| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 1 من 8 1 2 3 4 5 6 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 76

  1. #1

    الصورة الرمزية SAbuhashem

    رقم العضوية : 357

    تاريخ التسجيل : 29Apr2007

    المشاركات : 1,099

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo-Nassr city

    السيارة: B

    السيارة[2]: A

    الحالة : SAbuhashem غير متواجد حالياً

    افتراضي **حملة : لا تتنازل عن عوامل الامان مهما كان ** - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

    hasad">

    لا تتنازل عن عوامل الأمان في العربية مهما كان !

    أنا مش عارف ازاي الوكلاء بينزلوا عربيات في ٢٠٠٨ بدون أير باج واحدة حتى !
    برة في عربيات بتنزل بدون قزاز كهرباء ولا سنتر ولا الكلام إلي احنا بنفرح بيه دة لكن أساسي إلايرباج وباقي عوامل الامان المعروفة

    نصيحة لكل من يريد شراء سيارة جديدة لا تتهاون بعدم وجود عوامل الأمان وترتكن إلا أقاويل ذي ما هم اللي قبلنا كانوا بيسوقوا من غيرها ازاي ؟!

    الظروف دلوقتي اتغيرت والسرعات اتغيرت وكمان تصميم السيارات اتغير
    بقى إعتماد السيارة على عوامل الأمان من الأساسيات في تصميمها لنجاة الركاب
    غيروا ثقافة إلباور والسنتر والقزاز الكهربا بقى ومتخليهمش من أساسيات ترجيحك لعربية عن التانية
    بصراحة أنا عندي ال-ABS و الأير باج أفضل من التكييف و- السنتر !


    إسأل فيها ABS و-EBD واللا لأ وهل على العجلات ال-٤ واللا قدام بس
    إسأل فيها أير باج واللا لأ وكام واحدة ومرحلتين واللا مرحلة واحدة
    إسأل عن قضبان الحماية في الأبواب والمقدمة
    إسأل واخدة كام في إختبارات التصادم أمامية وجانبية
    إسأل هل فيها تراكشن كونترول أو ESP أو غيره من أنظمة الامان واللا لأ

    بلاش نفرح بشوية اوبشنز بينزلها الوكيل أو حتى بيركبها في الورشة في مصر ونسيب المهم اللي المفروض مبني عليه أساسات مركبة بتمشي بيك وبأسرتك على سرعات عالية و ومعرضين للأخطار في أي لحظة

    فكر في المهم
    متفكرش تقارن بين عربيتين واحدة بدون عوامل أمان والتانية بعوامل أمان
    ودي من المقارنات العجيبة اللي خلتني عملت الحملة دي زي مقارنة إلسيراتو أو إللنترا باللانسر اللي فيها أيرباج و-ABS و-EBD بدون تحيز لماركة معينة والله يعلم

    هل تعلم إن أخطر وسيلة نقل هي السيارة وانها أخطر من الطائرات اللي هي أئمنها !!

    الاعمار بيد الله وكل شيء مكتوب لكن لا يصح''التواكل''
    ''ولا تلقوا بأيديكم إلى التهلكة ''

    Thanks
    Eng.Sherif Shaker

    1Turbo , 2 liters, 3 Diamonds and 4 Cylinders = 400 Hp Evo

    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم


  2. #2

    الصورة الرمزية Eng.Sameh

    رقم العضوية : 2430

    تاريخ التسجيل : 02Oct2007

    المشاركات : 2,883

    النوع : ذكر

    الاقامة : " مصر "

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: BMW 316i Sport-2014

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : Eng.Sameh غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SAbuhashem مشاهدة المشاركة
    لا تتنازل عن عوامل الأمان في العربية مهما كان !

    أنا مش عارف ازاي الوكلاء بينزلوا عربيات في ٢٠٠٨ بدون أير باج واحدة حتى !
    برة في عربيات بتنزل بدون قزاز كهرباء ولا سنتر ولا الكلام إلي احنا بنفرح بيه دة لكن أساسي إلايرباج وباقي عوامل الامان المعروفة

    نصيحة لكل من يريد شراء سيارة جديدة لا تتهاون بعدم وجود عوامل الأمان وترتكن إلا أقاويل ذي ما هم اللي قبلنا كانوا بيسوقوا من غيرها ازاي ؟!

    الظروف دلوقتي اتغيرت والسرعات اتغيرت وكمان تصميم السيارات اتغير
    بقى إعتماد السيارة على عوامل الأمان من الأساسيات في تصميمها لنجاة الركاب
    غيروا ثقافة إلباور والسنتر والقزاز الكهربا بقى ومتخليهمش من أساسيات ترجيحك لعربية عن التانية
    بصراحة أنا عندي ال-ABS و الأير باج أفضل من التكييف و- السنتر !


    إسأل فيها ABS و-EBD واللا لأ وهل على العجلات ال-٤ واللا قدام بس
    إسأل فيها أير باج واللا لأ وكام واحدة ومرحلتين واللا مرحلة واحدة
    إسأل عن قضبان الحماية في الأبواب والمقدمة
    إسأل واخدة كام في إختبارات التصادم أمامية وجانبية
    إسأل هل فيها تراكشن كونترول أو ESP أو غيره من أنظمة الامان واللا لأ

    بلاش نفرح بشوية اوبشنز بينزلها الوكيل أو حتى بيركبها في الورشة في مصر ونسيب المهم اللي المفروض مبني عليه أساسات مركبة بتمشي بيك وبأسرتك على سرعات عالية و ومعرضين للأخطار في أي لحظة

    فكر في المهم
    متفكرش تقارن بين عربيتين واحدة بدون عوامل أمان والتانية بعوامل أمان
    ودي من المقارنات العجيبة اللي خلتني عملت الحملة دي زي مقارنة إلسيراتو أو إللنترا باللانسر اللي فيها أيرباج و-ABS و-EBD بدون تحيز لماركة معينة والله يعلم

    هل تعلم إن أخطر وسيلة نقل هي السيارة وانها أخطر من الطائرات اللي هي أئمنها !!

    الاعمار بيد الله وكل شيء مكتوب لكن لا يصح''التواكل''
    ''ولا تلقوا بأيديكم إلى التهلكة ''

    Thanks
    Eng.Sherif Shaker
    +100000000000000000000000

    كلام صحيح 100*100 ، ويا ريت الناس فعلا تترك السطحية ، وتنظر للأمور بشيء اكثر عقلانية واكثر عمقا وتحليلاً



  3. #3

    الصورة الرمزية islambana

    رقم العضوية : 1819

    تاريخ التسجيل : 19Aug2007

    المشاركات : 2,201

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo(elmohandseen) & sohag

    السيارة: it was Vectra B CDX

    السيارة[2]: Lancer 99 GLX Automatic

    دراجة بخارية: NO

    الحالة : islambana غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    كلامك صح بس المشكله فينا احنا 90%من اللي بيشتروا عربيات مش عارفين معاني وفوائد الحاجات دي عشان كده مابييفكروش لكن عارفين وظيفه التكييف والسنتر والكلام الفاضي ده عشان كده بيفكروا فيها

    احييك علي فكرتك دي


  4. #4

    الصورة الرمزية limo

    رقم العضوية : 201

    تاريخ التسجيل : 25Apr2007

    المشاركات : 1,938

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: RENAULT CLIO 1.2 2003

    السيارة[2]: lancer1.6 AT2008

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : limo غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    كلام مضبوط 100 %

    انا لما جيت اشترى الانسر جبتها هاف سبورت خليجى مخصوص علشان ال 2 اير باج والabs فقط
    وتقريبا كنت مستبعد الانترا علشان مفيهاش الاير باج ولا ال abs

    ولما جربت الabs فى كذا موقف عرفت قيمتها قوى
    ربنا يستر طريقنا ويبعد عنا شر الحوادث


  5. #5

    الصورة الرمزية tutankhamoun

    رقم العضوية : 2452

    تاريخ التسجيل : 04Oct2007

    المشاركات : 8,022

    النوع : ذكر

    الاقامة : ج ع ع .... للآسف الشديد

    السيارة: Proton Gen2 ...2007

    السيارة[2]: Proton Gen2 ...2007

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : tutankhamoun غير متواجد حالياً

    Thumbs up -

    أصبت و الله يا باشمهندس كبد الحقيقة
    المصيبة إن طريقة سواقتنا في مصر محتاجة عوامل أمان أكثر بكثير من خارجها

    و نبص للتكييف بس أو السنتر و الكاسيت بس على حساب
    الفرامل القوية من نوعية ABS و نوعية EBD
    و الوسائد الهوائية ......... و قضبان الحماية

    فعلا عوامل الأمان في السيارة مهمة جدا

    و فيه حاجة كمان أحب أضيفها

    القيادة الرزينة الهادئة المتزنة
    تجنبك الكثير من المواقف الصعبة و هذا ما أتبعه منذ أن وضعت يدي على مقود سيارة

    و بارك الله فيك و هدانا جميعا لما فيه الصالح لأنفسنا و للأمة جمعاء

    [img2]http://i59.tinypic.com/2vxpukz.jpg[/img2]


  6. #6

    الصورة الرمزية mo3tazelgamal

    رقم العضوية : 114

    تاريخ التسجيل : 23Apr2007

    المشاركات : 122

    الاقامة : alex

    الحالة : mo3tazelgamal غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    موضوع أكتر من رائع عوامل الأمان أهم عامل فى شراء السيارة

    م/ معتز الجمل


  7. #7

    الصورة الرمزية vet mitcho

    رقم العضوية : 3620

    تاريخ التسجيل : 08Dec2007

    المشاركات : 431

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: impreza08

    السيارة[2]: 504

    دراجة بخارية: No

    الحالة : vet mitcho غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    والله يا شريف عندك حق
    وللاسف اكثر العربيات المنتشرة في السوق المصري واخدة نجمتين امان مثلا
    ولو اني مكنتش عاوز اضرب امثلة
    لكن مثلا عربية زي الاكسنت القديمة و الجديد حتى هتلاقيها خطر جدا في الحوادث
    لكن مثلا عربية زي ال I30 متهيالي اربع نجوم في اختبارات الحوادث

    وفعلا لو الدول الاوربية بتفكر في عوامل الامان مرة احنا لازم نفكر مية
    لان هناك فيه نظام و الناس عارفه اللي ليها و اللي عليها
    لكن هنا....
    الاحوال ما شاء الله لا تسر احد

    وربنا يحفظنا


    من كانت الدنيا همه و طلبه و نيته, جازاه الله بحسناته في الدنيا,
    ثم يفضي الي الاخرة و ليس له حسنة يعطى بها جزاء...
    اما المؤمن فيجازي بحسناته في الدنيا و يثاب عليها في الاخرة


  8. #8

    الصورة الرمزية Ahmad Allawy

    رقم العضوية : 2563

    تاريخ التسجيل : 11Oct2007

    المشاركات : 6,632

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo- Moqattam

    السيارة: no

    السيارة[2]: Subaru Impreza 2009

    دراجة بخارية: no

    الحالة : Ahmad Allawy غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    ما شاء الله ..
    تسلم ايدك يا شريف بك..
    يا رب اي حد يفكر في شرا عربية يكون الكلام ده حاضر في دماغه وهو بيتفرج و بيقارن..
    انا عن نفسي من اسماني بالكلام ده.. لما حد بيلب مقارنة بين عربيتين.. في مفس الفئة السعرية.. بارشح العربية اللي عوامل الامان فيها اكتر.. مهما كانت صناعتها بالفعل..
    ويا ريت كل اللي بيقارن تكون النقطة دي حاضرة في دماغه..

    و الف شكر ليك علي الموضوع الهاااااااااااااااااااام جدا و يا ريت يتثبت في قسم المقارنات.. عشان كل اللي عايز مقارنة يقرا الموضوع ده الاول..

    سبحانك اللهم ربنا و بحمدك.. اشهد الا اله الا انت..استغفرك و اتوب اليك..


  9. #9

    الصورة الرمزية OldVic

    رقم العضوية : 5912

    تاريخ التسجيل : 18Feb2008

    المشاركات : 371

    النوع : ذكر

    الاقامة : Maadi

    السيارة: SEAT Altea XL 2011

    السيارة[2]: Mercedes A200 Style, 2015

    الحالة : OldVic غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    موضوع ممتاز جدا يا شريف بك، و بالصدفة كنت أدخل على الموقع الان لكتابة موضوع عن اختبارات الامان و ال ratings التى تحصل عليها السيارات المباعة هنا فى مصر فوجدت موضوعك و اسمح لى ان أكمل عليه الاتى:

    ألم يكن من الاولى عند تعديل قانون المرور إلزام الوكلاء و المستوردين و المصنعين إعلان ال crash test rating سواء ان كان الاوروبى EuroNCAP او الامريكى؟ و ذلك حتى نتخلص من التخاريف التى نصادفها فى الصحافة و معظم اعلانات الوكلاء من عينة "مصابيح قوية و فرامل قوية" كدلالة على معدلات "الامان" العالية، ما هذا الهراء؟ لا أعلم اذا كان من المناسب أن اذكر موديلات بعينها ذات معدل امان متدنى جدا و تباع هنا فى مصر ام لا و لكن نظرة بسيطة على اختبار التصادم لاحدى السيارات الكورية (و تباع هنا تحت علامة امريكية) تجعلك تدرك حجم الماساة، فالناس هنا تدفع دم قلبها فى سيارات ذات معدلات امان منخفضة و معظمها بدون وسائد هوائية او فرامل مانعة للانغلاق دون ان يدركوا ما يعنى هذا.


  10. #10

    الصورة الرمزية mshamy

    رقم العضوية : 5834

    تاريخ التسجيل : 16Feb2008

    المشاركات : 2,723

    النوع : ذكر

    الاقامة : Port Said

    السيارة: NA

    السيارة[2]: Subaru Legacy 2.0i 2010

    الحالة : mshamy غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    و الله الواحد من كتر ما بيشوف من المصايب ابتديت افكر اغير التابلوه بتاع عربيتي و اجيب التابلوه الأوروبي اللي بيبقى فيه وساده هوائية للراكب الأمامي عشان عربيتي مافيهاش إلا وسادة واحدة للسائق وربنا يسهل في تمن التابلوه لأن صاحبه طالب فيه 3000 جنيه يا رجاله
    بس اهو يعتبر أخذ بالأسباب و ربنا ما يكتب علينا حوادث
    قولوا آمين

    قال تعالى " وَاتَّقُوا يَوْماً تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لا يُظْلَمُونَ " 281 البقرة



 
صفحة 1 من 8 1 2 3 4 5 6 ... الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. اختبار الامان للافيو 0 واختبار الامان 126
    بواسطة SALAHHAKIM في المنتدى شــيفـرولــيه
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 11-01-2011, 08:27 PM
  2. كيف تزيد من عوامل الامان و الثبات؟
    بواسطة gadix في المنتدى فــــيات
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 15-01-2010, 04:16 PM
  3. أنا مهما كبرت صغير..أنا مهما عليت مش فوق
    بواسطة ashraf229 في المنتدى المنتــــــدى العـــــــــــام للسيــارات
    مشاركات: 33
    آخر مشاركة: 26-09-2009, 10:33 AM
  4. مشاركات: 27
    آخر مشاركة: 06-01-2009, 08:06 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2