للأسف و كما توقعت من قبل .

مصنع فيات الصيني الحالي الموجود بالشراكة مع شركة نانجينج اوتو - سوف يغلق ابوابه " تماما " الشهر القادم ! لا سيارات و لا قطع غيار !
الي يضحك و يحزن , ان تقريبا اخر دفعة سيارات كانت 250 سيارة باليو و سيينا صيني الي مصر ! ( الي بيتباعوا عندنا حاليا ) .

وبالتالي احتمال كبير اوي التوكيل يلغي الحجوزات للي حجز و ماستلمش او يمكن متفثين ان المصنع يخلصلهم طلباتهم قبل ميقفل .


علي العموم . فيات حتبدأ في الصين من جديد عن طريق شركتين

1 . شيري الصينية , في 2008 حيفتتح مصنع شيري العالمي الجديد , و حتنتج فيه سيارات شيري بالاضافة الى تجميع موديلات فيات الاتية :

- فيات باليو2 - فيات سيينا 2 - فيات البيا - فيات بونتو - فيات جراند بونتو - فيات برافو

الفا روميو 159

و سوف تقم فيات بالاستعانة بالجيل التاني من محركات اكتيكو لموديلات فيات من 1300 سي سي الى 2000 بس ده حيكون للسوق الصيني كتجربة في الاول .


الشركة التانية :

2. شركة زويوتي الصينية , و احنا بالغعل عندنا واحدة من سيارتها و هي ال Xplosion او التريوس القديمة , سوف تقوم الشركة دي بالشراكة مع فيات , بتجميع موديلات لانشيا العالمية .


بالنسبة لموضوع توكيل مصر , لا داعي للذعر , اكيد التوكيل مش حيسيب السيارات دي كدة , بس نصيحة لوجه الله للي بيقكر او حجز , الباليو ب 65 الف جنيه و البونتو برقبة ابوها لمؤاخذة في اللفظ ب 71.000
موتورها اضعف اكيد , بس سيارة تانية خالص و مضمونة اكثر حايا .

والله يكون في عون التوكيل الذكي جدا ده .. الي الرياح عمالة تخبطوا يمين و شمال !

مفضلش قدامه الا تركيا .. و ده كان الاوقع من الأول خالص !!

The Chinese motoring press are reporting that the ill fated partnership between Nanjing motors and Fiat has run its course, and will be formerly seperating next month. This goes against the announcement earlier this year where Fiat and Nanjing decieded to step back from the brink and invest 3 billion RMB into their deal.

Since Fiat and Nanjing had a bust up, Fiat has been continually looking for a new joint venture partner and has since teamed up Zotye (Zotye will be producing the Lancia range of cars in China), and Chery to do make Fiat/Alfa Romeo automobiles in China.

Fiat seems determined to up its market presence in China, which currently is limited to a set of developing nation only cars when China Car Times believes Fiat should be offering the Punto, Multipla, Panda, Brava etc in China. Fiat did plan to import a range of cars, but according to our sources Nanjing was opposed to the plan saying it wasnt profitable (of course it isnt, the cars wouldnt be passing through Nanjing motors factories!)

The Fiat Nanjing Joint Venture was planning to sell 50,000 cars this year, however, in the first six months of ‘07, sales were a dismal 11,000 units.

Fiat and Nanjing originally poured 3 billion RMB into the joint venture in 1999, each party holds a 50% stake.
source : CCT