اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hh مشاهدة المشاركة
أولا ربنا يصلح لك الحال يا رب و يهدي سرك مع زوجتك.

أنا حبيت أرد على مشاركتك عشان ساعات الرجالة بيبقوا مش مقدرين طريقة تفكير الستات و العكس صحيح طبعا.
مبدأيا و متزعلش مني من وجهة نظر حريمي أه طبعا انت كدة تبقى بخيل
معلش انا بتكلم بصراحة و بحط نفسي مكان مراتك. الستات بصفة عامة المنتجات الخاصة بالعناية بالشعر و البشرة و الميك أب....الخ, اللي هي كل الحاجات النسائية دي تعتبر مهمة جدا و من الأساسيات عندهم. و هي حاولت تشرحلك ده لما قالتلك انها الحاجات دي عندها أهم من الأكل و الشرب. لما هي تحس ان انت - أسفة في اللفظ - بتقرط عليها في الحاجات دي بتبقى حاسة ان انت بتستخسر فيها, لأن دي تعتبر الحاجات الوحيدة في طلبات البيت اللي خاصة بيها هي. طبعا انا مقدرش احكم و لا أحب أسالك اذا كانت الحاجات دي بتقصر معاك في الميزانية فعلا و لا انت بتتكلم فيها من باب عدم الأسراف, انت بس اللي تعرف ظروفك, انما اللي بحاول أوصلهولك ان المشكلة الأساسية ان انت بتبص للحاجات دي باعتبارها رفاهيات ممكن التقليل منها و هي شايفاها أساسية.

ثانيا واضح من عرضك للمشكلة ان انت المسئول عن ميزانية البيت, طيب ليه متحاولش تشركها معاك في الميزانية أو حتى تديلها مصروف البيت و هي تتصرف, عشان أولا هي تقدر الألتزامات و الظروف اللي بتخليك تدقق على الحاجات دي, ثانيا عشان تتأكد ان انت مش بتتعمد تستخسر فيها. أعتقد لو عملت كدة ممكن تلاقيها هي من نفسها بتراعي حاجات كتير عشان حتبقى مقدرة ظروفك. في نفس الوقت انت ممكن تقتطع جزء معين تديهولها يبقى زي مصروف شخصي ليها و للحاجات الشخصية بتاعتها بعيد عن مصروف البيت عشان تحسسها انها مش طول الوقت مخنوقة و مستنياك تتعطف عليها بالحاجة اللي هي محتاجاها. معلش انا عارفة ان كلمة تتعطف عليها دي بايخة بس أنا أتعمدت استخدمها عشان أحاول أوصلك هي ممكن تكون حاسة بأيه.

النقطة الأخيرة اللي لازم تاخد بالك منها ان الخلافات على الأمور المادية دي من أكتر الحاجات اللي ممكن تهز العلاقة الزوجية و تخليها متوترة. لازم تتكلم معها و تفهمها - و الكلام ليك انت كمان - ان فلوس الدنيا كلها متساويش ان انتوا يبقى فيه سكينة و صفاء في علاقتكوا ببعض. مينفعش الكلام في الماديات يبقى سبب للخناق و انكوا تبعدوا عن بعض, بالعكس حتى لو فيه ضائقة مادية الزوجين بيمروا بيها في أي وقت المفروض يكونوا بيتعكزوا على بعض عشان يعدوها. مفيش ظروف في الدنيا مبتعديش و المركب بتمشي, بس تعاملنا خلال المواقف و الازمات المخلفة هو اللي بيفرق وبيخلينا قدام يا أما نبص على المشاكل و المحن و نلاقي انها قربتنا من بعض أكتر يا أما بنلاقينا سبنا الظروف تبعدنا عن بعض.

و في الأخر بدعي ليك و لينا كلنا أن ربنا يوفقنا مع أزواجنا و يجعل بينا كل خير و مودة و رحمة.


فى فرق بين انى امتع نفسى ب شاور جيل او غيره او غيره وانى ابقى مبذر ومعنديش احساس بقيمة الحاجة ده ولا عندى احساس بان اللى بيجبلى الحاجات ده بيتعب فى فلوسها ومش بيلاقى الفلوس على الارض.