يوم السبت اللي فات ده روحت عملت صيانة ال 5 الاف بتاعة النيو اكسنت بتاعتي في ابو رواش
كنت حاجزة من قبلها وكان معادي المفروض الساعة 11 بس انا روحت متأخرة وصلت هناك حوالي الساعة 1:30 تقريباً واستلموا العربية والمهندس سألني هاتغيري زيت قلتله انا غيرت زيت 10 الاف في صيانة الالف اللي فاتت فمش محتاجة تغيير ويت ولا فلتر
فقاللي طيب في ملاحظات عن العربية
قلتله عندي باب ورا السنتر بتاعه بيعلق وبيتقفل مانيوال
وقلتله عندي حدفة شمال ومحتاجة ظبط لاتزان العربية واستعدال لطارة الدريكسيون
وكشف على زيت الفتيس لاني ساعات بحسه تقيل شوية بسيطة
والكاسيت ساعات السي دي بيعلق وبيقطع ويقلب راديو لوحده
ساعات بشم ريحة شياط وانا ماشية ومش عارفة ايه سببها
طبعا بخلاف تربيط العفشة والحاجات اللي المفروض بتعملوها

المهم قاللي طيب حضرتك اتفضلي في الاستراحة والاستلام هايكون حوالي الساعة 5:30 قلتله ده كتير قاللي لو قدرنا نخلصها بدري هانخلصها ولو حضرتك تحبي تروحي كارفور في اتوبيس هايطلع من هنا الساعة 2 رايح ميدان لبنان لو حبيتي (بس طبعا انا مروحتش لاني مكنتش عارفة هارجع ازاي عشان المسافة كبيرة طبعا بين كارفور والتوكيل)
المهم استنيت في الاستراحة وشربت نسكافيه وقهوة وقعدت اتفرجت على التلفزيون شوية ودخلت نت من الموبايل وبلاد تشيلني وبلاد تحطني لحد ماندهوا على اسمي حوالي الساعة 5:00 او 5:30.
روحت استلمها قاللي احنا ربطنالك عفشة وظبطنا الباب اللي كان معلق والكاسيت غيرناه في الضمان وبالنسبة لريحة الشياط كان في كيس بلاستيك لزق في الشكمان هو اللي كان عامل الريحة دي فنظفناه وظبطنالك العربية.
روحت شوفت العربية لاقيتهم فعلا صلحوا الباب وغيروا الكاسيت وركبولي كاسيت جديد بالمناسبة الكاسيت الجديد الإضاءة بتاعته لونها ازرق (عاجبني اوي اللون ده ) .
جيت ادي للعامل اللي بيسلمني العربية فلوس بقشيش يعني مرضيش ابداً

اما المبلغ بتاع الصيانة كان 145 جنيه وحصلت على تخفيض 10% (بتاع استيكر نايل موتورز) ودفعت حوالي 129 جنيه تقريباً (وانا هناك اتصلت بالأستاذ كريم منير عشان اسأله اذا كان الخصم متفعل على الصيانات الدورية واكدلي المعلومة فعلا ونصحني اتصل واتأكد برده من المهندس عاطف عبد السميع مدير خدمة العملاء) وطبعا بشمهندس عاطف أكدلي المعلومة وقاللي لو في اي مشكلة كلميني فورا وانا احب اشكره جدا على اهتمامه وسعة صدره وبرده بشكر استاذ كريم وبعتذرله لو كنت ازعجته باتصالي.
وبعد ماخلصت ودفعت وخرجت بالعربية بره التوكيل حطيت اسطوانة جوة الكاسيت بس علقت ومشتغلتش فرجعتلهم تاني لما بصوا على الاسطوانة لاقوها متبهدلة وقاللي حضرتك لازم تحطي الاسطوانات في حافظة عشان بيبوظوا من الشمس وهما اللي بوظو الكاسيت ولو فضلوا كدة هايبوظوه تاني برده (بصراحة مبقتش عارفة اقولهم ايه لإني فعلا مهملة في موضوع الاسطوانات دول لإني معظم الوقت مشغلة الفلاشة).

وبصراحة المعاملة كانت كويسة وكنت سايبة حاجات في شنطة العربية وفي التابلوه ورجعت لاقيتهم زي ماهما بالعكس وانا خارجة على البوابة قاللي افتحي الشنطة عشان نشيك على العدة والاستبن اللي حضرتك اكيد ماشيكتيش عليهم .

عموما العربية معايا كويسة وحاساها ادائها بقي احسن شوية وانا راضية عن زيارتي للتوكيل المرة دي
ربنا يسهل بقي وباقي الصيانات تكون بنفس السلاسة كدة ان شاء الله.
اعذروني اني لسة عاملة الموضوع النهاردة بس انا جالي دور برد والتهاب في الشعب الهوائية شديد جدا وكنت اجازة ولسة راجعة النهاردة الشغل ومازلت تعبانة بس قلت اعمل التقرير واقولكوا حصل ايه.