السلام عليكم ورحمة الله..
في البداية معظمنا سمع عن اجهزة الانذار اللي فيها امكانية التتبع باستخدام ال GPS ولكن هذه الاجهزة ممنوعة للاسف من دخول مصر..
ولكن في طريقة تانية ممكن تؤدي لنفس النتيجة وهي تتبع السيارة ومعرفة مكان السيارة بدقة في حالة سرقتها .. او ممكن لو عندك سيارة أو تاكسي بيقودها سائق غيرك أو عربيات تجارية (نقل) وعايز تعرف في اي وقت اللي سايقها فين دلوقتي وملتزم بخط سيره ولا لأ..

الطريقة عبارة عن استخدام موبايل (ويندوز موبايل) بدلا من جهاز الانذار..
الموبايل هانشغل عليه البرنامج التالي واسمه Where is my Mobile:

RapidShare: 1-CLICK Web hosting - Easy Filehosting

غالبا فيه نسخة منه للنوكيا بس مش متأكد..
البرنامج دا وظيفته كالتالي..
- في حالة سرقة الموبايل .. بتبعت رسالة فيها الكود التالي WIMP$ متبوعا بال PIN يقوم البرنامج بعمله بصورة خفية وعدم اظهار رسالتك يرد عليك برسالة فيها الاحداثيات الموجود بها الموبايل حاليا وكذلك سرعته وكذلك رابط على جوجل مابس لو فتحته هاتلاقي المكان بالظبط اللي فيه الموبايل مع علامة محددة على المكان..

شكل الرابط كدا:
30.047495,31.339585 (Phone) - Google Maps

- طب لو اللي سرق الموبايل غير الشريحة.. البرنامج بمجرد تغيير الشريحة بيرسل لك على رقم انت مسجله قبل كدا في البرنامج رسالة من الشريحة الجديدة اللي غيرها السارق وبالتالي تبعت على الرقم دا الرسالة السابقة والبرنامج يرد عليك بالاحداثيات..

لحد كدا البرنامج مفيد اوي في حالة استرجاع الموبايل المسروق..

واحنا ممكن نضيف فايدة كمان واكبر لهذا البرنامج عن طريق اننا نضع الموبايل في السيارة في مكان غير ظاهر .. تحت التابلوه مثلا أو تحت فرش الباب.. مع توصيل كابل كهرباء له..
وكدا يصبح عندنا جهاز شبيه بجهاز الانذار بخاصية التتبع..
في حالة السرقة لاقدر الله هاتبعت رسالة يجيلك رسالة فيها مكان السيارة بالظبط..

انتوا عارفين ان في عربيات كتير بتتسرق وممكن اللي سرقها يكون عايز يلف بيها شوية او يفك منها بعض حاجات ويروح يرميها في اي حته وبيكون من الصعب جدا العثور عليها..

وطبعا ممكن نستخدم في الموضوع دا موبايلات مش حديثة في حدود 800ج مثلا..
زي:

HTC cruise أو HTC Touch 3g المهم يكون فيه خاصية ال GPS


والله هو الحافظ..