بتزود زيت يابشمهندس.......وأيه أخبار العادم وأستهلاك البنزين فى الأيام الأخيره
رقم العضوية : 778
تاريخ التسجيل : 24May2007
المشاركات : 6,693
النوع : ذكر
الاقامة : العالم الإسلامي
السيارة: C
السيارة[2]: G
الحالة :
المشكلة بدأت من فترة حوالي 7 أشهر
لو شديت بالعربية جامد ووصلت سرعة عالية
وفضلت ثابت على السرعة لفترة معينة
يحصل تقطيع بسيط
ولو شلت رجلي من على البنزين تبطل
وهذه الأعراض لمدة عدة ثواني ثم تزول
وبعدها حدث أن أصاب الأسبيراتير والموبينة عطب
وقمت بتغيير الأسبيراتير والموبينة والمشط
والكربيراتير كان به مشاكل فقمت بتغيير الكربيراتير
والمشكلة إختفت بعد ذلك لفترة
ثم ظهرت مرة أخرى
وبدأت تتكرر في المشوار أكثر من مرة
وأحياناً على سرعات تحت ال 100
وبصورة جديدة
عندما أسحب بالسيارة وأتسارع وأصل لسرعة ثابتة غالباً فوق ال 100 بحاجة بسيطة
فجأة يحدث تقصير في العزم والسرعة تتناقص
ولو رفعت رجلي من على البنزين أو مورت الفتيس العربية تبطل
ولازم أنتظر بعدها حوالي دقيقة وأدور الموتور ليدور مرة أخرى
ولو دورت قبلها لا تدور
وفلتر البنزين نظيف وليس مسدود
ومسارات البنزين سالكة
والكهرباء كلها جديدة
قمت بتغيير طرمبة البنزين ولكن بلا جدوى
ما هي المشكلة ؟؟ وما هو الحل ؟؟
السيارة جولف2 مو90 1300 CC
مهندس أحمد. facebook.com/AHMED1981
facebook.com/AHMED1981MECHANICAL
رقم العضوية : 19543
تاريخ التسجيل : 19Sep2008
المشاركات : 18,152
النوع : ذكر
الاقامة : ismailia/Egypt
السيارة: لايوجد حاليا
السيارة[2]: نوبيرا 2007
الحالة :
بتزود زيت يابشمهندس.......وأيه أخبار العادم وأستهلاك البنزين فى الأيام الأخيره
رقم العضوية : 778
تاريخ التسجيل : 24May2007
المشاركات : 6,693
النوع : ذكر
الاقامة : العالم الإسلامي
السيارة: C
السيارة[2]: G
الحالة :
رقم العضوية : 19543
تاريخ التسجيل : 19Sep2008
المشاركات : 18,152
النوع : ذكر
الاقامة : ismailia/Egypt
السيارة: لايوجد حاليا
السيارة[2]: نوبيرا 2007
الحالة :
هو ده السبب فى اللى بيحصل عندك.......والمفروض تغير كاوتش الصباب.......وتشوف الرأس عاوزه روديه ولا لا بالمره........وأنا سألتك على الزيت علشان الحته دى بتاعة كاوتش الصبابالزيت بينقص عندي بسبب كوتش صباب
رقم العضوية : 17720
تاريخ التسجيل : 01Sep2008
المشاركات : 3,458
النوع : ذكر
الاقامة : Cairo
السيارة: Renault Logan 2010
السيارة[2]: Florida 2006 1.4cc
دراجة بخارية: لا
الحالة :
رقم العضوية : 19543
تاريخ التسجيل : 19Sep2008
المشاركات : 18,152
النوع : ذكر
الاقامة : ismailia/Egypt
السيارة: لايوجد حاليا
السيارة[2]: نوبيرا 2007
الحالة :
_ سيل أو كاوتش الصباب بيكون راكب على دليل الصباب ومحضن على الصباب بسوسته..علشان يمنع نزول زيت من عند التاكيهات لغرف الحريق أثناء حركة البلوف التردديه فى شوطى الفتح والغلق.
_لما بيبدأ يتلف لأى سبب من الأسباب (عمر أفتراضى بسبب السخونه _ تفويت كبس من البلوف _ تلف الدلايل وبداية أتساعها وهكذا )........بيبدأ ينزل زيت من عند التاكيهات للغرف........وبكده الزيت بيندع على البوجيهات......._ لما الزيت يجىء على البوجيهات بيبوظ الشراره وبكده المكنه ممكن تنتش وتبطل كمان ......._ العطب ده بيبقى على حسب مرحلة تأثر سيل الصباب......_لاحظ أن المشكله موجوده من زمان (من سبعة أشهر )......والسيلات حالتها مستمره فى التدهور.....الى أن وصلنا للوضع الحالى...........
رقم العضوية : 17720
تاريخ التسجيل : 01Sep2008
المشاركات : 3,458
النوع : ذكر
الاقامة : Cairo
السيارة: Renault Logan 2010
السيارة[2]: Florida 2006 1.4cc
دراجة بخارية: لا
الحالة :
نفسن براحتك ..
إشتم براحتك ...
إغلط و متعوزش تتحاسب ...
إتبلطج و خدها دراع و أعمل دكر ..
إحجر على الرأى التانى و إتريق على الناس ..
إنت عن جدارة عالم ثالث و متتكلمش تانى على الهجرة.
رقم العضوية : 19543
تاريخ التسجيل : 19Sep2008
المشاركات : 18,152
النوع : ذكر
الاقامة : ismailia/Egypt
السيارة: لايوجد حاليا
السيارة[2]: نوبيرا 2007
الحالة :
طبعا ويخللى العربيه تستهلك بنزين وممكن تبطل منك كمان......................هو الموضوع ده بيأثر على السحب؟؟علشان الموضوع بتاع التاكيهات ليه تصميمات كتير ......حبسطلك الأمور...................................... ..................و إيه هى التاكيهات و وظيفتها إيه و شكلها إيه؟_ التاكيه rockler armبيعتبر الوسيله الميكانيكيه اللى بتحول الحركه الدورانيه لأى عمود كامه الى حركه خطيه لازمه لعمل فتح وغلق لصبابات السحب والطرد فى أى محرك............_ وشاع لدى كل الصنايعيه تسمية الوسيله دى تاكيه................التاكيه هو اللون البرتقالى فى الصوره...................................... ..........._ فيه منه أنواع بيتم ضبطها يدويا بواسطة مسمار رجلاش (لضبط الخلوص بين كامات عمود الكامه وبين نهاية الصبابات من فوق ).......وده اللى الصنايعيه بيلعبوا فيه......وأدى شكل متاح قدامى دلوقتى لنوع زى ده_ فيه نوع تانى بيتم ضبطه آليا داخل المحرك بواسطة ضغط الزيت ( وعلميا ده أسمه تابع الكامه cam followerوفيه ناس بتسميه كستبان ....علشان شبه الكستبان اللى بيحطه الخياط فى صباع السبابة لأيده الشمال ...علشان الأبره ماتشكوش وهو بيخيط أو بيركب زرار مثلا وبأتكلم بجد ).......وأدى صوره ليه وموجود عندنا فى محركات الدايو والأوبل كمان وأكيد موجود فى بعض أنواع السيارات التانيه )...........وأدى صوره لتابع كامه وهو جوه رأس السلندر فوق
على فكره المحرك ده بكامتين (والجزء اللى بيلمع فى الجنبين ده هو اللى بنتكلم عليه وبيتظبط لوحده بدون تدخل أى صنايعى .....ولما بيبوظ وجسمه يبوظ بيتغير على طول وجواه سسته علشان يترد تانى لما تروح من عليه خبطة الكامه وهكذا )...................وأدى رسمته الهندسيه على ورق............................
والخلوص باين وأسمه tappet clearance ......والtappet هو التابع بتاع الكامه زى ماقولنا cam follwer
رقم العضوية : 19543
تاريخ التسجيل : 19Sep2008
المشاركات : 18,152
النوع : ذكر
الاقامة : ismailia/Egypt
السيارة: لايوجد حاليا
السيارة[2]: نوبيرا 2007
الحالة :
برضه للأمانه فى النقل السوسته اللى بترده بتاعة الصباب وواضحه فى الصوره......مش سوسته لوحدها لكى لا أفهم خطأ......ولكن واضح أن جواه لينه shim ممكن تغييرها بواحده أسمك لما نحب نقلل الخلوص بين الكامه وبينه أو تتكسر أو السوسته تضعف وهكذا........ودى بتتم بالقياسات ساعة العمرات لسمك اللينه وقوة السوسته وهكذا........وأعتقد الكلام ده مابيتمش عندنا .....ولكن بيقولك غير نص على طول..........
رقم العضوية : 72
تاريخ التسجيل : 21Apr2007
المشاركات : 5,092
النوع : ذكر
الاقامة : البحرين
السيارة: سوزوكي ماروتي، مصر
السيارة[2]: تويوتا ياريس، البحرين
دراجة بخارية: لا يوجد
الحالة :
كلام منطقى جدا
أويد مهندس سمير فى فكرة انك تغير كاوتش الصباب الأول
وبما انك علشان تصلحه فى كل الحالات هتفك وش السلندر يبقى لو لقيت الصبات تعبانه غيرها هى والدليل والقاعدة بتوعها، لو سليمة اعمل لها روديه
ملحوظة اخرى بسيطة: عملية اضافة او ازالة لينات من التاكيهات من النوع ذو الطبق(الأنواع القديمة التى لا تقوم بضبط خلوصها اوتوماتيكيا بواسطة ضغط زيت المحرك)،او حتى تغيير الاطباق نفسها لضبط خلوص التاكيه عملية بسيطة يتم اجرائها فى نص ساعة عند متخصص التاكيهات ولا تستلزم سوى فك غطاء وش التاكيهات وتتكلف من 20-30 جنيه ولا تحتاج لانتظار العمرات
سبعاوى
_______________________________________________
المفضلات