| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2
النتائج 11 إلى 20 من 20

الموضوع: عوض اه عوض لا

  1. #11

    الصورة الرمزية ahmed1981

    رقم العضوية : 778

    تاريخ التسجيل : 24May2007

    المشاركات : 6,693

    النوع : ذكر

    الاقامة : العالم الإسلامي

    السيارة: C

    السيارة[2]: G

    الحالة : ahmed1981 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    لا ضرر ولا ضرار

    ومن أفسد شيئاً فعليه أن يعيده إلى أصله

    ومن قتل إنسان خطأ فعليه الدية مائة جمل
    ومن قطع أذن إنسان عن طريق الخطأ عليه نصف دية خمسين جمل
    رغم أنه مخطئ
    إلا أن الشرع أوجب عليه التعويض لأصحاب الدم أو القصاص
    ولو عفوا فأجرهم على الله

    الخلاصة بالنسبة للسيارات
    المخطيء يتحمل خطأه ويعيد الشيء لأصله على حسابه

    مثلاً:
    واحد خبط عربيتك وهو مخطيء 100%
    عليه تحمل تكاليف إصلاحها حتى تعود لأصلها وتكاليف توقفها وتكاليف الوقت الضائع في إصلاحها

    تماما كده

    إنت لو خبطت واحد وانت غلطان عليك نفس الكلام

    لو إثنين خبطوا بعض وكل واحد غلطان بنسبة على كل واحد دفع نفس نسبة خطأه في إصلاح السيارة الأخرى


    السؤال :
    لماذا الناس دائما تقول : العوض وحش أو بلاش العوض أو معقول هتقبل العوض ؟ أو العوض ما هو زين

    لعدة أسباب:
    منها

    1-
    التورع:
    التورع هو ترك بعض الحلال خشية من الوقوع في الحرام
    مثال أن أحد الناس خبط عربيتك
    لكن إنت مش متأكد إن هو المخطئ 100%
    أو نفسك مش مرتاحة إنه هو الغلطان تماماً
    أو كما يحدث كثيراً في مصر المهروسة أنه لا يوجد من يحكم بين المتصادمين حكم عادل نتيجة لرجال المرور المرتشين وللجهل العام والمروري المنتشر بين المواطنين

    وفي هذه الحالة إنت تخاف تاخد العوض حتى لا يكون فيه ولو بعض الحرام
    وطبعاً المال الحرام بخرب
    ومن أكل لقمة حرام لم تقبل له صلاة أربعين يوماً
    وغير ذلك

    ففي هذه الحالة بلاش العوض وربنا يعوض عليك

    2-
    أن الطرف الآخر حالة إنسانية (فقير أو مسكين ...):
    مثال أن أحد الناس خبط عربيتك
    وهو مخطئ بنسبة 100%
    واعترف بخطئه
    وأنت مقتنع أنه هو المخطئ

    وعند تقييم الخسائر شكا ذلك الرجل حاجة وعيال وفقر وأنه مش لاقي وحالته تصعب على المنافق والمشرك
    وإنت من نفسك تركت مبلغ العوض صدقه عليه حراً مختاراً

    3-
    بعض الناس بيعمل بمكارم الأخلاق ومسامحة المخطيء والعفو عنه
    وهذا أمر طيب طالما حر مختار

    وغير ذلك

    للأسباب السابقة وغيرها تعود الناس على قول بلاش العوض
    ثم أصبحت كلمة في أفواه الناس كلها بلا تفكير

    النقطة المهمة
    أنا لو عايز يكون مبدئي هو أن لا أأخذ العوض
    فما هي النية
    هي العفو عند المقدرة لأنال رضى الله سبحانه وتعالى

    طيب لو أنا المخطيء
    هل أطلب من الناس العفو كما أفعل أنا ؟؟؟؟؟؟

    ليه ؟
    هو أنا كنت بعفو عشان خاطرهم رياء يعني
    ولا كان لله؟
    كان لله

    يبقى لا أطلب منهم معاملتي بالمثل
    طالما أنا المخطيء
    أعرض الإصلاح الكامل للسيارة التي خبطها وأنا المخطئ
    ولا أطلب الإحسان منهم

    ولو هم عرضوا السماح والعفو بطيب خاطر فلا مانع من القبول


    وهناك عدة مشاكل في هذا الموضوع:

    1- من الذي يحدد المخطيء إذا كنا نعيش في المجتمع المصري الجاهل تمام الجهل بأصول المرور
    ورجال المرور هم أكبر مرتشين في البلد
    وواحد يخبطك وهو الغلطان وينل عايز يركبك الغلط وبسلامته مش مسامح

    2- بعض الناس عندما يخبط سيارة وهو المخطي
    يتقمص فوراً دور المسكين
    ويتحدث عن فضل المسامح رغم أنه غني
    وإنت هتاخد عوض ولا إيه
    مع أنه في هذه الحالة يعتبر في موقف الشحاته تماماً
    لأن العوض الموضوع عليه هو دين في عنقه
    وهو يطلب من صاحب الحق أن يتصدق عليه بهذا الحق

    حاجه غريبة والله العظيم

    المهم في النهاية
    مثلما أشار الدكتور أحمد باشا سامي باشا
    أجر العفو هو من أعظم الأجور على الإطلاق في ميزان المسلم
    لماذا؟
    لأن من عفا وأصلح فأجره على الله
    طيب
    أجري على الله كام يعني ؟
    سؤال غبي فعلاً

    لما يكون أجرك على الكريم سبحانه وتعالى فلا تسأل
    لأن الكريم يعطي على قدره
    فلا نستطيع أن نتخيل مقدار العطاء

    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    مهندس أحمد. facebook.com/AHMED1981
    facebook.com/AHMED1981MECHANICAL


  2. #12

    الصورة الرمزية gazzar91

    رقم العضوية : 65648

    تاريخ التسجيل : 20Mar2010

    المشاركات : 1,323

    النوع : ذكر

    الاقامة : El-Nozha El-Gadida

    السيارة: مش هتبقى كوري إن شاء الله

    السيارة[2]: KIA CERATO EX MT 2005

    دراجة بخارية: None

    الحالة : gazzar91 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    لأ طبعاً مش حرام!!! و اللي يقولك غير كده يبقى بيفتي و خلاص..
    بس أنا ضد أخذ العوض برضه إلا في حالة إن اللي غلطان كان مستهتر!!!
    بس مره واحد طيار بتاع ديليفري خبطلي المرحومة و فك الإكصدام من مكانه و جرح الرفرف!!! منزلتش حتى من العربية علشان مانرفزش نفسي عليه لأني عارف و متأكد إن الفلوس اللي في جيبه فلوس الأوردرات بتاعت المطعم و إنه يدوب بيأكل نفسه و فوق كل ده إعتذر...
    إنما بقى لو عاوز عوض يبقى لازم لازم لازم تقدر اللي غلط فيك و طلع قد مسئولية أفعاله و عرض عليك العوض.. ماتعاملوش بقلة أدب ولا تتطاول بالكلام عليه ولا تهدده..!!
    أنا خبط عربية رائد في الداخلية و أنا بتعلم السواقه و كانت راكنه في أمان الله و سبت نمرة موبايلي على الإزاز.. وبصراحة كلمني بقلة ذوق غريبه!! أي نعم بعد كده بقى محرج مني علشان إتمالكت أعصابي معاه.. و الموضوع ده كان فيه مفارقات كتير هاخد وقت علشان أذكرها.. (مش عارف حكيت ليوكو ولا لأ) ... المهم عملتهاله عند الصنايعية بتوعه بعد ما إتدينت علشان ألم فلوسها..
    بعدها بأسبوع شفت العربية... الإكصدام اللي أنا خبطته طلع زي الزفت (و أنا مالي الصنايعية بتوعه)( مع العلم أنا ماخبطتش أي حاجة غير الإكصدام الخلفي و مامشيتش من عند السمكري إلا لما إتأكدت إن الصاج سليم علشان لو فيه حاجة أعمله على حسابي برضه!!)
    و كمان لقيت المرايه الشمال واحد إبن حلال شايلهاله( أنا قلت في سري "إبقى شوف مين محترم و هيسبلك نمرته")
    الخلاصه.. عاوز عوض يبقى متحملش اللي قدامك فوق طاقته و تقوله توكيل وكلام من ده.. تخلي أسلوبك كويس معاه... بس كده d:
    والله أعلم...
    في رعاية الله...

    Ahmed El-Gazzar
    Automotive Trainer


  3. #13

    الصورة الرمزية gazzar91

    رقم العضوية : 65648

    تاريخ التسجيل : 20Mar2010

    المشاركات : 1,323

    النوع : ذكر

    الاقامة : El-Nozha El-Gadida

    السيارة: مش هتبقى كوري إن شاء الله

    السيارة[2]: KIA CERATO EX MT 2005

    دراجة بخارية: None

    الحالة : gazzar91 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed1981 مشاهدة المشاركة
    لا ضرر ولا ضرار

    ومن أفسد شيئاً فعليه أن يعيده إلى أصله

    ومن قتل إنسان خطأ فعليه الدية مائة جمل
    ومن قطع أذن إنسان عن طريق الخطأ عليه نصف دية خمسين جمل
    رغم أنه مخطئ
    إلا أن الشرع أوجب عليه التعويض لأصحاب الدم أو القصاص
    ولو عفوا فأجرهم على الله

    الخلاصة بالنسبة للسيارات
    المخطيء يتحمل خطأه ويعيد الشيء لأصله على حسابه

    مثلاً:
    واحد خبط عربيتك وهو مخطيء 100%
    عليه تحمل تكاليف إصلاحها حتى تعود لأصلها وتكاليف توقفها وتكاليف الوقت الضائع في إصلاحها

    تماما كده

    إنت لو خبطت واحد وانت غلطان عليك نفس الكلام

    لو إثنين خبطوا بعض وكل واحد غلطان بنسبة على كل واحد دفع نفس نسبة خطأه في إصلاح السيارة الأخرى


    السؤال :
    لماذا الناس دائما تقول : العوض وحش أو بلاش العوض أو معقول هتقبل العوض ؟ أو العوض ما هو زين

    لعدة أسباب:
    منها

    1-
    التورع:
    التورع هو ترك بعض الحلال خشية من الوقوع في الحرام
    مثال أن أحد الناس خبط عربيتك
    لكن إنت مش متأكد إن هو المخطئ 100%
    أو نفسك مش مرتاحة إنه هو الغلطان تماماً
    أو كما يحدث كثيراً في مصر المهروسة أنه لا يوجد من يحكم بين المتصادمين حكم عادل نتيجة لرجال المرور المرتشين وللجهل العام والمروري المنتشر بين المواطنين

    وفي هذه الحالة إنت تخاف تاخد العوض حتى لا يكون فيه ولو بعض الحرام
    وطبعاً المال الحرام بخرب
    ومن أكل لقمة حرام لم تقبل له صلاة أربعين يوماً
    وغير ذلك

    ففي هذه الحالة بلاش العوض وربنا يعوض عليك

    2-
    أن الطرف الآخر حالة إنسانية (فقير أو مسكين ...):
    مثال أن أحد الناس خبط عربيتك
    وهو مخطئ بنسبة 100%
    واعترف بخطئه
    وأنت مقتنع أنه هو المخطئ

    وعند تقييم الخسائر شكا ذلك الرجل حاجة وعيال وفقر وأنه مش لاقي وحالته تصعب على المنافق والمشرك
    وإنت من نفسك تركت مبلغ العوض صدقه عليه حراً مختاراً

    3-
    بعض الناس بيعمل بمكارم الأخلاق ومسامحة المخطيء والعفو عنه
    وهذا أمر طيب طالما حر مختار

    وغير ذلك

    للأسباب السابقة وغيرها تعود الناس على قول بلاش العوض
    ثم أصبحت كلمة في أفواه الناس كلها بلا تفكير

    النقطة المهمة
    أنا لو عايز يكون مبدئي هو أن لا أأخذ العوض
    فما هي النية
    هي العفو عند المقدرة لأنال رضى الله سبحانه وتعالى

    طيب لو أنا المخطيء
    هل أطلب من الناس العفو كما أفعل أنا ؟؟؟؟؟؟

    ليه ؟
    هو أنا كنت بعفو عشان خاطرهم رياء يعني
    ولا كان لله؟
    كان لله

    يبقى لا أطلب منهم معاملتي بالمثل
    طالما أنا المخطيء
    أعرض الإصلاح الكامل للسيارة التي خبطها وأنا المخطئ
    ولا أطلب الإحسان منهم

    ولو هم عرضوا السماح والعفو بطيب خاطر فلا مانع من القبول


    وهناك عدة مشاكل في هذا الموضوع:

    1- من الذي يحدد المخطيء إذا كنا نعيش في المجتمع المصري الجاهل تمام الجهل بأصول المرور
    ورجال المرور هم أكبر مرتشين في البلد
    وواحد يخبطك وهو الغلطان وينل عايز يركبك الغلط وبسلامته مش مسامح

    2- بعض الناس عندما يخبط سيارة وهو المخطي
    يتقمص فوراً دور المسكين
    ويتحدث عن فضل المسامح رغم أنه غني
    وإنت هتاخد عوض ولا إيه
    مع أنه في هذه الحالة يعتبر في موقف الشحاته تماماً
    لأن العوض الموضوع عليه هو دين في عنقه
    وهو يطلب من صاحب الحق أن يتصدق عليه بهذا الحق

    حاجه غريبة والله العظيم

    المهم في النهاية
    مثلما أشار الدكتور أحمد باشا سامي باشا
    أجر العفو هو من أعظم الأجور على الإطلاق في ميزان المسلم
    لماذا؟
    لأن من عفا وأصلح فأجره على الله
    طيب
    أجري على الله كام يعني ؟
    سؤال غبي فعلاً

    لما يكون أجرك على الكريم سبحانه وتعالى فلا تسأل
    لأن الكريم يعطي على قدره
    فلا نستطيع أن نتخيل مقدار العطاء

    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    :b4_388::b4_388:
    بجد لو كنت شفت مشاركة حضرتك كنت سكت علشان مافيش كلام أبلغ من اللي حضرتك قلته...
    في رعاية الله.....

    Ahmed El-Gazzar
    Automotive Trainer


  4. #14

    الصورة الرمزية ahmedsamir79

    رقم العضوية : 511

    تاريخ التسجيل : 07May2007

    المشاركات : 2,481

    النوع : ذكر

    الاقامة : Alexnadria

    السيارة: Verna

    السيارة[2]: Saba Saipa

    دراجة بخارية: No

    الحالة : ahmedsamir79 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed1981 مشاهدة المشاركة
    لا ضرر ولا ضرار

    ومن أفسد شيئاً فعليه أن يعيده إلى أصله

    ومن قتل إنسان خطأ فعليه الدية مائة جمل
    ومن قطع أذن إنسان عن طريق الخطأ عليه نصف دية خمسين جمل
    رغم أنه مخطئ
    إلا أن الشرع أوجب عليه التعويض لأصحاب الدم أو القصاص
    ولو عفوا فأجرهم على الله

    الخلاصة بالنسبة للسيارات
    المخطيء يتحمل خطأه ويعيد الشيء لأصله على حسابه

    مثلاً:
    واحد خبط عربيتك وهو مخطيء 100%
    عليه تحمل تكاليف إصلاحها حتى تعود لأصلها وتكاليف توقفها وتكاليف الوقت الضائع في إصلاحها

    تماما كده

    إنت لو خبطت واحد وانت غلطان عليك نفس الكلام

    لو إثنين خبطوا بعض وكل واحد غلطان بنسبة على كل واحد دفع نفس نسبة خطأه في إصلاح السيارة الأخرى


    السؤال :
    لماذا الناس دائما تقول : العوض وحش أو بلاش العوض أو معقول هتقبل العوض ؟ أو العوض ما هو زين

    لعدة أسباب:
    منها

    1-
    التورع:
    التورع هو ترك بعض الحلال خشية من الوقوع في الحرام
    مثال أن أحد الناس خبط عربيتك
    لكن إنت مش متأكد إن هو المخطئ 100%
    أو نفسك مش مرتاحة إنه هو الغلطان تماماً
    أو كما يحدث كثيراً في مصر المهروسة أنه لا يوجد من يحكم بين المتصادمين حكم عادل نتيجة لرجال المرور المرتشين وللجهل العام والمروري المنتشر بين المواطنين

    وفي هذه الحالة إنت تخاف تاخد العوض حتى لا يكون فيه ولو بعض الحرام
    وطبعاً المال الحرام بخرب
    ومن أكل لقمة حرام لم تقبل له صلاة أربعين يوماً
    وغير ذلك

    ففي هذه الحالة بلاش العوض وربنا يعوض عليك

    2-
    أن الطرف الآخر حالة إنسانية (فقير أو مسكين ...):
    مثال أن أحد الناس خبط عربيتك
    وهو مخطئ بنسبة 100%
    واعترف بخطئه
    وأنت مقتنع أنه هو المخطئ

    وعند تقييم الخسائر شكا ذلك الرجل حاجة وعيال وفقر وأنه مش لاقي وحالته تصعب على المنافق والمشرك
    وإنت من نفسك تركت مبلغ العوض صدقه عليه حراً مختاراً

    3-
    بعض الناس بيعمل بمكارم الأخلاق ومسامحة المخطيء والعفو عنه
    وهذا أمر طيب طالما حر مختار

    وغير ذلك

    للأسباب السابقة وغيرها تعود الناس على قول بلاش العوض
    ثم أصبحت كلمة في أفواه الناس كلها بلا تفكير

    النقطة المهمة
    أنا لو عايز يكون مبدئي هو أن لا أأخذ العوض
    فما هي النية
    هي العفو عند المقدرة لأنال رضى الله سبحانه وتعالى

    طيب لو أنا المخطيء
    هل أطلب من الناس العفو كما أفعل أنا ؟؟؟؟؟؟

    ليه ؟
    هو أنا كنت بعفو عشان خاطرهم رياء يعني
    ولا كان لله؟
    كان لله

    يبقى لا أطلب منهم معاملتي بالمثل
    طالما أنا المخطيء
    أعرض الإصلاح الكامل للسيارة التي خبطها وأنا المخطئ
    ولا أطلب الإحسان منهم

    ولو هم عرضوا السماح والعفو بطيب خاطر فلا مانع من القبول


    وهناك عدة مشاكل في هذا الموضوع:

    1- من الذي يحدد المخطيء إذا كنا نعيش في المجتمع المصري الجاهل تمام الجهل بأصول المرور
    ورجال المرور هم أكبر مرتشين في البلد
    وواحد يخبطك وهو الغلطان وينل عايز يركبك الغلط وبسلامته مش مسامح

    2- بعض الناس عندما يخبط سيارة وهو المخطي
    يتقمص فوراً دور المسكين
    ويتحدث عن فضل المسامح رغم أنه غني
    وإنت هتاخد عوض ولا إيه
    مع أنه في هذه الحالة يعتبر في موقف الشحاته تماماً
    لأن العوض الموضوع عليه هو دين في عنقه
    وهو يطلب من صاحب الحق أن يتصدق عليه بهذا الحق

    حاجه غريبة والله العظيم

    المهم في النهاية
    مثلما أشار الدكتور أحمد باشا سامي باشا
    أجر العفو هو من أعظم الأجور على الإطلاق في ميزان المسلم
    لماذا؟
    لأن من عفا وأصلح فأجره على الله
    طيب
    أجري على الله كام يعني ؟
    سؤال غبي فعلاً

    لما يكون أجرك على الكريم سبحانه وتعالى فلا تسأل
    لأن الكريم يعطي على قدره
    فلا نستطيع أن نتخيل مقدار العطاء

    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    لا يمكن أضافة شئ بعد الكلام ده
    ربنا يبارك فيك


    مهندس أحمد سمير


  5. #15

    الصورة الرمزية elassar2010

    رقم العضوية : 18427

    تاريخ التسجيل : 09Sep2008

    المشاركات : 2,370

    النوع : ذكر

    الاقامة : damanhour

    السيارة: no

    السيارة[2]: 131

    الحالة : elassar2010 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed1981 مشاهدة المشاركة
    لا ضرر ولا ضرار

    ومن أفسد شيئاً فعليه أن يعيده إلى أصله

    ومن قتل إنسان خطأ فعليه الدية مائة جمل
    ومن قطع أذن إنسان عن طريق الخطأ عليه نصف دية خمسين جمل
    رغم أنه مخطئ
    إلا أن الشرع أوجب عليه التعويض لأصحاب الدم أو القصاص
    ولو عفوا فأجرهم على الله

    الخلاصة بالنسبة للسيارات
    المخطيء يتحمل خطأه ويعيد الشيء لأصله على حسابه

    مثلاً:
    واحد خبط عربيتك وهو مخطيء 100%
    عليه تحمل تكاليف إصلاحها حتى تعود لأصلها وتكاليف توقفها وتكاليف الوقت الضائع في إصلاحها

    تماما كده

    إنت لو خبطت واحد وانت غلطان عليك نفس الكلام

    لو إثنين خبطوا بعض وكل واحد غلطان بنسبة على كل واحد دفع نفس نسبة خطأه في إصلاح السيارة الأخرى


    السؤال :
    لماذا الناس دائما تقول : العوض وحش أو بلاش العوض أو معقول هتقبل العوض ؟ أو العوض ما هو زين

    لعدة أسباب:
    منها

    1-
    التورع:
    التورع هو ترك بعض الحلال خشية من الوقوع في الحرام
    مثال أن أحد الناس خبط عربيتك
    لكن إنت مش متأكد إن هو المخطئ 100%
    أو نفسك مش مرتاحة إنه هو الغلطان تماماً
    أو كما يحدث كثيراً في مصر المهروسة أنه لا يوجد من يحكم بين المتصادمين حكم عادل نتيجة لرجال المرور المرتشين وللجهل العام والمروري المنتشر بين المواطنين

    وفي هذه الحالة إنت تخاف تاخد العوض حتى لا يكون فيه ولو بعض الحرام
    وطبعاً المال الحرام بخرب
    ومن أكل لقمة حرام لم تقبل له صلاة أربعين يوماً
    وغير ذلك

    ففي هذه الحالة بلاش العوض وربنا يعوض عليك

    2-
    أن الطرف الآخر حالة إنسانية (فقير أو مسكين ...):
    مثال أن أحد الناس خبط عربيتك
    وهو مخطئ بنسبة 100%
    واعترف بخطئه
    وأنت مقتنع أنه هو المخطئ

    وعند تقييم الخسائر شكا ذلك الرجل حاجة وعيال وفقر وأنه مش لاقي وحالته تصعب على المنافق والمشرك
    وإنت من نفسك تركت مبلغ العوض صدقه عليه حراً مختاراً

    3-
    بعض الناس بيعمل بمكارم الأخلاق ومسامحة المخطيء والعفو عنه
    وهذا أمر طيب طالما حر مختار

    وغير ذلك

    للأسباب السابقة وغيرها تعود الناس على قول بلاش العوض
    ثم أصبحت كلمة في أفواه الناس كلها بلا تفكير

    النقطة المهمة
    أنا لو عايز يكون مبدئي هو أن لا أأخذ العوض
    فما هي النية
    هي العفو عند المقدرة لأنال رضى الله سبحانه وتعالى

    طيب لو أنا المخطيء
    هل أطلب من الناس العفو كما أفعل أنا ؟؟؟؟؟؟

    ليه ؟
    هو أنا كنت بعفو عشان خاطرهم رياء يعني
    ولا كان لله؟
    كان لله

    يبقى لا أطلب منهم معاملتي بالمثل
    طالما أنا المخطيء
    أعرض الإصلاح الكامل للسيارة التي خبطها وأنا المخطئ
    ولا أطلب الإحسان منهم

    ولو هم عرضوا السماح والعفو بطيب خاطر فلا مانع من القبول


    وهناك عدة مشاكل في هذا الموضوع:

    1- من الذي يحدد المخطيء إذا كنا نعيش في المجتمع المصري الجاهل تمام الجهل بأصول المرور
    ورجال المرور هم أكبر مرتشين في البلد
    وواحد يخبطك وهو الغلطان وينل عايز يركبك الغلط وبسلامته مش مسامح

    2- بعض الناس عندما يخبط سيارة وهو المخطي
    يتقمص فوراً دور المسكين
    ويتحدث عن فضل المسامح رغم أنه غني
    وإنت هتاخد عوض ولا إيه
    مع أنه في هذه الحالة يعتبر في موقف الشحاته تماماً
    لأن العوض الموضوع عليه هو دين في عنقه
    وهو يطلب من صاحب الحق أن يتصدق عليه بهذا الحق

    حاجه غريبة والله العظيم

    المهم في النهاية
    مثلما أشار الدكتور أحمد باشا سامي باشا
    أجر العفو هو من أعظم الأجور على الإطلاق في ميزان المسلم
    لماذا؟
    لأن من عفا وأصلح فأجره على الله
    طيب
    أجري على الله كام يعني ؟
    سؤال غبي فعلاً

    لما يكون أجرك على الكريم سبحانه وتعالى فلا تسأل
    لأن الكريم يعطي على قدره
    فلا نستطيع أن نتخيل مقدار العطاء

    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    جزاك الله كل خير

    من اهم انجازات مبارك :
    توحيد المصرين على كلمة حسبى الله و نعم الوكيل



    محمد العصار


  6. #16

    الصورة الرمزية HanyAziz

    رقم العضوية : 68655

    تاريخ التسجيل : 22Apr2010

    المشاركات : 219

    النوع : ذكر

    الاقامة : akhmem

    السيارة: non

    السيارة[2]: lada 2110

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : HanyAziz غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اللى فهمته انى اللى قدامى عنده مقدره ااقبل منة وكدة مش حرام شكرا للاخوة الاعضاء


  7. #17

    الصورة الرمزية abdoweb

    رقم العضوية : 25208

    تاريخ التسجيل : 14Nov2008

    المشاركات : 36

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: ستروين جراند بيكاسو

    السيارة[2]: رينو سينيك

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : abdoweb غير متواجد حالياً

    افتراضي تجربتى مع الخبطات -

    انا عربيتى اتخبطت كذا مرة

    مفيش غير مرة واحده بس اخذت من الراجل 500 جنيه و طبعاً دفعت 3 الاف جنيه للتصليح

    لان الراجل كان خابطها وهى راكنه راكنه محترمة جداً و برضه كان يستاهل لانه بيغلطنى كمان

    لكن باقى الخبطات طالما الراجل نزل و اعتذر بشكل مقبول خلاص بقوله توكل على الله


  8. #18

    الصورة الرمزية د.محمود صلاح

    رقم العضوية : 1435

    تاريخ التسجيل : 14Jul2007

    المشاركات : 14,773

    النوع : ذكر

    الاقامة : مصر

    السيارة: لا

    السيارة[2]: اوبترا

    الحالة : د.محمود صلاح غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    في عمان عندنا معروف على الملاْ المخطئ بيدفع ثمن التصليح

    او ينتظر معاينة الشرطة عشان تحدد المخطئ ويدفع

    أو شركة التامين التابع لها المخطئ تدفع ( وهو بيدفع للشركة رسوم فتح مقايسة )


  9. #19

    الصورة الرمزية omaroof

    رقم العضوية : 36887

    تاريخ التسجيل : 31Mar2009

    المشاركات : 1,533

    النوع : ذكر

    الاقامة : UAE -ALEX

    السيارة: لانسر 2013

    السيارة[2]: تيوتا كورولا 2010

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : omaroof غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    لازم تاخد حقك وده لا جدال فيه
    لكن ممكن انك تتنازل عن حقك عن طيب خاطر لوحدك موش تحت ضغط الناس اللى حاتتلم حوليك وتقولك يعوض عليك ربنا والمسامح كريم وكدا
    ولا عشان مكسوف لان ما اخذ بسيف الحياء فهو حرام
    وربنا يبعد عنا الشر جميعا

    اللهم صل على محمد وعلى آله وصحبه أجمعين


  10. #20

    الصورة الرمزية HanyAziz

    رقم العضوية : 68655

    تاريخ التسجيل : 22Apr2010

    المشاركات : 219

    النوع : ذكر

    الاقامة : akhmem

    السيارة: non

    السيارة[2]: lada 2110

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : HanyAziz غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    شكرا للاخوة الاعضاء الصورة وضحت



 
صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2