| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 12

  1. #1

    الصورة الرمزية ssafwat

    رقم العضوية : 10629

    تاريخ التسجيل : 14May2008

    المشاركات : 257

    النوع : انثى

    الاقامة : cairo

    السيارة: peugeot 406

    السيارة[2]: fiat 128

    الحالة : ssafwat غير متواجد حالياً

    افتراضي الزيوت ومواعيد تغييرها والسيارات - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

    hasad">

    بيلفت انتبهاي دائماً الجدل حول نوع الزيت الملائم للعربية وميعاد تغييره.

    انواع الزيوت المستخدمة في البيجو نوعين ، زيت ال 5 الاف كيلو وزيت الـ 10 الاف كيلو واي كان منهم ممكن يكون لآي شركة موبيل او شل او توتال.

    الفرق بين الـ 5 الاف والـ 10 الاف ان الـ 5 الاف زيت فيه مواد طبيعية وبالتالي زيت ثقيل. اما زيت الـ 10 الاف كيلو فهو زيت صناعي 100% وبالتالي خفبف جداً.

    من المشاكل اللي الواحد بيسمعها ان العاملين في محطاط البنزين يقولك ايه بقة؟ يقولك تغير الزيت عند 3 الاف وعند 7 الاف بدلاً من 5 الاف و 10 الاف تباعاً والحجة هي عشان تحافظ على الموتور. الحقيقة انه تغيير الزيت بدري عن ميعاده ما هو الا إهدار للفلوس وضمان بقشيش للعامل بمحطة البنزين على فترات اقرب.

    ولكن يجب العلم انه صحيح انه ميعاد تغيير الزيت كل 5 الاف او 6 شهور ايهما اقرب! وكذلك زيت الـ 10 الاف كيلو او سنة ايهما اقرب !!

    بالتالي لو حد بيركن عربيته كتير يبقى يحسب بالشهر مش بالكيلومتر.

    من الأخطاء الشائعة جداً هي الخلط بين انواع الزيوت المستخدمة للسيارة على حسب الواحد عايز يعمل صيانة امتى ، نوع الزيت لا يحدده سوى تصميم العربية وليس ميعاد تغييره للحفاظ على المحرك.

    أولاً لازم يبقى معروف كل عربية بتستخدم اي نوع زيت. الـ 405 بتاخد زيت الـ 5 الاف كيلو. الـ 206 ، 406 ، 207 ، 307 كل دول بياخده زيت الـ 10 الاف كيلو.

    مينفعش بقه حد معاه 405 يقرر يحطلها زيت 10 الاف عشان معندوش وقت يغيره او عشان الإعلانات بتقول ان زيت موبيل وان بيحافظ على الموتور. ده لا يجوز بالمرة

    ولا ينفع حد معاه 307 او 406 يقول ححطلاها زيت الـ 5 الاف وحكون حريص جداً على تغييره في الميعاد.

    ليه بقه؟ تصميم السيارة بيحكم نوع الزيت من حيث ضغط طلمبة الزيت وقطر ومسار مجاري الزيت في البلوك ووش السلندر.

    استخدام زيت الـ 10 للـ 405 يقصف عمر طلمبة الزيت لآنها بتضخ زيت خفيف عن اللي هي مصمماله فتلف كتير.

    واستخدام زيت الـ 5 في الـ 406 برضه يقصف عمر طلمبة الزيت عشان بتعتل عشان تضخ زيت اتقل من اللي هيا مفروض تضخه وده يقلل من كميةو الزيت اللي رايحة وش لاساندر وكمان تسد الكستبانات اللي دورها كبس الصبابات لأسفل داخل غرفة الحريق فتبص تلاقي العربية الصبح تترج وتشتغل 3 سيلندر او حتى 2 لغاية متسخن العربية تنتظم.

    كل دي مشاكل ممكن تفاديها بسهولة لو التزمنا بتغيير نوع الزيت الملائم للعربية في الميعاد المضبوط له.

    أسفة بشدة على الإطالة


  2. #2

    الصورة الرمزية the-hero

    رقم العضوية : 4058

    تاريخ التسجيل : 10Jan2008

    المشاركات : 2,975

    النوع : ذكر

    الاقامة : Zagazig

    السيارة: PEUGEOT 505

    السيارة[2]: PEUGEOT 405

    دراجة بخارية: honda

    الحالة : the-hero غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ssafwat مشاهدة المشاركة
    بيلفت انتبهاي دائماً الجدل حول نوع الزيت الملائم للعربية وميعاد تغييره.

    انواع الزيوت المستخدمة في البيجو نوعين ، زيت ال 5 الاف كيلو وزيت الـ 10 الاف كيلو واي كان منهم ممكن يكون لآي شركة موبيل او شل او توتال.

    الفرق بين الـ 5 الاف والـ 10 الاف ان الـ 5 الاف زيت فيه مواد طبيعية وبالتالي زيت ثقيل. اما زيت الـ 10 الاف كيلو فهو زيت صناعي 100% وبالتالي خفبف جداً.

    من المشاكل اللي الواحد بيسمعها ان العاملين في محطاط البنزين يقولك ايه بقة؟ يقولك تغير الزيت عند 3 الاف وعند 7 الاف بدلاً من 5 الاف و 10 الاف تباعاً والحجة هي عشان تحافظ على الموتور. الحقيقة انه تغيير الزيت بدري عن ميعاده ما هو الا إهدار للفلوس وضمان بقشيش للعامل بمحطة البنزين على فترات اقرب.

    ولكن يجب العلم انه صحيح انه ميعاد تغيير الزيت كل 5 الاف او 6 شهور ايهما اقرب! وكذلك زيت الـ 10 الاف كيلو او سنة ايهما اقرب !!

    بالتالي لو حد بيركن عربيته كتير يبقى يحسب بالشهر مش بالكيلومتر.

    من الأخطاء الشائعة جداً هي الخلط بين انواع الزيوت المستخدمة للسيارة على حسب الواحد عايز يعمل صيانة امتى ، نوع الزيت لا يحدده سوى تصميم العربية وليس ميعاد تغييره للحفاظ على المحرك.

    أولاً لازم يبقى معروف كل عربية بتستخدم اي نوع زيت. الـ 405 بتاخد زيت الـ 5 الاف كيلو. الـ 206 ، 406 ، 207 ، 307 كل دول بياخده زيت الـ 10 الاف كيلو.

    مينفعش بقه حد معاه 405 يقرر يحطلها زيت 10 الاف عشان معندوش وقت يغيره او عشان الإعلانات بتقول ان زيت موبيل وان بيحافظ على الموتور. ده لا يجوز بالمرة

    ولا ينفع حد معاه 307 او 406 يقول ححطلاها زيت الـ 5 الاف وحكون حريص جداً على تغييره في الميعاد.

    ليه بقه؟ تصميم السيارة بيحكم نوع الزيت من حيث ضغط طلمبة الزيت وقطر ومسار مجاري الزيت في البلوك ووش السلندر.

    استخدام زيت الـ 10 للـ 405 يقصف عمر طلمبة الزيت لآنها بتضخ زيت خفيف عن اللي هي مصمماله فتلف كتير.

    واستخدام زيت الـ 5 في الـ 406 برضه يقصف عمر طلمبة الزيت عشان بتعتل عشان تضخ زيت اتقل من اللي هيا مفروض تضخه وده يقلل من كميةو الزيت اللي رايحة وش لاساندر وكمان تسد الكستبانات اللي دورها كبس الصبابات لأسفل داخل غرفة الحريق فتبص تلاقي العربية الصبح تترج وتشتغل 3 سيلندر او حتى 2 لغاية متسخن العربية تنتظم.

    كل دي مشاكل ممكن تفاديها بسهولة لو التزمنا بتغيير نوع الزيت الملائم للعربية في الميعاد المضبوط له.

    أسفة بشدة على الإطالة
    أيوه كدا خالى المنتدى يفوق
    موضوع جميل جدا والف شكر للنجمة


    أضفيت على الحسن العبقا … فالورد تضوّع و اعتنقا
    حـسّـن يا رب لنا الـخـلقا … طـهّـره فـلا يـحوي نزقا


  3. #3

    الصورة الرمزية ahmedfd

    رقم العضوية : 2339

    تاريخ التسجيل : 27Sep2007

    المشاركات : 777

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: .

    السيارة[2]: Elantra 2008/AT

    دراجة بخارية: .

    الحالة : ahmedfd غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    مع إحترامي لرأي حضرتك لكن أختلف معاك في نقطة نوع زيت لكل عربية.
    الزيت التقليدي العاديالمستخرج من عملية تكرير البترول يمشي في جميع أنواع العربيات و يصنف طبقاً لمعهد البترول الأمريكي Api و آخر و أعلى تصنيف هو Sm و قبله كان Sl، و دي كلها زيوت حديثة جداً و عليها إضافات و مقبولة من جميع مصنعي السيارات.
    بالنسبة للزيوت التخليقية زي موبيل وان و شل ألترا فدول عليهم لغط كبير جداً في الخارج.. و في ناس بتقول مفيدين للعربيات العادية و ناس تقول مفيدين بس في المحركات الرياضية التي تعمل تحت ضغوط و درجات حرارة عالية جداً أو العربيات اللي بتشتغل في درجات حرارة منخفضة جداً.


  4. #4

    الصورة الرمزية ahmedfd

    رقم العضوية : 2339

    تاريخ التسجيل : 27Sep2007

    المشاركات : 777

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: .

    السيارة[2]: Elantra 2008/AT

    دراجة بخارية: .

    الحالة : ahmedfd غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    و ده لينك لتصنيف API لزيوت محركات البنزين و الديزل
    http://www.calsci.com/motorcycleinfo/API.html


  5. #5

    الصورة الرمزية ASD peugeot

    رقم العضوية : 974

    تاريخ التسجيل : 16Jun2007

    المشاركات : 1,370

    النوع : ذكر

    الاقامة : شبين القناطر -قليوبيه

    السيارة: كده رضا

    السيارة[2]: Lanos

    دراجة بخارية: njbkjb

    الحالة : ASD peugeot غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    الله ينور شكرا علي الافاده
    انا عندي بستعمل الزيت كل الف كيلو بس




  6. #6

    الصورة الرمزية kareem_Ashmawy

    رقم العضوية : 58

    تاريخ التسجيل : 18Apr2007

    المشاركات : 835

    النوع : ذكر

    الاقامة : Giza

    السيارة: ..........

    السيارة[2]: Peugeot 405 prestige

    الحالة : kareem_Ashmawy غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    أنا لما اشترتها كان صاحبها حاطط فيها موبيل عشر ألاف
    بس الميكانيكى اللى بروح له قالى لازم شل الخمس ألاف
    الشركة الأم موصية بكده
    وفعلا دلوقتى بحط شل خمس الاف
    و الراجل بتاع البنزينة برده قعد يقول لى لا غير على تلاتة أحسن
    بس كويس انك نبهتينى بأه انها اشتغاله
    شكرا على الموضوع


  7. #7

    الصورة الرمزية ssafwat

    رقم العضوية : 10629

    تاريخ التسجيل : 14May2008

    المشاركات : 257

    النوع : انثى

    الاقامة : cairo

    السيارة: peugeot 406

    السيارة[2]: fiat 128

    الحالة : ssafwat غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    زيت الف كيلو ده لموتوسيكل؟؟؟ :) (دعابة دعابة)

    سعيدة انه ممكن يكون الموضوع مفيد وشكراً لتشجيعكم


  8. #8

    الصورة الرمزية GSN3000

    رقم العضوية : 17126

    تاريخ التسجيل : 24Aug2008

    المشاركات : 9

    الاقامة : مدينة الحبيب محمد صلى الله عليه وسلم

    الحالة : GSN3000 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    يسلمووووووووو


  9. #9

    الصورة الرمزية mohamed ibiza

    رقم العضوية : 3186

    تاريخ التسجيل : 14Nov2007

    المشاركات : 3,576

    النوع : ذكر

    الاقامة : الهرم

    السيارة: mercedes

    السيارة[2]: ibiza

    الحالة : mohamed ibiza غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    موضوع جميل جدا جدا جدا جدا جدا و انا عن نفسي بستعمل زيت توتال 5000 كيلو بقالي سنين و بعد بيه مدة كبيرة كمان يعني 5000 بغيره علي 7000 او 8000 و ساعات بيوصل 12000 و بصراحة زيت ممتاز الفرنساوي ما شاء الله زيت نضيف جدا جدا جدا الف شكر علي الموضوع يا باشا


  10. #10

    الصورة الرمزية ssafwat

    رقم العضوية : 10629

    تاريخ التسجيل : 14May2008

    المشاركات : 257

    النوع : انثى

    الاقامة : cairo

    السيارة: peugeot 406

    السيارة[2]: fiat 128

    الحالة : ssafwat غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    منصحكش يا محمد تغيير متأخر اوي كده مش حيبان تأسيره غير بعدين



 
صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. امتحان تحديد المستوي في البريطاني عامل ازاي ومواعيد المحاضرات نظامها ايه
    بواسطة محمد محمد في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 05-01-2012, 06:25 PM
  2. معلومات تهمك الزيوت واراء في الزيوت الحديثة
    بواسطة DarkMagician في المنتدى زيوت المحرك
    مشاركات: 15
    آخر مشاركة: 11-09-2011, 08:16 PM
  3. مشاركات: 1
    آخر مشاركة: 08-09-2011, 09:57 AM
  4. استفسار عن الزيوت ووقت تغييرها
    بواسطة dr_timo في المنتدى ورشـــة نــايل مــــوتـــورز
    مشاركات: 10
    آخر مشاركة: 26-02-2009, 01:31 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2