اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة horsepower مشاهدة المشاركة
طبعا جميل إن يكون لينا أفكار على التكنولوجيا القائمة ... بس ... إحنا شعب غريب جدا ... بنفكر نعدل على تكنولوجيا آمان السيارات و إحنا آخر عربية شاركنا في تجميعها عندنا هي ال 128 ؟!!! ... من 128 سنة والعربية نفس الشكل والمكونات.
أنا باعتذر لو كلامي هايزعل حد ... بس حقيقي إحنا عايشين وهم إننا حاجة كبيرة ... بس الواقع إننا متأخرين كتييييييييييير جداااااا عن إننا نفكر نعدل على التكنولوجيا إللي إحنا معندناش 1% خبرة في صناعتها.
ده مش كلام إحباط ... إحنا ماعندناش صناعة ولا خبرة ... بس عندنا شباب ودماغ كويسة ... عايزين نبدأ صح ... نبدأ صح من الأول ... مش من الآخر.
سيبنا بقى من شعار "إبدأ من حيث إنتهى الآخرون" إللي ودانا في داهية و إللي كان السبب إننا بقينا شغالين عندهم لأننا بدأنا نفكر على الكيان الموجود إللي هو مش بتاعنا .... الكيان ده مش بتاعك أديني بفكرك أهو ... شغال عندهم يعني.
ده إحنا متأخرين عن الصين إللي بنتكلم عنها من طراطيف مناخيرنا و بنتنك على صناعاتهم ... قال يعني حد فينا عرف يعمل إللي هم بيعملوه و يبيعه في بلدنا.
الصين من حوالي 15 سنة حطت خطة لإنتاج السيارات ... واديها نجحت وبتبيع عربياتها الرخيصة لينا و إحنا بنركبها وإللي إحنا منعرفوش إن العربيات الصيني لا تباع في الصين لأنها غير مطابقة لعوامل الأمان و السلامة عندهم ... والله ده مش كلامي ... ده إللي زملائي إللي قالوه لما نزلو من مطار بكين و مالقوش ولا عربية صيني في الشارع ... بيبيعولنا عربياتهم و من مكاسبهم منها يركبو فولكس فاجن (أكتر العربيات إنتشارا في الصين).
وإحنا بنعدل على صناعة السيارات ... ده إحنا جامدين قوي ... أجمد من ألمانيا و اليابان و أمريكا و فرنسا و إيطاليا و التشيك و الصين والهند و كوريا و روسيا و أسبانيا و ماليزيا.
يا رب أشوف عجلة مكتوب عليها "made in egypt" في أي دولة حتى لو دولة عربية.

كامل إحترامي لحضرتك

بس أولا مش عيب ان واحد تطلع في دماغه فكرة و ينفذها
ثانيا حضرتك في تناقض في كلام حضرتك
ازاي نبدا من الأول و حضرتك بتقول ان احنا مينفعش نعدل عليهم

بس مبدأ نبدأ من حيث انتهى الاخرون هو مبدأ صحيح في رأي لأن احنا علشان نعمل صناعة سيارات و نبدأ من الاول يبقى هنقعد 200 سنة على الأقل لأن الناس دي بدات صناعة السيارات من بداية القرن التاسع عشر