| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 1 من 5 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 45

الموضوع: سخونة الاوبل

  1. #1

    الصورة الرمزية ahmedmaklad

    رقم العضوية : 8349

    تاريخ التسجيل : 03Apr2008

    المشاركات : 759

    النوع : ذكر

    الاقامة : 6th October

    السيارة: Vlokswage Jetta

    السيارة[2]: OPEL Vectra C 2008

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : ahmedmaklad غير متواجد حالياً

    افتراضي سخونة الاوبل - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

    hasad">

    كنت مع واحد صاحبي من كام يوم بنشوف عربية ليه و كنت بسال على اخبار الاوبل كل و احد يقوله اوعى تشتري دي بتسخن مش عارف ليه كل الناس واخدة الفكرة دي و انها مش بتستحمل الحرارة ممكن كل واحد يقول
    1- عربيته موديل كام
    2- كام سي سي
    3- اقصى درجة حرارة للعربية وصلت ليها
    4- نوع المياة اللي بيستخدمها عشان في انواع كتيرة
    5- لو في مشكله في التبريد يقولنا عليها

    الموضوع ده مهم بجد يا جماعة


  2. #2

    الصورة الرمزية ahmedmaklad

    رقم العضوية : 8349

    تاريخ التسجيل : 03Apr2008

    المشاركات : 759

    النوع : ذكر

    الاقامة : 6th October

    السيارة: Vlokswage Jetta

    السيارة[2]: OPEL Vectra C 2008

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : ahmedmaklad غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    1- فكترا B 1996
    2- 1600 مانيوال
    3-مياه خضراء من كالتكس و حطيت عليها Coolnat
    4- ساعات بتوصل 92 او 93 بس ممكن نقول المتوسط 92 جوة البلد
    في السفر 80
    5- مفيش مشكله حصلت معايا


  3. #3

    الصورة الرمزية SuMo

    رقم العضوية : 1288

    تاريخ التسجيل : 02Jul2007

    المشاركات : 627

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo,Egypt

    السيارة: , c4 2005LANOS 2006

    السيارة[2]: opel vectra B 2000cc 1997

    الحالة : SuMo غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    vectra b 1997
    2000 cc Automatic
    fel-3ady 90-92
    fel-safr 80
    fel-za7ma momkn twsl 95-97

    Opel : 1 Team , 1 Family , 1 Goal
    حرااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا اااااااااااام
    http://www.postimage.org/PqJgCQ0.jpg


  4. #4

    الصورة الرمزية ahmedmaklad

    رقم العضوية : 8349

    تاريخ التسجيل : 03Apr2008

    المشاركات : 759

    النوع : ذكر

    الاقامة : 6th October

    السيارة: Vlokswage Jetta

    السيارة[2]: OPEL Vectra C 2008

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : ahmedmaklad غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SuMo مشاهدة المشاركة
    vectra b 1997
    2000 cc Automatic
    fel-3ady 90-92
    fel-safr 80
    fel-za7ma momkn twsl 95-97
    بتحط مياه نوعها ايه و في مشاكل قابلتك قبل كده في التبريد


  5. #5

    الصورة الرمزية Ahmad Allawy

    رقم العضوية : 2563

    تاريخ التسجيل : 11Oct2007

    المشاركات : 6,632

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo- Moqattam

    السيارة: no

    السيارة[2]: Subaru Impreza 2009

    دراجة بخارية: no

    الحالة : Ahmad Allawy غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    انا عندي باحط مية حمرا بتاعت كالتكس
    و مؤخرا نقصت مني و مزودها مية حنفية.. بس برضه عادي..
    لحد ما اغسل دورة التبريد و اغير المية الحمرا تاني..
    الحرارة ف العادي علي 92.5 اللي هي اول شركة عندي بعد ال90..
    و علي السفر 90 علي طول..
    و ممكن مع الحر توصل 95.. عمرها ما زادت عن كده.
    مع الاخذ في الاعتبار ان مكتوب في تعليمات و ملاحظات التشغيل في مقار انه جرارة تشغيل
    العربةي العادية 97.. يعني الواحد ميتخضش من كده.. عادي جدا يعني..

    سبحانك اللهم ربنا و بحمدك.. اشهد الا اله الا انت..استغفرك و اتوب اليك..


  6. #6

    الصورة الرمزية ENG\AHMED

    رقم العضوية : 4805

    تاريخ التسجيل : 23Jan2008

    المشاركات : 3,917

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: Fluence 11,lanos 01

    السيارة[2]: FOCUS 06,PICANTO 13

    دراجة بخارية: no

    الحالة : ENG\AHMED غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedmaklad مشاهدة المشاركة
    كنت مع واحد صاحبي من كام يوم بنشوف عربية ليه و كنت بسال على اخبار الاوبل كل و احد يقوله اوعى تشتري دي بتسخن مش عارف ليه كل الناس واخدة الفكرة دي و انها مش بتستحمل الحرارة ممكن كل واحد يقول
    1- عربيته موديل كام
    2- كام سي سي
    3- اقصى درجة حرارة للعربية وصلت ليها
    4- نوع المياة اللي بيستخدمها عشان في انواع كتيرة
    5- لو في مشكله في التبريد يقولنا عليها

    الموضوع ده مهم بجد يا جماعة
    الموضوع دة اتكلمنا فية قبل كدة كذا مرة وان دى اشاعات وكلام فاضى فى فرق بين عربية بتسخن وبين عربية درجة حرارة التشغيل الطبيعية عالية يعنى ا97 دى عادى فى الاوبل جوة الرينج الطبيعى بتاعها فى عربيات تانية تبقى مولعة وفية حاجة غلط كل عربية وليها نظامها وشرحنا ان لو العربية نضيفة ومتصانة ودورة التبريد سليمة وتمام مش هتوصل 95 اصلا .. مينفعش اجيب عربية مبهدلة واقيس عليها او انا استخدامى زفت وبلصم الحاجة واقول دة العربية اللى تعبانة وفيها مشاكل لأ فى الحالة دى يبقى انا اللى تعبان والمشكلة فيا انا , دورة التبريد بتاعت الفكترا خدمة شاقة وكانت مكتوبة فى المواصفات بتاعتها وهى لسة زيرو

    1-فكترا 98
    2- 1.6
    3- 90 من غير تكييف وممكن لو المية ناقصة زيادة والجو مولع وواقف فى اشارة توصل 92 بس مبتسبتش عليها بتزل على طول , بالتكييف بتوصل 80 مبتزيدش علشان المراوح كلها بتبقى شغالة على طول
    4-مية حنفية لحد لما الاقى نوع مية نضيف او اعمل مية خضرا انا بنفسى
    5-الحمد للة مفيش مشاكل


  7. #7

    الصورة الرمزية ahmedmaklad

    رقم العضوية : 8349

    تاريخ التسجيل : 03Apr2008

    المشاركات : 759

    النوع : ذكر

    الاقامة : 6th October

    السيارة: Vlokswage Jetta

    السيارة[2]: OPEL Vectra C 2008

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : ahmedmaklad غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    احمد فعلا احنا اتكلمنا عن الموضوع ده قبل كده بس انا كان قصدي نستفيد بس ممكن من نوع الميه و لو في اعطال في دورة التبريد قبل كده ممكن نقولها لبعض
    احنا مثلا ما حدش قال قبل كده عن نوع الميه و لا اعطال دورة التبريد و لا رداياتير الاوبل لو في حاجة تتعمل فية


  8. #8

    الصورة الرمزية ENG\AHMED

    رقم العضوية : 4805

    تاريخ التسجيل : 23Jan2008

    المشاركات : 3,917

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: Fluence 11,lanos 01

    السيارة[2]: FOCUS 06,PICANTO 13

    دراجة بخارية: no

    الحالة : ENG\AHMED غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedmaklad مشاهدة المشاركة
    احمد فعلا احنا اتكلمنا عن الموضوع ده قبل كده بس انا كان قصدي نستفيد بس ممكن من نوع الميه و لو في اعطال في دورة التبريد قبل كده ممكن نقولها لبعض
    احنا مثلا ما حدش قال قبل كده عن نوع الميه و لا اعطال دورة التبريد و لا رداياتير الاوبل لو في حاجة تتعمل فية
    نوع المية عادى كل واحد على حسب اللى يريحة انا كنت بحط مية خضرا وكنت بجيب مستورد مش مصرى بس مش فاكر النوع وطلعت مضروبة وعملتلى مشكلة فى الرادياتير (القايم الرأسى الفيبر كان بيسرب مية ) وغيرتة وصفيت المية اللى فيها وحطيت مية حنفية عبال لما الاقى نوع نضيف او اعمل انا مية خضرا بس مكسل ولسة ماشى بيها ومفيش اى مشاكل

    المشاكل اللى قابلتنى كلها هبلة ملهاش لازمة
    - مرة جوان الثيرموستات كان بدأ ينفس مية على خفيف اوى "لولا لون المية مكنتش لاحظت التسريب" روحت غيرتة (مكنش عامل اى مشاكل بس هو تلكيك)
    -وانا بغير الجوان فى التوكيل بيكبسوا دورة التبريد علشان لو فى اى تسريب كان فية كوعة كاوتش فى ضهر الموتور من تحت فيها خرم زى شكة دبوس ومكنش بيسرب مية الا لما تسخن علشان الضغط والحرارة (مكنش عامل مشاكل) غيرتة بالمرة
    -الأفيز السوستة اللى ماسك كوعة المية اللى خارجة من الثرموستات مع الوقت والحرارة والضغط مكنش حاكم الكوعة كويس لما بتسخن العربية فكان بيسرب مية (أفيز ايطالى بمسمار واتحلت)
    -القايم الرأسى الفيبر اللى فى الرادياتير اتكسر بسببى وانا بغير الأفيز بتاع الكوعة (اتنرفزت علية علشان الكوعة مكنتش راضية تتفك :) ) فا من الشد جامد حصل شرخ صغير فى القايم من عند مكان تثبيتة من جسم الرادياتير نفسة وغيرتة
    -مرة الفيوز (40 A)بتاع المروحة التانية اتحرق الفرق اللى لاحظتة انها مع التكييف مكنتش ببتبرد ممكن لو حر اوى وواقف فى اشارة درجة الحرارة تعلى شوية عن 90 (فيوز اسبير ركبتة واشتغلت)

    الحمد للة غير كدة مفيش اى مشاكل مع دورة التبريد ولا سخونية ولا الكلام دة , وكل اللى فات دة حاجات تافهة ملهاش لازمة يعنى لا مشاكل ولا كوارث ولا العربية فيها وفيها زى مالناس بتقول


  9. #9

    الصورة الرمزية HNaga

    رقم العضوية : 27

    تاريخ التسجيل : 17Apr2007

    المشاركات : 1,312

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: Opel Astra CD 1.6

    السيارة[2]: Peugeot

    دراجة بخارية: No

    الحالة : HNaga غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة NoNaMe مشاهدة المشاركة
    الموضوع دة اتكلمنا فية قبل كدة كذا مرة وان دى اشاعات وكلام فاضى فى فرق بين عربية بتسخن وبين عربية درجة حرارة التشغيل الطبيعية عالية يعنى ا97 دى عادى فى الاوبل جوة الرينج الطبيعى بتاعها فى عربيات تانية تبقى مولعة وفية حاجة غلط كل عربية وليها نظامها وشرحنا ان لو العربية نضيفة ومتصانة ودورة التبريد سليمة وتمام مش هتوصل 95 اصلا
    كلام سليم 100% انا كنت سألت مهندس فى وقاللى ان مواتير أوبل ليها نظام انها بتأخد العادم تدخله تانى على الموتور
    وعلى فكرة درجة الحرارة فى الحقيقة بتكون أعلى من كده وبرضه المهندس قاللى انها بتبقى مشفتة 5-8 درجات عشان الناس ماتتخضش

    الكمبيوتر ستسعات بيقرا درجة الحرارة فوق ال 100 لكن العداى بتاعها تسعينات

    وعلى فكرة الحاجة الوحيدة اللى الناس أجمعت عليها هو ان التكييف -التكييف الألمانى فعلا بياخد وقت على مايسقع
    الحاجة التانية ودى أجمعوا عليها برة مش فى مصر غن الأوبل عزلها مش حلو طبعا بالمقارنة بالعربيات الأعلى

    لكن من ناحية سخونة الموتور ماعملتش مشكلة قبل كده والحمد لله

    ٌRegards
    Hisham Abul Naga
    Opel Astra CD 1.6i 16v Auto


  10. #10

    الصورة الرمزية ENG\AHMED

    رقم العضوية : 4805

    تاريخ التسجيل : 23Jan2008

    المشاركات : 3,917

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: Fluence 11,lanos 01

    السيارة[2]: FOCUS 06,PICANTO 13

    دراجة بخارية: no

    الحالة : ENG\AHMED غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة HNaga مشاهدة المشاركة
    كلام سليم 100% انا كنت سألت مهندس فى وقاللى ان مواتير أوبل ليها نظام انها بتأخد العادم تدخله تانى على الموتور
    وعلى فكرة درجة الحرارة فى الحقيقة بتكون أعلى من كده وبرضه المهندس قاللى انها بتبقى مشفتة 5-8 درجات عشان الناس ماتتخضش

    الكمبيوتر ستسعات بيقرا درجة الحرارة فوق ال 100 لكن العداى بتاعها تسعينات

    وعلى فكرة الحاجة الوحيدة اللى الناس أجمعت عليها هو ان التكييف -التكييف الألمانى فعلا بياخد وقت على مايسقع
    الحاجة التانية ودى أجمعوا عليها برة مش فى مصر غن الأوبل عزلها مش حلو طبعا بالمقارنة بالعربيات الأعلى

    لكن من ناحية سخونة الموتور ماعملتش مشكلة قبل كده والحمد لله
    فى الفكترا ال 1.6 العادى مفصول ال EGR معرفش الباقى بس النظام دة فى عربيات كتير ملوش دعوة باوبل دة علشان تقليل انبعاثات العادم

    بالنسبة للتكييف ...و لما بيسقع بيبقى عامل ازاى !!!! مشكلة الاوبل لو ركنتها فى الشمس بتلم حرارة بهبل ودة اللى بيدى ايحاء انها بتاخد وقت طويل لأن الناس بتستعجل وتشغل التكييف وتقفل العربية والصح انك تخرج الحرارة دى الاول

    عزلها مش حلو من ناحية؟؟ يعنى صوت ولا حرارة ولا اية؟؟



 
صفحة 1 من 5 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. ايه سبب سخونة ال e36
    بواسطة Aymen في المنتدى بـى إم دابـــليو
    مشاركات: 6
    آخر مشاركة: 19-11-2011, 01:59 PM
  2. سخونة
    بواسطة mido_dvd في المنتدى المحركات
    مشاركات: 6
    آخر مشاركة: 23-06-2011, 12:07 AM
  3. سخونة الفليشيا
    بواسطة tota_ys في المنتدى قسم خاص بسيارات سكودا فيفوريت وسكودا فليشيا
    مشاركات: 29
    آخر مشاركة: 08-09-2010, 12:36 AM
  4. مشاركات: 10
    آخر مشاركة: 18-05-2010, 12:21 AM
  5. مشاركات: 14
    آخر مشاركة: 23-10-2009, 01:48 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2