| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 3 من 4 الأولىالأولى 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة
النتائج 21 إلى 30 من 35

  1. #21

    ams

    الصورة الرمزية ams

    رقم العضوية : 3867

    تاريخ التسجيل : 27Dec2007

    المشاركات : 1,904

    النوع : ذكر

    الاقامة : عين الشمس

    السيارة: N/A

    السيارة[2]: N/A

    دراجة بخارية: N/A

    الحالة : ams غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة noni67 مشاهدة المشاركة
    انى على علاقة بواحدة متجوزة
    مش مكسوف انى اقولها علشان اصارح نفسى قبلكم
    لو تستطيع الافصاح اكثر بدون مجاهرة من الممكن ان نضع ايدينا على الخطا وايجاد حل لا يغضب الله

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mars3v مشاهدة المشاركة
    انا بالنسبالى اصعب قرار كان انى اسيب مصر، انا كنت فى هندسة اسكندريه ميكانيكا و خلصت هناك اربع سنين بتفوق و كان باقيلى سنه واحده بس و اخد البكالريوس، رحت باعت ورقى لجامعات فى استراليا و اتقبلت فيهم، رحت اخترت جامعة ملبورن عشان هيه اكبر جامعه فى استراليا و كان العرض بتاعهم انى اجى ادرس سنه و نص عشان اتخرج, و ادينى لسه و اخد البكالريوس فى شهر 12 مع مرتبة الشرف و بالنسبه لمشروع التخرج بتاعى، قدرت انى اعدى الاختبارات عشان التحق بفريق السباق بتاع الجامعه، و طبعا كان صعب جدا انى اقدر اقنعهم انهم ياخدو واحد لسه جاى من مصر و همه بيدوروا على نخبة الطلبه فى الجامعه، بس نجحت و بقيت فى قسم الAerodynamics و اتيحت ليا الفرصه انى اشتغل مع مهندسين من فورملا 1 فريق رينو و كانت تجربه حلوه لكن صعبه جدا و دلوقت بعمل ماجيستير فى الAerospace...بس كان اصعب وقت لما سبت مصر و انا عندى عشرين سنه و نص و معرفش حد خالص فى استراليا و معرفش اذا كنت هنجح ولا هفشل و لو فشلت يبقى ضيعت هندسة اسكندريه برضو ، ده غير انى مبتدئ فى مهارات الطبخ و اخرى كباية شاى تزقى بيها الزرع :)
    ما شاء الله ايه الحلاوه دى ربنا يزيدك . احنا فى الكلية بتاعتنا دكتور تصميم الالات بدا بتصميم طرف الحله ليه هو لفوق ومش لتحت ودلوقتى هو طالب مننا طريقة لنقل مراكب الشمس وللعلم هو الدكتور ده اللى نقل رمسيس


  2. #22

    الصورة الرمزية Dr Ahmed

    رقم العضوية : 79

    تاريخ التسجيل : 22Apr2007

    المشاركات : 9,737

    النوع : ذكر

    الاقامة : بنــهــا

    السيارة: Perodua Kancil 1998

    السيارة[2]: NIssan Qashqai 2014

    الحالة : Dr Ahmed غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    إذا حدث أن أحب الشاب فتاة ثم أراد الله لها أن تتزوج غيره... هل يظل الشاب على حبه لها منتظرا معجزة أم يمضى فى حال سبيله؟
    وماذا لو أدى استمراره فى هذا الشعور إلى التأثير على علاقة الفتاة بزوجها؟

    (لا يؤمن أحدكم حتى يكون هواه تبعا لما جئت به) أو كما قال عليه الصلاة والسلام...
    الرسول عليه الصلاة والسلام أيضا يقول:
    "ليس منا من خبب (أي أفسد) امرأة على زوجها"
    وكما تدين تدان..
    أى لو حاولت يوما ان تنال من حليلة مسلم فلابد أن ينال آخر من حليلتك..

    ولهذا إذا إبتلى أحدنا بهذه الفتنة فلابد له من الصبر والاحتساب والعبادة والتقرب إلى الله ورسوله-الحب الحقيقى- وأن يطرد الشيطان ووساوسه ، وأن يسعى فى الحلال لنيل الحب الجميل الراقى بين المرء وزوجته الذى يسمو فوق أى حب إنسانى آخر.
    ومن توكل على الله كفاه..

    [aldl]http://www.jewelsf.com/up/uploads/542f6eee3a.gif[/aldl]
    وأقم الصلاة طرفي النهار وزلفا من الليل إن الحسنات يذهبن السيئات ذلك ذكرى للذاكرين
    Dr Ahmed Abdelghany
    ENT,H&N consultant - Benha University
    my website: www.drahmedclinic.com


  3. #23

    الصورة الرمزية OlaOsman

    رقم العضوية : 3891

    تاريخ التسجيل : 29Dec2007

    المشاركات : 3,655

    النوع : انثى

    الاقامة : القاهرة

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: Daihatsu Sirion GLX 2008

    الحالة : OlaOsman غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    هو قرار أحداثه قديمة شوية.. من 10 سنين بس :p


    اللي حصل اني أول ما اتخرجت من 10 سنين اشتغلت مدرسة في مدرسة لغات، كنت بادرس لكي جي و شوية كده طبعا و لقيت اني هانسى حبة الانجليزي اللي اتعلمتهم في الكلية، فبدأت أدور على وظيفة تانية و بالفعل عملت انترفيو في شركة توظيف صاحبتها سيدة انجليزية محترمة جدددددددددا.. المهم عجبتها و سألتني تحبي تبدأي امتى؟ قلت لها مش قبل 4 أو 5 أشهر من دلوقتي (كنا ساعتها في فبراير) عشان ما أقدرش اسيب الولاد في المرحلة دي بعد ما أخدوا علية و بدأوا يتقدموا دراسيا. الست الصراحة قالت لي طيب انا كده هاجيب حد لحد ما تكلميني تاني لما تكوني قادرة انك تبدأي و ساعتها نتكلم تاني. و اتفقنا على هذا الأساس.


    اللي حصل بأه اني بعد ما الولاد امتحنوا و اديتهم شهاداتهم نسيت خالص موضوع الست دي و بدأت أدور على حاجة بعض الظهر أشغل نفسي فيها و أنمي لغتي، و بالفعل اشتغلت بعد الظهر في مركز تعليم لغات و كنت بادي شباب و بنات في سني و اكبر و الحمد لله عملت معاهم شغل كويس. قبل ما اشتغل في المركز و ساعة ما قابلت صاحبة الشركة اياها كنت لابسة حجاب عادي.. يعني إيشارب قصير عادي و بلوزة و جيبة او بنطلون مش فارقة اوي.. بس برضه كان لبسي متحفظ.. انما بعد ما بدأت أقف قدام ناس كبار و أدرس لهم حبيت اني أطول حجابي اكتر و التزمت بالجيبات الواسعة و اللبس الفضفضا على أد ما أقدر.. انا باقول المعلومة دي عشان ليها اهمية كبيرة فيما هو آت.


    في الوقت ده اللي كنت فيه الصبح في المدرسة و الولاد في أجازة و بعد الظهر في مركز تعليم اللغات، اتصلت بية الست الانجليزية عشان تفكرني بوعدي ليها و تقول لي انها عايزة تقابلني تاني.. و كان سبحان الله الاتصال ده جاي في وقته. رحت الانترفيو و اتفقنا على كل حاجة و هابدأ امتى و كله تمام..انما في آخر المقابلة قالت لي “انتي المرة دي لبسك ستايله مختلف عن المرة الأولانية اللي قابلتك فيها.. يعني كان حجابك قصير كده و عادي.. انما المرة دي انا شايفة ان حجابك بأه أطول و لبسك بأه اكتر تحفظا.. انا طبعا ماعنديش اعتراض على ستايل اللبس ده.. انما بالنسبة لعملائنا اللي معظمهم أجانب يفضل لو ترجعي تلبسي نفس ستايل لبسك الأولاني.. اللي هو طبعا انك مش هاتقلعي الحجاب.. لأ ده انتي هاتلبسي حجاب مودرن شوية زي السكرتيرات اللي اتعرفتي عليهم و انتي داخلة هنا.. ايه رأيك؟”
    انا الصراحة اتفاجئت من تعليقها عشان انا كنت ناسية اصلا انا جيت لها أول مرة بإيه و المرة دي لابسة بطريقة مختلفة و الحوارات دي.. أنا كنت خلاص اتعودت على طريقة لبسي دي و مرتاحة فيها و مرتاحة لها و ماعنديش مشكلة.. لحد هي ما جت قالت لي البؤين دول.. طبعا مش هاقول لكوا اني قلت لها كلا و ألف كلا انا عمري ما هاغير طريقة لبسي و الرزق على الله و الكلام الكبير ده.. انا هاكون صريحة معاكوا لأقصى درجة و اقول اني قلت لها طيب اديني فرصة أفكر.

    طيب انا هاكمل الحكاية في مشاركة تانية عشان اكيد انتوا زهقتوا


  4. #24

    الصورة الرمزية OlaOsman

    رقم العضوية : 3891

    تاريخ التسجيل : 29Dec2007

    المشاركات : 3,655

    النوع : انثى

    الاقامة : القاهرة

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: Daihatsu Sirion GLX 2008

    الحالة : OlaOsman غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    قلت لها اديني فرصة أفكر.. قالت لي أد ايه؟ قلت لها يومين.. هارد عليكي يوم الخميس (يومها كان التلات).. و بعدين فكرت و قلت لها.. و لا اقول لك.. خليها الأحد احسن.. قالت لي أوك.. هاستنى منك مكاملة يوم الأحد.

    ماخبيش عليكوا انا مخي فضل يودي و يجيب.. و هنا بأه جه دور شوشو.. طبعا دي فرصته.. و خد عندك بأه كلام ييجي في دماغي من نوع يعني هي بتقول لك اقلعي الحجاب لا سمح الله؟ دي بتقول لك بس قصريه زي ما كنتي مقصراه قبل كده.. و يعني هو انتي كنتي مالك لما كنت لابسة ايشارب قصير؟ ما انتي طول عمرك لبسك ملتزم و حشمة.. ده حتى سنين الكلية كلها عدت من غير ما تلبسي بنطلون زي زميلاتك و لا تحطي ماكياج و لا حتى رتوش.. في حين ان زميلاتك اللي برضه محجبات كان الجينز و الروج عندهم اساسي.. يعني انتي مش هاتفجري يعني.. و بعدين دي فرصة ما تتعوضش.. و المرتب ضعف اللي انتي بتاخديه من المدرسة بعد نبح قلبك بالساعات.. و كلام طول اليوم مع واحدة انجليزية.. و مكتب بتاعك و تليفون و منظر.. يعني ده انتي تبقي غبية لو رفضتي الوظيفة عشان السبب ده..
    اما عن الجانب الآخر فكنت باقول لنفسي.. طيب انا عملت حاجة عشان ربنا يبقى راضي عني.. هارجع تاني و ارجع فيها ليه؟ انا مرتاحة في شكل اللبس ده و مبسوطة بيه.. اقوم آجي عشان وظيفة أغير كل ده و ارجع زي ما كنت؟ يرجع تاني شوشو يقول لي و يعني هو انتي كنت ايه؟ ده انتي محجبة من سن 14.. في وقت كنتي انتي و اتنين بس المحجبات في فصلك كله في المدرسة.. يبقى اللي هاتعمليه ده مش حاجة جامدة اوي.
    و أرجع تاني اقول لنفسي يعني هي الست دي هي اللي هاترزقني؟ ما الرزاق موجود و هو اللي بإيده كل شئ.. طيب افرض عملت زي ما هي عايزة و اشتغلت عندها فعلا و بعدين ما عجبهاش شغلي؟ ابقى كده خسرت نفسي و شغلي في المدرسة عشان لا شئ؟ بلاش دي.. افرض الست ماتت بعده ما اتعينت على طول و قفلت المكتب؟ يبقى اعتمدت على الزايل و أغضبت الحي الذي لا يموت؟
    و طبعا شوشو مش سايبني.. يا بنتي هو انتي هاتعملي معصية؟ الموضوع أبسط من كده بكتير.

    ما اطولش عليكوا فضلت كده ييجي يومين.. كر و فر.. يمين و شمال.. فوق و تحت و استخير و اسأل الناس و استشرت كمان مديري في المدرسة فنصحني اني ما اتخلاش عن اللي حاسة اني حالي أفضل بيه و لا اتنازل عن مبادئي و قال لي بعيدا كمان عن الدين، الناس دي بتحترم اللي بيتمسك بمبادئه.. فلو اتمسكتي بستايل لبسك ده هي ممكن تتمسك بيكي اكتر.
    برضه ده ما ريحش بالي اوي.. انا عايزة حاجة واضحة امسك فيها.. حاجة تقول لي آه أو لأ.. حاجة تجيبلي من الآخر.. و الحمد لله ربنا ما طولش علية بيها.

    و ظللت أفكر و أفكر.. لحد ما يوم الجمعة بالليل كنت سهرانة ييجي لحد الساعة 3 بالليل كده - و انا مش من عادتي أصلا السهر اوي كده - انما كنت طبعا مش جايلي نوم من التفكير.. و كنت قاعدة في الصالة في بيتنا القديم و ماسكة الراديو في ايدي.. قمت فاتحة على إذاعة القرآن الكريم.. و إذ بي افتح على بداية الآية الكريمة: “ربنا لا تزغ قلوبنا بعد إذ هديتنا و هب لنا من لدنك رحمة انك انت الوهاب”. انا ساعتها تنحت.. قلت لنفسي الآية دي يا بت يا علا جاية لك في الوقت ده بالذات زي رسالة.. يا ترى هاتفهميها و لا تسدي ودنك و عقلك؟ انما الحمد لله فهمت الرسالة و قفلت الراديو و قمت نمت.. نمت قريرة العين لأول مرة من أيام.. مقررة قرار واحد مافيش غيره و راضية تماما بكل ما يتبعه من نتايج

    يوم السبت ما فكرتش في اي حاجة خاااااااااااااااالص و دخل قلبي اطمئنان و سكينة غير طبيعيين.. طيب هاقلق من ايه طالما انا خلاص أخدت القرار بعد استخارة و بعد اللي حصل ده قبلها بليلة؟ و فعلا يوم الأحد بعد ما رجعت من المدرسة و قبل ما أنزل المركز اتصلت بيها و قلت لها اني فكرت كتير في الموضوع اللي اتكلمنا فيه و لقيت اني مش مستعدة اني أرجع زي ما كنت و مدركة تماما انك مش بتطلبي مني أقلع الحجاب، انما انا لما أخدت قرار تغيير ستايل لبسي كنت مرتاحة ليه و لا زلت.. و مش مستعدة أرجع فيه. قامت قالت لي طيب اديني فرصة أفكر انا كمان..
    قلت لها تيك يور تايم و فيل فري في اتخاذ قرارك.

    تاني يوم بالظبط لقيتها بتكلمني و بتسألني احب ابدأ معاها امتى؟
    قلت لها اديني اسبوعين أظبط اموري في المكانين اللي انا فيهم و بعدين ابدأ معاكي على 19 يوليو ان شاء الله.. و قد كان.. و بدأت معاها و الحمد لله عمرت معاها سنين.. و هي بالفعل انسانة محترمة فوق الوصف و الأيام اثبتت ان قرار كان صح.. جت لي فترة لبست فيها عبايات و كانت هي اكتر واحدة بتبدي إعجابها بشياكة لبسي و كنت بافرح اوي عشان حطيت القاعدة اللي هامشي عليها طول ما انا باشتغل عندها و هي احترمت فية ده.



    طيب.. أسيبكوا بأه عشان كل واحد قرا المشاركتين دول يلحق ياخدله حباية بانادول أكتي فاست قبل ما يروح الشغل :D


  5. #25

    الصورة الرمزية وائل عطية

    رقم العضوية : 306

    تاريخ التسجيل : 28Apr2007

    المشاركات : 3,303

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: فورد فوكاس

    السيارة[2]: سيينا - سبيرانزا

    الحالة : وائل عطية غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    ربنا يثبتك على الصواب
    بس المُداخلتين بتوعك ممتازين، فكروني بأسلوب إخوانا بتوع التبليغ والدعوة



    ------------------------------


    مع خالـــــــــص حبـــــــــي وتقديــــــــري


    وائل عطـــــــــــــــــــــــ ـية


    "Je pense; donc je suis"


    "أنا أفكر إذاً أنا موجـــــــــــــــــــود"


  6. #26

    الصورة الرمزية CryptonX

    رقم العضوية : 842

    تاريخ التسجيل : 01Jun2007

    المشاركات : 5,773

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo , Egypt

    السيارة: Fiat Palio 1.2 FIRE - 2006

    السيارة[2]: Hyundai Elantra GL 2012

    دراجة بخارية: مكواة بخار

    الحالة : CryptonX غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اصعب قرار لي شخصي .. هو كان قرار جماعي لي وأسرتي
    برفع اجهزة التنفس الصناعي عن اخي الرضيع " ماجد " ذو الخمس الايام بسبب اجماع جميع الاطباء المصريين و الالمان علي عدم اكتمال جهازه التنفسي و العصبي و بالتالي لا توجد اي فرصة لنجاته بعد شهر من الحضانة .

    الله يرحمه .

    و حاليا اصعب قرار ليا مش عارف اتخذه اصلا :) .


  7. #27

    الصورة الرمزية tarekkasaby

    رقم العضوية : 1915

    تاريخ التسجيل : 26Aug2007

    المشاركات : 702

    النوع : ذكر

    الاقامة : حدائق الاهرام

    السيارة: Getz 2007

    السيارة[2]: NISSAN SUNNY 2013

    الحالة : tarekkasaby غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة CryptonX مشاهدة المشاركة
    اصعب قرار لي شخصي .. هو كان قرار جماعي لي وأسرتي
    برفع اجهزة التنفس الصناعي عن اخي الرضيع " ماجد " ذو الخمس الايام بسبب اجماع جميع الاطباء المصريين و الالمان علي عدم اكتمال جهازه التنفسي و العصبي و بالتالي لا توجد اي فرصة لنجاته بعد شهر من الحضانة .

    الله يرحمه .

    .
    البقاء لله و تعيش و تفتكر
    ياااااااااه ده قرار صعب جدا
    حاليا اصعب قرار ليا مش عارف اتخذه اصلا :)
    د
    ده بقا لازم تنجز فيه لانه خير و ربنا بيساعدك فيه فوق ماتتخيل
    وكده كده لازم تشرب قصدى تدخل القفص :D


  8. #28

    ams

    الصورة الرمزية ams

    رقم العضوية : 3867

    تاريخ التسجيل : 27Dec2007

    المشاركات : 1,904

    النوع : ذكر

    الاقامة : عين الشمس

    السيارة: N/A

    السيارة[2]: N/A

    دراجة بخارية: N/A

    الحالة : ams غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة CryptonX مشاهدة المشاركة
    اصعب قرار لي شخصي .. هو كان قرار جماعي لي وأسرتي
    برفع اجهزة التنفس الصناعي عن اخي الرضيع " ماجد " ذو الخمس الايام بسبب اجماع جميع الاطباء المصريين و الالمان علي عدم اكتمال جهازه التنفسي و العصبي و بالتالي لا توجد اي فرصة لنجاته بعد شهر من الحضانة .
    الله يرحمه . .


  9. #29

    الصورة الرمزية mars3v

    رقم العضوية : 987

    تاريخ التسجيل : 16Jun2007

    المشاركات : 180

    الاقامة : Australia-Melbourne

    الحالة : mars3v غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aif مشاهدة المشاركة
    هو مش قرار صعب وبس دي مجازفه بصراحة انا لو مكانك ما كنتش قدرت آخذ القرار ده... احييك
    الف شكر و التحيه وصلت :)

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ams
    ما شاء الله ايه الحلاوه دى ربنا يزيدك . احنا فى الكلية بتاعتنا دكتور تصميم الالات بدا بتصميم طرف الحله ليه هو لفوق ومش لتحت ودلوقتى هو طالب مننا طريقة لنقل مراكب الشمس وللعلم هو الدكتور ده اللى نقل رمسيس
    الف شكر بس انا مفهمتش ايه الحله ديه اللى بتتكلم عليها :)

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة CryptonX
    اصعب قرار لي شخصي .. هو كان قرار جماعي لي وأسرتي
    برفع اجهزة التنفس الصناعي عن اخي الرضيع " ماجد " ذو الخمس الايام بسبب اجماع جميع الاطباء المصريين و الالمان علي عدم اكتمال جهازه التنفسي و العصبي و بالتالي لا توجد اي فرصة لنجاته بعد شهر من الحضانة .

    الله يرحمه .
    اه فعلا قرار صعب جدا، الله يرحمه و البقيه فى حياتك.

    Take over


  10. #30

    ams

    الصورة الرمزية ams

    رقم العضوية : 3867

    تاريخ التسجيل : 27Dec2007

    المشاركات : 1,904

    النوع : ذكر

    الاقامة : عين الشمس

    السيارة: N/A

    السيارة[2]: N/A

    دراجة بخارية: N/A

    الحالة : ams غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mars3v مشاهدة المشاركة
    الف شكر بس انا مفهمتش ايه الحله ديه اللى بتتكلم عليها :)
    .
    قصدى تصميم طرف الحله بيبقى لفوق و محتوى الغطا ومش لتحت عشان الابخرة لا تطفىء النار و احتواء الغطا بشكل جيد لـ ــا ;)



 
صفحة 3 من 4 الأولىالأولى 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. اصعب قرار ومش هاتعرف تختار!. Honda Civic 92_(Vs)_Bmw E30
    بواسطة i_Am_Legend في المنتدى قســـــــــم المقارنــــات
    مشاركات: 409
    آخر مشاركة: 01-11-2014, 11:10 PM
  2. ياترى ايه اصعب كلمة ممكن تقولها في حياتك !!!
    بواسطة Y a r i s في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 17
    آخر مشاركة: 30-09-2012, 12:25 AM
  3. اصعب قرار!ومش عارف اختار!.فيات تيبو.ولا جولف 2.ولا ابيزا 94.
    بواسطة i_Am_Legend في المنتدى قســـــــــم المقارنــــات
    مشاركات: 6
    آخر مشاركة: 22-09-2012, 02:43 AM
  4. اصعب لحظات حياتك
    بواسطة nabaster في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 27-01-2010, 05:04 PM
  5. ايه اصعب موقف مريت بيه فى حياتك
    بواسطة data_call في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 6
    آخر مشاركة: 13-03-2009, 04:29 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2