| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 1 من 13 1 2 3 4 5 6 11 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 127

  1. #1

    الصورة الرمزية د.اسماعيل النجار

    رقم العضوية : 3178

    تاريخ التسجيل : 13Nov2007

    المشاركات : 513

    النوع : ذكر

    الاقامة : طنطا

    السيارة: تويوتا كورولا mmt2008

    السيارة[2]: اوبل قيكترا c2007

    دراجة بخارية: لايوجد

    الحالة : د.اسماعيل النجار غير متواجد حالياً

    Talking الى المتسائلين عن الكورولا الافريقى الاحباب اليكم فصل الخطاب - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

    hasad">

    بعد هدوء العواصف التىصاحبت ظهور الكورولا الجنوب افريقى وبعد ان قطعت معى 2000 كلم بمختلف انماط القيادة والظروف والاماكن والسرعات والمناورات اليكم الخلاصة
    الشكل الخارجى:اذواق
    الداخلية:
    جودة الخامات:8/10
    التقفيل:9
    التابلوة والعدادات والاضاءة الداخلية:10 ماعدا مكان الساعة فى اقصى اليسار لايراها الا السائق وبصعوبة
    راحة الركوب امامى وخلفى :9
    النظام السمعى:8
    سهولة التناول:9
    العزل:9
    صوت الموتور والسيارة واقفة:10-لايمكن تاكيد مااذا كانت السيارة شغالة ام لاا
    فخامة الدركسيون وعصا الفتيس:10(عارف ان كله مستنى حتة الفتيس ديه وعشان كده حاتكلم عنها فى الاخر ---عشان تقروا الموضوع
    الاتساع:9
    النعومة:10
    التكييف:9
    الاداء:
    قوة الموتور:10
    هدوء الموتور:10
    استهلاك الوقود على القياة الاقتصادية 10E
    التسارع:على7E
    على 9ES
    على المانيوال:10
    الثبات:9
    المناورات:9
    سهولة القيادة :10
    متعة القيادة:8
    مجال الرؤية الامامى:10
    الخلفى:7
    الفرامل:9
    ABS:10
    BAS:9
    BAD:لا استطيع الحكم عليه ربما لان عمله لايحس ويدخل ضمنا فى مجموعة الكبح
    ارتفاع الجسم والمطبات :9
    في حاجات باقية ماتنفعش فيها الدرجات وتحتاج الى بعض التفصيل فياريت ماتكونوش مليتوا واسمحولى اكمل الموضوع
    السيارة زى الكتالوج ماقال وزى ماشفناها فى الواقع زادت طولا وعرضا ولكن قاعدة العجلات لم تتغير(260سم) الاطارات ميشلان المانى بقياس 205 45 16
    اى ان عرض الاطارات اصبح 16 بوصة وهذا يعزز الثبات ويعطى للسائق ثقة ومن الخارج مظهر فخم ورياضى(وبالذات لو بجنوط)
    الاضاءةو الامامية معقولة جدا(لم اجرب الزينون)ويمكن التحكم فى ارتفاع وانخفاض مستوى النور على الطريق بزر صغير امام السائق على اليسار
    مفاتيح التحكم فى النظام الصوتى والتكييف موضوعة بشكل عملى ومريح
    العدادات كبيرة وواضحة وعداد السرعة حتى 260 كلم وفي شاشتيين صغيرتين اسفل العدادين(السرعة ولفات المحرك) يمكن من خلالهما معرفة الوقت--درجة الحرارة الخارجية--معدل استهلاك البنزين(وعلى فكرة مافيش فرق بين بنزين 90 و92)-متوسط السرعة التى تسير بها --الوقود المتبقى--المسافة الممكن قطعها بهذه الكمية حسابا على متوسط السعة ونمط القيادة
    السيارة مبنية على فتيس مانيوال وليس اوتوماتيك كما يظن البعض (جينا للمهم) وهو من اختراع شركت تويوتا واعتمدته فى سيارتها اوريس (وهى النسخة الاوروبية من الكورولا)منذ عام 2003 وظهرت به مشكلة سماها الاوربيون N problemوهى انتقال عصا الفتيس من وضع E الى وضع مانيوال تلقائيا وخاصة عند صعود المرتفعات وهنا ملاحظتان
    1:تعمدت الشركة ذلك حتى تحمى الموتور من الجهد الزائد لان المعروف ان المانيوال اشد عزما عن غيره---والدليل ان تويوتا لم تغير هذا النظام حتى الان وان اصوات الشاكين بدات تخفت وبعضهم بدا يشكر هذا النظام وبدليل عدم تاثر المبيعات فى اوروبا بل زادت
    2:هذه الشكوى غير موجودة فى مصر
    وقد اسمت تويوتا نظام النقل هذاMM-T MULTI-MODE MANEUAL TRANSMISSION
    اى نظام نقل متعدد الاتماط وهى ااربعة انماط
    الاول:نمط القيادة الاقتصادية ECONOMIC DRIVE ويعبر عنها بالحرف E
    الثانى:القيادة الرياضية EASY SPORT ويعبر عنها ب ES
    الثالث:المانييوال:Mعن طريق تحريك عصا الفتيس حركة خفيفة الى الامام لزيادة النقلة والعكس( مثل طرازات مرسيدس وبى ام الرياضية)
    الرابع:المانيوال عن طريق تحريك شفتات فى الدركسيون اليمنى لزىادة النقلة والعكس(مثل سياراتFORMULA ONE)
    ,السيارة عندما تبدا الحركة على Eفانها تتصرف بدلا منك لتقليل الاستهلاك عن طريق تقليل العزم وتسريع الانتقال حتى انك تفاجا بانك على السعة الخامسة ولم تتعد السرعة 70 او 80 كلم وهنا موضع اللبس الذى حدث فعند تهدئة السرعة عند المطبات ثم الضغط على بدال البنزين للتسارع فان السيارة لاتستجيب بشكل مرضى ويحدث مانسميه العربية بتخسع او تنتع اوتفقد القدرة على التجاوب وهذا يضايق معظم السائقين وللخروج من هذه الحالة فالامر يحتاج الى بعض الصبر والمهارة والتعود وذلك برفع القدم مباشرة فى اخر المطب وليس الضغط ثم فى خلال ثانية الى اثنتين يعاد الضغط مرة اخرى وكانك تسوس(تسايس)سيارة مانيوال ويتكرر ذلك على فترات قصيرة عندما تحس ان السيارة تنقل بنفسها وهى فعلا كذلك لانها تنقل عن طريق حساس وكلتش الكترونى مبرمج على هذه الطريقة فلا داعى لمعاندة هذا السوفت وير (لان دماغه ناشفة جدا) وهذا النمط مبرمج للقيادة داخل المدن والاماكن المزدحمة لانك لاتحتاج اثناء ذلك الى تسارع اوقوة
    اما اذاكنت تقود فى طريق مفتوح ولا يهمك رادار ولا قانون جديد فيمكنك بضغطة زر امام عصا الفتيس ESان تنطلق بقوة وسرعة ولكن على حساب صوت الموتور الذى يزيد وعلى حساب استهلاك الوقود
    اما اذا اردت الشد والانطلاق واختراق الريح فبغمزة بسيطة تنقل عصا الفتيس ناحيتك والسيارة منطلقة ويمكنك بعدها التحكم بالنقلات اما من خلال عصا الفتيس او الشفتات
    الخلاصة
    مميزات السيارة:الهدوء--النعومة--استهلاك وقود مثالى--الثبات-راحة ركوب التويوتا المعهودة التحم الفائق بالسيارة
    عيوب السيارة:ارتفاع صوت السيارة عند القيدة الرياضية--رداءة المواد البلاستيكية فى الجزء السفلى الداخلى --التكييف ليس على المستوى المتوقع من تويوتا 8 على 10 من قوة تكييف الموديل السابق--جودة ونقاء صوت الراديو معقولة وليست ممتازة--عدم وجود فتحات تكييف للركاب بالخلف--المرآة كهربية ولكنها لاتنطوى--الزجاج غير عازل للحرارة--
    واخيرا ان كنت اجدت فمن الله وان قصرت فجل من لايسهو وفى انتظار ارائكم واسئلتكم لكم خالص تحياتى


    9)

    د/اسماعيل النجار


  2. #2

    الصورة الرمزية meza

    رقم العضوية : 2167

    تاريخ التسجيل : 14Sep2007

    المشاركات : 1,425

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: 00

    السيارة[2]: Hyundai new accent 2011

    دراجة بخارية: 00

    الحالة : meza غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    رااااااائع ....:)

    إن شاء الله سيارتنا القادمة


  3. #3

    الصورة الرمزية kareem_Ashmawy

    رقم العضوية : 58

    تاريخ التسجيل : 18Apr2007

    المشاركات : 835

    النوع : ذكر

    الاقامة : Giza

    السيارة: ..........

    السيارة[2]: Peugeot 405 prestige

    الحالة : kareem_Ashmawy غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    تقييم رائع فعلا....شكرا ليك


  4. #4

    الصورة الرمزية makram555

    رقم العضوية : 1367

    تاريخ التسجيل : 08Jul2007

    المشاركات : 251

    النوع : ذكر

    الاقامة : assiut

    السيارة: toyota 2008 mmt

    السيارة[2]: peugot

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : makram555 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    شكرا جزيلا علي المعلومات القيمه بس عايز استفسر عن فائده الشفت السالب الموجود في الدركسيون وعصا الفتيس اذا مثلا لو كنت علي الرابع وضغط فرامل فجاه لوجود مطب امامك فستجد السرعه تهبط اوتوماتيكيا بدون الحاجه الي الشفت السالب


  5. #5

    الصورة الرمزية Chicco

    رقم العضوية : 1375

    تاريخ التسجيل : 08Jul2007

    المشاركات : 2,957

    الحالة : Chicco غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    أنت فين يا دكتورنا الفاضل من زمان مستنيين التقييم ده .....جزاك الله خيرا يا باشا على التقييم الشامل
    اللي بعيبه بس على التوكيل إنه ما فهمش الناس الموضوع ده من الأول و بيبيع العربية على انها أوتوماتيك ....و على حد علمي ما كانش فيه اختبار قياده قبل الشراء ......النتيجة إن الناس بقيت معتبرة إن الكورولا نازلة بعيب في الفتيس و بتتكلم على إنه عيب تصنيع
    أسمحلي اقتبس الجزء الخاص بالفتيس تاني

    السيارة مبنية على فتيس مانيوال وليس اوتوماتيك كما يظن البعض (جينا للمهم) وهو من اختراع شركت تويوتا واعتمدته فى سيارتها اوريس (وهى النسخة الاوروبية من الكورولا)منذ عام 2003 وظهرت به مشكلة سماها الاوربيون N problemوهى انتقال عصا الفتيس من وضع E الى وضع مانيوال تلقائيا وخاصة عند صعود المرتفعات وهنا ملاحظتان
    1:تعمدت الشركة ذلك حتى تحمى الموتور من الجهد الزائد لان المعروف ان المانيوال اشد عزما عن غيره---والدليل ان تويوتا لم تغير هذا النظام حتى الان وان اصوات الشاكين بدات تخفت وبعضهم بدا يشكر هذا النظام وبدليل عدم تاثر المبيعات فى اوروبا بل زادت
    2:هذه الشكوى غير موجودة فى مصر
    وقد اسمت تويوتا نظام النقل هذاMM-T MULTI-MODE MANEUAL TRANSMISSION
    اى نظام نقل متعدد الاتماط وهى ااربعة انماط
    الاول:نمط القيادة الاقتصادية ECONOMIC DRIVE ويعبر عنها بالحرف E
    الثانى:القيادة الرياضية EASY SPORT ويعبر عنها ب ES
    الثالث:المانييوال:Mعن طريق تحريك عصا الفتيس حركة خفيفة الى الامام لزيادة النقلة والعكس( مثل طرازات مرسيدس وبى ام الرياضية)
    الرابع:المانيوال عن طريق تحريك شفتات فى الدركسيون اليمنى لزىادة النقلة والعكس(مثل سياراتFORMULA ONE)
    ,السيارة عندما تبدا الحركة على Eفانها تتصرف بدلا منك لتقليل الاستهلاك عن طريق تقليل العزم وتسريع الانتقال حتى انك تفاجا بانك على السعة الخامسة ولم تتعد السرعة 70 او 80 كلم وهنا موضع اللبس الذى حدث فعند تهدئة السرعة عند المطبات ثم الضغط على بدال البنزين للتسارع فان السيارة لاتستجيب بشكل مرضى ويحدث مانسميه العربية بتخسع او تنتع اوتفقد القدرة على التجاوب وهذا يضايق معظم السائقين وللخروج من هذه الحالة فالامر يحتاج الى بعض الصبر والمهارة والتعود وذلك برفع القدم مباشرة فى اخر المطب وليس الضغط ثم فى خلال ثانية الى اثنتين يعاد الضغط مرة اخرى وكانك تسوس(تسايس)سيارة مانيوال ويتكرر ذلك على فترات قصيرة عندما تحس ان السيارة تنقل بنفسها وهى فعلا كذلك لانها تنقل عن طريق حساس وكلتش الكترونى مبرمج على هذه الطريقة فلا داعى لمعاندة هذا السوفت وير (لان دماغه ناشفة جدا) وهذا النمط مبرمج للقيادة داخل المدن والاماكن المزدحمة لانك لاتحتاج اثناء ذلك الى تسارع اوقوة
    اما اذاكنت تقود فى طريق مفتوح ولا يهمك رادار ولا قانون جديد فيمكنك بضغطة زر امام عصا الفتيس ESان تنطلق بقوة وسرعة ولكن على حساب صوت الموتور الذى يزيد وعلى حساب استهلاك الوقود
    اما اذا اردت الشد والانطلاق واختراق الريح فبغمزة بسيطة تنقل عصا الفتيس ناحيتك والسيارة منطلقة ويمكنك بعدها التحكم بالنقلات اما من خلال عصا الفتيس او الشفتات


  6. #6

    الصورة الرمزية Ahmed Hassan

    رقم العضوية : 388

    تاريخ التسجيل : 30Apr2007

    المشاركات : 5,576

    النوع : ذكر

    الاقامة : Port Said

    السيارة: N/A

    السيارة[2]: BMW 330i

    دراجة بخارية: N/A

    الحالة : Ahmed Hassan غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    الكلام ده بيؤكد اللي انا لسه كاتبه في موضوع الفتيس على الرابط ده

    http://www.nilemotors.net/Nile/showt...t=33955&page=2

    Thanks
    Ahmed Hassan
    When all you have is a hammer, everything looks like a nail


  7. #7

    الصورة الرمزية أبو عبدالله

    رقم العضوية : 97

    تاريخ التسجيل : 23Apr2007

    المشاركات : 11,050

    النوع : ذكر

    الاقامة : ManSOuRa

    السيارة: coRoLLa 06

    السيارة[2]: siRiOn 07

    دراجة بخارية: ان شاء الله

    الحالة : أبو عبدالله غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Chicco مشاهدة المشاركة
    أنت فين يا دكتورنا الفاضل من زمان مستنيين التقييم ده .....جزاك الله خيرا يا باشا على التقييم الشامل
    اللي بعيبه بس على التوكيل إنه ما فهمش الناس الموضوع ده من الأول و بيبيع العربية على انها أوتوماتيك ....و على حد علمي ما كانش فيه اختبار قياده قبل الشراء ......النتيجة إن الناس بقيت معتبرة إن الكورولا نازلة بعيب في الفتيس و بتتكلم على إنه عيب تصنيع
    انا معاك في الحته دي فعلا
    بس مش عارف ليه بحس ان احنا بنستعجل على الحكم على الأشياء
    يعني المفروض ان الواحد يحكم عقله الأول في اساسيات معروفه الأول وبعدين يتحقق من المشكلة وبعدين لما يتضح له الأمر يحكم ولكن ان لم يتضح لا يتكلم عنه
    يعني اكتر الناس اللي اتكلمت اتكلمت على كلام ناس
    واحنا غالبا لما نبقى مش راضيين عن شئ بنهول عليه قوي وده سمه في مصر عموما
    يعني انا حسيت ان في ناس مصدقت تمسك على تويوتا مشكلة وهولت الأمر
    انا كنت واثق انه في شئ غلط مش تحييز والله
    ولكن لأن الفتيس متجرب بره قبل ما يجيلنا هنا وهما مش هبل يعني للدرجه انهم يخسروا اسم كورولا كده بسهولة في السوق المصري خصوصا ان توكيل تويوتا من التوكيلات اللي سياسته دائما ناجحه في السوق المصري او يعتبر عنده ذكاء شويه في التعامل مع السوق المصري


    وشكرا لصاحب الموضوع على التقييم الجميل ده
    وربنا يعطيك خيرها ويكفي عنك شرها ان شاء الله

    عن أبي هريرة قال :
    قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :
    إذا قال الرجل لأخيه :جزاك الله خيرا ، فقد أبلغ في الثناء


  8. #8

    الصورة الرمزية sa3dawy

    رقم العضوية : 4046

    تاريخ التسجيل : 09Jan2008

    المشاركات : 2,916

    النوع : ذكر

    الاقامة : Egypt,mansoura

    السيارة: ..

    السيارة[2]: Yaris 2oo8 a/t f/o

    الحالة : sa3dawy غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    كنت فين من زمان ياراجل
    احب اشكرك على التقييم المفيد جدا دا
    واظاهر ان الناس مش عارفين يستعملو الفتبس دا فعلى طول قالو عيب تقفيل والى اثبتلهم دا كمان ان هيا جنوب افريقى
    لكن الموضوع طلع هايف والفتيس جامد والعربية اجمد

    My lil Baby xD


  9. #9

    الصورة الرمزية elayat

    رقم العضوية : 6008

    تاريخ التسجيل : 19Feb2008

    المشاركات : 432

    النوع : ذكر

    الاقامة : Sohag/Egypt

    السيارة: أوبل فكترا

    السيارة[2]: دايو نوبيرا2001

    الحالة : elayat غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    جزاك الله كل خير

    فى واحد قالى إنها مفيهاش عيوب ولا حاجه
    بس إحنا إللى مبنعرفش نستخدم الحاجة

    يارب ما لي غيرك ــــ أبات وأصبح فى خيرك
    لا تنسيني ذكرك ــــ ولا تحوجني لغيرك


  10. #10

    الصورة الرمزية mahamedaraby

    رقم العضوية : 5719

    تاريخ التسجيل : 14Feb2008

    المشاركات : 3,044

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: accident Accent 2011

    السيارة[2]: Opel Corsa 2007

    الحالة : mahamedaraby غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    يعنى الناس بيقكروا فى كل انماط السوقه

    بجد ناس دى خلاص وصلت القمه فى الميكانيكا والباقى بتلعب فى الرفاهيه بتاعت العربيه

    [shr71=http://www.dieselstation.com/pics/Hyundai%20Accent%202009-car-pictures.jpg]Hyndai Accent 2011[/shr71]



 
صفحة 1 من 13 1 2 3 4 5 6 11 ... الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. شكوى وتحذير ضد البنك العربى الافريقى
    بواسطة mxz911 في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 25
    آخر مشاركة: 26-06-2012, 01:38 AM
  2. الجنوب الافريقى ام الخليجى
    بواسطة essawi في المنتدى تـويوتـــا
    مشاركات: 21
    آخر مشاركة: 15-02-2010, 07:55 PM
  3. سؤال محتاج لجواب من الاحباب
    بواسطة kimoo2002 في المنتدى دايــو+شيفرولية لانوس
    مشاركات: 22
    آخر مشاركة: 12-06-2009, 12:26 AM
  4. محتار ايها الاحباب بين الافيو و ؟
    بواسطة hotplz في المنتدى شــيفـرولــيه
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 30-04-2009, 05:59 PM
  5. ايه موضوع النتش فى الكورولا الجنوب الافريقى؟
    بواسطة qwertyqwerty في المنتدى تـويوتـــا
    مشاركات: 40
    آخر مشاركة: 14-06-2008, 09:57 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

127, 1300, 1400cc, 16 بوصة, 1600, 180 كم, 20, 2006, 2007, 2008, 2009, 316, 40, 400, 50, ملاك, مميزات, abs, لادا, لانسر, لانوس, مراكز, مراكز الخدمة, مرسيدس, مصمم, مشاكل, مصر, مشكلة, مع, automatic, من, مواصفات, مواهب, أوتوماتيك, موتور, موديل, مقارنة, مقاس, bmw, اللانسر, المتسائلين, الاحباب, الاسكندرية, الافريقى, التسارع, التو, البنزين, التوكيل, الي, الجديدة, الحرارة, الخطاب, الحكم, الشامل, السرعة, الشنطة, العزل, الفئة, النترا, الكنبة, الكورولا, اداء, اختبار, استهلاك البنزين, اسكندرية, اوتوماتيك, اطار, dsg, باسات, ثبات, تحذير, تيدا, تجربة قيادة, بيع, بدون, بروتون, تغيير, تويوتا, تويوتا جنوب افريقيا, بوصة, بنزين, بنزين 90, توكيل, توكيل تويوتا, تقييم, تكييف, fiat, font, ford, honda, خليجي, خاص, دبرياج, جيتا, جير, حرارة, حساس, جنوط, manual, mmt, momo, رادار, رائع, رياضية, nile, ريس, شارك, ستبترونيك, سيارات, سيارة, صيانة, سير, زيرو, شراء, سرعة, opel, سعة, سعر, صوت, صوت الموتور, شكوى, سكودا, proton, renault, rpm, seat, skoda, tsi, غالية, عجلات, عداد, عدادات, غيار, عدة, عيوب, عربية, عرض, عفشة, عن, فتيس, فتيس الكورولا, في, فرامل, فرق, فصل, فولكس, فئة, هل, هي, هنا, هوندا, ناشفة, نيو, نور, طريقة, قوة, قطع, قطع الغيار, قطع غيار, كل, كتالوج, كيك داون, كرولا 2006, كورولا, كورولا 2008

عرض سحابة الكلمة الدلالية

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2