الإخوة الأفاضل الأعزاء
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أسرد لكم اليوم ما حدث بالأمس فى مركز صيانة القطامية أثناء قيامى بصيانة الألف كم.
لا يخفى عليكم أن بعض الأخوة الأفاضل شكروا فى مركز صيانة الإسكندرية لما وجدوه من حرفية مهنية عالية مقترنة بحسن التعامل مع العملاء وقد أعتبره البعض دعاية مقنعة للشركة وهو بالطبع غير ذلك..على الجانب الأخر نحن نشير هنا إلى كوارث تحدث فى مركز صيانة القطامية شهدناها فى يوم واحد فقط فما بالكم بما لم نراه فى غيره من الأيام.... وبالتالى فأرجو ألا يظن أحد أن ما سأذكره لاحقا نقصد به التشهير بشخص بعينه أو التشنيع على مركز صيانة القطامية أو الشركة ولكن نقصد به بالأساس تشخيص الخطأ ومحاولة علاجه خصوصا وقد علمنا جدية الشركة فى علاج الأخطاء والإستماع لمقترحات وشكاوى ملاك السيارة بى واى دى.. فكما قلنا للمحسن أحسنت فيجب أن نقول للمسئ أسأت...ونتمنى أن تنظر إدارة الشركة بعين الإعتبار لما سأذكره حتى لا يتساوى المحسن مع المسئ وحتى يصل مستوى الخدمة فى جميع مراكز الصيانة إلى المستوى الذى ننشده جميعا.. إدارة وعملاء..

سأسرد لكم ما حدث مقسم على ثلاثة أجزاء تتناول ثلاث أحداث وإن شئتم فقولوا ثلاث بلاوى أو ثلاث كوارث وأترك لكم جميعا الحكم فلعلى كنت مخطئا..

الكارثة الأولى: وصلت المركز الساعة 8:30 صباحا وكانت سيارتى رقم 6 فى طابور الملاكى وكان يسبقنى مباشرة الأخ الفاضل المهندس kokyjoon وكان هذا هو سبب التعارف المباشر بيننا.. لم تمضى أكثر من نصف ساعة وكان خلفى 5 سيارات أخرى تقريبا.. بينما نحن منتظرون فوجئنا بسيارة تجاوزت الطابور ودخلت مباشرة ثم نزل منها صاحبها وتحدث مع بعض الواقفين ثم دخلت السيارة مباشرة وقد أثار هذا إنتباهنا جميعا.. لحظات وسيارة أخرى خرجت من الطابور ودخلت أيضا بواسطة الفنى .. لحظات وسيارة ثالثة خرجت من الطابور ودخلت مع شخص أخر.. أثناء هذا دخلت سيارتان فقط من الطابور وبعد فترة سيارة رابعة تجازوت الطابور ودخلت.. لم يعد بوسعنا الإنتظار لمجئ المهندس لنسأله عن هذه "الكوسة" فسألنا أحد الأفراد المسؤلين عن أخذ بيانات السيارات الداخلة ولزق أرقام الدخول عن هذه السيارات التى تجاوزتنا جميعا.. فأجابنا وقال.. هذه سيارت إستكمال أمر شغل من الأمس وعادوا اليوم لإستكمال ما تبقى بالأمس ثم قال "يعنى لو حد فيكم كان موجود إمبارح وعربيته مخلصتش هيرضى يجى يقف الطابور من أول وجديد.. مش معقول يعنى" ..

عرفتم الخدعة فين يا حضرات.. أعتقد أن هناك من يحدث نفسه ويقول وما أدراك أن هذه السيارات ليست سيارات جاءت لتستكمل أمر شغل بالأمس؟ ولماذا الظن السئ؟؟ أقول لكم كيف عرفنا.. طلبنا جميعا أن نقابل أحد المهندسين أو المسؤلين الكبار لنقص عليه مايحدث وبالفعل جاء مهندس أسمه المهندس حسن.. وأثناء شكوانا خرجت سيارة من السيارات ذات المحسوبية بعد أن خلصت شغل.. خلوا بالكم إحنا لسه ملطوعين بره والبيه خرج بسيارته مع المهندس رامز ذو الوشم على الذراع الأيسر لتجربة السيارة.. أنا أشك إنه مهندس لصغر سنه ولكنهم يقولون عليه مهندس إستقبال.. المهم المهندس حسن سأل المهندس رامز " العربية دى خلصت" قاله "أيوه" قال له "ورينى أمر الشغل".. بعد ماشاف أمر الشغل سأله المهندس حسن "بقى ده إستكمال شغل برضه" أومأ المهندس رامز برأسه دون أن يتكلم وهو مكسوف طبعا "لا".. قال له "لو سمحت مفيش عربية تدخل إلا إللى عليها الدور" ثم توجه المهندس إلينا وإعتذر عن خطأ لم يرتكبه هو وقال لنا "هدخل جوه والف على العربيات والعربية اللى مش فى الدور هتخرج" .. دقائق معدودة خرجت ثلاث سيارات وبعدها أكد المهندس حسن على الواقفين من المركز لثانى مرة مفيش عربية تدخل إلا اللى عليها الدور وأعتذر لنا لثانى مرة.. فعلا راجل محترم ..

عرفتم الكارثة فين؟؟ كلكم بيقول العربيات اللى بتدخل وهى مش فى الدور حسب الواسطة والمحسوبية.. لا والله مش هى دى الكارثة.. الكارثة هى اللى عملها مدير المركز نفسه الأستاذ محمد رمضان.. عربية من العربيات اللى خرجت كانت بتاعة واحد بيه عامل على رأى الست دى أمى "ليمونة فى بلد قرفانه" بدلة وجرافتة وقرفان مننا ومش طايق يقف لا فى الدور ولا معانا .. شاف عربيته خرجت فسأل الفنى.. العربية خلصت؟ قال لا.. قال له ليه؟ الفنى قال له معرفش.. البيه القرفان خد عربيته وهو زعلان وراح عند البراميل اللى على البوابة علشان يمشى.. مين شافه؟ قلت لى مين شافه؟ الأستاذ محمد رمضان وقال العربية دى ماشية ليه؟ راح وجرى عليه وقعد يطيب فى خاطره والأستاذ محمد رمضان بيتصل بـ"ياسر" باشا كما ناداه الأستاذ محمد رمضان.. والعربية رجعت ودخلت تانى... هنا تكلم صاحب السيارة رقم 7 فى الطابور وإعترض على اللى بيحصل فرد عليه الأستاذ محمد رمضان:" لو العربية دى حد أشتغل فيها يبقى ليك الكلام إحنا بس هندخلها وهنشتغل فى عربياتكم الأول" .. خلى بالك العربية دخلت تانى وإحنا لسه ملطوعين بره علشان إحنا مش تبع "ياسر" باشا" ولا حد فينا لابس بدلة من عمر افندى ولا جزمة لميع من "باتا" أيام عزه.. المهم يا حضرات العربية دخلت وشفناها كلنا من الصالة الزجاج فوق واشتغلوا فيها قبل عربياتنا وقابلنا المهندس حسن تانى ووعدنا أنه هينزل يشوف إيه اللى حصل.. للأسف مقدرش يعمل حاجة مش عارفين ليه.. هل لأنهم بالفعل إبتدوا شغل فيها ومينفعش تخرج إلا لما تخلص؟ ولا هل علشان هو تبع "ياسر" باشا ربنا يجعل كلامنا خفيف عليه؟؟ ولا علشان البدلة الجرافتة والجزمة اللميع مايتوسخوش أثناء الإنتظار؟ الله وحده أعلم بالسبب ثم الأستاذ محمد رمضان وطبعا "ياسر" باشا ربنا يجعل كلامنا خفيف عليه... المهم يا حضرات عربيته خلصت على ما شرب كوباية الشاى اللى الصراحة مش عارف شربها إزاى من غير ما يقرف منها زى ما هو قرفان مننا ومن الوقفة معانا.. للتوثيق فقط وحتى لا نكون ممن يلقى الكلام على عواهنه السيارة رقمها "ق هـ ع – 498" وفى الأخر زى ما قلت قبل كده الغلط هو اللى مشى غصب عننا وعين المهندس حسن نفسه.. الحكم لكم .. حتى لا أطيل عليكم فاصل ونواصل الكارثة الثانية ..