انا متابع وياريت لو اى اخبار عندك تقولى المواعيد والفلوس ولسه فى تذاكر ولا لأ.:colsmil:
طب ايه بس سبب ان هى اتلغت :rfds:بس اوعى تكون بتهزر.
احسن تعليق اتقال:120105~352:
عرض للطباعة
انا متابع وياريت لو اى اخبار عندك تقولى المواعيد والفلوس ولسه فى تذاكر ولا لأ.:colsmil:
طب ايه بس سبب ان هى اتلغت :rfds:بس اوعى تكون بتهزر.
احسن تعليق اتقال:120105~352:
والسوال كان باين ازاى هتقضى راس السنة ومكنتش بسال هتقيم الليل وهتقراء كام جزء من القران
متهيائلى كان رد هتقدى راس السنة ازاى و جاوبت و ملوش لزمة التهكم
يا ريت يا جماعة من يتورع فليتورع لنفسه و كفاية (مرائية)
حضرتك عارف معنى الكلمة ؟ متهائلى محدش سب عشان يكون ده رد
انا هكون فى الشيفت عادى خالص
الناس تهنى بعضها على الموبايل واحنا نصلحلهم اى حاجه
يااه هو لسه فيه ناس بتسأل السؤال ده
الى الاخ العزيز mazagngi2010 ارجو من حاضرتك انك تشيل صورة الكتاكيت دى من علم مصر وتضع مكنها النسر مرة اخرى
من التكنيكات الشيطانية التي يوسوس بها الشيطان للبعض حينما يقوم أحد بنصيحته:
- انصح نفسك الأول قبل ما تنصحني
- احنا مش بنتكلم عن الحلال والحرام
- احنا حندخل الدين في كل حاجة؟!
- مش عاوزين دروس ومواعظ
- محدش طلب منك نصيحة
- متعملناش فيها شيخ
- مش انت لوحدك اللي بتخاف من ربنا وكلنا مؤمنين والحمد لله
- انت عاوز تبان إن انت بس اللي تقي وورع
- الله يرحم أيام زمان..ناسي وللا أفكرك
وحاجات تانية كتير وكده كفاية دلوقتي
انس يا صديقي
الحاجات دي العقل بيجي عندها ويركن، وكل الناس بتوع العقلانية والفكر المستنير والعقل المتفتح ونبذ الظلامية والتحرر من الجمود ومش عارف ايه في ايه..كل دول ييجوا هنا وسمع هس
زي حاجات كتير بيقيسوا فيها بمقياسين، مقياس للهجوم على المعاني الدينية الإسلامية، ومقياس للمداهنة مع الملل الأخرى
طب معلش سؤال لإفادة الناس عديمي الكريسماس اللي زي حالاتي
هي ايه الـ seduction night دي
حسب الترجمة الحرفية فهي (ليلة الإغراء) فإيه هو المقصود الفعلي للكلام عشان بس منفهمش غلط لأن في حد من الزملاء قال إننا بننبسط في اليوم ده من غير ما نشرب ولا نزني ولا نعمل حاجة غلط، فهل ده برضه ينطبق على الـ seduction night ولا دي حاجة تانية لاسمح الله
على فكرة الناس هنا بتحشش فى المنتزة يبقى منروحش
وأسأل كل الاسكندرانية حيقولوك ان المعمورة و المنتزة بيت دعارة كبيييير او أوضة نوم ضخمة يبقى برضة منروحش
ما محلات Drinkis مالية كل الشوارع ودى محلات بيرة و خمرة لالى ميعرفش يبقى منمشيش فيها !
والمقطم و ضهر النادى الاهلى و ........ز بلاش افتح العيون بقى !
انا رايح انبسط و اسمع موسيقى انا وصحابى انا مالى باللى بيشرب ولا بيتنيل ما هم مرمييين فى كل حتة
ولا احنا بس نروح مارينا و ننزل مع البيكينى و الخمرة و العجمى و نيجى نقول فى الاخر طوء طوء ميصحش عشان جت فى راس السنة
بافتراض إن الموسيقى مش ذنب، فذنب اللي بيروح الأماكن دي إنه بيقعد في نفس المكان مع الناس اللي بتعمل ذنب
يعني لما المكان تكون فيه معصية مينفعش الإنسان يقعد فيه إلا مضطرا، مش إنه يروحه مختارا ويدفع من أجل ذلك الأموال
يعني إزاي أدفع فلوس عشان أقعد جنب واحد أو واحدة سكرانين
والسكر ده بيكون بداية مش خط النهاية، بيسكر ويبتدي يعيش بأه ماهو سكران
فى سريراميس أسكندرية :36_1_50[1]::brn::POINTI~2[2]::POINTI~2[2]::POINTI~2[2]:
ba7ary
كلام حضرتك كله مظبوط
بس ما عليك الى البالغ والى عايز يسمع اهلا وسهلا والى مش عايز برحته وناس كتير بتعمل حاجات غلط حتى لو صغيرة وبسيطة ويمكن انا وانت منهم وعارفين انهم غلط
بس هو الانسان طبيعته كدا ومفيش حد معصوم
ربنا يتوب علينا جميعا ويثبت حب الطاعة وكره المعصاية فى قلوبنا
يا جماعة مبيبقاش فيها شرب كتير ولا حاجة !
الشرب بيبقي عادي average .. بس الحقيقة المخدرات بتبقي كتير
لو مش كل حاجة فيها حلال و حرام.. ايه اللي هايضبط حياتنا؟؟
و ما تنساش
"مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ ..." ق 18
ده مجرد اللفظ .. تفتكر الأعمال تتكتب ولا لأ؟
و بعدين ما تنساش ان اللي بينصح هنا مش فزلكة لأ ده اسمه أمر بالمعروف و نهي عن المنكر و ده فرض علينا
" لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ عَلَى لِسَانِ دَاوُدَ وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ذَلِكَ بِمَا عَصَوْا وَكَانُوا يَعْتَدُونَ كَانُوا لا يَتَنَاهَوْنَ عَنْ مُنْكَرٍ فَعَلُوهُ لَبِئْسَ مَا كَانُوا يَفْعَلُونَ." المائدة 78 - 79
خرجنا من الخمرا دخالنا عالمخضرات و مش عارفين هنروح فين تانى يا رب نرسى على بر امان
اصلا دخول واحد فى اى مكان كده بيبقي شبهه على طوووووول ..
اللى عايز يخرج يخرج و يسافر و يعيش عادى , بس ايه اللى يخليه يدخل مكان و يشبه نفسه .
الله يعزك يا ba7ary و يجعله فى ميزان حسناتك
هو الموضوع مجرد سؤال فعلا هتعمل ايه في ليله رأس السنه ؟
سؤال عادي جداااا فعلا
بس انا ليه سؤال بقه ليييه الناس بتعتبر رأس السنه ووقفه العيد دول ايام غريبه عجيبه ومش لازم يبقى زي اي يوم ويعدي كده لاء لازم نقضي صححح
مثلا اصحابي كل واحد طالع بفكره اللي يقولي نروح الساحل والي يقولي اسكندريه وااللي يقولي حفله مش عارف مين(يبني تعالا دي كلها .... وهنعيييييييييش) واللي يقولي نايت كلب ههههههههه اهم حاجه نعمل اي حاجه وخلاص انا عن نفسي احتمال كبير اقضيه في البيت
واللي عاايز يخرج يخرج بس ميروحش مكان موبوء ويقول منا مش هعمل حاجه هو الغلط هو انك تسكر وتزني فقططططط
وفعلا اليوم ده بيبقى فيه معاصي كتييييييييييييييييير وربنا يسترها علينا ويعدي علي خييييييييير
الاهم ان الناس بتبقى مبيته النيه انها ترتكب الزنوب طبعا مش كل الناس بس فيه كتيييييير
انا شايف ان دينا مش دين اعمل و متعملش
دين الاسلام مبنى ع اعمال العقل و التفاهم و التفكير مع اتباع اوامر الله و الابتعاد عن نواهية
حكم عقلك ... ناس رايحة تقضى وقت مع صحابها و تغنى بقى حرام لية عشان فى ناس تانية حتسكر ... طب ما نسيب البلد للمفسدين و الفساد و نهرب بقى طالما التفكير بقى كدة
وانت بتقول يا أستاذ نعمل اللى عايزينة ... وانت فاكر احنا راحيين نعمل اية يعنى خد بالك من كلامك
اجابتى على السؤال من غير الدخول فى موضوع حلال و حرام , احتمال كبير اروح مرسى علم , فى ديسكو هناك و كدة, بس لو ماحصلش نصيب حنزل فى الشارع عادى أروح اى حتة زى أيام الخميس مع اصحابى
أنا عن نفسي هظبت المكتب بتاعي ، وأنزل اشتري مصاصة:3mla:
في حديث سهل بن سعد رفعه قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:(إياكم ومحقرات الذنوب فإنما مثل محقرات الذنوب كمثل قوم نزلوا بطن واد فجاء ذا بعود وجاء ذا بعود حتى جمعوا ما أنضجوا به خبزهم وإن محقرات الذنوب متى يؤخذ بها صاحبها تهلكه)
أخرجه أحمد بسند حسن ونحوه عند أحمد والطبراني من حديث ابن مسعود ،
وعند النسائي وابن ماجه عن عائشة "أن النبي - صلى الله عليه وسلم - قال لها يا عائشة إياك ومحقرات الذنوب فإن لها من الله طالبا" صححه ابن حبان .
فصل ( في وجوب اتقاء الصغائر ومحقرات الذنوب )
كان أحمد رضي الله عنه يمشي في الوحل ويتوقى فغاصت رجله فخاض وقال لأصحابه : هكذا العبد لا يزال يتوقى الذنوب فإذا واقعها خاضها . ذكره ابن عقيل وغيره .
وروى أحمد وابن ماجه عن عائشة رضي الله عنها أن النبي صلى الله عليه وسلم كان يقول { يا عائشة إياك ومحقرات الذنوب فإن لها من الله عز وجل طالبا . } وعن ابن مسعود مرفوعا { إياكم ومحقرات الذنوب فإنهن يجتمعن على الرجل حتى يهلكنه } مختصر لأحمد
وقال أنس إنكم لتعملون أعمالا هي أدق في أعينكم من الشعر كنا نعدها على عهد النبي صلى الله عليه وسلم من الموبقات رواه أحمد والبخاري .
ولهما ولمسلم وغيرهم عن ابن مسعود موقوفا " إن المؤمن يرى ذنوبه كأنه قاعد تحت جبل يخاف أن يقع عليه ، وإن الفاجر يرى ذنوبه كذباب مر على أنفه فقال به هكذا " أي بيده فذبه عنه .
http://montada.rasoulallah.net/style...images/sep.gif
مادام احتفلت بيه يبقى تعرف سبب الاحتفال الأصلى بيه وأكيد حضرتك عارفه ودا يعتبر ولاء واتباع لأصحاب الإحتفال الأصليين ودا منهى عنه وأكيد يهمك انك ماتعملش شئ منهى عنه فى الدين.
والحوار عن الحلال والحرام فى الموضوع ده أصلى مش جانبى ، والاحتفال براس السنة زيه زى شم النسيم طالما احتفلت بيه تبقى بتتشبه وبتتبع دون أن تدرى أصحاب الاحتفال الأصليين وإلا مالك ومال احتفالهم؟
ياراجل يا طيب
وهو الله ورسوله قالوا لنا نحتفل بأعياد الأديان الأخرى طالما بنتبع أوامر الله ورسوله؟
وبعدين حكم عقلك فى مسألة فيها حكم شرع إزاى؟ استخدام العقل هنا هو فى السؤال عن صحة الفعل ده صح وللا غلط من وجهة نظر الدين مش فى المشى على هوايا وأقول الدين قاللى أشغل مخى؟ طيب ما هو اللى ماشى على هواه مشغل عقله على موجة هواه وللا إيه؟
وعلى الأقل الأماكن اللى الناس هتروحها و"يغنو" فيها تفتكر هناك مش هتلاقى بنات كتير مثلا ؟ وياترى هم رايحين ليه؟ ومش هتلاقى ناس بترقص؟ ومش هتلاقى سهرة قيام ليل للفجر ولا تشبه بالناس التانية فى قفل النور الساعة 12 و 3 2 1 وهيييييييييه؟ دا لو حضرتك ضامن إن مافيش حد معاه حاجة تانية ولا عيعمل حاجة تانية............. كل دا أبقى جزء منه ليه؟
لو خرجت فرضا هيبقى خروجه عاديه مع الشباب الانتيخ ومش بغرض انى احتفل برأس السنه ولا بتاع .. ممكن تقول خارج عشان اتفرج على الناس اللى بتحتفل ..
انا مش بحتفل بالحاجات دى الصراحه لانها مش عادتنا ولا تقاليدنا ولا ديننا ...
وممكن اخلى الناس تقولى كل سنه وانت طيب بس لانى اتولدت يوم رأس السنه 31-12 :120105~352:
وبرضه مش بحتفل بعيد ميلادى :3mla:
يا دكتور احمد، راس السنة حالياً يعتبر احتفال عالمي و ليس احتفال ديني بأي شكل من الاشكال، ، الاحتفال الديني اللي سيادتك بتقصده بيكون يوم ٢٤ ديسمبر او ٧ يناير،، انما ليلة ٣١ ديسمبر ده العالم كله بيحتفل بدخول سنة جديدة من التقويم اللي انت و انا و العالم كله بيستخدمه - إلا اذا حضرتك كنت معترض علي التقويم ده كمان، ده يبقي موضوع تاني،.
و بالنسبة لموضوع المعاصي اللي ممكن ترتكب في اليوم ده، ففي رأيي الشخصي اللي بيرتكب المعاصي في اليوم ده هو نفسه اللي بيرتكبها في اي يوم تاني من السنة، يعني مش معقول هيكون في واحد عايش السنة كلها محترم و بيصلي و بيصوم و بعيد عن الزنا و المخدرات، و مستني اليوم ده علشان ينسي ده كله فيه، و بالتالي برضه، اللي عايش السنة كلها باحترامه اكيد ممكن برضه يحتفل براس السنة باحترامه و هكذا.
انا مش مقتنع أصلا اني احتفل برأس السنة الميلادية لأن ده مش من أصول ديننا ولا من أصول عقيدتنا ولا من أصول تقاليدنا كلها تقاليد وعادات اخدناها من ثقافات اخرى غربية تتبع دين غير ديننا وتقاليدها مختلفة عننا ... لماذا نحرص على تقليد الغرب في الفواحش فقط؟!!!!!
طيب فكر عشان تكون مختلف وربنا يرضى عنك وتبتدي صفحة جديدة وسنة جديدة تكون بدايتها عبادة مش تقولي هنروح حفلة كتير من الي فيها بيسكروا وبيشربوا مخدرات وانا رايح ملاك طاهر اسمع موسيقى وارقص وبس من غير ما اتفرج على البنات الكاسيات العاريا والعاريات وهي بترقص وبتتمشى ومن غير ما اسمع موسيقى فاجرة كلها خبط وترزيع ولا تمت لديننا بصلة بل سماعها هيخليك يوم القيامة ينصب على اذنك صهير وصديد...
والتاني الي يقولك هبتدي السنة الجديدة باغاني فيروز وشموع طيب يا اخي بدل فيروز شغل قرآن عشان تكون السنة كلها خير وتكون بدايتها بسماع افضل شئ في الوجود وهو القرآن مش تقولي فيروز وانا حر .
وياريت الي ناوي يعك في الليلة دي ميقولش عشان ميفسدش غيره ويعمل على نشر الفاحشة وسط الناس احنا هنا بنحاول نكون مسلمين مش مجرد متشبهين اعمياء للغرب
وحسبي والله نعم الوكيل .... البلد فعلا ضاعت خلاص
لو تقصد بكلمة (احتفال ديني) إنه ينتمى لليهودية أو النصرانية الصحيحة فهو فعلا مش احتفال ديني
لأنه في الأصل احتفال روماني وثني ثم احتفل به النصارى في أزمنة متأخرة عن زمن المسيح عليه السلام في صيغة تقاربية متكررة مع الرومان المتغلبين
والمعنى السائد الآن أنه احتفال نصراني ولا أظن أحدا يجادل في هذا، حتى لو أخذ الاحتفال صفة عالمية فهذا لا ينفي عنه صفته بل في الحقيقة يؤكدها نظرا لتكرار مظاهر الاحتفال المعروفة على مستوى العالم من الذهاب إلى الكنائس وإقامة الصلوات
وكون الاختلاف في تحديد الكريسماس هل هو ٢٥ ديسمبر أو ٧ يناير أو ٦ يناير كما يؤمن البعض فهذا يؤكد الصفة الدينية للعيد
كون البعض يحتفل بأعياده الدينية على طريقته فهذا شأنه
أما أن نكون مطالبين بالموافقة على ذلك وتأييده والاقتناع به ولي أعناق الحقيقة من أجله فهذا شئ آخر ولا أظن أحدا يستمسك بدينه وهويته يقبله أصلا
وهناك قاعدة اجتماعية وشرعية مستقرة وهي أن (الأعياد من الشرائع)
والأعياد عبر التاريخ هي من آثار العقائد، أما الأعياد من عينة (عيد القطن وعيد أبوقردان) فتعامل الناس معها يعكس حقيقة أنه طالما لم يكن العيد دينيا فالناس تتعامل معه بفتور بالغ