اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nadenono مشاهدة المشاركة
شكرا يا اخواني على بذل الجهد في الردود و خاصة آسوما و أنا لا أنكر أنه هنالك محظوظون - و هو منهم- قاموا بشراء السيارة و لم يشكوا منها و هذا لا يعني أنها خالية من العيوب. بل قد يعني أنهم لا تزعجهم عيوبها و كذلك لا يمكن انكار تلك العيوب العامة التي ظهرت في كل السيارات و كونه لم يتعرض لها أو على الأرجح لم يشعر بها لهي نعمة من الله كنت أتمناها و لكن قضى الله ألا أحصل عليها. و الأكيد أن شركة جينيرال موتورز و المنصور قاموا بصنع السيارة باستخدام مكونات إما منخفضة الجودة أو منخفضة الدرجة و سواء تم هذا عن قصد أو عن جهل فالمحصلة واحدة. جرب يا أخ أسوما أن تكون سيارتك أنت بالذات معيبة و لا تستطيع التمتع بها بل جرب أن يكون دورك قاصرا على تغذية البنك بالأقساط و قل لي ما هو شعورك و حدثني ساعتها عن أنها عيوب بسيطة و أن كل سيارة لابد أن يكون بها عيوب وكل هذا الكلام الذي قلته, أراهن على أنك ستملأ الدنيا شكوى و ستفعل قدر ما فعلت و أكثر. الأهم يا أخي ألا تلوم من يشكو أبدا إلا لو تحققت من كيدية شكواه و لا تفترض أن التعساء مذنبون لمجرد أنك أنت بالذات سعيد و أيضا أنا لم أكتب هذا الموضوع للتشهير بمنصور و لكن لتحذير أولئك الطيبون الذين سيدفعون شقاء عمرهم و يستدينون من البنوك ليشتروا منتجا معيبا, و لا تقل لي لو سمحت أن زبائن الآفيو هم أناس شديدي اليسار يمكنهم التغاضي عن احتجاز أربعة أو ثمانية و سبعين ألفا من مالهم في سلعة معيبة.
اولا : يا أخ nadenono أنا مش معترض على عرض العيوب لانى كما قلت مفيش عربية بدون عيوب .... و مش معنى ظهور عيوب فى 10% او 20% أو حتى 30% أن كل العربيات معيوبة ..(رغم أنى معرفش حضرتك حسبت نسب أنتشار العيوب اللى انت كتبها أزاى ؟؟ هل عملت استفتاء لملاك العربية و لا مجرد توقع من حضرتك؟؟ )
ثانيا : طبعا أنا مقدر زعل الناس اللى عربياتهم فيها عيوب و مشاكل كتيرة و دفعوا شقا عمرهم فيها .. لكن لو دخلت فى قسم فى المنتدى (هيونداى أو رينو أو كيا او...) هتلاقى الناس عندهم مشاكل و عيوب برده .. منها العيوب الفردية و منها الجماعية .. لكن ماحدش بيهاجم العربية زى ما بيحصل مع الأفيو و ماحدش من اللى بيشتكوا طلب من ملاك العربية انهم يبيعوها علشان يتخلصوا منها ..

ثالثا : الهجوم على الأفيو فى المنتدى يتحول أحيانا الى هجوم على اصحابها و افتكر مداخلة احد الاعضاء (ملاك العربية اما ستات أو ناس مابتعرفش تسوق و ماعندهمش خبرة لأكتشاف العيوب) و انا ماسمعتش الكلام ده بيتقال على أصحاب اى عربية قبل كده
رابعا : مبيعات الأفيو مستمرة بقوة .. و لما أستلمت العربية من التوكيل لقيت فى ناس كتير بتحجز و ناس بتستلم... ده حتى انا لسه ماستلمتش الكتالوج لحد دلوقتى و كل ما أسئلهم فى منصور يقولولى ان كان عندهم ضغط زيادة فترة العرض و الكاتلوجات خلصت...ومش معقولة العربية تكون بتتباع لحد دلوقتى و هى مليانة عيوب.... أو الناس دى كلها معاهم فلوس و عايزين يرموها..

و أخيرا أشكر حضرتك على مجهودك فى التقرير وأن كنت اتمنى ان يكون تقييم شامل تقول فيه المميزات برده ..و لأهى كمان مافيهاش مميزات