والله العربيتين زي الفل
بروتون تتفوق في الثبات والكماليات
التعمير متهيالي النيو اكسنت معمره اكتر
وصالونها خاماته افضل
وكمان العيوب المصنعيه فيها اقل وتكييفها افضل
الاختيار ليك
رقم العضوية : 13961
تاريخ التسجيل : 01Jul2008
المشاركات : 4,984
النوع : ذكر
الاقامة : Rehab city
السيارة: Nissan Sunny 2014
السيارة[2]: RENAULT LOGAN 2010
دراجة بخارية: agala
الحالة :
رقم العضوية : 1483
تاريخ التسجيل : 18Jul2007
المشاركات : 2,590
النوع : ذكر
الاقامة : cairo
السيارة: just one
السيارة[2]: sunny 2006
دراجة بخارية: no
الحالة :
والله العربيتين زي الفل
بروتون تتفوق في الثبات والكماليات
التعمير متهيالي النيو اكسنت معمره اكتر
وصالونها خاماته افضل
وكمان العيوب المصنعيه فيها اقل وتكييفها افضل
الاختيار ليك
رقم العضوية : 13961
تاريخ التسجيل : 01Jul2008
المشاركات : 4,984
النوع : ذكر
الاقامة : Rehab city
السيارة: Nissan Sunny 2014
السيارة[2]: RENAULT LOGAN 2010
دراجة بخارية: agala
الحالة :
ربنا يكرمك على ردك وعلى بساطة رايك وسرعته
بس تفتكر ان عيوب البروتون مش ممكن الواحد يبلعها على اساس ان التوكيل كويس ؟؟
ياريت لو فيه مقارنة بينهم
رقم العضوية : 17601
تاريخ التسجيل : 31Aug2008
المشاركات : 6,564
النوع : ذكر
الاقامة : Certainly .. In My House !
السيارة: NA
السيارة[2]: Corolla 1.3
الحالة :
مقارنة رخمة شوية
لان العربيتين بيكملوا بعض .
عموما رايى الشخصي نيو اكسنت .
بس الجين تو اغلى من الاكسنت .
رقم العضوية : 1483
تاريخ التسجيل : 18Jul2007
المشاركات : 2,590
النوع : ذكر
الاقامة : cairo
السيارة: just one
السيارة[2]: sunny 2006
دراجة بخارية: no
الحالة :
التوكيلين كويسين في موضوع الخدمات وانهم بيقدروا العميل وبيحاولوا يرضوا
وبصراحه قطع غيار العربيتين المعمره مغالا فيها زي السيور والبلي والكلام ده انت ممكن تروح التوكيلين وتسال على اسعار القطع على اساس انك هتشتري
مش قادر اقارن بصراحه بين العربيتين عشان مركبتش الجين كتير
بس فرق الثبات واضح للجين بصراحه والعفشه بتاعتها كويسه مش ناشفه اوي
الاكسنت عفشتها ناشفه برضو بس مش قادر احدد مين انشف
الاكسنت اوسع شويه صغيره وزي ما قلت الصالون افضل في الخامات والعيوب المصنعيه اقل
الجين المشكله ان ممكن يطلعلك عيب يكرهك فيها جدا زي مثلا التقشير في الدهان هتبقى مشكله او التكييف بيبقى في حاجه محتاجه تتغير وموجوده في التبلوه والتبلوه يتفك من هنا واستحاله يرجع زي الاول
وممكن برضو العربيه الي تجيلك تبقى زي الفل مفيهاش حاجه
الاكسنت اسرع وموتورها ازعاجه اقل سواء في الاوتو او المانيوال
وبرضو الاكسنت معمره اكتر من الجين
انت ممكن تسال اصحابك الي راكبين جين عن اسعار القطع وايه ظروف العربيه في التحمل وخصوصا لو واحد ماشي بيها كتير
وفي النهايه القرار ليك برضو
لو مش يهمك الثبات اوي هات الاكسنت مع العلم ان ثباتها برضو حلو مش وحش يعني هو مثلا احسن من الكورولا القديمه ويعتبر زي الانسر االبومه مع فرق خفه بادي لصالح الاكسنت
لو الثبات بقى فارق معاك جدا هات الجين
في نقطه بقى مهمه جدا لو العربيه هتبقى للعيله يبقى مينفعش ولا وحده فيهم وان اطريت جامد تبقى جين عشان اثبت ف هتبقى اريح للعيله
رقم العضوية : 26749
تاريخ التسجيل : 03Dec2008
المشاركات : 125
النوع : ذكر
الاقامة : alexandria
السيارة: chev aveo
السيارة[2]: chev aveo
الحالة :
يعنى النيو اكسنت متنفعش للعيله .؟ ........طب ايه الاسباب.........؟
وبالنسبه لثباتها احسن ولا الافيو؟
رقم العضوية : 24111
تاريخ التسجيل : 04Nov2008
المشاركات : 54
النوع : ذكر
الاقامة : Ismailia
السيارة: not yet
السيارة[2]: Kia Cerato2009
دراجة بخارية: no
الحالة :
مش فاهم ليه ماتنفعش لعيلة?
رقم العضوية : 12057
تاريخ التسجيل : 02Jun2008
المشاركات : 1,310
النوع : ذكر
الاقامة : cairo
السيارة: new accent
السيارة[2]: 128
الحالة :
اولا انا مش عارف اية علاقة العيلة بالثبات ، المفروض ان العربية اساسا لو افترضنا ان ثباتها قليل بيزيد مع زيادة تحميل العربية ، علاقة طردية بين الوزن و الثبات .
دة غير ان ثبات النيو اكسنت مش وحش يعنى تاخد بيها غرز على 120 لو حبيت بمنتهى السهولة .
و بعدين الثبات يعنى ان العفشة رياضية و اللى بتسموها ناشفة يعنى كل ما العربية تبقى ثابتة فدة معناة ان العفشة بتاعتها رياضية و بمعنى اخر ناشفة مش مريحة اوى للعيلة زى ما حضرتك بتقول ( و دة بالنسبة للفئة السعرية اللى بنتكلم فيها ) .
و بعدين نصيحة للاخ حمادة يروح يكشف على العفشة عندة عشان واضح انها مسببة مشكلة جامدة لية ، مع انى مش حاسس بيها مع انى باستخدمها استخدام عائلى بدون اى مشكلة او شكوى
الثورة شىء جميل يفكر لها الاحرار ويقوم بها الشجعان ويفوز بثمارها الانتهازيون
رقم العضوية : 29766
تاريخ التسجيل : 11Jan2009
المشاركات : 124
النوع : ذكر
الاقامة : Cairo
السيارة: Persona
السيارة[2]: Honda
الحالة :
بص ياباشا لو حاتقارن انا رأي تقارن بين النيو اكسنت و البرسونا اللي هي الجين 2 بس سيدان
انا رأي البرسونا (او الجين 2 لو حابب) اجمد ليه ؟؟
1- موتور تصميم شركة لوتس
2- وسادات هوائية
3- فرامل ABS , EBD
4- كاست Blaupunkt باربع سماعات
5-ثبات راااااااااااااااااااائع مع السرعات العالية
6- العربية نازلة بالجنوت
7- حساسات ركن خلفية
8- عجلة قيادة مالتي فانكشن
9- صاج متين جدا .
10 - حجم العربية اكبر من النيو اكسنت رغم ان الصالون مش اكبر كتيير.
بس طبعا اغلي 9000 جنية عن النيو اكسنت
بالنسبة لعيوب التقفيل فهي مش موجوده تقريبا في موديلات 2009.و في النهاية الموضوع يرجع ليك
Mohamed Hassan
رقم العضوية : 1483
تاريخ التسجيل : 18Jul2007
المشاركات : 2,590
النوع : ذكر
الاقامة : cairo
السيارة: just one
السيارة[2]: sunny 2006
دراجة بخارية: no
الحالة :
ياباشا دي نصيحه لوجه الله
انا مش عارف انت ليه مش متقبلها
عربيه عفشتها ناشفه وثباتها مش قوي
وعربيه تانيه عفشتها برضو ناشفه بس انعم سنه واريح على الطريق وثباتها هايل
تبقى مين فيهم مناسبه للعيله اكتر ..؟؟؟
ومن نقطه تانيه برضو الثبات في الكوري او في اغلبه بيبقى معتمد في الغالب على العفشه تبقى سليمه ومضبوطه
اركب مثلا عربيه الماني ومتبهدله جدا جدا هتلاقي ثباتها معدي فما بالك بحالتها لو هي كويسه مش متهانه
ياباشا راحه الركاب دائما بتكون افضل لما تركب عربيه اثبت متقارنش ركوبه مثلا النيو اكسنت بالمازدا ولا الجين 2 تتقارن بالنيو اكسنت او بالمازدا
دي فئات عربيات ياباشا وعامه الاكسنت نازله من شركتها فئه عربيات صغيره استخدام مدييينه مش استخدام سفر ومش مصممه اساسا انها تبقى عربيه سفر ف هي مليون في الميا مش عربيه عائليه
المفضلات