| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 2 من 4 الأولىالأولى 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة
النتائج 11 إلى 20 من 31

  1. #11

    الصورة الرمزية elassar2010

    رقم العضوية : 18427

    تاريخ التسجيل : 09Sep2008

    المشاركات : 2,370

    النوع : ذكر

    الاقامة : damanhour

    السيارة: no

    السيارة[2]: 131

    الحالة : elassar2010 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    واية المشكلة لما محكمة النقض تقبل الطعن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    على فكرة اغلب الاحكام الى بتصدر من المحاكم الجنائية بيكون فيها قصور والمحكمة بتقبل النقض وبتتحيلها لدائرة تانية
    يعنى الموضوع عادى ومش داخل فية واسطة ولا حاجة دى طبيعة محكمة النقض ان اى حكم فى قصور تلغية
    ومش معنى كدة انة هياخد براءة لالالالالالالالالالا لسة هيتحال لمحكمة جنائية بتشكيل مخالف للتشكيل الول وهتنظر القضية من اول وجديد وممكن برضة تديلة اعدام

    من اهم انجازات مبارك :
    توحيد المصرين على كلمة حسبى الله و نعم الوكيل



    محمد العصار


  2. #12

    الصورة الرمزية KSA2011

    رقم العضوية : 43413

    تاريخ التسجيل : 12Jul2009

    المشاركات : 2,039

    الاقامة : Elmansoura City

    الحالة : KSA2011 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    والله العظيم انا كنت متوقع كده و شوفوا عمر اديب وكل كلامه مكشوف وعارف الى هيحصل
    يعنى الناس كلها قاعده مشدوده وانا مروق دماغى
    انا مش فاهم يعنى ايه نقض ولا الحكم كان ايه بس متوقع انه هيحصل حاجه توقف كل حاجه كده يعنى
    ده احنا فى مصر يا رجاله
    و القضيه تعدلها سنه او سنتين كمان و الناس هتنسى و الموضوع هينام و بعدين يطلعوا حسن سير وسلوك بعد حكم بكام سنه


  3. #13

    الصورة الرمزية Ahmed A Rahman

    رقم العضوية : 13961

    تاريخ التسجيل : 01Jul2008

    المشاركات : 4,984

    النوع : ذكر

    الاقامة : Rehab city

    السيارة: Nissan Sunny 2014

    السيارة[2]: RENAULT LOGAN 2010

    دراجة بخارية: agala

    الحالة : Ahmed A Rahman غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    لأ كده معناها انه استحالة ياخد اعدام ثاني

    قانونا اوبشن الاعدام انتهى

    الكلام دلوقتي على سجن او براءة

    د. أحمد عبد الرحمن
    ونرجع ثاني: نفسي الناس تبطل تقول الحشيش مفيهوش ادمان


  4. #14

    الصورة الرمزية أبو إياد

    رقم العضوية : 25425

    تاريخ التسجيل : 17Nov2008

    المشاركات : 7,576

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: 1

    السيارة[2]: 1

    دراجة بخارية: no

    الحالة : أبو إياد غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    نفسى بقا افتكر اسم موضوع كان اتعمل هنا من فتره وكله اقر انه هايتفذ الحكم وانا الوحيد اللى اعترضت وقلت مش هايتفذ
    دايما التاريخ يعيد نفسه


  5. #15

    الصورة الرمزية أحمد كمال

    رقم العضوية : 33438

    تاريخ التسجيل : 19Feb2009

    المشاركات : 14,563

    النوع : ذكر

    الاقامة : استراليا

    السيارة: None

    السيارة[2]: Toyota Camry

    دراجة بخارية: Harley-Davidson

    الحالة : أحمد كمال غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed_alshafie مشاهدة المشاركة
    قبلوا الطعن بتاعه و هيتحاكم تانى فى دائره تانيه طبعا ده بدايه تمثليه انهم يخرجوه رائه
    و الله بلد كوسه كوسه كوسه حسبى الله و نعم الوكيل
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hashem1999 مشاهدة المشاركة
    يعنى مبدئيا كده خلاص براءه وشكرا
    ان بعض الظن اثم ...... محدش يعرف ...... يمكن متلبساله فعلا

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed20_08nubira مشاهدة المشاركة
    هياخد براءه من الاخر....طيب مأكيد لازم يا خد براءه...معاه عشر محاميين يطلعو اى حد من اى حاجه...والله اعلم عمل ايه كمان وربنا يحفظنا
    الله اعلم يمكن فعلا مش هو ....... اطلق سراح الف مجرم و ما تعدمش برئ واحد

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamadamdph مشاهدة المشاركة
    لأ كده معناها انه استحالة ياخد اعدام ثاني

    قانونا اوبشن الاعدام انتهى

    الكلام دلوقتي على سجن او براءة
    مين قال لك كده

    النقض معناه اول حكم اتلغى كأن لم يكن و تتعاد المحاكمة قدام دايرة تانية من محاكم الجنايات


  6. #16

    الصورة الرمزية Samah AbdAllah

    رقم العضوية : 35540

    تاريخ التسجيل : 14Mar2009

    المشاركات : 26,487

    النوع : انثى

    الاقامة : Egypt_Alexandria

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: لا يوجد

    دراجة بخارية: -

    الحالة : Samah AbdAllah غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    ان بعض الظن اثم
    مادام محدش شاف الجريمة بعينه ولا عنده ما يثبت أو يؤكد ان هو القاتل فعلا
    يبقا بلاش نصدر احكام ربما نسأل عنها يوما ما


  7. #17

    الصورة الرمزية ghazy12

    رقم العضوية : 17999

    تاريخ التسجيل : 05Sep2008

    المشاركات : 4,235

    النوع : ذكر

    الاقامة : El-Haram, Giza

    السيارة: Mercedes C200 K 09

    السيارة[2]: Kia Cerato High Line 09

    الحالة : ghazy12 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    أنا شخصياً سعيد جدااا بقبول النقد في الطعن, لأني مش مقتنع ان الراجل ده فعلا عمل كده و الأدله
    اللي جايه (ديليفري) من دبي غير مقنعه بالمره, و تقارير شرطة دبي مشكوك في صحتها قانوناً

    ده الى جانب ان عمرنا ما سمعنا و لا في القانون ان المحرض (ده لو حرض أصلا) بياخد اعدام زي اللي قتل..!!!

    Eng. Mohammed Ghazy

    The New Mercedes-Benz C 300


  8. #18

    الصورة الرمزية mhoss

    رقم العضوية : 12507

    تاريخ التسجيل : 08Jun2008

    المشاركات : 742

    النوع : ذكر

    الاقامة : شهــــــــر عشـــــــــرة

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: جيتــــــــــــــــز 2010

    دراجة بخارية: N\A

    الحالة : mhoss غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    سئل الشيخ حسنين محمد مخلوف – مفتي مصر سابقا رحمه الله- بتاريخ جمادى الآخرة 1372 ه- - 23 فبراير 1953 م هذا السؤال : "إن التحقيقات القانونية التى أجريت فى قضية القتل - قد أثبتت أن فلان كان اليد المحركة للآثمين الجناة .فما حكم الشريعة الغراء فى المحرض على القتل الدافع إليه" فأجاب :


    التحريض على ارتكاب جريمة القتل المحرم بمعنى الإغراء عليه لا شك أنه حرام شرعا، للنهى عن قتل معصوم الدم بقوله تعالى { ولا تقتلوا النفس التى حرم الله إلا بالحق } الإسراء 33 ،وقوله عليه السلام (لا يحل دم امرئ مسلم يشهد أن لا إله إلا الله وأنى رسول الله إلا بإحدى ثلاث الثيب الزانى، والنفس بالنفس، والتارك لدينه المفارق للجماعة) وللوعيد الشديد عليه فى قوله تعالى { ومن يقتل مؤمنا متعمدا فجزاؤه جهنم خالدا فيها وغضب الله عليه ولعنه وأعد له عذابا عظيما } النساء 93 ، ولعظم جرمه ورد فى الحديث أن أول ما يقضى بين الناس يوم القيامة فى الدماء وذهبت طائفة من الأئمة إلى أنه لا توبة لقاتل ، وأن الوعيد لاحق به لا محالة وأن القصاص فى الدنيا لا يمحو عنه الإثم فى الآخرة .

    والتحريض على القتل المحرم وسيلة إليه، فيحرم بحرمته، لأن للوسائل حكم مقاصدها شرعا .

    وأما إذا كان التحريض مصحوبا بإكراه وكان المكره قادرا على تحقيق ما أوعد به، وغلب على ظن المكره أنه لو لم يمتثل يلحقه ما أوعد به .

    فإما أن يكون الإكراه ملجئا - وهو ما كان بنحو التخويف بالقتل أو قطع العضو أو الضرب الشديد الذى يخاف منه تلف النفس أو العضو ويسمى الإكراه التام - ومنه كما ذكره الشافعية الأمر الصادر من ذى سطوة اعتاد فعل ما يحصل به الإكراه عند مخالفته فأمره كالإكراه أو يكون غير ملجىء - وهو ما كان بما دون ذلك من نحو الحبس والقيد والضرب الذى لا يخشى منه التلف ويسمى بالإكراه الناقص - فإذا كان الإكراه على القتل إكراها ملجئا فالقصاص على المكره (الآمر) عند أبى حنيفة ومحمد ولا قصاص على المكره (المأمور) لكونه بمنزلة الآلة - وعند أبى يوسف لا قصاص عليهما وعلى الآمر الدية .

    وعند المالكية والشافعية والحنابلة يجب القصاص من الآمر لتسببه ومن المأمور لمباشرته.

    وإن كان الإكراه عليه إكراها غير ملجىء فلا قصاص على المكره (الآمر) بل يقتص من المأمور باتفاق أئمة الحنفية .
    وكذلك عند المالكية إن لم يكن الآمر حاضرا وقت القتل، فإن كان حاضرا اقتص منهما جميعا وعلى الآمر فى الحالين إثم التحريض مع الإكراه .

    (راجع بدائع الصنائع فى مذهب الحنفية، وشرح متن خليل فى مذهب المالكية، وتحفة المحتاج وحواشيها فى مذهب الشافعية، والمغنى لابن قدامة فى مذهب الحنابلة) هذا هو حكم الشريعة الغراء فى التحريض، وأما تطبيقه قضاء فيعتمد ثبوت الإكراه لدى المحكمة بعد رفع الدعوى بالطريق الشرعى .


  9. #19

    الصورة الرمزية elassar2010

    رقم العضوية : 18427

    تاريخ التسجيل : 09Sep2008

    المشاركات : 2,370

    النوع : ذكر

    الاقامة : damanhour

    السيارة: no

    السيارة[2]: 131

    الحالة : elassar2010 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ghazy12 مشاهدة المشاركة


    ده الى جانب ان عمرنا ما سمعنا و لا في القانون ان المحرض (ده لو حرض أصلا) بياخد اعدام زي اللي قتل..!!!
    هو القانون اعطى للقاضى السلطة ان يحكم على المحرض زى الفاعل الاصلى بالظبط

    من اهم انجازات مبارك :
    توحيد المصرين على كلمة حسبى الله و نعم الوكيل



    محمد العصار


  10. #20

    الصورة الرمزية ghazy12

    رقم العضوية : 17999

    تاريخ التسجيل : 05Sep2008

    المشاركات : 4,235

    النوع : ذكر

    الاقامة : El-Haram, Giza

    السيارة: Mercedes C200 K 09

    السيارة[2]: Kia Cerato High Line 09

    الحالة : ghazy12 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elassar2010 مشاهدة المشاركة
    هو القانون اعطى للقاضى السلطة ان يحكم على المحرض زى الفاعل الاصلى بالظبط
    شكراا على تصحيح المعلومه... لكن كل المحامين أكدوا هذا الكلام, يعني اقصد ان مش انا اللي بقول كده
    لأني طبعا مش محامي و لو انت محامي أكيد هيكون عندك خلفيه و فاهم الموضوع فياريت تشرحلنا

    Eng. Mohammed Ghazy

    The New Mercedes-Benz C 300



 
صفحة 2 من 4 الأولىالأولى 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. محاكمة العادلى غدا ستذاع على الهواء
    بواسطة heshamzaky في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 12
    آخر مشاركة: 26-07-2011, 12:42 AM
  2. محاكمة أنس الفقي على الهواء مباشرة -- الآن على قناة الجزيرة مباشر مصر
    بواسطة Everlasting في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 18-07-2011, 02:00 PM
  3. مطلوب محاكمة جودة الملط .... الآن
    بواسطة osoliman88 في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 39
    آخر مشاركة: 13-03-2011, 09:47 PM
  4. هشام طلعت مصطفى
    بواسطة elgabry1977 في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 7
    آخر مشاركة: 05-02-2011, 06:44 AM
  5. يا ريتني كنت أشتريتك يا طلعت يا مصطفى!!!!!!!!
    بواسطة bimmeraddict في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 26
    آخر مشاركة: 28-11-2007, 03:41 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2