دى أول شكوى نقرأها عن الكرولا الجديده .. هل استجابة الفتيس متغيرة طبقا لقوة الضغط على الدواسة ؟ يعنى لو دست للآخر الار بى ام بيعلى بين كل نقله والاخرى ؟ والعكس ؟
رقم العضوية : 2091
تاريخ التسجيل : 08Sep2007
المشاركات : 42
النوع : ذكر
الاقامة : cairo
السيارة: jetta
السيارة[2]: Toyota Corola
دراجة بخارية: no
الحالة :
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
انا من ملاك الكورولا الجنوب افريقي, في الحقيقة انا اخترت العربية دية بعد تفكير كتير وكنت حيران بينها وبين الهوندا سيفيك والجيتا, واخيرا هداني الله للكورولا ودة طبعا لقوة العربية وسعراعادة البيع والتوكيل واسم تويوتا في السوق المصري مقارنة بالهونداسيفيك والجيتا.
باختصار شديد وبدون مقدمات دة تقيمي علي الكورولا بعد اللاستخدام, انا اسف انة باللغة الانجليزية ودة غصب عني لاني قررت ارسال التقرير دة تويوتا اليابان, انا بالفعل بعتة علي تويوتا امريكا وجاري الارسال لتويوتا مصرلغاية مشوف الرد بتعهم اية بالظبط ولو الامر مكنش فية رد او علاج للمشكلة هطر الشكوي لجمعيات حماية المستهلك ودة لآسباب كتير منها المغالة في السعر ( ما بيت التوكيل والمعارض) والاداء بالطبع حتي الصيانة.ولو حتي اقتضي الامر هرفع قضية علي الشركة
اتمني مشاركة اكبر عدد من ملاك الكورولا في الموضوع دة لمعرفة الاراء وطرق العلاج واكيد انا هوافيكم بتفاصيل المشكلة..
Dear, Sir/Madam
I regret to inform you that my experience with my new corolla 2008 was disappointing.
I bought this car after long time comparing between many cars makings, then I decided to buy Corolla for its worldwide reputation and as granted automotive car, although it is expensive car and dose not have as many features as others.
I bought corolla 2008 (M-MT) made in south Africa with engine type 1ZR-FE Dual VVT-I that was 3 weeks ago
I discovered that the car performance is very poor, every time I drive the car I feel disappointed due to its very slow response to pick up speed in automatic mode besides engine stalling every time it changes gear in automatic mode in fact I feel very unsafe to overtake any other car in the road, that is not normal for this type of cars with this price.
To speed up in first gear to second and from second to third it takes very long time and the car never accelerate as expected and sometimes the gear does not accept to change from the first to second gear easily it goes to 3000 RPM and sure the car engine become noisy and in low speed the matter that enforcing me to change to manual mood.
Friend of mine reported the same problem and I advised another friend not to buy it for the same defect.
When I visited the agent to perform 1000km maintenance, I reported the problem there but it dose not seem to get more than temporary complains and simply he said it is the design of this engine ( IZR-FE Dual VVT-1) and it is generic and chronic problem for that model.
It is not at all what we expect from great car manufactures like TOYOTA.
I do believe it is a big problem and in this kind of problems we used to see great companies recalling the cars when failure pattern is there.
رقم العضوية : 1435
تاريخ التسجيل : 14Jul2007
المشاركات : 14,773
النوع : ذكر
الاقامة : مصر
السيارة: لا
السيارة[2]: اوبترا
الحالة :
دى أول شكوى نقرأها عن الكرولا الجديده .. هل استجابة الفتيس متغيرة طبقا لقوة الضغط على الدواسة ؟ يعنى لو دست للآخر الار بى ام بيعلى بين كل نقله والاخرى ؟ والعكس ؟
رقم العضوية : 143
تاريخ التسجيل : 24Apr2007
المشاركات : 17,378
النوع : ذكر
الاقامة : Nasr City
السيارة: Toyota Yaris 2007
السيارة[2]: Nissan Juke 2013
الحالة :
السيارة لم تتعدى شهور و بدأ المالكين فى الشكوى منها !!!!
ممكن يا فندم تدينا معلومات عن عربيتك يعنى مثلا حضرتك إستلمتها إمتى و كانت بكام و عاملة كام كيلو وهل فيه شكاوى اخر غير الفتيس MM-T
الغريب فى الموضوع رد التوكيل
it is the design of this engine ( IZR-FE Dual VVT-1) and it is generic and chronic problem for that model
هو مش دا المتور إللى تويوتا كل شوية تقول عليه 142 حصان و تكنولوجى جديدة !!!!
رقم العضوية : 4272
تاريخ التسجيل : 17Jan2008
المشاركات : 72
النوع : ذكر
الاقامة : الجيزة
السيارة: تويوتا كورولا 08
السيارة[2]: تويوتا كورولا 98
دراجة بخارية: لا
الحالة :
عرببببببببببببببببببببببب ببببييييييييييييييييي
حد يلحقنا ويترجم عربي
الموضوع اصلي والردود
رقم العضوية : 1716
تاريخ التسجيل : 12Aug2007
المشاركات : 12,834
النوع : ذكر
الاقامة : Egy
السيارة: ex polo ex lancer
السيارة[2]: Kia Cerato
الحالة :
الراجل بيشتكي من ان الفتيس بطئ في استيعاب النقلة
و هو ماكانش متوقع كده من سيارة غير رخيصة و تحمل علامة اكبر الصناع العالميين - تويوتا
رقم العضوية : 8484
تاريخ التسجيل : 06Apr2008
المشاركات : 297
الاقامة : cairo
الحالة :
وهل بها زرار سبورت يخلى استجابة المحرك اسرع
رقم العضوية : 167
تاريخ التسجيل : 24Apr2007
المشاركات : 1,982
النوع : ذكر
الاقامة : A lot of Places
السيارة: Lada2017
السيارة[2]: Yaris
دراجة بخارية: NA
الحالة :
واضح فعلا ان الكورولا الجديدة ....فيها مشاكل وخصوصا في حكاية السحب ونعومة النقلات...
غالبا دة هايبقي تعديل علي ECU يعني العملية مش هاتحتاج Recall
واضح برضة ان دي مشكلة النظام الثنائي بتاع المحرك وايلي بيخلي الـECU تتحكم في فتح وقفل ميع الصبابات الكترونيا
اظن لو الشكاوي كترت تويوتا هاتاخد موقف وفعلا هاتغير البرنامج او هاتسحب العربية...
ودة ايلي خلاهم ما يخاطروش بسمعه العربية في منطقة الخليج العربي ونزلوها بالموتور القديم بتاع الكورولا 2007 والافينسيس...وبنفس الجسم الجديد....لحد ما يجربوا فينا احنا الاول ...تصميم المحرك بتاعهم...
بس زي ماقولت العملية مش هاتحتاج غير تغيير في السوفت وير بس ان شاء الله لو كان كل المحركات الجديدة كدة ...وبرضة الفتيس الجديد...
-----------------------------------------------------------------------
"رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا"------------------------------------------------------------------------
رقم العضوية : 2091
تاريخ التسجيل : 08Sep2007
المشاركات : 42
النوع : ذكر
الاقامة : cairo
السيارة: jetta
السيارة[2]: Toyota Corola
دراجة بخارية: no
الحالة :
السلام عليكم
طبعا انتم متفقين معايا ان الموضوع مقلق جدا علشان كدة قررت اكتب عنة لنصيحة الاخرين اولا واللهي ومعرفة مدي حقيقة المشكلة وابعدها.
الدكتور محمود- دة مش اول مرة حد يشتكي من موضوع الفتيس دة انا واحد صحبي عندة نفس المشكلة في عربيتة, حتي لما روحت التوكيل في صيانة 1000 قالولي اية اخبار العربية قلتلهم كل حاجة تمام بس انا عندي مشكلة من غير ما اتكلم قلولي هتقول سرعة سحب العربية والفتيس قلتلهم نعم قالولي دة في كل العربيات ودة اساسا لان الفتيس اصلا منيوال مش اوتوماتك يعني هما عرفين الموضع دة كويس جدا.
بالنسبة لقوة الضغط علي الدواسة ممكن اقولك ان العربية اساسا سحبها ضعيف جدا من الاول للتالت بس بصراحة العربية بعد التالت سحبها ممتاز جدا. بس هعمل اية بعد التالت واحنا معظم مشينا بيكون داخل المدينة وانتم عرفين طبعا اشارات المرور والزحام. كل مرة بكون واقف في اشارة واكون عاوز اسحب الاقي كل العربيات سبقتني وانا لسة واقف يا سلام لو مطب حاجة تكسف. علي فكرة انا كنت بسوق ابل كدة لانسر وميجان وليجانزا ومكنتش بحس بالموضوع دة خالص يعني الموضوع دة في الكرولا مشكلة. كانوا زمان بيتكلموا علي الميجان وفتسها من 4 سنين لكن مقارنة بالي انا شوفتة في الكرولا مفيش مقارنة واتمني ان تكون المشكلة سوفت وير زي نبيقول البعض.
السيد شاركي - انا استلمت العربية من حوال ثلاث اسابيع وكانت اغلي من التوكيل بالطبع الي لما تروح عندهم هيقلولك هتستلم بعد 3 شهور لكن في الحقيق العربية مرطرطة في السوق ودة طبعا عملية نصب زي ما احنا عارفين وهي دلوقتي عملة 2200 كيلو, في مشكلة تاني طبعا زي ما قلت ان العربية ممكن متجبش الاول ولاقي صوت المتور علي وممكن يوصل لحد 4000 ر ب م ةالعربية لسة علي الاول فبطر اشيل رجلي من علي الدواسة وادوس فرامل او اغير من اتوماتك مود الي مانيول مود وبعدين ارجع تاني اتوماتك, انا قةلتلهم علي المشكلو دة بردة قالولي في الاول هنطلع حد معال يبص عليها وبعد كدة جية مهندس تاني وقالي في بعد الناس اشتكت من نفس المشكلة بردة وهما هيبعتوا تقرير اليابان بالمةضوع دة وعلي اي حال نستني لحد صيانة ال 5000 كيلو , دة كان ردهم, حد يصدق الكلام دة بردة في عربية جديدة والثمن دة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
السيد- العربية فيها زرار سبورت يخلي استجابة العربية اسرع زي ما انت قلت بس دة فوق الخامس لو انت علوز تزود قوة السحب في المسافات الطويلة ودة بالطبع بيزود بردة معدا استهلاك البنزين معاك.
علي فكرة دة مشكلامي انا لوحدي في الموضوع دة ممكن نشوف كلام اصحاب الكرولا الجديدة بردة؟ وهنعرف مدي حجم المشكلة.
رقم العضوية : 143
تاريخ التسجيل : 24Apr2007
المشاركات : 17,378
النوع : ذكر
الاقامة : Nasr City
السيارة: Toyota Yaris 2007
السيارة[2]: Nissan Juke 2013
الحالة :
أولا أحيك على شجاعة رأيك و بالذات فى الجملة إللى انا مقتبسة .
علشان فيه ناس كتير فى المنتدى كانت بتقول على فتيس الميجان إنه بايظ و يتريقوا لما قلنا إن الوكيل نزل سوقت وير علشان يظبط النقلات فى بعض عربيات 2005 و جت الكرولا بعد 5 سنين من نزوله نزلت فتيس MMT مشاكله اكتر .
لكن الحمدلله إن حضرتك سوقت الكرولا و سوقت الميجان و بتقول إن إللى بيحصل فى فتيس الكرولا و و العربية مكملتش 2200 كم لا يقارن بفتيس الميجان إللى واضح من كلامك إنه أفضل من الكرولا إللى موتورها 142 حصان و رغم كده توكيل رينو وفر سوفت وير لكن توكيل تويوتا شايف إن دا طبيعى .
أظن كده فيه ناس كيتر ظلمت فتيس الميجان إللى نازل من 2003 و من الاخر واضح إن أداء فتيس الميجان التيب ترونيك أفضل من فتيس الكرولا MM-T
يعنى إللى بيحصل فى فتيس الكرولا مش زى إللى بيحصل فى كل الفتيسات التيب ترونيك .
كل إللى أقد أقولهولك إستمر فى شكوتك و إن شاء الله ربنا يكرمك و تلاقى حل .
رقم العضوية : 530
تاريخ التسجيل : 08May2007
المشاركات : 3,300
النوع : ذكر
الاقامة : alexandria
السيارة: nissan
السيارة[2]: بيجو 406
دراجة بخارية: مالها
الحالة :
ده شىء متوقع منى
لأن نجاح سيارات تويوتا فى مصر والعالم يرجع إلى إعتمادها سياسه أهمها توفير الإحتياجات الضروريه للمستخدم للسياره بأكبر قدر من البساطه والسلاسه هربا من الأجهزه المعقده التى تسبب المشاكل والأعطال
فلما تخلت تويوتا عن سياستها هذه بدأت المشاكل التى كرهت الناس فى سيارات عظيمه ومحترمه مثل البيجو والرينو
مين اللى يستحمل كل ده
المفضلات