    انا معاك تماما بس فين دي جين2 أتوماتيك ب 85000 بسس معقوله !!!!
    في النهايه الاختيار يتم حسب لأحتياجات للعربية .
    بالتوفيق و ماتنساش الأستخارة

صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة