بنك عودة
بس معظم البنوك بتتعامل كده و بتحط حظر بيع على السيارة
و فيه بنك التمويل المصرى السعودى...عقدهم متراجع فقهيا
رقم العضوية : 153
تاريخ التسجيل : 24Apr2007
المشاركات : 3,306
النوع : ذكر
الاقامة : cairo
السيارة: .....
السيارة[2]: sirion
دراجة بخارية: ...
الحالة :
ده بنك ايه ده؟
إن لم تستح ..... فأصنع ما شئت
رقم العضوية : 2180
تاريخ التسجيل : 15Sep2007
المشاركات : 126
النوع : ذكر
الاقامة : Cairo
السيارة: Yaris
السيارة[2]: Yaris
الحالة :
بنك عودة
بس معظم البنوك بتتعامل كده و بتحط حظر بيع على السيارة
و فيه بنك التمويل المصرى السعودى...عقدهم متراجع فقهيا
رقم العضوية : 143
تاريخ التسجيل : 24Apr2007
المشاركات : 17,378
النوع : ذكر
الاقامة : Nasr City
السيارة: Toyota Yaris 2007
السيارة[2]: Nissan Juke 2013
الحالة :
الف مبروك يا باشا و ربنا يبارك لك فيها
رقم العضوية : 97
تاريخ التسجيل : 23Apr2007
المشاركات : 11,050
النوع : ذكر
الاقامة : ManSOuRa
السيارة: coRoLLa 06
السيارة[2]: siRiOn 07
دراجة بخارية: ان شاء الله
الحالة :
أولا الف مبروك وربنا يعطيك خيرها ويكفي عنك شرها ان شاء الله
ده مش ربا ده بيع ما لا يملك وليس رباالنقطة الوحيده للى الشيوخ بيأخدوها ..إن البنك لازم يملك السيارة
يعنى يشتريها ... وتبقى بتاعته وبعد كده يبعهالك ؟... ولو محصلش كده يبقى ربا برده
الحرمانية في بيع مالا تملك
مع احترامي لك ولكن ده التحايل على الدينأنا فى حالتى البنك يعتبر هو المالك ...لانه اعمل حفظ مليكة و مش بعرف أرخص غير بأذنه و كده يعنى
العقد له شروط
يعني هل البنك العربيه بأسمه ولا لأ
اذا كانت لأ يبقى دخلنا تاني في بيع مالا يملك دي نقطة
ثاني نقطة هل انت قبل الشراء محدد لك سعر واضح ثابت قبل التقسيط لا يتغير لأي ظرف او سبب
يعني هل البيع قائم على وضوح للسعر المقسط مهما كان بزيادة ولكن هل هو ثابت لا يستطيع البنك تغييره
لو كده يبقى حلال ان شاء الله
لو مش كده يبقى ربا بدون كلام
وشكرا لك
عن أبي هريرة قال :
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :
إذا قال الرجل لأخيه :جزاك الله خيرا ، فقد أبلغ في الثناء
رقم العضوية : 2504
تاريخ التسجيل : 08Oct2007
المشاركات : 1,704
النوع : ذكر
الاقامة : gesr el swis
السيارة: la yogad
السيارة[2]: la yogad
الحالة :
اخي الكريم ...بنك عودة مش بيتعامل بالمرابحة ... بنك عودة العقد بتاعه هو عقد (قرض) عادي جدا جدا .. و اذا اتكلمنا في الحلال و الحرام .. فهو عين الحرام ... لانه عقد قرض ينص علي تمويلك لشراء سيارة عن طريق قرض علي ان ترد القرض بقيمة اعلي مجزاة علي اقساط ..اي مبادلة مال بمال و لكن بقيمة اعلي ...بنك عودة
بس معظم البنوك بتتعامل كده و بتحط حظر بيع على السيارة
و فيه بنك التمويل المصرى السعودى...عقدهم متراجع فقهيا
من ناحية اخري ..هو لا يمتلك العربية .. و لكن بيعمل حظر بيع و حفظ ملكية ..و كل البنوك بتعمل كده حتي الاسلامية منها ..
انا شخصيا رحت علشان اقسط منه العربية في منتصف رمضان الماضي ..لما كان عامل العرض بتاع 6.99%..و قدمت و عملوا الاستعلام في 12 يوم .. و جت الموافقة قبل العيد بيومين ..و خلال هذه المدة كنت رحت البنك نفسه و صورت العقد .. و قراته و عرضته علي متخصصين و افادوني بما ذكرته مسبقا ....و عشان كده مكملتش معاهم .
رجاءا .. انزل لغاية اقرب فرع ليك .. و اطلب منهم صورة من العقد و اقراها براحتك .. و اعرضها علي ( من ترضي امانته ) من المتخصصين ..
و ربنا يباركلك ان شاء الله
رقم العضوية : 97
تاريخ التسجيل : 23Apr2007
المشاركات : 11,050
النوع : ذكر
الاقامة : ManSOuRa
السيارة: coRoLLa 06
السيارة[2]: siRiOn 07
دراجة بخارية: ان شاء الله
الحالة :
كلام مظبوطلانه عقد قرض ينص علي تمويلك لشراء سيارة عن طريق قرض علي ان ترد القرض بقيمة اعلي مجزاة علي اقساط ..اي مبادلة مال بمال و لكن بقيمة اعلي ...
وفي حاجه احب ان اوضحها للجميع
الا وهيا
ان الربا موجود فقط في معاملة الفلوس بفلوي او دهب بدهب او تمر بتمر مع الزيادة
ما لو بيعت السيارة وهو يمتلكها لك على اقساط محددة السعر ومعلومة لك عند التعاقد حتى لو بفارق فلوس كبير فهذا يعتبر حلال لأنه سلعه مقابل زيادة في الثمن وايضا انت اتممت التعاقد وانت تعلم ماذا تشتري وبتكلفة كام ايضا
اما الفايدة اللي بيعملوها انك لما يحصل اي ظرف طارئ مثل انك تتاخر هيزود عليك بدون الرجوع لك
لأن العقد بيبقى في شرط جزائي وهذا الشرط الجزائي هو مبطل اللعقد ومفسده
عن أبي هريرة قال :
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :
إذا قال الرجل لأخيه :جزاك الله خيرا ، فقد أبلغ في الثناء
رقم العضوية : 2504
تاريخ التسجيل : 08Oct2007
المشاركات : 1,704
النوع : ذكر
الاقامة : gesr el swis
السيارة: la yogad
السيارة[2]: la yogad
الحالة :
لأن العقد بيبقى في شرط جزائي وهذا الشرط الجزائي هو مبطل اللعقد ومفسده
ممكن شرح للجزئية دي لو تسمح ؟؟؟
رقم العضوية : 3105
تاريخ التسجيل : 10Nov2007
المشاركات : 1,884
النوع : ذكر
الاقامة : Kafr El-Sheikh
السيارة: Nissan Sunny 2014
السيارة[2]: 128- اكسيل - فيرنا
الحالة :
جميع البنوك وان اختلفت فى مسماها فهى تتعامل بنفس المنطق
وكله بيتحايل على بعض
وحقيقه انا لست مفتى ولكن استفنى قلبك وان افتوك الناس والدين يسر لاعسر وهذه فتوى من الازهر بخصوص هذا الشأن
http://www.dar-alifta.org/ViewFatwa.aspx?ID=4400
Dr Ibrahim Saad
رقم العضوية : 97
تاريخ التسجيل : 23Apr2007
المشاركات : 11,050
النوع : ذكر
الاقامة : ManSOuRa
السيارة: coRoLLa 06
السيارة[2]: siRiOn 07
دراجة بخارية: ان شاء الله
الحالة :
المفروض من صحة العقد انك تحدد سعر معروف لدى طرفي العقد البائع والشارياقتباس:
لأن العقد بيبقى في شرط جزائي وهذا الشرط الجزائي هو مبطل اللعقد ومفسده
ممكن شرح للجزئية دي لو تسمح ؟؟؟
اما لو السعر ممكن له ان يتغير دون الرجوع لأحد الطرفين فهذا مبطل للعقد اصلا
وهو بيقولك بفائده كذا مثلا
انت بتحسبها بتلاقيك هتدفع مثلا 50 الف ........... مفيش مشكلة
المشكلة ان السعر ده لو انت لم تتعصر او تتأخر
لو حصل تعصر من جانبك انت لأي سبب اين كان المبلغ ده هيزيد ومش هيبقى 50 الف زي ما موجود في العقد
نرجع بقه للخلف يبقى انت اتفقت على عقد بسعر ليس ثابت
فمن الممكن وده فعلا بيحصل انهم بيتلاعبو على الموضوع ده بأنهم يوضعوا شرط جزائي انك اذا لم تسدد في الوقت المحدد يوضع عليك غرامه ماليه وهيا برضه نفس الطريقه الاولى ولكن بمسمى مختلف
استفتي قلبي اذا كان مؤهل لذلك وليس فيه دخن او فساد او تغيير للفطر التي فطرنا عليهاوحقيقه انا لست مفتى ولكن استفنى قلبك وان افتوك الناس والدين يسر لاعسر وهذه فتوى من الازهر بخصوص هذا الشأن
والدين يسر اين نعم واليسر اللي موجوده هو ده ان البنوك حرام
عارف اقرب دليل
ان الانجليز وغالب الغرب عاملين دلوقتي البنوك الأسلاميه لن ربحها اعلى من الربويه والكلام بقه منتشر جدا وبيتكاثروا
وده اليسر
واللي بيحصل عندنا ده هو ده العسر اللي بيعملوه في الناس
واذكرك انك سوف تسال يوم القيامة عن علمك ماذا عملت به وليس بأي فتوى أخذت
فيجب علينا معرفة الربا لأنه ليس بصعب فمن يعلم ما هو الربا وفيما نزل
سيجد الامر بسيط في انه يعرف اين هو ويبتعد عنه
لأنه كما قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
درهم ربا اشد عند الله من ثلاثين زانيه
اللهم ما اغفر لنا وارحمنا واهدينا للصواب وارنا الحق حقا ورازقنا اتباعه وارنا الباطل باطل وارزقنا اجتنابه
عن أبي هريرة قال :
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :
إذا قال الرجل لأخيه :جزاك الله خيرا ، فقد أبلغ في الثناء
رقم العضوية : 270
تاريخ التسجيل : 26Apr2007
المشاركات : 615
النوع : ذكر
الاقامة : New Cairo
السيارة: KIA Rio HB 2014
السيارة[2]: Skoda Octavia A5 2006
دراجة بخارية: No
الحالة :
بارك اله فيك يا أبو عبدلله
ممكن سؤال بس هو خارج الموضوع بس هو ضرورى
أنا عندى حساب فى أحد البنوك (حساب توفير) هل فوائد هذا الحساب حرام أم ماذا ؟؟
Ibrahim Reda سابقا
المفضلات