ربنا يبارك فيك يا د/ احمد على الموضوع ... انا كان نفسى اعرف الاجراءات دى من زمان .. ياريت اى حد من الاخوه الافاضل عنه معلومات يفيدنا فى الموضوع ده
رقم العضوية : 1716
تاريخ التسجيل : 12Aug2007
المشاركات : 12,834
النوع : ذكر
الاقامة : Egy
السيارة: ex polo ex lancer
السيارة[2]: Kia Cerato
الحالة :
ظاهرة تأجير السيارات ظهرت مؤخرا بقوة و انتشار ملحوظ , و تتزايد أعداد مكاتب الايجارات حتى أصبح من الصعب التفرقة بين الخدمة المحترمة الجادة و بعض المكاتب ذا الأغراض اللصوصية
برجاء من المختصين بالأمر افادتنا من ناحيتين :
1 - لو عايز اشتري عربية و اديها لمكتب يأجرهالى ماهي الخطوات ؟ و ماهي الضمانات ؟ هل يوجد مشاكل في التأمين ؟ و ما هي الجدوى المادية ؟
2 - لو أنا هاجر عربية , ماهي النصائح لتفادي أي مشاكل مع المكاتب أو مع السيارة المستأجره ؟
ونكون شاكرين
رقم العضوية : 198
تاريخ التسجيل : 25Apr2007
المشاركات : 2,429
النوع : ذكر
الحالة :
ربنا يبارك فيك يا د/ احمد على الموضوع ... انا كان نفسى اعرف الاجراءات دى من زمان .. ياريت اى حد من الاخوه الافاضل عنه معلومات يفيدنا فى الموضوع ده
رقم العضوية : 484
تاريخ التسجيل : 05May2007
المشاركات : 1,982
النوع : ذكر
الاقامة : Egypt/Giza
السيارة: Proton Wira
السيارة[2]: Proton Wira
دراجة بخارية: no
الحالة :
الموضوع ده مهم
سبحانك اللهم وبحمدك ، أشهد أن لا إله إلا أنت أستغفرك وأتوب إليك
رقم العضوية : 38
تاريخ التسجيل : 17Apr2007
المشاركات : 1,847
النوع : ذكر
الاقامة : مدينة نصر ـ القاهرة
السيارة: none
السيارة[2]: Kia Rio 2006
دراجة بخارية: لا
الحالة :
تأجير السيارات يتخذ العديد من الأشكال ويحمل الكثير من الخطورة ..
أولاً : حالة تأجير السيارة لمكتب إيجار :
في هذه الحالة أنت أمام عدة خيارات والمكتب يطلب منك عدة مطالبات :
أما الخيارات فهي :
أن تترك السيارة بشكل كامل للمكتب وفي هذه الحالة تتفق على مبلغ شهري غالباً بيكون مبلغ مش قد كدة يعني هيقولك على عربية فيرنا أو لانوس زيرو 2000 2500 شهري ، والنتيجة انه هيفحت العربية ويركبها 24 ساعة في اليوم ، ومن يقوم بهذا العمل عليه أن يكتب عقد تأجير لعدة سنوات به شرط جزائي محترم حتى لا يردون لك السيارة بعد أن تتهالك .
أن تظل السيارة معك .. ويكلموك لما ييجي زبون ، وفي هذه الحالة الإيراد مش هيكون ثابت ولا مستقر .
أن تتفق مع عدة مكاتب شريطة أن تخرج السيارة بسائق تبعك انت ، وهو أمر غالباً يكون غير مقبول إلا لو كانت سيارة فارهة يعي نبدأ بالأوكتافيا وانت طالع .
الضوابط المطلوبة منك : تأمين شامل على السيارة ، أن تكون السيارة موديل حديث .
المخاطر : أن المكتب يساوم على السعر دائماً ، أن الضمانات التي يقدمها المستأجر هي ضمانات للمكتب وليست لك ، احتمالات استخدام السيارة في جريمة وده بيحصل كتير على فكرة ، احتمالات تدمير السيارة لأن أغلب مستأجري السيارات في الفئة العادية فيرنا لانوس لانسر صني كورولا من الشباب الروش اللي هيأمرك ويفحط ويخمس ويغرز مما سيهلك السيارة في خلال سنة أو اتنين ، إن لو حصلت حاجة بسيطة في السيارة خدش ، كسر ، خبطة ...الخ هيتصالح المستأجر مع صاحب المكتب ويعوضه هو مش انت ..
الحل : لا تسلم سيارتك أبداً إلا إلى مكتب تعرف أصحابه جيداً بدرجة تبدأ أقل من الصداقة بشوية ، وإذا سلمت سيارتك لا تدعها أبداً بدون سائق محترم تكون على معرفة جيدة به .
ثانياً : حالة تأجير السيارة لشركة لا تعمل في مجال السيارات :
في هذه الحالة ستتعب في إيجاد شركة ( غالباً تكون شركة بترول أو مالتي ناشيونال ) ولابد أن تتفق أولاً قبل شراء السيارة حيث أنهم يطلبون تسليم السيارة على الزيرو من ماركات محددة ، ويكتبون عقداً غالباً يكون ثلاث سنوات بمبلغ محترم وكويس يعني بيبدأ من 3000 إلى 5000 على حسب نوع السيارة ، وده بيكون استثمار جيد ومضمون لحد ما .
ثالثاً : حالة تأجير السيارة للسياحة :
وفي هذا المجال يمكنك السؤال في المكاتب العقارية الكبيرة التي تؤجر الشقق المفروشة للعرب ، وتحاول تشتري سيارة ذات مواصفات معينة يعني تكون عائلية ، واسعة ، مريحة في السفر ...الخ . وتثبت عليها سائق محترم ( أهم حاجة يكون محترم وابن ناس ) وتأجرها في مواسم السياحة الخليجية (حوالي 100 يوم سنوي ) سعر اليوم بيكون حوالي 400- 600 جنيه في المعدل العادي ، مع العلم إن فلوس السائق بتكون عليهم مش عليك ، ولو المسألة مشيت شوية هتلاقي زبائنك بيتصلوا بك مباشرة وهيوصوا أصدقائهم واهلهم عليك وعلى سيارتك والمحك الوحيد هنا هو السائق المحترم .
وهذه آمن طريقة لكن يعيبها كثرة الاحتمالات وصعوبة الوصول السهل للزبون .
مميزات وسلبيات كل طريقة حسب الدافع وراء الإيجار :
أولاً : أنت تؤجر السيارة للاستثمار ( يعني حاجة تجيبلك عائد ملموس وعندك غالباً عربية تانية ) في هذه الحالة التأجير لشركات البترول أفضل استثمار ، ولكن يعيبه صعوبة الوصول للشركات ، يليه التأجير السياحي الذي يعيبه صعوبة الوصول للزبون ، يليه التأجير لمكتب ( أصدقائك) وغالباً هيرمولك العربية بعد أول سنة أو مع تغيير الموديل .
ثانياً : تأجير السيارة لتقليل الأقساط : هنا يكون الدافع هو تأجير السيارة لفترة تضمن سداد قسطها وقسط التأمين ( وغالباً انت ممعاكش عربية غيرها ) ، يعني بحسبة بسيطة هتحتاج تأجرها 10 ايام في الشهر وتكون معاك بقية الشهر .. الإيجار السياحي هنا هو الأمثل فأنت تؤجرها 100 يوم بما يعادل تقريباً في الحد الأدنى 40 ألف جنيه سنوي ، وهتكون معاك بقية السنة ، يليه إيجار المكاتب اللي هتكون فيه تحت رحمتهم وتدخل في دوامات زي الحالة نايمة اليومين دول ، اتفقت معاه على 110 جنيه في اليوم بالعافية ، عمولة المكتب 40% يعني العربية هتلاقيها بتتأجر بسبعين جنيه لناس هتبهدلها . وطبعاً مسألة الإيجار الدائم هتكون مستحيلة في هذه الحالة .
ثالثاً : شراء سيارتين بحيث تأجر واحدة ويدفع ريع إيجارها قسط العربيتين ، في هذه الحالة أجر واحدة للشركات ، أو أجر الاتنين بالتبادل لموسم السياحة وابعد عن المكاتب نهائياً لأنهم هيلعبوا على وتر العربيتين ويقولك الزبون عايز عربة سوداء ، ولأ ده عايزها 1600 سي سي علشان ياخدوا خير العربيتين ، المهم في هذه الحالة أن تبعد مؤقتاً عن توريط نفسك في تأجير السيارتين وإيهام نفسك بشراء سيارة ثالثة ورابعة ، لأن حادثة واحدة أو جريمة ما أو أي مصيبة هتجيبك الأرض ، اعمل هذه الحكاية فقط بعد أن تنهي أقساط أول سيارة على ألأقل .
أرجو أن أكون قد أفدتكم
تقبلوا جميعاً خالص مودتي
ما عاد يجدي الكلام ..
رقم العضوية : 38
تاريخ التسجيل : 17Apr2007
المشاركات : 1,847
النوع : ذكر
الاقامة : مدينة نصر ـ القاهرة
السيارة: none
السيارة[2]: Kia Rio 2006
دراجة بخارية: لا
الحالة :
ما عاد يجدي الكلام ..
المفضلات