انت بتستعمل زيت ايه و بتغيرة كل قد ايه؟
عملت اختبار كبس للعربية؟
MMamdouh
رقم العضوية : 16511
تاريخ التسجيل : 16Aug2008
المشاركات : 186
النوع : ذكر
الاقامة : هرم
السيارة: نوبيرا
السيارة[2]: لانوس
دراجة بخارية: 1
الحالة :
عندى نقص فى زيت الموتور نوبير يعنى اظبط المقاس على اعلى شرطة واتابعه منذ ثلاث غيارات اجده ينقص بعد المشى لمسافة 500 كم وقبل كدة ببقى متابع المقاس بيبقى مظبوط وده طبعا بقيسه الصبح وبعد ذلك الااحظ ان الزيت ينقص تدريجيا حتى يصل عند التغيير الى اسفل شرطة
السيارة نوبيرا 2001 وعاملة 82 الف كم ومافيش ترشيحات نهائى لانى لسة مغير الجوانات عند ميكانيكى من فترة 4 شهور لهذا السبب ولم تكن هى السبب
رحت لعدد من المختصين واخرهم محمد عبده وهو بالمناسبة شاب مؤدب وخلوق ولم اجد حلا حيث اخبرنى بان يجب ان اذهب اليه لتغيير الزيت وان
يقوم بمتابعته اسبوعيا وهذا لااستطيع عمله لان بصراحة الورشة فى مكان بعيد عن سكنى والطريق له سوف يجعل بدلا من اصلاح الموتور ادخل على عفشة وكمان بتوع التوكتوك والميكروباس هناك المشى بالعافية ومن اسهل مايمكن تتخبط
المهم
هناك من قال لى من المكانيكية غيره اشترى نص تحتانى احسن استيراد
ومنهم من قال لى نعمل شنبر وهيتكلف 600 جم
وانا محتار لان واحد اخر قال العربيات دى ماينفعش فيها شنبر
ماهذه الحيرة ؟؟؟؟؟؟؟؟
هل امشى بيها حتى يجيب اخره علما بان السيارة لايوجد بها دخنة ولا تغبب بالدوارة والسحب جميل فى المطالع والعيب الوحيد هو نقصان الزيت
فما الحل ؟
ارجو اسمع راى الاخ ممدوح والاخ سمير حيث انهم لديهم خبرة فى الديو
يرجى من العضو اختيار عنوان مناسب لموضوعة
مشرف القسم
رقم العضوية : 102
تاريخ التسجيل : 23Apr2007
المشاركات : 34,229
النوع : ذكر
الاقامة : Downtown - Cairo, Egypt
السيارة: Daewoo Lanos I 1999
السيارة[2]: Daewoo Lanos II 2001
دراجة بخارية: N/A
الحالة :
رقم العضوية : 19543
تاريخ التسجيل : 19Sep2008
المشاركات : 18,152
النوع : ذكر
الاقامة : ismailia/Egypt
السيارة: لايوجد حاليا
السيارة[2]: نوبيرا 2007
الحالة :
لو بتستخدم زيت تخليقى زى موبيل وان ....أو شيل ألترا بلس ........غير لزيت معدنى زى الxhp ......وياريت برضه تقيس نسبة كبس المحرك.......علشان تجزم التفويت من الشنبر ولا من الصبابات...................وده بيبا ن مع أختبار الكبس الصح.....وطبعا أنا ميال أن التفويت عندك من الشنبر (بس الأختبار أفضل برضه )
رقم العضوية : 16511
تاريخ التسجيل : 16Aug2008
المشاركات : 186
النوع : ذكر
الاقامة : هرم
السيارة: نوبيرا
السيارة[2]: لانوس
دراجة بخارية: 1
الحالة :
شكرا جزيلا على الرد
انا كنت بستعمل موبيل اللى بيتغير كل 3000 كم ولما لقيته بينقص غيرت لنوع كل 2000 كم واخر مرتين بتاع الزيت لما لقاه ناقص قاللى حط اسو وغيره على 1500 وبرده بلاقيه ناقص عند الغيار
ارجو النصيحة
وكذلك هل الشنبر ولا العمرة ولا النص اللى تحت اللى فيه البساتم
ولا اصبر لغاية مايدخن خالص
مع جزيل الشكر لجميع الاخوة الاخ محمد ممدوح والاخ سمير
رقم العضوية : 19543
تاريخ التسجيل : 19Sep2008
المشاركات : 18,152
النوع : ذكر
الاقامة : ismailia/Egypt
السيارة: لايوجد حاليا
السيارة[2]: نوبيرا 2007
الحالة :
أعمل الأختبار ده فى مكان صح ......وبعد كده قولنا على النتيجه علشان نعرف الخطوه الجايه...................................... ................http://www.nilemotors.net/Nile/showthread.php?t=65410
رقم العضوية : 16511
تاريخ التسجيل : 16Aug2008
المشاركات : 186
النوع : ذكر
الاقامة : هرم
السيارة: نوبيرا
السيارة[2]: لانوس
دراجة بخارية: 1
الحالة :
الاخوة الافاضل
حاولت ان اجرب السحب والتسارع وخصوصا بعد ماقالولى ان الموتور بياكل زيت
وجدت التانى بيجيب 85 كم والثالث بجيب 120كم ولسة rbm فيه يجيب ووصلت للرابع 140 وممكن كان يجيب اكثر ولكن الطريق الدائرى حالته لاتسمح
عموما انا مابحبش الجرى وبمشى ملتزم ولكن كانت على سبيل التجربه فقط
وهنا السؤال
هل لو المتور خفيف وبياكل زيت له علاقة بالسحب والتجميع علما ان السيارة فى المطالع زى مابسمع سحبها عادى وقوى
وحاولت اعرف علاقة rbm مع الكيلو متر
وجدت الاتى
الغيار التانى
30 كم =3000 على rbm
الغيار التالت
60 كم=3000
الغيار الرابع
90كم = 3000
الغيار الخامس
100كم=2500
ارجو الرد
رقم العضوية : 19543
تاريخ التسجيل : 19Sep2008
المشاركات : 18,152
النوع : ذكر
الاقامة : ismailia/Egypt
السيارة: لايوجد حاليا
السيارة[2]: نوبيرا 2007
الحالة :
لازم الأول تعرف الموتور بيأكل زيت منين ......لأن واضح أن الحبك بتاع الغرف عندك كويس......واكيد فيه سبب غير واضح لأستهلاك الزيت ومالوش علاقه بحبك غرف الحريق....وكده الموتور كويس ومش خفيف (وموضوع أستهلاك الزيت ده ....ممكن يكون بسبب خارجى زى سيلات الكرنك ....أو تفويت خفيف جدا من سيلات الصبابات لغرف الحريق أثناء حركة البلوف لأسفل فى شوط الفتح لها من حول ساق الصباب.....يعنى تسييل خفيف على سوق الصبابات الى الغرف )هل لو المتور خفيف وبياكل زيت له علاقة بالسحب والتجميع علما ان السيارة فى المطالع زى مابسمع سحبها عادى وقوى
رقم العضوية : 16511
تاريخ التسجيل : 16Aug2008
المشاركات : 186
النوع : ذكر
الاقامة : هرم
السيارة: نوبيرا
السيارة[2]: لانوس
دراجة بخارية: 1
الحالة :
شكرا للمهندس سمير على الرد
ولكن نزلت فى البنزينة تحت السيارة ووجدت ترشيح زيت فى الناحية الشمال فقط اما ناحية الفتيس لايوجد اى ترشيح فى هذا الجنب
والترشيح من الجنب الاخر فقط من تحت ولا يوجد فى هذا المكان الا طرمبة المياة والدينمو
فمن اين هذا الترشيح ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
رقم العضوية : 19543
تاريخ التسجيل : 19Sep2008
المشاركات : 18,152
النوع : ذكر
الاقامة : ismailia/Egypt
السيارة: لايوجد حاليا
السيارة[2]: نوبيرا 2007
الحالة :
أزاى ....فيه عندك سيل الكرنك الأمامى فى الحته دى....ولو كشف أسفل حافظة سير الكاتينه حتلاقى تحتها زيت (وأكيد فيه جوه الحافظه كمان زيت )فمن اين هذا الترشيح ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
رقم العضوية : 16511
تاريخ التسجيل : 16Aug2008
المشاركات : 186
النوع : ذكر
الاقامة : هرم
السيارة: نوبيرا
السيارة[2]: لانوس
دراجة بخارية: 1
الحالة :
شكرا جزيلا للمهندس سمير على سرعة الرد
وهذه معلومة قيمة لم اكن اعرفها ان فيه فى النوبيرا مكان يجيب زيت فى هذا الجنب
اذن سوف يكون هذا هو السبب فى نقصان الزيت
وخصوصا انى فى خلال الشهر الماضى غسلت الموتور من فوق ومن تحت بالجاز فى البنزينة وبرغم ذلك يوجد ترشيح فى هذا الجنب فقط
واريد معرفة العلاج واين وتكلفته
ولا اتركه لغاية مايزيد علما بانى من الذين يتابعون الزيت والمياة وودنى مع العربية
المفضلات