1- فكترا B 1996
2- 1600 مانيوال
3-مياه خضراء من كالتكس و حطيت عليها Coolnat
4- ساعات بتوصل 92 او 93 بس ممكن نقول المتوسط 92 جوة البلد
في السفر 80
5- مفيش مشكله حصلت معايا
رقم العضوية : 8349
تاريخ التسجيل : 03Apr2008
المشاركات : 759
النوع : ذكر
الاقامة : 6th October
السيارة: Vlokswage Jetta
السيارة[2]: OPEL Vectra C 2008
دراجة بخارية: لا
الحالة :
كنت مع واحد صاحبي من كام يوم بنشوف عربية ليه و كنت بسال على اخبار الاوبل كل و احد يقوله اوعى تشتري دي بتسخن مش عارف ليه كل الناس واخدة الفكرة دي و انها مش بتستحمل الحرارة ممكن كل واحد يقول
1- عربيته موديل كام
2- كام سي سي
3- اقصى درجة حرارة للعربية وصلت ليها
4- نوع المياة اللي بيستخدمها عشان في انواع كتيرة
5- لو في مشكله في التبريد يقولنا عليها
الموضوع ده مهم بجد يا جماعة
رقم العضوية : 8349
تاريخ التسجيل : 03Apr2008
المشاركات : 759
النوع : ذكر
الاقامة : 6th October
السيارة: Vlokswage Jetta
السيارة[2]: OPEL Vectra C 2008
دراجة بخارية: لا
الحالة :
1- فكترا B 1996
2- 1600 مانيوال
3-مياه خضراء من كالتكس و حطيت عليها Coolnat
4- ساعات بتوصل 92 او 93 بس ممكن نقول المتوسط 92 جوة البلد
في السفر 80
5- مفيش مشكله حصلت معايا
رقم العضوية : 1288
تاريخ التسجيل : 02Jul2007
المشاركات : 627
النوع : ذكر
الاقامة : Cairo,Egypt
السيارة: , c4 2005LANOS 2006
السيارة[2]: opel vectra B 2000cc 1997
الحالة :
vectra b 1997
2000 cc Automatic
fel-3ady 90-92
fel-safr 80
fel-za7ma momkn twsl 95-97
Opel : 1 Team , 1 Family , 1 Goal
حرااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا اااااااااااام
http://www.postimage.org/PqJgCQ0.jpg
رقم العضوية : 8349
تاريخ التسجيل : 03Apr2008
المشاركات : 759
النوع : ذكر
الاقامة : 6th October
السيارة: Vlokswage Jetta
السيارة[2]: OPEL Vectra C 2008
دراجة بخارية: لا
الحالة :
رقم العضوية : 2563
تاريخ التسجيل : 11Oct2007
المشاركات : 6,632
النوع : ذكر
الاقامة : Cairo- Moqattam
السيارة: no
السيارة[2]: Subaru Impreza 2009
دراجة بخارية: no
الحالة :
انا عندي باحط مية حمرا بتاعت كالتكس
و مؤخرا نقصت مني و مزودها مية حنفية.. بس برضه عادي..
لحد ما اغسل دورة التبريد و اغير المية الحمرا تاني..
الحرارة ف العادي علي 92.5 اللي هي اول شركة عندي بعد ال90..
و علي السفر 90 علي طول..
و ممكن مع الحر توصل 95.. عمرها ما زادت عن كده.
مع الاخذ في الاعتبار ان مكتوب في تعليمات و ملاحظات التشغيل في مقار انه جرارة تشغيل
العربةي العادية 97.. يعني الواحد ميتخضش من كده.. عادي جدا يعني..
سبحانك اللهم ربنا و بحمدك.. اشهد الا اله الا انت..استغفرك و اتوب اليك..
رقم العضوية : 4805
تاريخ التسجيل : 23Jan2008
المشاركات : 3,917
النوع : ذكر
الاقامة : cairo
السيارة: Fluence 11,lanos 01
السيارة[2]: FOCUS 06,PICANTO 13
دراجة بخارية: no
الحالة :
الموضوع دة اتكلمنا فية قبل كدة كذا مرة وان دى اشاعات وكلام فاضى فى فرق بين عربية بتسخن وبين عربية درجة حرارة التشغيل الطبيعية عالية يعنى ا97 دى عادى فى الاوبل جوة الرينج الطبيعى بتاعها فى عربيات تانية تبقى مولعة وفية حاجة غلط كل عربية وليها نظامها وشرحنا ان لو العربية نضيفة ومتصانة ودورة التبريد سليمة وتمام مش هتوصل 95 اصلا .. مينفعش اجيب عربية مبهدلة واقيس عليها او انا استخدامى زفت وبلصم الحاجة واقول دة العربية اللى تعبانة وفيها مشاكل لأ فى الحالة دى يبقى انا اللى تعبان والمشكلة فيا انا , دورة التبريد بتاعت الفكترا خدمة شاقة وكانت مكتوبة فى المواصفات بتاعتها وهى لسة زيرو
1-فكترا 98
2- 1.6
3- 90 من غير تكييف وممكن لو المية ناقصة زيادة والجو مولع وواقف فى اشارة توصل 92 بس مبتسبتش عليها بتزل على طول , بالتكييف بتوصل 80 مبتزيدش علشان المراوح كلها بتبقى شغالة على طول
4-مية حنفية لحد لما الاقى نوع مية نضيف او اعمل مية خضرا انا بنفسى
5-الحمد للة مفيش مشاكل
رقم العضوية : 8349
تاريخ التسجيل : 03Apr2008
المشاركات : 759
النوع : ذكر
الاقامة : 6th October
السيارة: Vlokswage Jetta
السيارة[2]: OPEL Vectra C 2008
دراجة بخارية: لا
الحالة :
احمد فعلا احنا اتكلمنا عن الموضوع ده قبل كده بس انا كان قصدي نستفيد بس ممكن من نوع الميه و لو في اعطال في دورة التبريد قبل كده ممكن نقولها لبعض
احنا مثلا ما حدش قال قبل كده عن نوع الميه و لا اعطال دورة التبريد و لا رداياتير الاوبل لو في حاجة تتعمل فية
رقم العضوية : 4805
تاريخ التسجيل : 23Jan2008
المشاركات : 3,917
النوع : ذكر
الاقامة : cairo
السيارة: Fluence 11,lanos 01
السيارة[2]: FOCUS 06,PICANTO 13
دراجة بخارية: no
الحالة :
نوع المية عادى كل واحد على حسب اللى يريحة انا كنت بحط مية خضرا وكنت بجيب مستورد مش مصرى بس مش فاكر النوع وطلعت مضروبة وعملتلى مشكلة فى الرادياتير (القايم الرأسى الفيبر كان بيسرب مية ) وغيرتة وصفيت المية اللى فيها وحطيت مية حنفية عبال لما الاقى نوع نضيف او اعمل انا مية خضرا بس مكسل ولسة ماشى بيها ومفيش اى مشاكل
المشاكل اللى قابلتنى كلها هبلة ملهاش لازمة
- مرة جوان الثيرموستات كان بدأ ينفس مية على خفيف اوى "لولا لون المية مكنتش لاحظت التسريب" روحت غيرتة (مكنش عامل اى مشاكل بس هو تلكيك)
-وانا بغير الجوان فى التوكيل بيكبسوا دورة التبريد علشان لو فى اى تسريب كان فية كوعة كاوتش فى ضهر الموتور من تحت فيها خرم زى شكة دبوس ومكنش بيسرب مية الا لما تسخن علشان الضغط والحرارة (مكنش عامل مشاكل) غيرتة بالمرة
-الأفيز السوستة اللى ماسك كوعة المية اللى خارجة من الثرموستات مع الوقت والحرارة والضغط مكنش حاكم الكوعة كويس لما بتسخن العربية فكان بيسرب مية (أفيز ايطالى بمسمار واتحلت)
-القايم الرأسى الفيبر اللى فى الرادياتير اتكسر بسببى وانا بغير الأفيز بتاع الكوعة (اتنرفزت علية علشان الكوعة مكنتش راضية تتفك :) ) فا من الشد جامد حصل شرخ صغير فى القايم من عند مكان تثبيتة من جسم الرادياتير نفسة وغيرتة
-مرة الفيوز (40 A)بتاع المروحة التانية اتحرق الفرق اللى لاحظتة انها مع التكييف مكنتش ببتبرد ممكن لو حر اوى وواقف فى اشارة درجة الحرارة تعلى شوية عن 90 (فيوز اسبير ركبتة واشتغلت)
الحمد للة غير كدة مفيش اى مشاكل مع دورة التبريد ولا سخونية ولا الكلام دة , وكل اللى فات دة حاجات تافهة ملهاش لازمة يعنى لا مشاكل ولا كوارث ولا العربية فيها وفيها زى مالناس بتقول
رقم العضوية : 27
تاريخ التسجيل : 17Apr2007
المشاركات : 1,312
النوع : ذكر
الاقامة : Cairo
السيارة: Opel Astra CD 1.6
السيارة[2]: Peugeot
دراجة بخارية: No
الحالة :
كلام سليم 100% انا كنت سألت مهندس فى وقاللى ان مواتير أوبل ليها نظام انها بتأخد العادم تدخله تانى على الموتور
وعلى فكرة درجة الحرارة فى الحقيقة بتكون أعلى من كده وبرضه المهندس قاللى انها بتبقى مشفتة 5-8 درجات عشان الناس ماتتخضش
الكمبيوتر ستسعات بيقرا درجة الحرارة فوق ال 100 لكن العداى بتاعها تسعينات
وعلى فكرة الحاجة الوحيدة اللى الناس أجمعت عليها هو ان التكييف -التكييف الألمانى فعلا بياخد وقت على مايسقع
الحاجة التانية ودى أجمعوا عليها برة مش فى مصر غن الأوبل عزلها مش حلو طبعا بالمقارنة بالعربيات الأعلى
لكن من ناحية سخونة الموتور ماعملتش مشكلة قبل كده والحمد لله
ٌRegards
Hisham Abul Naga
Opel Astra CD 1.6i 16v Auto
رقم العضوية : 4805
تاريخ التسجيل : 23Jan2008
المشاركات : 3,917
النوع : ذكر
الاقامة : cairo
السيارة: Fluence 11,lanos 01
السيارة[2]: FOCUS 06,PICANTO 13
دراجة بخارية: no
الحالة :
فى الفكترا ال 1.6 العادى مفصول ال EGR معرفش الباقى بس النظام دة فى عربيات كتير ملوش دعوة باوبل دة علشان تقليل انبعاثات العادم
بالنسبة للتكييف ...و لما بيسقع بيبقى عامل ازاى !!!! مشكلة الاوبل لو ركنتها فى الشمس بتلم حرارة بهبل ودة اللى بيدى ايحاء انها بتاخد وقت طويل لأن الناس بتستعجل وتشغل التكييف وتقفل العربية والصح انك تخرج الحرارة دى الاول
عزلها مش حلو من ناحية؟؟ يعنى صوت ولا حرارة ولا اية؟؟
المفضلات