السلام عليكم
اولا احب اوضح حاجة مهمة لو انت راكب بى ام او مرسيدس ومش مظبط موتورها وعفشتها هتبقى وكانك راكب فيات والعكس صحيح اكيد دا مبدا الناس كلها متفقة عليه
ثانيا انا عمال اسمع الناس تقول الدريكسيون بتاع الفليشيا ناشف وصوت الموتور عالى ومحسسينى انى مش راكب فليشيا وحاسس ان ممكن تكون عربيتى شاذه فى الموضوع دا ولكن مع كثرة الركوب والتجربة خلصت للاتى:
بالنسبة للدريكسيون اولا : 1- لازم تكون عفشة العربية مظبوطة ومفيهاش مشكلة
2- الاطارات لازم تكون بالمقاس الصحيح بتاع العربية يعنى مش تركب اطار اعرض وتشتكى ان الدريكسيو تقيل
3 ودا بقى من تجربة عمليه فعلية لو الاطارات مش مظبوط الهوا بتاعها هتلاقيها متقلة الدريكسيون انا مرة عرفت ان الاطارات عاوزة تتزود لما لقيت الدريكسيون تقل
4- الدريكسون كش تقيل لو اللى فات كان معمول صح وانا فى معظم الاوقات بسوق بايد واحدة بس طبعا هوا مش ميه زى العربيات اللى فيها باور يعنى مش وحش ومش ممتاز بس عادى وعمرى ماشتكيت منالموضوع دا
بالنسبة لصوت الموتور فدا اما تكون العربية كهربتها مش مظبوطة (بوجيهات اسبراتير وخلافة) او تكون عاوزة تغيير سير الكاتينة الجنزير لو كان مهوى ودا تمنه 120 جنية الاصلى بالتروس ويتكلف 100 جنية تركيب فى 3 ساعات تقريبا وتاكد بالمرة من رمان بلى العجل والدينامو عشان سعات يختلط الحابل بالنابل
بعد اللى فات تاكد من زيت الموتور كويس والبنزين 90 مش 80 ساعتها معلش محدش يقول صوته عالى
بالعكس صوتة معقول ومناسب وياخد ويدى معاك على فكرة صوت موتور الفليشيا (المظبوط)اقل من صوت الفيرنا وعن تجربة ومقارب شوية لصوت الانوس بس الانوس انعم شوية
المفضلات