تسلم ايدك يا باشا
رقم العضوية : 44422
تاريخ التسجيل : 03Aug2009
المشاركات : 984
النوع : ذكر
الاقامة : cairo
السيارة: Cerato 2011
السيارة[2]: Corolla 2008
دراجة بخارية: none
الحالة :
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
حبيت أطرح لكم تقرير مفصل عن النيو سيراتــــو ,, يارب ينال اعجابكم إن شاء الله
أولا الشكل الخارجى
حافظت كيـــا على الطابع الهجومى للسيراتــو بالإضافة للمسه أكثر فخامة مأخوذه من واجهه ال k9
الخطوط الجانبية متناسقه جدا مع التصميم الجديد من وجهه نظرى لكن تصميم الجنوط يميل للطابع الرياضي(قريب جدا فى تصميمه لجنط الكوبيه فى الموديل الحالى) اكثر عن اعطاء لمسه فخامه مع الخطوط الجانبية
خلفية السيارة قريبه جدا من خلفية الفورد منديو خصوصا تصميم الفوانيس الخلفية لكنها جمليه جدا و فخمه
الألوان الخارجية اللى هتنزل بيها إن شاء الله
التصميم الجديد للفوج لايت و حساسات استشعار امامية للمساعده على الوقوف و فى بعض الفئات هنلاقي حساس بجوار الإطار و ده للركن الألى للسيارة
تصميم الشبكة الأمامية نزل بشكلين الأول عباره عن مربعات زى الصورة دى
والأخر عباره عن خطوط أفقيه زى الk9 وده أشيك بكتير في رأى الشخصى و يعطى لمسه أكثر فخامه زى الصوره دى
نشوف بقي الأنوار الأمامية و هى نازله lensesو بصراحه شكلها تحفه
نيجي بقي للفوانيس و الأنوار الخلفية و بينزلوا بشكلين
الأولى فوانيس هالوجين عادية و الثانية فوانيس ليد للفئتين الهاى لاين و الأقل منها
بالنسبه للمرايات الجانبية نازلة ليد و يوجد اضاءة اسفل المرآة عند فتح الأبواب أو عند فتح الابواب عن طريق الريموت عن بعد
كما انه يوجد اضاءة كذلك خلف مقابض الأبواب من الخارج و المقابض عليها خط نيكل خارجى جميل
4 حساسات ركن خلفية
الجنط ال 17 الجديد و هو شبيه جنط الكوبيه الشكل الحالى و بتنزل ب جنوط 15 و 16 و 17
ثانيا المقصورة الداخلية
تابلوه فخم و عصرى كعاده كيـــا فى كل موديلاتها
نظام ال gps و الكاميرا الخلفية للركن
معدل استهلاك الوقود , 12KM\Litre وده معدل هايل طبعا مقارنه بالشكل الحالى
الجديد بقي و اللى عاجبنى جدا الsteering mode و تقدر تختار بين الnormal و الcomfort و ال sport
ال steering wheel و ال shift pedals
مساحه الرؤيه من مكان السائق أفضل بكتير من السيراتو الحالية و توفر رؤية و تحكم فى الطريق أفضل
زرار start\stop engine
المفتاح الجديد و شكله مش حلو بصراحة
الساعة و حساس الحرارة فى نفس المكان فى السيراتو الحاية
فتيس 6 سرعات بشكل متميز و غاية فى الفخامه
هنلاقى مجموعة زراير حول عصاية الجير ,, الأزرار اللى فوق علي شمال و يمين الفتيس مخصصين لتبريد و تسخين الكراسي الامامية فقط
و الزرار التانى من فوق شمال الفتيس, مكتوب عليه p و حواليها صوره دركسيون , فهو زر الوقوف و الركن الذاتى
اما الزرار التالت ,,مكتوب عليه pو بجانبها صوره تردادات و جرس,, فده لتشغيل و ايقاف عمل حساسات الركن
دركسيون متعدد الوظائف ممكن من خلاله التحكم فى الكاسيت و الصوت و مثبت السرعة و التحكم فى الsteering mode سواء comfortاوsportاوnormalو ازرار التحكم فى المكالمات و اعطاء اوامر صوتيه و التحكم فى شاشه المعلومات الخاصة بالسيارة و امكانية تسخين المقود بزر على اليسار
بصراحه محدش محتاج دركسيون ملتى فنكشن اكتر من كده
المرآة الداخلية بالأعلى وهي ذاتية التعتيم في الهاى لاين
لكن نلاحظ وجود ازرار في المرىة هي خاصة بكوريا وليست باسواقنا
أما عندنا فراح تتوفر المرآة ذاتية التعتيم في الهاى لاين بزر واحد الخاص بتشغيل واطفاء ميزة التعتيم
الكونسول الداخلي و مدخل الipod و ال usb و ولاعه السجائر
الصالون الداخلى و نلاحظ وجود فتحات للتكييف خلفية
الأبعاد العامه للسيارة
هنكمل التقرير و هتكلم فى 4 نقاط بالتحديد و هم ( المحـــرك , العفشــة و الشاسيـــة , الفئــات و الأسعـــار )
أولا المحـــــرك
زودت كيــا سيراتو الجديدة بمحرك 1.6L Gamma D-CVVT MPI
يعطى هذا المحرك 130 حصان عند 6300 RPM و 16 KG.M عند 4850 RPM فهو أقوى من محرك الجيل السابق
يتميز المحرك الجديد بخفه الوزن نظرا لاستخدام خامه الالومنيوم الخفيف فى صناعته
و يتميز أيضا بالإقتصادية فى الوقود و قله الانبعاثات الناتجه عن الحريق وهذا نتيجه لتقنية ال D-CVVT أو double continuous variable valve timing technology
بالنسبه لإستهلاك البنزين فهو
Fuel Consumption : 14KM/L , Inside City : 12.7 KM/L , Highway : 16.1 KM/L
أو
6.8 لتر لكل 100 كيلو للناقل الاوتو لكن هذه الارقام نظرية و فى أفضل ظروف القيادة , فهو إقتصادى أكثر من الجيل السابق ب 12%
ثانيا العفشــة و الشاسيــة
أعتمدت كيـــا فى تصميمها على شاسية مشتت للقوى بمعنى انه يعمل على تشتيت قوة الصدمة الى خارج كابينه الركاب , فقاموا بتزويد ال torsional rigidity بنسبه 37% عن سابقتها و قاموا باستخدام high-strength steel بنسبه 63% اكثر من سابقتها مما يضمن تحمل اكثر للصدمات و الحوادث لا قدر الله
وبناء على الاحصائيات فقد إجتازت سيراتو الجديدة إختبارات ال NHTSA NCAP الأمريكية و الأسترالية و كان تقيمها 5 من 5 فى كلا الاختبارين
تغيرت الأبعاد العامة للسيارة , ففي الطول زادت بمقدار 1.2 بوصه و فى الإرتفاع قلت بمقدار 0.6 بوصه و فى العرض زادت بمقدار 0.2 بوصه و بالنسبة لقاعدة العجلات زادت بمقدار 2 بوصه
بالنسبة للتعليق الأمامى فقد استخدمت كيــا تعليق منفصل بنظام مكفرسون و نظام توجيه كهربائى و ليس هيدرولكى كما فى السابق مع إمكانية التحكم فى أنظمة القيادة Normal or Sport or Comfort
فى التعليق الخلفي لم تغيير كيــا من نظام التعليق عن الشكل السابق و استخدمت تقنية ال Torsion Beam بدون وجود اى تعديلات على التعليق الخلقي
زودت كيــا من عزل السيارة من أسفل فى المناطق المحددة بالصور
بالنسبة لوسائل الأمان فى الفرامل , فزودتها بنظام ABS لكن هذا للإصدار المصرى لكن يوجد عده أنظمه متطوره مثل ال HAC او ال Hill-start Assist Control وهى تقنيه تمنع رجوع السيارة للخلف فى حاله الوقوف على منحدر فتظل الفرامل فى حاله انقباض حتى اول لمسه لدواسة البنزين
و نظام ال VSM او Vehicle Stability Management وهو التحكم فى قوة الفرامل مع عزم المحرك و عزم الدوران مع بعض للوصول لأفضل ثبات فى المنحنيات و الطرق المنزلقة
ونظام ال ESC او ال Electronic Stability Control وهو يعمل على تقليل الإنزلاق عند الإنعطاف المفاجىء او استخدام الفرامل فى المنحنيات
ثالثا الفئـــات و الأسعــار
LX MT 132.000
LX AT 142.000
EX AT 149.000
EX FO AT 159.000
SX AT 165.000
SX SRF (S.KEY) 174.000
HI LINE 186.000
وبكده يكون التقرير أكتمل و أتمنى من الله ان ينال إعجاب الجميع
م/ حاتـم سليمـان
تم تثبيت الموضوع لتعم الفائدة
5/2/2012
رقم العضوية : 49520
تاريخ التسجيل : 10Oct2009
المشاركات : 6,024
النوع : ذكر
الاقامة : 6 اكتوبر
السيارة: كيا سيراتو 2010
السيارة[2]: دايو لانوس 2006
الحالة :
تسلم ايدك يا باشا
اللهم ارزقنى بر والدى
[SIGPIC][/SIGPIC]
رقم العضوية : 75065
تاريخ التسجيل : 11Jul2010
المشاركات : 73
النوع : ذكر
الاقامة : Capital of beauty-ElMansura
السيارة: Lancer 2009
السيارة[2]: Daewoo Juliet
دراجة بخارية: Nefsi
الحالة :
تقرير اكتر من رائعة ......ممتااااااااااااااااااا اااااااز ........*
joliat سابقا
رقم العضوية : 71514
تاريخ التسجيل : 25May2010
المشاركات : 26,773
النوع : ذكر
الاقامة : EgYpT-ⵍⵎⵖⵔⵉⴱ-
السيارة: -- -- all FiaT ---
السيارة[2]: ToYoTa CorOllA ---
دراجة بخارية: - - - - - - -
الحالة :
تسلم ايدك
مجهود رائع ..
رقم العضوية : 126496
تاريخ التسجيل : 23Jun2012
المشاركات : 232
النوع : انثى
الاقامة : Dubai
السيارة: Fiat Siena plus 2004 1.4 L
السيارة[2]: Honda City 2009 1.5 L
دراجة بخارية: في البلد دي؟! هع !
الحالة :
التقرير تحفة.. و رغم اني مش ميالة أوي للكوري بس كيا عدت كده..
~Only God Can Judge Me~
رقم العضوية : 115901
تاريخ التسجيل : 23Oct2011
المشاركات : 159
النوع : ذكر
الاقامة : cairo
السيارة: Mitsubishi Lancer2007,Opel Vectra1997
السيارة[2]: Kia New Cerato 2013
دراجة بخارية: no
الحالة :
شكرا
رقم العضوية : 66605
تاريخ التسجيل : 30Mar2010
المشاركات : 1,419
النوع : ذكر
الاقامة : 6 October
السيارة: Sunny SuperSaloon 2013
السيارة[2]: Fiat siena
دراجة بخارية: Non
الحالة :
رائع شكرا ليك
رقم العضوية : 42820
تاريخ التسجيل : 22Jun2009
المشاركات : 3,171
النوع : ذكر
الاقامة : Damietta
السيارة: Skoda Octavia A7 2015
السيارة[2]: Kia Cerato 2010
دراجة بخارية: no
الحالة :
تقرير زى الفل ياباشا عاشت إيدك والعربية تحفة مافيش كلام
بس فقدت أهم شيىء كان منجح السيراتو الشيب اللى قبل ده
السعر مقابل القيمة وده اللى مش هينجحها زى اللى قبلها
[sor2]http://www10.0zz0.com/2011/02/23/13/799582098.gif[/sor2]ورايــــــا
رقم العضوية : 17074
تاريخ التسجيل : 24Aug2008
المشاركات : 922
النوع : ذكر
الاقامة : egypt
السيارة: Nubira II
السيارة[2]: Nissan Sunny N16
دراجة بخارية: لا
الحالة :
فعلا تقرير متميز و كافي تسلم إيدك
azahra سابقا
رقم العضوية : 129750
تاريخ التسجيل : 27Sep2012
المشاركات : 115
النوع : ذكر
الاقامة : ALEX
السيارة: optra 2011
السيارة[2]: Lancer shark
الحالة :
تقرير زى الفل يا باشا بس حضرتك متكلمتش عن اهم حاجه فى اى عربيه زى نظام التعليق الخلفى بتعها يعنى مالتى لينك ولا تورشن بيم وشكرا ليك
المفضلات