فيه ناس فى مصر بتشجع تعدد الزوجات (رجال ونساء)
اعرف واحد متزوج .... وزوجته هى اللى جابت له الزوجة الثانية
وليهم وجهة نظر قعد يشرحها لى كتير وما فهمتش منه حاجة
أظرف حاجة انه طلق الزوجة الثانية بعد فترة
ويمكن مراته تعملها وتشوف له واحدة ثالثة !!!
عرض للطباعة
فيه ناس فى مصر بتشجع تعدد الزوجات (رجال ونساء)
اعرف واحد متزوج .... وزوجته هى اللى جابت له الزوجة الثانية
وليهم وجهة نظر قعد يشرحها لى كتير وما فهمتش منه حاجة
أظرف حاجة انه طلق الزوجة الثانية بعد فترة
ويمكن مراته تعملها وتشوف له واحدة ثالثة !!!
صح الكلام ده
ومفيش راجل يقولي انه بيكتفي بواحده
سواء جسمانيا او عقليا
وبجد مش هزار
لو مجتمعنا ده كان حاجه تانيه وكان ميسور ماديا كنا حنبقي زي السعوديه واكتر كمان
بس هيا الفكره الوحيده اللي جوايا تخليني بردو افكر
العدل
اخاف اظلم واحده علي حساب التانيه وده حيحصل حيحصل
الجرح
جرح المرأه انها تكون شريكه لواحده تانيه وفكره بس ان الراجل اللي بيكون عندها يوم السبت ده بيكون عند غيرها يوم الحد وعند تالته يوم الاتنين
الفكره في حد ذاتها صعبه اوي اوي
ومتتقبلهاش امرأه بصراحه ربنا يعني غير لو بتحب اوي اوي او فعلا حاسه انها مقصره
وفيه ستات بتعمل كده عشان قوه ازواجهم المفرطه في عمليه المعاشره الزوجيه
وبتجوزهم بنفسها وتختارله العروسه
زي راجل كده كان جه في 90 دقيقه وقال انه ربنا مديله قوه خارقه وبياكل ازاز ومش عارف بيشيل عربيات
وده مش كفايه عليه زوجه واحده فعلا متجوز اربعه
طبعا ده غير سبب الخلفه وده السبب الاقوي اللي المرأه مبتقدرش تقول فيه حاجه
فيه سبب تاني بقي ان مثلا فيه واحد ملتزم بس مش قادر يغض بصره وفيه عنده مشكله في كده فعلا وحاسس انه حيقع في الخطأ
او بيحب ينوع بسن اشكال السيدات بين شقراء وسمراء و و و الي اخره
وربنا مديله القدره الماديه
ليه ميتجوزش
واحد حيقولك يعني اروح ازني واعيش في الحرام عشان ترتاحوا
اعتقد انها مسأله نسبيه جدا بين كل بيت وبيت واسره واسره وراجل ومراته
وعشان كده معتقدش ان ليها دليل صريح من الدين انها مكروه او جائزه او حرام او اي حاجه
ربنا سايبها مفتوحه ومحدده بضوابط شرعيه وبس
وربنا قال اللي للعبد واللي عليه قاللك اتجوز بس انتا مش حتعدل فلا تميلوا كل الميل
ده رأيي يعني
الاصل التعدد والفرع الافراد
لكن العلمانين ودعاه المدنيه الحديثه
والمجلس القومي للمراه
من اشد اعداء التعدد
الروجل ذو الزوجه الواحده مسكين
اذا مرضت مرض معها
اذا حاضت حاض معها
اذا و ضعت وضع معها
الفطره البشريه وطبيعه الرجل وبدون مكابره وانكار
فعلا الزوجه الواحده لا تكفي
جميع الصحابه علي عهد النبي كانو متزوجين باكثر من واحده
بالاضافه الي ما ملكت اليمين
الغرب الملتزم بالزوجه الواحد
انظرو الي كم الخيانات الزوجيه
محاربه التعدد ماهي الادعوه غربيه هدفها نشر الرزيله في المجتمع المسلم
أنا متفقة مع جزئية ان لو زوج باقي على زوجته وعارف ان زواجه بواحدة تانية قد ايه حيجرحها يبقى لو عمل كدة ممكن يكون بقى قاصد والبعض بيعدد نكاية في زوجته
موضوع الحكم فحتى الزواج بواحدة بيحمل كل الاحكام حسب الحالة
قد يكون واجب او مستحب او مباح او مكروه او حرام على حسب الحالة والحكم مش جامد
واجب
قال العلماء : يجب الزواج على من قدر عليه ، صحته طيبة ، له دخل ، وله بيت ، وتاقت نفسه إليه ، وخشي العنت ، مقاومته هشة ، ويخاف أن تزل قدمه
مستحب
إن كان تائقاً له ، وقادراً عليه ، لكنه يأمن على نفسه من اقتراف ما حرم الله عليه
محرم
يحرم الزواج على كل رجل يخل بحقوق الزوجة في المعاشرة والإنفاق وتتضرر الزوجة بزواجها منه بالتأكيد
مكروه
يكره الزواج في حق من يخل في حقوق الزوجة في المعاشرة والإنفاق
والمرأة غنية ليست بحاجة إلى الزوج ، ونفسها لا تتوق إلى معاشرته ، فتزوجت ، وهو أخل بحقها في المعاشرة وبالإنفاق ، لكن هذا الإخلال لطبيعتها ولغناها لن يؤثر فيها تأثيراً بليغاً ، فهذا الزواج بحق هذا الزوج مكروه ، وليس محرماً ، أما إذا انتفت الدواعي والمحظورات فالزواج مباح
والله أعلى وأعلم
لما اتجوز الاولى هبقى افكر فى موضوع التانية
متهيألى الواحد صعب يكمل مع واحده بس العمر كله:eee:
وطالما حلال يبقى ايه المشكله
ومتهيألى اغلب اللى رافضين فكره التعدد دلوقتى لسه ما اتجوزوش:Oc_sun1[1]:
بس ربنا يكرمنى الاول واقدر افتح بيت تانى وولادى يكبروا شويه وابقى افكر:Oc_sun1[1]:يمكن الواحد ساعتها يزهد فى الجواز
بس فيه اكتر من واحد انا مستنى رده ولسه مردش:049:
افتكر ياجماعة ان فكرة التعدد ملهاش علاقة بالقضاء عالعنوسة ( ولو حد قال انا بتجوز تاني عشان اخفف العنوسة يبقي الاولي انك تساعد اخوك او صديق او حتي شاب مش قادر يتجوز علي انه يتجوز عشان يعف نفسه وتبقي برضه قضيت عالعنوسة بالنسبة لبنت بس مش انتا اللي اتجوزتها. بس افتكر ان الموضوع هي الميل للتعددية فرحم الله امرء عرف قدر نفسه حاسس انه عايز امرءة اخري في حياته ( وبالحلال ) يبقي ايه المانع مش افضل من انه يصاحب من غير جواز ( وطبعا العدل اساسي بينهم ) . فانا مع فكرة التعددية بس لو تواجدت المساواة في كل شيء ( هو كدة كدة القلب هيمنيل لواحدة علي حساب التانية وده طبيعة بشرية ) بس عالاقل ميظلمش واحدة علي حساب التانية.
واحدة كفيلة إنها تقضى عليا و تجيبلى أمراض الدنيا ..
هتجوز التانية لو طمعان فى الشهادة