من اكتر المواضيع اللى بتشلنى فى حياتى حكاية الشارع اللى بيتقفل علشان صلاه الجمعة او التراويح، والطبعا الموضوع ده من المواضيع اللى لو اتكلمت فيها مع اى حد ابقى بهاجم الدين واتوصف بأقذع الصفات اللى ممكن انسان يتوصف بيها مع ان اللى علمنا صلاه الجمعة هو نفسه اللى علمنا حق الطريق لكن تقول لمين
يعنى انت بنفسك بتقول ان الشارع بيتقفل من يوم الخميس باليل علشان خاطر صلاه الجمعة وده اعتداء على حق الناس فى الإرتفاق (استخدام الطريق للوصول) الى بيوتهم ، وحقهم فى ترك ركائبهم فى المكان الذى اعتادو عليه، ده اولا، ثانيا ماذا لو طرأ طارئ يحتاج الى مرور سيارة فى وقت الصلاه، كحالات الإصابات والحرائق وما شابه او حتى واحدة ست واخدة طفلها فى سيارتها لطبيب او لضرورة من الضرورات وما اكثرها، ثالثا، فيها ايه لو صف المصلين اللى بيقفل الشارع يقل حتى نصف او ربع اتساعه ويزيد عدد الصفوف للخلف حتى نفسح طريقا لمن يريد المرور؟ رابعا ، حتى فى المساجد التى يحافظ القائمون عليها على حق الطريق نجد المصلين وقد اغلقوا الشوارع بسياراتهم لأداء الصلاه مع ان كل واحد فيهم لو مشى شوية هيلاقى مكان لسيارته لا يؤذى به عباد الله( انا الجامع اللى انا بصلى فيه يبعد عن بيتنا حوالى 1.5 كيلومتر، باخد السيارة الى اقرب مكان من الجامع فيه ركنة وبنزل امشى حوالى 200-300 متر لحد الجامع ومش شايف ان فيها مصيبة ولا كارثة، في حين ان انا بشوف مهزلة لما المصلين بيخروجوا من الجامع مرة واحدة وكل واحد فيهم بيحاول يهرب بسيارته من المعمعة التى ساهم فى خلقها بركن سيارته بشكل عشوائى علشان مكسل يمشى خطوتين زيادة)، لدرجة ان شارع رئيسى مثل شارع ذاكر حسين فى مدينة نصر يغلق تماما ساعة صلاه الجمعة لان سائقى الأتوبيسات وقفوا باتوبيساتهم صف ثالث ورابع وخامس وحتى اغلاق الطريق تماما لأداء الصلاه، لمجرد ان لازم الاتوبيس يقف فى باب الجامع ولا يصح ان السائق الهمام يمشى بيه شوية لقدام ويركنه فى مكان لا يسد الطريق
سلوكيات اراها غير متحضره اطلاقا ولو جرؤت على الكلام فيها يتهمنى الجميع بالزندقة لأن عندهم قناعة تامة ان كونهم يؤدون صلاة الجماعة فذلك يتيح لهم سلب حق غيرهم، وكأن احدهم لم يسمع بالآية الكريمة:"ان الصلاه تنهى عن الفحشاء والمنكر" او يبدو ان تعريفهم للفحشاء والمنكر يقتصر فقط على الأمور الإباحية اما ما عداها فليس بفحشاء ولا منكر
المفضلات