اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد كمال مشاهدة المشاركة
عمرو خالد ضال مضل

مفيش شيخ من العظماء ما اتكلمش على اخطاؤه الفاحشة

وجدي غنيم و ابو اسحق الحويني و محمد حسان

علمهم اكبر منا و منه بمراحل

..........

انا الحقيقية مش فاهم فين الاخطاء الفاحشة اللى حضرتك بتتكلم عليها دى .."ياريت قولى على خطاء واحد بس"

انا كنت اتمنى من العلاماء "الكبار" اللى حضرتك بتتكلم عنهم دول انهم يهتمو باخطاءهم " وهى كثيرة " قبل ما يتصيدو الاخطاء "الوهيمة " للاخرين ..

و السبب فى ذلك السبب واضح و هو ان عمر خالد قد نجح فى ما فشل فية هؤلاء العلاماء الكبار ..و هو انة يخاطب الشباب باللغة اللى يفهمها و يستوعبها ...

يبقى كان من باب اولى ان هؤلاء العلماء انهم بدل ما يهتمو بتصيدو الاخطاء "الوهيمية" انهم يدرسو طريقة عمر خالد و يحولو يجددو خطابهم الدينى و يطورو اسلوبهم بدل ما تدفهم الغيرة من نجاحة و تفوقة على انهم يركزو جهدهم لتلفيق و اختراع اخطاء لمجرد تشوية عمل و علم عمر خالد و تشكيك فى نجاحة و تفوقة باختراع اخطاء ليس لها اى اساسا من الصحة ..

لكن الحمد لله ان عمر خالد لم يلتفت لمثل هذا و هو فى تفوق مستمر بفضل الله...و فى نجاح مستمر عام بعد عام و برنامجة شهير كل عام فى رمضان يتابعة الملايين من المشاهدين و هو لم يتحقق لاى داعية من هؤلاء الكبار اللى ذكرتهم ..

سيستمر عمر خالد ان شاء الله فى طريق الدعوة اللى الله رغم كل شىء ...و الله لم ينصب هؤلاء العلاماء مصححون لغيرهم و لم ينصبهم اوصياء على الاسلام ..لكى يصححو و يتصيدو كلمات غيرهم ممن يعمل فى الدعوة اللى الله....

.و كل واحد حر فى النهاية انة يسمع اللى يعجبة ..انما اننا نهاجم من وفقة الله لدعوة للاسلام هذا و نفتعل اخطاء و اقاويل بدافع الغيرة و ما شبها من دوافع ..اعتقد حيكون لة مسائلة من الله يوم الحساب .