مش هقدر اقول غير ان الكبير الكبييييييييييييييييييير
موضوع مميز كالعاده يا زعيم
رقم العضوية : 19543
تاريخ التسجيل : 19Sep2008
المشاركات : 18,152
النوع : ذكر
الاقامة : ismailia/Egypt
السيارة: لايوجد حاليا
السيارة[2]: نوبيرا 2007
الحالة :
يعتبر حساس الكرنك بمثابة اليد اليمنى لوحدة التحكم الألكترونى......................
فبدون ذهاب أشاره كهربيه من هذا الحساس الى وحدة التحكم فلن يتم أدارة محرك السياره...........عاوز أقول بالبلدى كده هو العين اللى بتشوف بيها وحدة التحكم وضع وترتيب البساتم أثناء دورة حريق المحرك.......طيب ليه.....* حساس الكرنك يقوم بالتعرف على وضع البستم داخل كل غرفه من غرف الحريق للمحرك....وبالتالى هو الذى يقوم بأبلاغ وحدة التحكم عن ترتيب الحريق الذى سيتم التعامل به أثناء دورة الحريق........* يقوم الحساس بأرسال أشاره فى صورة جهد كهربى متغير تأثيرى الى وحدة التحكم ....وتقوم على الفور وحدة المقارنه الموجوده داخل الذاكره للوحده بالتعرف وحساب الوضع اللازم لأتخاذ دورة وترتيب حريق مظبوط لبدء تشغيل المحرك.....وعلى الفور تقوم وحدة التحكم بتنبيه الرشاش المناسب لضخ البنزين اللازم لبدء الحريق وفى نفس الوقت تنبيه ملف الأشعال الألكترونى بأتخاذ الأجراء المناسب لدفع شراره الى البوجيهات المطلوبه (كل فى توقيته المظبوط)[/COLOR]* بعد أن تقوم الوحده بعمل الأجراء السابق تبدأ على الفور دورة الحريق المطلوبه حسب ترتيب الحريق...........* من الكلام اللى فات ده نستطيع أن نقارن بين الوضع ده ....وقرينه اللى بيحصل فى المحركات ذات الكربوراتير التقليديه...(وده بيشابه الى حد كبير دور الأسبراتير والبوبينا العاديه ...مع الفارق طبعا ....بس حبييت أقرب الصوره لحضراتكم )* تركيب وتصميم حساس الكرنك....يتكون الحساس من ملف كهربى أو كويل ملفوف على قلب حديدى خاص........ ولابد من توافر مجال مغناطيس دائم لقيام الحساس بوظيفته الموكله اليه.......[COLOR="DarkRedوعلى السريع كده حنتكلم عن حاجه صغيره............الحساس ده بيركب بالضبط فوق بلوك الأسطوانات للمحرك(السلندر بلوك) أسفل مانيفولد الهواء مباشرة وبيوجد على نهايته من منطقة دخوله الى المحرك بينه وبين عضو دوار بيكون من ضمن منظومة عمود الكرنك ويسمى ال Reluctor أو الروتور الداخل ضمن مكونات عمود الكرنك ثغره هوائيه تكون فى حدود 1.3 مم ..........وذلك لأتاحة مجال مغناطيس مناسب لتوليد نبضات فولت تأثيرى (حسب نظرية الحث الكهرومغناطيس لتوليد الفولت التأثيرى المتغير).....وطبعا هى طبقا لقاعدة فلمنج لليد اليبسرى (اللى درسناها كهربيا).............عاوز برضه قبل ما أغادر النقطه دى أقولكم أن الترس أو الReluctor اللى راكب على عمود الكرنك بيكون مصمم بطريقه هندسيه خاصه للموضوع ده..............فهو عباره عن بكره أو طاره (شبه الترس) ونقدر نقول عليه ترس وله 58 فجوه داخليه (57 فجوه فراغاتهم متساويه ومصممه على 6 درجات على المحيط والفجوه رقم 58 أو الأخيره بتكون أكثر أتساعا من الآخرين ودى بقه اللى بتولد موجة أوالنبضه التوافقيه المعينه اللى وحدة التحكم بتعرف من شكل وطول الموجه بتاعة الفولت وضع البستم رقم 1 أثناء دورة حريق المحرك ).........* حأرجع تانى معاكم لنظرية عمل الحساس بعد مابينا موضوع الترس الخاص ده اللى راكب على عمود الكرنك............طبعا قولنا قبل كده أن الحساس بيكون عباره عن ملف أو كويل كهربى ملفوف على قلب حديدى......**وزى ما أحنا عارفين من نظرية توليد فولت متغير بطريقة الحث الكهرومغناطيس (طبقا لقاعدة العالم فلمنج لليد اليسرى...لابد من توافر مجال مغناطيبس دائم ).......المجال ده ممكن نحصل عليه بأحد طريقتين.........أما بتصنيع القلب الحديدى اللى داخل الحساس نفسه من معدن مغناطيس (وفى الحاله دى حيكون المجال المغناطيس فى العضو الثابت اللى هو القلب الحديدى للحساس نفسه)...وبيقال عليه كهربيا مجال مغناطيسى ثابت........* أو أن يكون الترس الخاص اللى على الكرنك هو اللى مصنوع من معدن معدن مغناطيس (وفى الحاله دى بيكون المجال المغناطيس ...مجال دوار )......والنتيجه واحده فى الحالتين تصميميا........**** بعد الفيلم اللى حكيناه دا كله نقدر نشبه العمليه (مع الفارق طبعا)....بنظرية عمل الدينامو أو المولد الكهربى المتغير....أن صح التعبير........أشكركم والموضوع مطروح للمناقشه والأضافه من قبل حضراتكم .....وكل اللى عملته أنى أجتهدت فى تصوير الحاله لكم.......تحياتى للجميع اللذين يمرون على هذا الموضوع
رقم العضوية : 3419
تاريخ التسجيل : 25Nov2007
المشاركات : 3,945
النوع : ذكر
الاقامة : Giza - Haram, Damietta
السيارة: Skoda Fantasia 2011
السيارة[2]: Opel Vectra B2 CDX 136 HP
الحالة :
مش هقدر اقول غير ان الكبير الكبييييييييييييييييييير
موضوع مميز كالعاده يا زعيم
م/محمد مختار
سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله
Opel, 1 Team, 1 Goal, 1 Family
تعديلات فى عربيتى فكترا موديل 2000
السيارة الاكثر شعبية فى قسم أوبل تعود للتألق من جديد (تعديلات بسيطة)
تعديل لاب توب لتشغيله او اغلاقه عن بعد لعمل كمبيوتر السياره
رقم العضوية : 9524
تاريخ التسجيل : 24Apr2008
المشاركات : 6,381
النوع : ذكر
الاقامة : Cairo
السيارة: Tempra_1996
السيارة[2]: Cerato _2008_Auto
دراجة بخارية: NO
الحالة :
تسلم ايديك ياباشا شكرا على الشرح الجميل
وياسلام لو مدعم بكام صورة - هيبقى تمام التمام
Eng.Ahmed Ismail
You Can't Never Ever to Keep a Nice Car in This Country....!!! S.O.S
[sor2]http://www.wasit.net/alrowad/images/hit.gif[/sor2]
كل شيء عن السيراتو
_______________
اللهم إن في تدبيرك مايُغني عن الحِيَل، وفي كرمك ماهو فوق الأمل، وفي حلمك مايسد الخلل، وفي عفوك مايمحُو الزلل..
اللهم فبقوة تدبيرك وعظيم عفوك، وسعة حلمك ,وفيض كرمك، أسألك أن تدبرني بأحسن التدابير، وتلطف بي وتنجيني، مما يخيفني ويهمني..
اللهم لا أضام وأنت حسبي، ولا أفتقر وأنت ربي، فأصلح لي شأني كله ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين ولا حول ولاقوة إلابك
______________________
[shfaf2]http://www7.0zz0.com/2011/11/29/23/575740455.gif[/shfaf2]
رقم العضوية : 19543
تاريخ التسجيل : 19Sep2008
المشاركات : 18,152
النوع : ذكر
الاقامة : ismailia/Egypt
السيارة: لايوجد حاليا
السيارة[2]: نوبيرا 2007
الحالة :
الله يخليك يامحمد بيه.......وبرضه كالعاده ردك فى منتهى الزوق (وده مش غريب عليك والله )
الله يخليك وللأسف معنديش صور لكيفيه وضع الحساس على البلوك......بس طبعا فيه صور لجميع الحساسات مع الشرح لوظيفتها واللى عامل الموضوع أخونا محمد ممدوح......حجيب اللينك وأحولهولك......وأشكرك لزوقك
خد يا أستاذ/ أحمد اللينك أهو اللى عامله أخونا محمد ممدوح (فيه بيان كل أنواع الحساسات ووظائفها)http://www.nilemotors.net/Nile/showthread.php?t=20002
رقم العضوية : 23671
تاريخ التسجيل : 30Oct2008
المشاركات : 221
النوع : ذكر
الاقامة : cairo
السيارة: opel astra 2007
السيارة[2]: polo 2001
دراجة بخارية: no
الحالة :
شكرا علي الشرح الجميل و البسيط
رقم العضوية : 19543
تاريخ التسجيل : 19Sep2008
المشاركات : 18,152
النوع : ذكر
الاقامة : ismailia/Egypt
السيارة: لايوجد حاليا
السيارة[2]: نوبيرا 2007
الحالة :
رقم العضوية : 9524
تاريخ التسجيل : 24Apr2008
المشاركات : 6,381
النوع : ذكر
الاقامة : Cairo
السيارة: Tempra_1996
السيارة[2]: Cerato _2008_Auto
دراجة بخارية: NO
الحالة :
Eng.Ahmed Ismail
You Can't Never Ever to Keep a Nice Car in This Country....!!! S.O.S
[sor2]http://www.wasit.net/alrowad/images/hit.gif[/sor2]
كل شيء عن السيراتو
_______________
اللهم إن في تدبيرك مايُغني عن الحِيَل، وفي كرمك ماهو فوق الأمل، وفي حلمك مايسد الخلل، وفي عفوك مايمحُو الزلل..
اللهم فبقوة تدبيرك وعظيم عفوك، وسعة حلمك ,وفيض كرمك، أسألك أن تدبرني بأحسن التدابير، وتلطف بي وتنجيني، مما يخيفني ويهمني..
اللهم لا أضام وأنت حسبي، ولا أفتقر وأنت ربي، فأصلح لي شأني كله ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين ولا حول ولاقوة إلابك
______________________
[shfaf2]http://www7.0zz0.com/2011/11/29/23/575740455.gif[/shfaf2]
رقم العضوية : 19543
تاريخ التسجيل : 19Sep2008
المشاركات : 18,152
النوع : ذكر
الاقامة : ismailia/Egypt
السيارة: لايوجد حاليا
السيارة[2]: نوبيرا 2007
الحالة :
رقم العضوية : 2563
تاريخ التسجيل : 11Oct2007
المشاركات : 6,632
النوع : ذكر
الاقامة : Cairo- Moqattam
السيارة: no
السيارة[2]: Subaru Impreza 2009
دراجة بخارية: no
الحالة :
الكبير كبير..
تسلم ايدك يا هندسة..
ايوة كده نورنا الله ينور عليك..
سبحانك اللهم ربنا و بحمدك.. اشهد الا اله الا انت..استغفرك و اتوب اليك..
رقم العضوية : 35927
تاريخ التسجيل : 18Mar2009
المشاركات : 139
النوع : ذكر
الاقامة : cairo
السيارة: verna
السيارة[2]: fiat
دراجة بخارية: no
الحالة :
المفضلات