من الواضح أن من كتر المشاركات فاتك كتير من الحقائق اللي ممكن تفيد إزاي نختار العلماء اللي نأخذ منهم الفتوى
في الحالة دي تعالى نفصصها شويه ببساطة
روى الْبُخَارِيِّ عَنْ اَلزُّبَيْرِ بْنِ عَدِيٍّ قَالَ: " أَتَيْنَا أَنَسًا فَشَكَوْنَا إِلَيْهِ مَا نَلْقَى مِنْ اَلْحَجَّاجِ فَقَالَ: اِصْبِرُوا فَإِنَّهُ لَا يَأْتِي عَلَيْكُمْ زَمَانٌ إِلَّا وَاَلَّذِي بَعْدَهُ شَرٌّ مِنْهُ؛ سَمِعْتُهُ مِنْ نَبِيِّكُمْ صلى الله عليه وسلم ".
ده معناه أيه ؟؟
معنا أن أي زمن أسوء من الزمن اللي قبله
وده واضح جدا ، وغير كده لو قيسناه على زمن النبي الكريم عليه أفضل الصلاة والتسليم
يبقى زمن النبي أحسن من زمن الصحابة
وزمن الصحابة أفضل من زمن التابعين
وزمن التابعين أفضل من زمن تابعين التابعين
ثم الأمثل بالأمثل
ويبقى بالشكل ده أسألك سؤال : تأخد العلم من الصحابة ولا من التابعين ؟؟
طبعا الصحابة
طيب لو مالقيناش المسألة دي موجود على زمن الصحابة نعمل أيه ؟؟
يبقى نشوف التابعين ثم تابعين التابعين وهكذا
طيب لو كلام تابعي لتابعي مختلف مع كلام صحابي جليل نعمل أيه ؟؟
أكيد نأخد بكلام الصحابي بدون مناقشة لأنهم هم اللي عاصروا نزول القرآن وتربوا على يد أفضل معلم في الوجود النبي صلى الله عليه وسلم
فما بالك لو بنقارن بين صحابي جليل واحد الشيوخ المجتهدين المعاصرين ؟!!
طبعا محسومة بلا نزاع للصحابة الكرام طبعا
قَالَ تَعَالَى " وَمِنْ النَّاس مَنْ يَشْتَرِي لَهْو الْحَدِيث لِيُضِلّ عَنْ سَبِيل اللَّه "
مين اللي يعرف الأية دي نزلت في أيه ؟؟
يرضيك صحابي ولا لسه مش مقتنع ؟
لو يرضيك كمل قراية ، لو لأ أقفل الموضوع أفضل علشان ماتزودش الحجة عليك يوم السؤال
إبن مسعود رضي الله عنه :
كان ابن مسعود يقول: أخذت من فم رسول الله سبعين سورة. وكان يقول عن نفسه كذلك: أني لأعلم الصحابة بكتاب الله، وما أنا بخيرهم، وما في كتاب الله سورة ولا آية إلا وأنا أعلم فيما نزلت ومتى نزلت.
وكان عبد الله بن عباس -رضي الله عنه- يقول: كان النبي يعرض القرآن على جبريل في كل عام مرة، فلما كان العام الذي مات فيه النبي عرضه عليه مرتين، وحضر ذلك عبد الله بن مسعود، فعلم ما نسخ من ذلك وما بدل.
وقال حذيفة -رضي الله عنه-: لقد علم المحفظون من أصحاب رسول الله أن عبد الله بن مسعود كان من أقربهم وسيلة إلى الله يوم القيامة، وأعلمهم بكتاب الله. وكان عبد الله شديد الحب لله ولرسوله.
أيه رأيك فيه ينفع ولا مصطفى حسني يلم بكتاب الله أكتر ؟!!!!!!!
هو صحيح مافيش مقارنة بس معلش
المهم قال أيه إبن مسعود - رضي الله عنه - في الأية دي ؟؟
قَالَ عَبْد اللَّه بْن مَسْعُود الْغِنَاء وَاَللَّه الَّذِي لَا إِلَه إِلَّا هُوَ يُرَدِّدهَا ثَلَاث مَرَّات:
حَدَّثَنَا عَمْرو بْن عَلِيّ حَدَّثَنَا صَفْوَان بْن عِيسَى أَخْبَرَنَا حُمَيْد الْخَرَّاط عَنْ عَمَّار عَنْ سَعِيد بْن جُبَيْر عَنْ أَبِي الصَّهْبَاء أَنَّهُ سَأَلَ اِبْن مَسْعُود عَنْ قَوْل اللَّه
"وَمِنْ النَّاس مَنْ يَشْتَرِي لَهْو الْحَدِيث "
قَالَ الْغِنَاء
في الحالة دي يبقى أتفقنا أن فيه نص صريح في تحريم الغناء
طيب علشان ما ندخلش في دوامة نقاشات تانية دارت سابقا
أيه هو الغناء ؟؟
الغناء تعريفه لفظيا شيء ، والمعنى المتعارف عليه بين الناس مختلف قليلا
بمعنى أن تعريف الغناء لفظيا هو "كل من رفع صوته ووالاه، فهو غناء"
ولكن عند المعظم الغناء هو الكلام المصحوب بالمعازف
والمعازف حرام بالإجماع وتم إثباته من قبل في المشاركات السابقة
إذا الغناء يبقى بدون المعازف شعر أو كلام مقفى
وهنا يكون الحساب عليه مثل أي كلام يقوله الأنسان حلاله حلال وحرامه حرام