بما إن واحد صاحبي عنده sunny ex 2009 وأنا عندي Gen.2 هعلق على بعد النقاط.

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amrseba مشاهدة المشاركة
اولا التنين تقفيلهم مش بالمستوى ياعنى لا كويس اوى اوى اوى ولا وحش اوى اوى اوى انا تقيمى ليه جيد مرتفع وده للصنى

الاتنين ثابتهم كويس جدا -- تمام.

الخامات داخليه و الخارجيه بتاعت الصنى اقوى واحسن -- الخامات الداخلية بتاعت ال ex 2009 عادية جدا. إلا لو فيه تحسن في 2010.

توكيل نيسان افضل من عز العرب بكتييير -- معاك إنه أحسن, مع إني مشفتش لحد دلوقتي حاجة وحشة من عز العرب.. (يا رب دايما).

عربيه ممتازه و اعتماديه ويابانى مش زى البروتون ماليزى -- سيبك من ياباني ديه مبقتش مقياس, عربيات كتير ياباني عمالين يسحبوا عربياتهم من السوق لعيوب صناعة... وبعدين مافيه بروتون كتير في مصر من 2000 وشغالين تمام لحد دلوقتي.

الفتيس الاوتو الاتنين كويسين عشان الفتيس بتاع البرسونا فتيس ميتسوبيشى -- تمام.

شكل التابلوه بتاع الصنى احسن بكتير من البروتون -- بتاع ال ex 2009 عادي جدا برده, وبصراحة شايف الجين أو البرسونا أحسن. (أذواق)

العفشه بتاعت الصنى جميله انا معرفش بتاعت البرسونا -- الجين عندي عن تجربة عفشتها أحسن من ال sunny ومابتدبيش الدب الي ال sunny بتدبو.

تداول الصنى افضل واعاده بيعها افضل عشان تقريبا هيا بنفس مستوى لانسر فالى بيزهق من انتشار الانسر و شكلها القديم بيجيب الصنى -- تمام وإن كان سعر اعادة بيع البروتون ابتدى يتحسن كتير.

اداء الصنى جميل وسحبها ممتاز ركبتها صاحبى جاب بيها 170 وهو كان خايف على العربيه جدا -- عن تجربة الجين أفضل برده في التسارع والثبات.

قعدتها مريحه فيها ايبى اس و اير باج وكماليات عاليه شكلها احسن من البرسونا وده رأى و زوقى شكل البرسونا مش راكب على بعضه الجين 2 احسن -- يا راجل! ده شكل ال sunny الجديدة كأنها من التسعينات ولا أول الالفينات, حتى وإن كنت شايف إن الجين شكلها أحلى, شكل البيرسونا عصري أكتر من ال sunny الجديدة. لو كنت بتقارن بال sunny الشكل القديم كنت قلتلك ماشي بس الجديدة ديه معرفش إزاي جالهم قلب ينزولها. وعموما هي اذواق في الآخر.

وخلى قدامك ديه يابانى وديه ماليزى بس وعلى فكره فى كذا مقرنه قبل كده الصنى هيا الى كسبت -- مش شرط زي ما قلت قبل كده.

وعلى فكره التقفيل المصرى الى مش عاجب الناس انا شايفه كويس جدا والعربيه كويسه ومش باين عليها التقفيل المصرى يا عم المرسيدس بتقفل فى مصر -- معاك برده في النقطة ده لأنها مش فارقة قوي.