السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

من فترة داخلة على السنة وانا بابحث عن عربية جديدة

وفي الفترة الاخيرة بعد الكثير من البحث والتفحيص وبمساعدة هذا الموقع الرائع استقر اختياري على الرينو لوجان وكنت رايح اخلص واستلم النهاردة بس رجعت في كلامي للاسف بعد ملقيت الكثير من الشكاوى من سوء المعاملة في التوكيل - الي استحوذ على المركز الاول في استفتاء توكيلات السيارات مارس الماضي - ده بالاضافة الى الكثير من عيوب الصناعة الي واجهها اصدقائنا هنا في الموقع (ربنا يعفي عنهم) - مشاكل زي عضة فتيس في المارش (وقولنا محلوله مش مشكله) ، خلل في المساعدين وتغيرعم (ابتديت اقلق)، كهربة العربية فيها مشاكل (عادي مع ان العربية زيرو ) ، والتقيلة بقى بدال البنزين سقط (يا نهار ابيض، ده عيب قاتل) إلى آخره من المشاكل إلي انا بأعتبر ان ولا مشكلة منهم نقدر نقول عليها بسيطة لان من وجهة نظر مالك العربية بتكون كبيرة علشان بيكون هو دافع دم قلبة علشان يشتري العربية وتكون هي مصدر راحة ليه مش شقاء

العربية فعلا بالنسبة لسعرها وكماليتها تعتبر صفقة رائعة ولكن الناس الي بتشتري الفئة دي من السيارات بتكون طفحت الدم زي حلاتي علشان نجيب تمنها فانتم اكيد متخيلين القهرة الي الواحد بيبقى فيها لما يلاقي ان الحاجة الي تعب علشان يجبها فيها عيب حتى لو كان بسيط من وجهة نظر البعض، مع ان فيه عيوب قاتلة انا سمعتها وحتى اذا التوكيل صلحها برده بيفضل احساس الندم والالم موجود.

سوق السيارات في مصر فعلا سوق محير والمستهلك المصري فيه اضعف من في دائرة هذا السوق.

رينو شركة عريقة لكنها عبر السنوات تنقلت عبر اكثر من وكيل ، وهذا على الصعيد المصري يعتبر عدم استقرار.

بشهادة المستخدمين التقفيل المغربي احسن من التقفيل المصري ، ولكن العربيات الي في نفس الفئة المتقفلة في مصر مفيهاش كم الشكاوى والتعليقات الي موجودة في اللوجان. ده غير ان العربيات الي متقفلة في مصر 80% من مكوناتها بتكون كوري، ماليزي، صيني، تيواني - فالمكون المصري ممكن يقتصر على شوية مفصلات - صواميل - فرش إلخ ... من الاشياء الغير مؤثرة على أداء السيارة كسيارة الهدف منها الاول هو الانتقال من مكان لمكان في سهولة ويسر. واكيد المصنع المغربي حديث جدا نسبيا للبلاد الي انا ذكرتها والي بقلها سنين في سوق السيارات.

أنا حاسس انه مبدأ "الي نعرفه احسن من الي منعرفوش" هو المبدأ الأنجح في مصر حيث ان ده مبدء البلد ككل في جميع مناحي الحياة، علشان كده بدأت الكفة عندي تميل الي المركات الاقدم عمرا في مصر الي في نفس الفئة السعرية - والي انا عارف ان فيها مشاكل ولكن مش بنفس حدة المشاكل الي طلعت مع اللوجان - طيب نقطة التوكيلات؟ انا شايف ان بقت هي هي والواحد المفروض "في مصر" يشوف التوكيلات الاكبر في حجم الاستثمار والانتشار والقوة في السوق والقدم ، ده بصراحه الي انا شايفه وحاسه بعد الفترة الطويلة من البحث في السوق المصرية.

أنا حبيت أفكر معاكم بصوت عالي علشان كلنا نستفيد من بعض لان دي روح الموقع هنا الي فيه ناس فاهمة ومحترمة كتير

انا مش باقارن مركات ببعض ولا توكيلات انا باتفكر في مشاهدتي لسوق السيارات المصرية وحاله وقد ايه عنصر القدم والاسم الرنان مهم فيه جدا

تقبلوا تحياتي لقسم مالكي اللوجان وشكرا جزيلا على المعلومات القيمة الي عرفتها منكم ولكني تراجعت عن قرار شراء هذه السيارة للاسباب الي ذكرتها فوق ولقلة مواردي المالية.

ربنا يباركلم في سيارتكم والمشاكل كلها تتحل والدنيا تبقى تمام معاكم ان شاء الله

تحياتي للجميع