اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة computerking مشاهدة المشاركة
يعني دلوقتي بتوع الجامعات الخاصة الي بيدفعوا دم قلبهم 5 سنين دراسه بمصاريفها و الي عائلتع عيشته في مستوى راقي و عربية و حياة كريمة ! في الاخر بعد كل كدة يتصدم انوا مفيش شغل و لو في خد 600 جنيه و حط جزمة في بقك ؟!

يعني باي منطق انوا كان طالب بياخد مصروف اعلى من مرتبه و هوا شغال وز مكنش عليه مسؤوليات و انوا عاوز يتجوز و يكون نفسه ! مهوا لو حتى ابوه ساعده و جابله شقة و عربية و فرش طيب حياكل عياله و مراته منين كل شهر ؟ اكيد ابوه مش عايشله العمر كله ! و حتى لو معاه فلوس من مشروع ولا شغله يبقى انتا كدة حتصرفه ! يبقى بح !

ايه الحل بقى ؟
الحل يا باشا انو يقبل و يدور في حتت تانية في نفس الوقت يبقى مضيعش وقت و لو لقى في حتة تانية يبقى خير اخلع من ام 600 و امسك في الثانية و معروف ان في بداية الحياة العملية التنقل الكثير ده مبيبقاش عيب في حق طالب الوظيفة و اظن كدة يبقى احسن ما يقعد في البيت و يحمل على والده و والدته اكثر من ال 5 سنوات اللي دفعوا فيها دم قلبهم و يحسسهم انو اعتمد على نفسو لأن بكل بساطة اهالينا كلنا بلا استثناء اتبهدلوا في اول حياتهم و ملقوش المرتب ابو كام الف و العربية الفول اوبشن و الخروجات اللي كل يوم و البهدلة دي هي اللي خلتهم كدة دلوقتي