اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarekabosdera مشاهدة المشاركة
مع احترامي لجميع اصحاب السيارات الاوروبية .

هناك خلط . فالبعض يعتقد انه بمجرد ان سيارته مصنوعة في دولة في قارة اوروبا اصبحت سيارة سوبر .

ليس كل الاوروبي سواء وليس معنى انها اوروبي انها تناطح البي ام دبليو والمرسيدس . وليس معنى انها مملوكة بالكامل لفولكس فاجن انها في نفس المستوى , شتان بين الاثنين . وكذلك مثلا تويوتا ودايهاتسو.

ان السيارات الكورية أصبحت الان الاكثر مبيعا في العالم وهذا يدل على ثقة الناس فيها وخصوصا هيونداي التي اصبحت الرابعة عالميا .

ان مقياس السيارة السيارة الممتازة هو مقدار ما تم دفعه من مال مقابل الجودة والاعتمادية والأمان اولا والتصميم الجيد ( أقصد الشكل الجذاب ) والكماليات ثانيا .

اما بالنسبة للمقارنة المطروحة :
اعتقد انها محيرة جدا وعايزة حسابات دقيقة شوية نظرا لتفوق كل سيارة في جوانب معينة . لكن رأيي الشخصي ان لو انا اتحطيت في المقارنة ده هطلع السيراتو وهيكون الخيار بين الالنترا والكروز .

اولا من ناحية الماكينة فالسيراتو مطابقة للالنترا .
ثانيا العفشة وهنا سبب رفضي للسيراتو لانها عربية تمنها غالي واغلى من الالنترا وعفشتها من الخلف بدائية جدا زي البومة ( لينك واحد من الخلف ). مما يعطى عدم الراحة في شوارع مصر .

ثالثا : عيوب التقفيل والصناعة كثيرة في سيارات كيا كما نرى في المنتدى وخارج المنتدى مما يؤدي للقلق عند الشراء. واعتقد ان هذا هو سبب الفارق الكبير بين مستوى شركة هيونداي وكيا في تقارير الجودة العالمية حيث نجد ان هيونداي متقدمة فقد تأخذ المركز الاول كما في الالنترا لسنة 2009 وتجد الكيا في اواخر القوائم رغم انها مملوكة لشركة هيونداي !

رابعا : الكيا بشكل عام لها اصدار محدود من فئات السيارات وليس كهيونداي التي تنتج جميع الفئات من اول i 10 الى الايكوس مما يعطي انطباعا انها شركة قادرة على منافسة كل المستويات وانه من اليسير عليها عمل سيارة من فئة الالنترا مثلا بجودة عالية جدا .

خامسا : جودة خامات السيراتو اقل من جودة خامات الالنترا والفرق واضح .
مش فاهم يعنى ايه مش كل الاوروبى
الاوروبى هو الاوروبى .... من غير لف ولا دوران او كلام مرسل
يكفى ان الالنترا صاج ورق .. ومستوى امان زيروووووووو
اضافه الى ان الهيونداى اللى بره مصر حاجه واللى فى مصر حاجه تانيه
شتان الفارق
وانا شايف ان الانترا بعيده عن المنافسه
المنافسه بين الكيا .... والكروز ..
انا شايف ان الالنترا اتحرقت خلاص فى السوق
وانا شايف ان الكروز احسن الوحشين .....
بسبب مستوى الامان بتاعها ... الذى يعد حاله استثنائيه ونادره فى الكورى عموما