| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 14

  1. #1

    الصورة الرمزية moosaleh

    رقم العضوية : 32436

    تاريخ التسجيل : 08Feb2009

    المشاركات : 114

    النوع : ذكر

    الاقامة : alexandria

    السيارة: تويوتا كورولا

    السيارة[2]: هيونداى اكسيل

    دراجة بخارية: no

    الحالة : moosaleh غير متواجد حالياً

    افتراضي تقرير صيانه 20000 كلم للكورولا mmt - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

    hasad">

    حبيت أحكيلكم عن تجربتى للصيانه الدوريه بالتوكيل أولا مكان الصيانه بالتوكيل فرع الاسكندريه بجوار منطقه الحرفيين ودى كانت ثانى مره اتعامل معاهم اول مره فى صيانه 5000 وبعدها كنت بتعامل مع مركز الرزق المعتمد انا وصلت حوالى التاسعه صباحا على اساس ميعاد حجز مسبق مهندس الاستقبال قابلنى وقالى تحب تغير زيت بس ولا صيانه كامله قولتوله لا كامله ويريت تشيكوا على فلتر الهواء اذا كان محتاج يتغير او يتنضف بس قالى حاضر وحسبلى التكلفه التقديريه لوغيرنا الفلتر يبقى حوالى 820 جنيه ومضانى على السعر ده والميعاد المتوقع لانهاء الصيانه الساعه 12 ماشى مش مشكله وتقريبا الساعه الواحده قلولى اتفضل علشان تشوف الفاتوره وتستلم عربيتك ماشى يا اخونا خير قالى كله تمام بس عربيتك عاوزه تيل وطنابير المره اللى جايه سعتها بقى كنت هتجنن عليهم ليه بقى طنابير قلى التيل متاكل وكان لازم تغيره فسبته بوظ الطنابير طبعا كنت لسه هزعق لقيته طلب مسئول الصيانه بالورشه قولتولهم بقى ثوانى اجيب كتيب الضمان من عربيتى وفعلا ورتهم ان اخر صيانه كان فى مركز الرزق على 17000كلم من حوالى 6 شهور مهندس الاستقبال الشاطر طبعا قالى اهه العيب بقى على الرزق يابيه رديت بحده شويه وياباشا مش ده برده معتمد منكم يعنى زيه زيكم رد مسئول الورشه انت مزعل نفسك ليه هى مش خارج الضمان طبعا الافندى مقراش كويس ومخدش باله ان لسه على الضمان سنه فورتله التاريخ حسيت انه اتصدم وبعد كده رد اه دى خليجى من الرزق رديت لا ياباشا دى وكيل بصراحه وشه جاب الوان وبدا ان مهندس الاستقبال يجز على اسنانه وقلى ثوانى يا بيه وذهب طبعا يسأل يعمل ايه فى الورطه دى ورجعلى وهو قرفان مفيش مشكله هنغيرلك الطنابير الاربعه فى الضمان وانت هتدفع ثمن الاربعه تيل قولتله ماشى انتظر كمان ساعه ونصف وفعلا تم التغيير بعد فحصى انا للطنابير والتيل ثمن التيل امامى وخلفى 1100 جنيه الامامى بوش المانى والخلفى فرنساوى بس معرفتش بلد صنع الطنابير عارفين الطنابير بكام لو كنت غيرتهم على حسابى 3600 جنيه مش رخيصه بس بقى سؤال محيرنى انا اعرف الطنابير دى تتغير على 150 الف كلم او اكتر ازى بقى ده يحصل وتتغير على 20 الف للدرجه دى الخامات رديئه وبعدين ردود فعل العاملين فى التوكيل ينم عن عدم مصداقيه وقله خبره ظاهره وقله الذوق طباعا متوفره بيحسسوك انك بتشحت منهم طبعا شوفت مشكلتين وانا فى الانتظار واساسهم عوجان الساده مهندسى الاستقبال وبالذات مع الناس البسطاء وخدت قرار بصراحه بعد قرف التوكيل ده انى بعد انتهاء فتره الضمان ان شاء الله هعمل الصيانه عند اى ميكانيكى محترم بره للاسف توكيل تويوتا مخيب فعلا للأمال .


  2. #2

    الصورة الرمزية BLOODY_STONE

    رقم العضوية : 47706

    تاريخ التسجيل : 21Sep2009

    المشاركات : 1,742

    النوع : ذكر

    الاقامة : Alexandria , Egypt

    السيارة: ياريس 2009

    السيارة[2]: كابريس 1992

    دراجة بخارية: لا طبعا .. نار بقى و حرايق

    الحالة : BLOODY_STONE غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    الكورولا الجديدة فعلا شفت ناس كتير مغيرين طنابير على 20000 او 30000 ...... المرة الجاية اديني خبر قبل ما تروح اخليهم يشيلوك عن الارض شيل

    [img2]http://i945.photobucket.com/albums/ad291/BLOODY_STONE_2010/isamuIsamu.jpg[/img2]


  3. #3

    الصورة الرمزية moosaleh

    رقم العضوية : 32436

    تاريخ التسجيل : 08Feb2009

    المشاركات : 114

    النوع : ذكر

    الاقامة : alexandria

    السيارة: تويوتا كورولا

    السيارة[2]: هيونداى اكسيل

    دراجة بخارية: no

    الحالة : moosaleh غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    الف شكر ليك على اهتمامك


  4. #4

    الصورة الرمزية mohamed Gamal

    رقم العضوية : 2703

    تاريخ التسجيل : 19Oct2007

    المشاركات : 104

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: ____________

    السيارة[2]: corolla 2009 M-Mt

    دراجة بخارية: NO

    الحالة : mohamed Gamal غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    أنا غيرت الطنابير الأمامية على 5000 كم
    طبعا بعد ما حاولو يقنعوني انها سليمة ومفيش فيها أي مشاكل


  5. #5

    الصورة الرمزية ابوشريف

    رقم العضوية : 1678

    تاريخ التسجيل : 04Aug2007

    المشاركات : 553

    النوع : ذكر

    الاقامة : minya

    السيارة: lancer1998

    السيارة[2]: yaris2008

    الحالة : ابوشريف غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed gamal مشاهدة المشاركة
    أنا غيرت الطنابير الأمامية على 5000 كم
    طبعا بعد ما حاولو يقنعوني انها سليمة ومفيش فيها أي مشاكل

    بنشترى اليابانى غالى علشان معمر

    على كده الواحد يشترى الصينى ويوفر الفرق يغير طنابير براحته


  6. #6

    الصورة الرمزية mohamed Gamal

    رقم العضوية : 2703

    تاريخ التسجيل : 19Oct2007

    المشاركات : 104

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: ____________

    السيارة[2]: corolla 2009 M-Mt

    دراجة بخارية: NO

    الحالة : mohamed Gamal غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    المفروض أن الطنابير الجديدة سليمة ومفيش فيها أي عيوب صناعة
    هما غيروها فالضمان طبعا


  7. #7

    الصورة الرمزية wwaeel

    رقم العضوية : 8805

    تاريخ التسجيل : 12Apr2008

    المشاركات : 292

    النوع : ذكر

    الاقامة : egypt

    السيارة: toyota

    السيارة[2]: toyota

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : wwaeel غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    معروف ان الطنابير خامتها وحشه وبتبوظ كتير وطول ما انت في الضمان بتغيرها وساعه ما بتغير الطنابير في ناس كتير غيرو التيل كمان علي حساب التوكيل في الضمان برضو لان بالعقل كده التيل الي يبوظ الطنابير ولا العكس التوكيل بس عاوز تتخانق معاهم عشان تاخد حقك


  8. #8

    الصورة الرمزية moosaleh

    رقم العضوية : 32436

    تاريخ التسجيل : 08Feb2009

    المشاركات : 114

    النوع : ذكر

    الاقامة : alexandria

    السيارة: تويوتا كورولا

    السيارة[2]: هيونداى اكسيل

    دراجة بخارية: no

    الحالة : moosaleh غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    والله اللى انا عارفه ان التيل المنتهى يبوظ الطنابر بس انا اكتشفت حاجه واحد صديقى قالى عليها ان ممكن دايره الفرامل فيها مشكله فى الضغوط وممكن يكون ضغط التيل على الطنابير فى حاله عدم الضغط على الفرامل زائد عن الحد الطبيعى فيعمل احتكاك زائد اثناء السير بالعربيه يؤدى الى سخونه زائده فى حراره التيل فيحصله تفحم يؤدى لتلف الطنابير بمعنى ان التيل خامته بتتغير مع الحراره بس مش بيتاكل ويبتدى ياكل فالطنابير وممكن ده احتمال وارد لان اى حد راكب العربيه دى بعد اى مشوار بيها وحط ايده على الجنوط الحديد هيلقيها سخنه جدا ده ممكن احتمال وارد ويبقى ده عيب تصميم وليس عيب خامات للتيل والطنابير مش عارف والله الواحد يركب ايه ده كل العربيات بأنوعها فيها عيوب حتى الالمانىيبقى الصينى احسن لان ميزته السعر يعنى ممكن اركب اسبرانزا 516 بسعر 65 الف وبعد خمس سنين ابيعها ب 30 الف كويس جدا طبعا وهى هى المشاكل وخلاص


  9. #9

    الصورة الرمزية omaroof

    رقم العضوية : 36887

    تاريخ التسجيل : 31Mar2009

    المشاركات : 1,533

    النوع : ذكر

    الاقامة : UAE -ALEX

    السيارة: لانسر 2013

    السيارة[2]: تيوتا كورولا 2010

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : omaroof غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اول مرة اعرف ان الطنابير بتتغير على 20 الف
    ده اكيد عيب صناعه
    اللى بيتغيير عند ال20 الف هو:
    1- زيت الموتور وفلتر الزيت ( دول كل 5 الاف بيتغيرو)
    2- البوجيهات ( لاعطاء افضل اداء للسياره)
    فقط لا غير + تنظيف فلتر الهوا بالكومبرسور+ تشحيم الابواب + تغيير العجل مع ضبطه ( يمين ورا تروح يمين امام -ويمين امام تروح شمال ورا - وشمال ورا تروح شمال امام - وشمال امام ترجع يمين ورا)

    اللهم صل على محمد وعلى آله وصحبه أجمعين


  10. #10

    الصورة الرمزية jiko

    رقم العضوية : 1255

    تاريخ التسجيل : 30Jun2007

    المشاركات : 25

    النوع : ذكر

    الاقامة : alex

    السيارة: Corolla

    السيارة[2]: proton

    الحالة : jiko غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    في كلام كتير مش صح يا جماعه
    اول حاجه انا معايا العربيه هاي لاين موديل 2009 ام ام تي
    عامله 38000 كم
    باعمل الصيانه في التوكيل في اسكندريه على طول
    و غيرت تيل خافي في التوكيل على 30000
    و غيروا طقم الدبرياش عند 30000 و ده بيتغير في كل ال ام ام تي
    لازم يا جماعه نروح التوكيل الأصلي لأنه هيكون احسن بكل الاحوال من مراكز الخدمه و ده علشان التوكيل بيتراقب عليه من الشركه الأم و بيشتغل بكواليتي سيستم محترم و ده واضح معايا جدا
    و بالنسبه لصيانه ال20000 كم مافيهاش تغيير بوجيهات \ البوجيهات في العربيه دي بتتغير علي 100000 كم



 
صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. تقرير صيانه ال 20000
    بواسطة modiabbas في المنتدى سكودا
    مشاركات: 44
    آخر مشاركة: 19-03-2012, 11:42 PM
  2. صيانه 20000
    بواسطة ehab4140 في المنتدى دايــو+شيفرولية لانوس
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 15-12-2011, 04:59 AM
  3. صيانه 20000 للوجان
    بواسطة korkor في المنتدى قسم خاص بالسيارة لـــوجـــــان
    مشاركات: 10
    آخر مشاركة: 08-10-2011, 02:20 PM
  4. تقرير صيانه 20000 i10
    بواسطة mohamedaghali في المنتدى هيــونــداى
    مشاركات: 7
    آخر مشاركة: 24-01-2011, 06:50 AM
  5. صيانه ال 20000
    بواسطة mohamed_taha في المنتدى قسم خاص بالسيارة لـــوجـــــان
    مشاركات: 13
    آخر مشاركة: 09-07-2010, 12:32 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2